Barselpermisjon - lengde deling etc etc

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.599
Sted
Holmestrand
Er det bare meg, eller er dette i ferd med å spore helt av?
Jeg trodde i min store enfold at barselpermisjon først og fremst hadde følgende formål:
  • Ta seg av den nyfødte.
  • Gi mor en sjanse til å komme seg i form igjen etter en tøff jobb.
  • Gi mulighet til å amme
Så vidt jeg kan forstå er far kun i stand til å delta i en av disse ...
Misforstå meg ikke. Jeg er en hengiven far til 3 jenter på 15, 18 og 20 år. Jeg kjempet igjennom 14 dagers fri for far (med lønn) hos min daværende arbeidsgiver. Selvfølgelig benyttet jeg tiden til å hygge meg med mine nyfødte, men det var vel så mye hjelp og støtte for mine kjære.

Nå for tiden ser det hele ut til å løpe ut i sentimentalt visvas hvor vi med fuktige øyne forteller på TV hvor fantastisk det er å være hjemmeværende far slik at man "ikke går glipp av noe".

Hvis vi må ha betalt fri fra jobben for å bli kjent med egne barn, da er det prioriteringene det er noe feil med, ikke samfunnet!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det er et spørsmål om likestilling. Den lange permisjonstiden som mødrene har i dag reduserer deres karriæremuligheter og øker lønnsforskjellen mellom kjønnene. I tillegg skal økt fedrekvote bidra til at menn blir tryggere på barnestell og omsorgsoppgaver, slik at vi tar en større del av ansvaret for barna, noe som også skal bidra til likestillingen.

K

kbwh

Gjest
I kampen for likestilling glemmer man biologien. Jeg håper de tar til vettet nå.

K

knutinh

Gjest
BT skrev:
Det er et spørsmål om likestilling. Den lange permisjonstiden som mødrene har i dag reduserer deres karriæremuligheter og øker lønnsforskjellen mellom kjønnene. I tillegg skal økt fedrekvote bidra til at menn blir tryggere på barnestell og omsorgsoppgaver, slik at vi tar en større del av ansvaret for barna, noe som også skal bidra til likestillingen.
De gode hensiktene er vel relativt opplagte.

Spørsmålet er i mine øyne hvorvidt det er ønskelig at staten skal legge så sterke føringer på den enkeltes livsførsel, og om vi ønsker et veldig ensrettet samfunn.

Jeg tenderer vel til å tenke at noen ting må folk fritt få lov til å bestemme selv. Vi må ha _litt_ anledning til å være bakstreversk eller fundamentalistisk.

-k

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
knutinh skrev:
BT skrev:
De gode hensiktene er vel relativt opplagte.

Spørsmålet er i mine øyne hvorvidt det er ønskelig at staten skal legge så sterke føringer på den enkeltes livsførsel, og om vi ønsker et veldig ensrettet samfunn.

Jeg tenderer vel til å tenke at noen ting må folk fritt få lov til å bestemme selv. Vi må ha _litt_ anledning til å være bakstreversk eller fundamentalistisk.

-k
Vi har demokrati her i landet, og flertallet vil ha rødgrønn politikk, og da må liberalistene finne seg i begrenset individuell frihet.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.599
Sted
Holmestrand
BT skrev:
Det er altså slik at vi har en ordning som er så god at den begrenser mors mulighet til karriere, så da må far hjelpe til med å ha fri fra jobben?

Dette betyr vel kanskje at barselpermisjonen er alt for lang som den er?

Som jeg ser det, er det SVÆRT vanskelig å kombinere karriere med god oppføgling ab barn. Her må den enkelte prioritere hva som er viktig! Jeg tror også at her legges karrierekvinners (og tilsvarende menn) ønsker og behov som lest. De langt fleste lever ikke et karriereliv. De lever et familieliv. Dette gjelder både kvinner og menn.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.348
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Finnes flere aspekter ved saken som ikke er kommentert.
F x det enkle faktum at en som far ikke har rett på mer enn 10 dager fødselspermisjon, dersom mor jobber under 50% stilling. Dersom mor jobber 51%, har far plutselig rett på 1-2 mnd pappapermisjon..... Skulle gjerne hatt de mnd`ene jeg, men hadde altså ikke rett til det...............

mvh
Proffen

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
xerxes skrev:
BT skrev:
Det er altså slik at vi har en ordning som er så god at den begrenser mors mulighet til karriere, så da må far hjelpe til med å ha fri fra jobben?

Dette betyr vel kanskje at barselpermisjonen er alt for lang som den er?

Som jeg ser det, er det SVÆRT vanskelig å kombinere karriere med god oppføgling ab barn. Her må den enkelte prioritere hva som er viktig! Jeg tror også at her legges karrierekvinners (og tilsvarende menn) ønsker og behov som lest. De langt fleste lever ikke et karriereliv. De lever et familieliv. Dette gjelder både kvinner og menn.
Det er derfor skeptikerne argumenterer med at dette bare er likestilling for middelklassen, mens arbeiderklassekvinnene synes de mister noe av det som oppleves som det nesten eneste godet de har.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.599
Sted
Holmestrand
At vi gjerne skulle hatt fri er vel greit. De fleste av oss vil gjerne ha mere ferie?

Jeg mener vi bevilger oss luksus som vi kanskje ikke har råd til i lengden.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Skal snart ut i 3 mnd pappaperm. Gleder meg til å bli bedre kjent med mine feminine sider. Regner med at det blir god tid til å lese Se og hør, og til å gå på café. Og siden jeg får full lønn uten å gjøre noe kan jeg jo shoppe resten av tiden. Vårkolleksjonen er vel straks på plass. Kanskje jeg skal trene litt mage/rumpe/lår før biki.....shorts-sesongen!? Livet er herlig dere! :-*

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hvis det å passe barn og gjøre husarbeid ses på som ferie tar man kanskje litt for lett på oppgaven?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Man tenker i alle fall ikke på barnets beste med disse nye reglene.
Man har i dag gode muligheter til å selv styre fordelingen av permisjonen, utenom 3 uker før og 6 uker etter fødselen kan faktisk far ta resten av tiden om man ønsker dette.
Problemet er selvsagt ammingen, mange ammer lenge, dette anbefales, men blir vanskelig for mange å gjennomføre om mor må tidlig ut i jobb, noen har selvsagt mulighet til å få barnet brakt til arbeidsplassen flere ganger i løpet av dagen, men det gjelder vel få.
Så ved å innføre denne ordningen vil man frata muligheten man har i dag med å amme frem til ungen er nesten ett år, i verste fall kan tiden bli ned mot et halvt år om man velger 100% lønn.
De som er karrierebevisste mer enn de er opptatte av barnet sitt beste har altså i dag allerede mulighet til å prioritere karriere, nå tvinges alle inn på dette sport, det blir helt feil.
Men det er svært viktig at far får en periode alene sammen med barnet, de blir naturlig sterkt knyttet til moren, jeg merket i alle fall stor endring på en av mine som var veldig mammadalt, etter noen uker alene hjemme med bare faren var han plutselig like god, det hadde han ikke vært før, selv om han selvsagt hadde vært til stede og deltatt i alt han kunne hele veien.

Du er heldig om du får tid til alt du har planer om Birdman… du får avlegge rapport i ettertid.. ;)

K

knutinh

Gjest
Dersom mor er direktør og har ansvar for mange arbeidsplasser (og høy inntekt), mens far har et "mindre kritisk" yrke, hvem er det da "rasjonelt" å la være hjemme (mest) med barna? Vet staten det alltid best, på tross av individenes innsigelser?

Kan det tenkes at begge foreldre er skikket og motivert til å være hjemme med barna, men at det for den enkelte familie eller samfunnet under ett finnes gode grunner for ikke å dele akkurat 50/50?

Hvor stor betydning har det for forholdet mellom den enkelte forelder og barnet at man tilbringer hele dagen sammen i betydelige deler av første leveår?

Er det uakseptabelt å dele på oppgavene slik at en av partene bruker mer tid på barna mens en av partene bruker mer tid på jobben?

Mange vil vel kanskje hevde at forplantning er "hensikten", mens karriere bare er "midlet". Ut fra en slik tankegang så forstår jeg ikke hvorfor det å ta seg av familien og evt være hjemmeværende blir sett ned på. Eller at det er en karriere-brems som må fordeles likt mellom kjønnene.

-k

O

omholt

Gjest
Komponenten skrev:
Man har i dag gode muligheter til å selv styre fordelingen av permisjonen, utenom 3 uker før og 6 uker etter fødselen kan faktisk far ta resten av tiden om man ønsker dette.
Problemet er selvsagt ammingen, mange ammer lenge, dette anbefales, men blir vanskelig for mange å gjennomføre om mor må tidlig ut i jobb, noen har selvsagt mulighet til å få barnet brakt til arbeidsplassen flere ganger i løpet av dagen, men det gjelder vel få.
Så ved å innføre denne ordningen vil man frata muligheten man har i dag med å amme frem til ungen er nesten ett år, i verste fall kan tiden bli ned mot et halvt år om man velger 100% lønn.
De som er karrierebevisste mer enn de er opptatte av barnet sitt beste har altså i dag allerede mulighet til å prioritere karriere, nå tvinges alle inn på dette sport, det blir helt feil.
Men det er svært viktig at far får en periode alene sammen med barnet, de blir naturlig sterkt knyttet til moren, jeg merket i alle fall stor endring på en av mine som var veldig mammadalt, etter noen uker alene hjemme med bare faren var han plutselig like god, det hadde han ikke vært før, selv om han selvsagt hadde vært til stede og deltatt i alt han kunne hele veien.

Du er heldig om du får tid til alt du har planer om Birdman… du får avlegge rapport i ettertid.. ;)
Synes du treffer spikeren på hodet der. Ingen tvil om at far også har en vesentlig rolle den første tiden, men mor er viktigst både fysiologisk og psykologisk.
Når man vurderer å fjerne kontantstøtten for å skape mer likestilling, så tenker man ikke på barnas beste.

S

Slubbert

Gjest
Dette bør folk bestemme selv, staten har ingenting med det å gjøre.

T

Thomas1

Gjest
Jeg har for ikke lenge siden avsluttet min pappapermisjon. Valgte den dyre utgaven, dvs at jeg var hjemme sammen med madammen mens hun var hjemme. Da blir jeg trekt 20% av lønnen og mor blir trekt 50%.
Jeg brukte et "smutthull" Tok ut permisjonen mens mor hadde "ferie" På den måten fikk vi alt sponset av staten.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
xerxes skrev:
Hvis vi må ha betalt fri fra jobben for å bli kjent med egne barn, da er det prioriteringene det er noe feil med, ikke samfunnet!
Det er viktig at far er alene med barnet over tid. Det gir en helt annen tilknytning til barnet og opplæring av far enn når mor er tilstede, eller i umiddelbar nærhet. Jeg kan ikke se at det finnes negative argumenter mot at far skal være hjemme med ungen et par, tre mnd mot slutten av barnets første leveår, annet enn at det koster samfunnet penger som selvsagt kunne vært brukt på noe enda viktigere (men det kan jo alle penger).

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
omholt skrev:
Komponenten skrev:

Synes du treffer spikeren på hodet der. Ingen tvil om at far også har en vesentlig rolle den første tiden, men mor er viktigst både fysiologisk og psykologisk.
Når man vurderer å fjerne kontantstøtten for å skape mer likestilling, så tenker man ikke på barnas beste.

Ja kontantstøtten gir mulighet til enda mer valgfrihet. På grunn av den, og skyhøye barnehagepriser for noen år siden (7-8000 kr i månedlige utgifter for barnehage + SFO) fant vi ut av vi like gjerne kunne gå ned i omtrent halv stilling hver et par år og droppe barnehage. Livet ble mye enklere, og økonomisk gikk det nesten opp i opp.
Man har rett til redusert stilling når man har små barn, mange kan med fordel jobbe litt mindre og ha et enklere liv selv om det koster litt økonomisk, det er et spørsmål om prioritering.

Enig med soslo, det er viktig at far tar permisjon uten at mor er til stede, det er noe helt annet...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.599
Sted
Holmestrand
Solo skrev:
xerxes skrev:
Det er viktig at far er alene med barnet over tid. Det gir en helt annen tilknytning til barnet og opplæring av far enn når mor er tilstede, eller i umiddelbar nærhet. Jeg kan ikke se at det finnes negative argumenter mot at far skal være hjemme med ungen et par, tre mnd mot slutten av barnets første leveår, annet enn at det koster samfunnet penger som selvsagt kunne vært brukt på noe enda viktigere (men det kan jo alle penger).
Nei da, det er hyggelig at far får være hjemme.
Jeg har som sagt 3 barn. Jeg har lært meg å skifte bleier og gjort alt annet som mødre gjør(minus amming da). Alt dette har vært mulig uten lang tid som hjemmeværende far. Mine jenter kommer like ofte til meg med sine ting som til moren. Det er fullt mulig å lære seg håndverket "farskap" og knytte nære bånd selv om man ikke har betalt farskapsferie i månedsvis mens ungen er liten. Svært mange tror at hele foreldrerollen med utfordringer og kostnader ligger med hovedvekt i alderen 0-3 år. Sannheten er det det renner jamt på med større og større utfordringer og kostnader etter hvert som ungene blir større.

Kanskje vi burde tenke på "tenåringspermisjon"? F eks 5 år med full lønn fra 13 til 18, hvor far må ta hele perioden? (DETTE HASTER, YNGSTEMANN ER 15!)
Tror den alderen er vel så utforende for mange foreldre.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
xerxes skrev:
Jeg har som sagt 3 barn. Jeg har lært meg å skifte bleier og gjort alt annet som mødre gjør(minus amming da).
Det er bra! Mitt poeng var bare at det er noe helt annet å være hjemme med småbarn alene og ha ansvaret, enn det er å skifte en bleie, mate ungen, lese en bok etc, mens mor er tilstede. Tror også dette er viktig for forholdet mellom far og mor ettersom det gir felles forståelse av den delen av omsorgsrollen.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Nå gir jeg meg uansett i denne tråden. Off topic er for tapere, dessuten gir det ikke credits på counteren ;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.599
Sted
Holmestrand
Solo skrev:
xerxes skrev:
Jeg har som sagt 3 barn. Jeg har lært meg å skifte bleier og gjort alt annet som mødre gjør(minus amming da).
Det er bra! Mitt poeng var bare at det er noe helt annet å være hjemme med småbarn alene og ha ansvaret, enn det er å skifte en bleie, mate ungen, lese en bok etc, mens mor er tilstede. Tror også dette er viktig for forholdet mellom far og mor ettersom det gir felles forståelse av den delen av omsorgsrollen.
Dette er nettopp mitt poeng, det at jeg gjennom 20 år har tatt ansvaret for mine barn uten at det offentlige har vært nødt til tvinge meg til det. Jeg mener at min kone og jeg er de rette til å bestemme hvem som gjør hva til en hver tid. Når vi ser hva offentlige oppnevnte utvalg kan servere av tankegods føler jeg meg sikrere enn noensinne:

- Det der var så dumt at det bare kunne vært sagt av en professor, sier leder for mannspanelet Arild Stokkan-Grande på sms til Aftenposten.no.

<a href="http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article2292562.ece">Professoren:</a><br />

Så nå legger vel mannspanelet ned universiteter og høgskoler, der er det jo bare bygdetullinger.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.359
Torget vurderinger
18
Problemet for de rød-grønne er at det har brutt nok et valgløfte. I utgangspunktet ble det lovet utvidet permisjon med noen føringer på utvidelsen slik at mannen skulle få ekstra permisjon. Det har dog endt opp med den samme permisjonen men med føringene eller tvangen intakt. Neste trekk blir vel at SV skal bestemme hvor mange barn man får lov til å ha.

Ganske utrolig å se den barnløse Lysbakken argumentere for tvangsordningen med at SV vet best og man kan jo bare amme på arbeidsplassen. I vårt tilfellet ville det kun bety 8 mil to-tre ganger om dagen med babytransport til mors arbeidsplass. I SV land ville jeg selvfølgelig ikke kjørt bil men syklet eller tatt buss og tbane. Sikkert gøy for ungen å tilbringe 4-5 timer i buss pr. dag. Men kanskje SV kunne fikse det slik at også menn kunne amme - problem solved

G

Gjestemedlem

Gjest
HC skrev:
Problemet for de rød-grønne er at det har brutt nok et valgløfte. I utgangspunktet ble det lovet utvidet permisjon med noen føringer på utvidelsen slik at mannen skulle få ekstra permisjon. Det har dog endt opp med den samme permisjonen men med føringene eller tvangen intakt. Neste trekk blir vel at SV skal bestemme hvor mange barn man får lov til å ha.

Ganske utrolig å se den barnløse Lysbakken argumentere for tvangsordningen med at SV vet best og man kan jo bare amme på arbeidsplassen. I vårt tilfellet ville det kun bety 8 mil to-tre ganger om dagen med babytransport til mors arbeidsplass. I SV land ville jeg selvfølgelig ikke kjørt bil men syklet eller tatt buss og tbane. Sikkert gøy for ungen å tilbringe 4-5 timer i buss pr. dag. Men kanskje SV kunne fikse det slik at også menn kunne amme - problem solved
Det finnes vel praktiske løsninger på det meste. Nå når mannsrollen skal omdefineres er du neppe tygg lenger. :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Solo skrev:
Nå gir jeg meg uansett i denne tråden. Off topic er for tapere, dessuten gir det ikke credits på counteren ;)
Nå tror nå jeg at det er de som er opphengt i "counteren" som er de virkelig taperne da! ::)

Vi som diskuterer viktige samfunnsproblemer her på Off Topic, gjør det av overbevisning og ikke for å få en høy score! Vi viser samfunnsegasjement og tar ansvar!! ::) ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Solo skrev:
Nå tror nå jeg at det er de som er opphengt i "counteren" som er de virkelig taperne da! ::)

Vi som diskuterer viktige samfunnsproblemer her på Off Topic, gjør det av overbevisning og ikke for å få en høy score! Vi viser samfunnsegasjement og tar ansvar!! ::) ;D

;D ;D ;D

Synes bare det var en lettelse at den telleren roet seg jeg... ;)

Topp Bunn