"Barnetrygge" stativer ønskes

extenso

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
Jeg surfer rundt omkring, men finner ikke det tunge stativet som kan hindre ivrige barnehender i å rive ned både stativ og høyttaler oppå. (Joda, jeg prøver med oppdragelse, men teori og praksis... ;D) Jeg har dessuten vurdert høyttalere med det litt rare fotavtrykket 30 x 25,2 cm, så kanskje må jeg legge ei ekstra plate oppå. Skylan i Canada (http://skylanstands.com) hadde interessante løsninger, men 60 cm høyt sto ikke på lista. Nå er ikke høyden skrevet i stein, men mellom 50 og 60 bør det være for at diskanten skal treffe riktigst mulig. Så tips fra stativkjennere mottas med stor takk. Fint om de kan ses og kjøpes i Norge, men nettbutikker utaskjærs er også av interesse.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Target har noen ganske sinnsyke stativer.. Jeg hadde selv R5 (?) som veier rundt 50kg per stativ, med tilstrekkelig fottrykk til at jeg selv hadde problemer med å flytte på de..

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.593
Torget vurderinger
1
Er det aktuelt å skru HT fast i stativet? Dersom ikke så kan det være minst like effektivt å gjerde inn HT. Dersom det er aktuelt å skru HT fast så er det to ting som blir viktig 1) lavest mulig tyngdepunkt (inkl HT) og 2) størst mulig «fotavtrykk». Med litt spesielle krav er det kanskje enklest med DIY? (topp og bunnplate i passende kvalitet/vekt og størrelse, et stk rør i passe høyde (evt. fylt med sand el.), gjengestang fra topp til bunn, og passende finish etter egen smak).

mvh
KJ

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Det går jo ann å skru, som nevnt. Men dersom det ikke er originale skruhull, så må man jo lage seg hull (på en eller annen måte blir det jo det.) -spørsmålet er vel da hvor støtt det står selv om det er fastskrudd. Kanskje nye høyttalere i stedet for?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
-pene de der, må jeg få si. Hva med QM60? -da slipper du unna stativene (som også koster penger...) som jo ikke er en løsrevet del av utgiftene.

Mvh. Bjørn

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.650
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har du sett priser på QM60 ennå, bjornh? Jeg synes de er dritlekre, ultrafunksjonalist som jeg er.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Nei, jeg har ikke det. Nå jobber jeg et "annet sted" så jeg vet ikke. QM10 har jo fått gode kritikker, og jeg er av den tro at QM60 også vil få positiv kritikk.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
extenso skrev:
bjornh skrev:
Kanskje nye høyttalere i stedet for?
Det er nettopp nye høyttalere jeg vurderer. De mest aktuelle er Guru QM10 (http://guruproaudio.com/category/the-qm10/), og jeg tror ikke de kan skrus fast.
Man trenger ikke skru fast høyttalerne til stativet for at de skal sitte fast. Brukte Blue Tac selv når jeg hadde stativhøyttaler. Stativet veide 30 kg og det gikk fint an å løfte stativet etter høyttalerne. (Må presisere at jeg brukte Blue tac over ca 1/4 av anleggsflaten).

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg brukte tack-it, blått klister, mellom høyttaler og stativ. Det sto fjellstøtt, selv jeg prøvde å bikke litt på høyttaleren. Og - bonus - ingen merker på høyttaler i etterkant!

GM10, og til en viss grad QM60, er lekker, men prisen da.. Ser passelig dyr ut..

extenso

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
bjornh skrev:
Hva med QM60?
Jeg ønsker et litt lettere inntrykk i stua, færre store bokser. Men jeg er ikke ferdigtenkt. Er jo glad i de rare Galloene mine ;). Og jeg tror QM60 vil koste over 50k. Ikke aktuelt.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.593
Torget vurderinger
1
Er ikke Galloene barnesikre nok?

Det burde forresten være en smal sak evt å sette på en breiere plinth dersom de evt har potensiale for å velte.

mvh
KJ

extenso

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
KJ skrev:
Er ikke Galloene barnesikre nok?
Jo, men som nevnt vurderer jeg å begrense store bokser i stua. Jeg skulle kanskje heller si "kuler" enn "bokser" når det gjelder Gallo.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.650
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tror du har et ikkeproblem on du bruker mye Blu-Tac eller tilsvarende mellom QM10 og stativ.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Bør også fungere bra. Heller det enn skruer og å måtte skade kabinettets integritet.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
tore_v1 skrev:
Target har noen ganske sinnsyke stativer.. Jeg hadde selv R5 (?) som veier rundt 50kg per stativ, med tilstrekkelig fottrykk til at jeg selv hadde problemer med å flytte på de..
Target er vel konkurs men jeg kjøpte et sett Sound Organisation Z1 som jeg synes ser bra ut. Burde matche QM10's finish også, er vel bare å kjøre på med Blutac så står det trygt og godt.

R

RoDa

Gjest
Er i samme situasjon selv og vil trygge mine høyttalere.
Nå er mine barn snille med hifi-utstyret, men de kan jo ha uhell de også.

Mine Usher BE718 er utstyrt med innsatsgjenger i bunn, så innfestingen går som en lek.

Men de stativene som passer til mine høyttalere burde være god match til Guru også.
Stor topplate ift andre stativer, høydejustering og bred og tung bunnplate som gjør at de står stødig:

http://www.usheraudiousa.com/products/accessories/rws-708-speaker-stand

Mvh
Rolf

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
....men med 6,5kg i stativ og en bred 6kg boks oppå er det ikke sikkert det blir sikkert nok da.....kjekkere med stativer som kan sandfylles.

extenso

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
hifiguru skrev:
kjekkere med stativer som kan sandfylles.
Takk for mange fine innspill. Guru selv tilbyr en modell for sandfylling: modifiserte Kudos S50 (http://www.kudosaudio.com/stands.html). Guru-versjonen har større topp enn originalen på bildet. Kanskje de er urokkelige nok for den lille nysgjerrig-Petra i huset?

Carter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
53
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
extenso skrev:
hifiguru skrev:
kjekkere med stativer som kan sandfylles.
Takk for mange fine innspill. Guru selv tilbyr en modell for sandfylling: modifiserte Kudos S50 (http://www.kudosaudio.com/stands.html). Guru-versjonen har større topp enn originalen på bildet. Kanskje de er urokkelige nok for den lille nysgjerrig-Petra i huset?
Jeg har selv QM10, og bruker svarte B&W FS700-stativer sammen med dem (egentlig ment for B&W 705). Kjøpte dem for 2500,- på Hifi-klubben i Oslo, og de fungerer fortreffelig.

Har selv ei datter på snart to år, og hun er ikke akkurat av det rolige slaget, så stabilitet var viktig. Jeg sandfylte dem og fikk en spesiallaget topplate av Guru (nøyaktig samme avtrykk som ht), med nedfelte spor til SD-putene QM10 står på. Guruene er ikke så vare på underlaget pga nevnte puter (spikes mot gulvet ikke nødvendig), og disse stativene fungerer imo perfekt med dem, både praktisk og estetisk, med sine avrundede hjørner.

Dessuten har FS700 kabel-kanaler, slik at kablene ikke frister den lille ... Guru selv mente det var de peneste de hadde sett til QM10, da de monterte hos meg. Kan prøve å ta et bilde av mine seinere.

PS: Kudos-stativene står på tre spikes, og er dermed ikke optimale ift stabilitet. Du må evt bruke dem uten.

Vedlegg

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
42.694
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22

Carter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
53
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Guru er veldig nøye med å understreke at høyttalerne skal stå 60 cm over gulvet, pga deres spesielle konstruksjon som tar rommet - også gulvet - i bruk. 64 cm anbefales ikke, til nød 62.

extenso

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
Carter skrev:
Jeg har selv QM10, og bruker svarte B&W FS700-stativer sammen med dem (egentlig ment for B&W 705).
Disse likte jeg. Godt tips!

Carter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
53
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
extenso skrev:
Carter skrev:
Jeg har selv QM10, og bruker svarte B&W FS700-stativer sammen med dem (egentlig ment for B&W 705).
Disse likte jeg. Godt tips!
Et lite minus ved disse er dog at formen på foten gjør at man ikke får dem helt inntil bakvegg med riktig toe-in (så mye at du ser utsiden av ht fra lyttepos.). Jeg kompenserte for dette ved å feste topplaten fra Guru lengre bak på stativet, slik at jeg nå får dem fem cm fra bakvegg i innerkant (16 i ytterkant).

Hos meg gjør ikke dette noe, da jeg uansett må ha plass til akustikkpanelene bak, men Stefan på Guru ville helst hatt dem enda nærmere (2-3 cm) for økt båndbredde.

extenso

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
Carter skrev:
Hos meg gjør ikke dette noe, da jeg uansett må ha plass til akustikkpanelene bak
Hos meg låter det oppegående allerede, uten stativer, med Guruene på 37 cm høye lekekasser. :D Hvor mye betyr panelene for lyden hos deg?

Carter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
53
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Øh, jeg har ikke satt dem opp enda - etter to måneder. Spiller veldig bra, imo, selv om jeg har en lei etterklang i OBOS-stua mi. Må få tak i en plate til å lime de fire elementene til, kommer til å ligge under sofaen til daglig. Her ser du stativet - legger flere bilder i Guru-tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=34035.20

Vedlegg

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
extenso skrev:
Jeg surfer rundt omkring, men finner ikke det tunge stativet som kan hindre ivrige barnehender i å rive ned både stativ og høyttaler oppå. (Joda, jeg prøver med oppdragelse, men teori og praksis... ;D) Jeg har dessuten vurdert høyttalere med det litt rare fotavtrykket 30 x 25,2 cm, så kanskje må jeg legge ei ekstra plate oppå. Skylan i Canada (http://skylanstands.com) hadde interessante løsninger, men 60 cm høyt sto ikke på lista. Nå er ikke høyden skrevet i stein, men mellom 50 og 60 bør det være for at diskanten skal treffe riktigst mulig. Så tips fra stativkjennere mottas med stor takk. Fint om de kan ses og kjøpes i Norge, men nettbutikker utaskjærs er også av interesse.
God morgen, folx...... c",) Er det noen som har gode... & funksjonelle tips... & ideer om hvordan man sikrer gulvhøyttalere mot velt fra små nyfikne barnehender da...... ? ? Jeg lurer på om man evt. kan skru / feste HT fast til en underlagsplate i et tungt materiale som stein... betong... eller metall via spikes... og / eller fylle sand i en hul sokkelplate i et av ovennevnte materialer for å øke vekta / stabiliteten ytterligere f.eks...... ? ? Er jo ikke noe særlig hvis den lille håpefulle får et beist av en HT på 20 kg + over seg...... + at det fort kan bli dyrt sånn sett...... urk... :( På forhånd 1000 takk for svar uansett...... c",)

Mvh DoMentor......... c",)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Værst med ungen selvsagt......selv om det er jævlig ergelig å få ødelagt høyttalerne og--- :p

Det finnes noen slike bein til å sette tvers over høyttalerne som skrus fast under , men jeg husker IKKE hvor jeg har sett de , de var litt buet i hver sin ende , og hadde hull for festing av spikes .....de gjør høyttalern mye stødigere...

Hvor brede er dine høyttalere Domentor,,,

Fin tråd forresten,,.,,Mvh Espen

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
ssm skrev:
Værst med ungen selvsagt......selv om det er jævlig ergelig å få ødelagt høyttalerne og--- :p

Det finnes noen slike bein til å sette tvers over høyttalerne som skrus fast under , men jeg husker IKKE hvor jeg har sett de , de var litt buet i hver sin ende , og hadde hull for festing av spikes .....de gjør høyttalern mye stødigere...

Hvor brede er dine høyttalere Domentor,,,

Fin tråd forresten,,.,,Mvh Espen
Takk for svar......c",) Jepp, det er ikke noe kult med 1 skvisa unge under HT nei... :-\ Oki... det høres ut som 1 bra løsning... men det burde vel være mulig å finne de igjen... c",) Har ikke målt de... men tror de er mellom 20 og 30 cm brede, ca... er ikke hjemme nu... så jeg får ikke målt HT... men er hjemme igjen den 28...... 1 forts. nydelig dag ønskes deg...... c",)

Mvh DoMentor......... c",)

Topp Bunn