Barn Innvandrere og Hunder

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja du kan finne nok av den slags. Men poenget mitt en nå engang det at du og mange andre er så mye mer opptatt av å ta de som påpeker slikt, enn å prøve å ta de som faktisk er de store svinene.
Dagens såkalte feminister f.eks, hva annet kjemper de for nå når det kommer til dette, enn innvandrerkvinners rett til å være undertrykt?

Når man hele tiden skal henge seg opp i slike bagateller som litt tvetydig ordvalg løper man undertrykkernes ærend, at dere ikke forstår det er bare trist og leit.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Komponenten skrev:
Når man hele tiden skal henge seg opp i slike bagateller som litt tvetydig ordvalg løper man undertrykkernes ærend, at dere ikke forstår det er bare trist og leit.
Det vil alltid være slik at Deff og hans likesinnede ikke vil se disse grusomhetene, fordi Frp kommer i veien.

Å rakke ned på Frp har førsteprioritet, man kan ikke støtte en sak som Frp fronter.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
emokid skrev:
jeg - og sikkert flere med meg - venter spent på neste; det har faktisk blitt rett ut festlig.

Mvh
Mener du noe om kvinneundertrykkingen i disse miljøene? Har du tatt deg tid til å tenke igjennom saker og ting?

A

Atle Kristiansen

Gjest
oddgeir skrev:
emokid skrev:
jeg - og sikkert flere med meg - venter spent på neste; det har faktisk blitt rett ut festlig.

Mvh
Mener du noe om kvinneundertrykkingen i disse miljøene? Har du tatt deg tid til å tenke igjennom saker og ting?
Det var selvfølgelig min kommentar, glemte å logge ut min gode venn. Trykte Ctrl V for å lime innlegget i sin helhet inn her men dreit meg ut i prosessen. Gidder ikke forsøke å gjenskape magien.

Mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
The Atl skrev:
Det var selvfølgelig min kommentar, glemte å logge ut min gode venn. Trykte Ctrl V for å lime innlegget i sin helhet inn her men dreit meg ut i prosessen. Gidder ikke forsøke å gjenskape magien.

Mvh
Jada, men hva er svaret?

A

Atle Kristiansen

Gjest
oddgeir skrev:
The Atl skrev:

Mvh
Jada, men hva er svaret?
Du får ikke noe enkelt svar fra meg, ei heller bred fordømmelse av alle som faller utenfor det vestlige kulturimperiumets konformitetskrav. Faktisk får du intet svar overhodet da jeg først og fremst ønsker å le av klisjeene og stereotypene "dere" uriktig ilegger fremedkulturelle over en lav sko. Og når fremmedfrykten dresses opp som barmhjertighet finner jeg det hele urkomisk. Enhver undertrykkelse er en forbrytelse mot menneskeheten, så også deres.

Sosiologien har tre grunnbegreper når det kommer til dette: assimilering, integrering og segregering - det er enkelt å føre bevis for at forsøk på assimilering fører til segregering og en oppblomstring av fundamentalismen en i utgangspunktet prøver å temme ved tvang, og i så måte er kontraproduktivt. I det perspektivet finner jeg at det her er en hel del bakstreberske nisser, du kan selv regne ut sannsynligheten for at jeg synes du er en av dem.

Mvh

S

Slubbert

Gjest
The Atl skrev:
Du får ikke noe enkelt svar fra meg, ei heller bred fordømmelse av alle som befinner seg utenfor det vestlige kulturimperiumets nedslagsfelt.
Hva med de innenfor?

Tror du seriøst at assimilering/konformering er et unikt vestlig fenomen?

A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
The Atl skrev:
Du får ikke noe enkelt svar fra meg, ei heller bred fordømmelse av alle som befinner seg utenfor det vestlige kulturimperiumets nedslagsfelt.
[...]Tror du seriøst at assimilering/konformering er et unikt vestlig fenomen?
Nei, men assimileringsforsøk basert på en form for fundamentalisme hemmer ikke utviklingen av den neste, tvert om. På mikronivå er Waco og ikke minst samene i Norge et godt eksempel; makronivå Midtøsten, Kambodsja ("vi" bombet Røde Khmer til makten) og Jugoslavia ("vi" finnansierte KLA sine terroraksjoner som før bombetoktene hadde drept flere serbere enn serbiske styrker hadde drept albanere, flertallet flyktninger var serbere, først etter bombingene fant folkemordene sted), etc.. Det er et ubestridelige faktum, og i relieff fremstår den slags holdninger som i stor utstrekning utvises her fryktelig menneskefiendtlige i mine øyne. Om du ikke av natur var uenig med meg vil jeg anta du hadde tatt poenget allerede i første innlegg.

Mvh

* Første setning i første innlegg er presisert for å unngå misforståelser

S

Slubbert

Gjest
Jeg har lite til overs for begreper som assimilasjon og kulturarv, mitt aksiom er som repetert ad nauseam selveierskap.

Jeg lever imidlertid ikke i den villfarelse at "vi" er konforme mens alle som er "annerledes enn oss" er ikke-konforme. Vestlig opplysningstids filosofi, eller rettere sagt deler av den (ikke sånn som gjest advokerer), er den eneste som ikke har fremholdt konformitet som et paradigme. Motkulturer har de aller fleste steder fryktelig mye verre kår enn i vesten.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
Jeg lever imidlertid ikke i den villfarelse at "vi" er konforme mens alle som er "annerledes enn oss" er ikke-konforme.
Det har jeg da aldri påstått kjære deg. Hvordan du får til det ligger utenfor min fatteevne. Det ligger også utenfor poenget.

The Atl skrev:
Om du ikke av natur var uenig med meg vil jeg anta du hadde tatt poenget allerede i første innlegg.
Mvh

S

Slubbert

Gjest
Den er god. Jeg ser poenget ja, men er ikke enig nei.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
The Atl skrev:
Du får ikke noe enkelt svar fra meg, ei heller bred fordømmelse av alle som faller utenfor det vestlige kulturimperiumets konformitetskrav. Faktisk får du intet svar overhodet da jeg først og fremst ønsker å le av klisjeene og stereotypene "dere" uriktig ilegger fremedkulturelle over en lav sko.
Så du vil ikke komme de undertrykte i møte, men heller le av de som påpeker uhyrlighetene. Du vikler deg inn i språklige gymnastikkøvelser, istedet for å ta stilling til det som er her og nå.

Skyt budbringeren.

A

Atle Kristiansen

Gjest
oddgeir skrev:
The Atl skrev:
Du får ikke noe enkelt svar fra meg, ei heller bred fordømmelse av alle som faller utenfor det vestlige kulturimperiumets konformitetskrav. Faktisk får du intet svar overhodet da jeg først og fremst ønsker å le av klisjeene og stereotypene "dere" uriktig ilegger fremedkulturelle over en lav sko.
Så du vil ikke komme de undertrykte i møte, men heller le av de som påpeker uhyrlighetene. Du vikler deg inn i språklige gymnastikkøvelser, istedet for å ta stilling til det som er her og nå.

Skyt budbringeren.
Det står da ettertrykkelig at jeg fordømmer all form for assimileringspolitikk og fordrer integrering. At du ikke evner å ta det til deg får bli på din regning. De enkle løsningene du og dine skisserer virker å ligge et sted mellom galskap og forbrytelser mot menneskeheten tuftet på irrasjonell frykt, dog problemene dere skisserer til tider er reelle nok fremstår vinklingen lettere forstyrret.

Mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
The Atl skrev:
De enkle løsningene du og dine skisserer virker å ligge et sted mellom galskap og forbrytelser mot menneskeheten tuftet på irrasjonell frykt, dog problemene dere skisserer til tider er reelle nok fremstår vinklingen lettere forstyrret.

Mvh
Kunne du komme med eksempler på det du tillegger meg?

G

Gjestemedlem

Gjest
Forsøkene og ønskene om assimilering er bare et utslag av herrefolkmentalitet, og fordrer en selvgod nedverdigende holdning til andre menneker med andre kulturer og levesett. Hvorfor skal det kunne kreves at de som bor i landet skal fornorskes og kulturdresseres til de mister sin indentitet og mennskeverd. Norge for nordmenn mentaliteteten er stygg, men utbredt, og ofte forkledd som velmenende omtanke.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jøje meg for svada.

Her bor vi i et av verdens beste land når det kommer til menneskerettigheter og likestilling, og så sitter dere der og vrøvler om at man skal ha respekt for andre kulturers ønske om å undertrykke mennesker og kvinner spesielt.

Jeg blir rett og slett kvalm at slikt vås. Man forlanger faktisk ikke mer enn at de skal se på alle mennesker som likeverdige og leve her etter de lovene som eksisterer i dette landet. Men det er jo selvsagt for mye for langt. Dere aksepterer det, jeg gjør det ikke.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Du skal se det Kompo at de egentlig ønsker at de hadde litt mer makt over madammen! Men de er så feige at de håper andre skal stå for de gjennomgripende forandringer i samfunnet som skal føre mannen tilbake til posisjon som familiens og samfunnets ubestridte leder! Mannsjåvinist light på et vis! ;D ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Du skal se det Kompo at de egentlig ønsker at de hadde litt mer makt over madammen! Men de er så feige at de håper andre skal stå for de gjennomgripende forandringer i samfunnet som skal føre mannen tilbake til posisjon som familiens og samfunnets ubestridte leder! Mannsjåvinist light på et vis! ;D ;D ;D ;D
;D

Tror jammen du har rett jeg.

Mannssjåvinist lat kan man vel heller kalle det... ;)

A

Atle Kristiansen

Gjest
Komponenten skrev:
[...]svada.[...] Dere aksepterer det, jeg gjør det ikke. [...]
"Sekulær fundamentalisme er, ved siden av islamisme og religiøs tradisjonalisme, muslimske feministers verste fiende."
Ziba Mir-Hosseini, eksiliransk feminist.

"Muslimske kvinner trenger ikke muslimske menn til å undertrykke oss. Vi har jo Hege Storhaug."
Fatima, 18 år gammel student.

Det finnes uhorvelige mengder forskning på emnet, hva tølperen Storhaug og hennes autistiske disipler måtte mene om "the clash of civilizations" er i så måte mindre interessant enn Huntington selv og ethvert kjøp av denne hat-talen og oppildningen av fremmedfrykt avslører åndelig letargi i langt større grad en hovedpersonen selv har forstått seg på kvinners rettigheter eller kvinners motiv for å ikle seg hijab o.l..

Se heller Edward Said du, http://video.google.com/videoplay?d...488&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

Eller Norman Finkelstein, http://video.google.com/videoplay?d...125&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

Det vil utfordre og rive opp i en del tabloidiserte myter du ser ut til å svelge ukritisk, og gjenngi filterløst med veldig lite variasjon over disse sidene. Ctrl V ville forøvrig spart deg for timesvis med oppildnet innsats på ukesbasis...

Mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
The Atl skrev:
De enkle løsningene du og dine skisserer virker å ligge et sted mellom galskap og forbrytelser mot menneskeheten tuftet på irrasjonell frykt, dog problemene dere skisserer til tider er reelle nok fremstår vinklingen lettere forstyrret.

Mvh
Jeg har stilt spørsmålet tidligere uten å få svar naturligvis, men siden du tillater deg å anklage meg for å oppfordre til forbrytelser mot menneskeheten, er det for mye forlangt at du kommer med eksempler? Bruk gjerne normalisert norsk.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Når du blant annet omtaler sikhismen som helhet som "den overgripende kulturen", en progresiv gruppe i konteksten (http://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_Sikhism) som du etter all sannsynlighet mangler kjennskap til bortsett fra at den er fremmedartet. Er det klart at du forfekter samme typen holdninger som gang på gang har gitt grobunn for folkemord og overgrep, samt eskalert graden av fundamentalisme. Denne formen for sekulær fundamentalisme finner jeg forkastelig, og forumet har dessverre sine klare proponenter for den slags holdninger. Rett ut kvalmende.

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
The Atl skrev:
Er det klart at du forfekter samme typen holdninger som gang på gang har gitt grobunn for folkemord og overgrep, samt eskalert graden av fundamentalisme. Denne formen for sekulær fundamentalisme finner jeg forkastelig, og forumet har dessverre sine klare proponenter for den slags holdninger. Rett ut kvalmende.
Mvh
Nei det er klart bedre med religiøst motivert fundamentalisme som oppfordrer til folkemord, overgrep etc. for da har de jo grunn for sine holdninger ! Joda!!

A

Atle Kristiansen

Gjest
Spiralis skrev:
The Atl skrev:
Er det klart at du forfekter samme typen holdninger som gang på gang har gitt grobunn for folkemord og overgrep, samt eskalert graden av fundamentalisme. Denne formen for sekulær fundamentalisme finner jeg forkastelig, og forumet har dessverre sine klare proponenter for den slags holdninger. Rett ut kvalmende.
Mvh
Nei det er klart bedre med religiøst motivert fundamentalisme som oppfordrer til folkemord, overgrep etc. for da har de jo grunn for sine holdninger ! Joda!!
Å begrunne egen idioti, trangsynhet og fundamentalisme i andres reelle eller følte idioti, trangsynhet og fundamentalisme finner jeg rett ut tilbakestående.

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Tja, er personlig ikke glad i fundamentalisme PUNKTUM. Årsak betyr lite for meg.

Problemet her ligger vel i å få disse fundamentalistiske gruppene til å kunne leve i fredelig sameksistens, og det tror jeg ikke går an. Og med det utgangspunktet foretrekker jeg at jeg og de som deler min "fundamentalisme" lever for oss selv så får de andre fundamentalistene leve hjemme hos seg og ikke min blokk!

Hvorvidt man er fundamentalist eller ikke er vel egentlig noe man ikke kan definere selv, den definisjonen ligger til de som ser deg utenfra! Selv forvalter jeg bare Sannheten! Du føler at du forvalter Sannheten, men det er ikke den samme sannhet som jeg har. Ergo synes jeg du er en fundamentalist, og du synes jeg er fundamentalist.

Dette var ikke personlig ment men kun et forsøk på å illustrere. Håper du klarer å se det.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
The Atl skrev:
Når du blant annet omtaler sikhismen som helhet som "den overgripende kulturen", en progresiv gruppe i konteksten (http://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_Sikhism) som du etter all sannsynlighet mangler kjennskap til bortsett fra at den er fremmedartet.
Er det dette du kaller overgrep mot menneskeheten? Jeg trodde et øyeblikk at du hadde noe relevant å vise til. Så feil kan man ta. ;D
Som jeg har skrevet tidligere, så har du ikke injurierende kraft, så det spiller egentlig liten rolle.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jaha Atle. Du klarte å finne to kvinner med dette synet og tar det til inntekt for at de snakker for alle?
Hvor logisk er det egentlig for deg at kvinner med en spesiell kulturell bakgrunn ser ut til å ha et gen som tilsier at de liker å være undertrykket? Tror du virkelig på dette tullet? Tror du de selv velger å ikke ha medbestemmelsesrett over sitt eget liv?

Hva med denne muslimske kvinnen og hennes syn? :

http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=40&tekstid=929

Teller ikke hun med?

Eller vet ikke denne damen hva hun snakker om heller?:

http://www.aftenposten.no/kul_und/litteratur/article1214226.ece

“ Venstreorienterte i Vesten har en tendens til å se på muslimer som ofre, som en gruppe som ikke skal kritiseres, av redsel for hvordan de vil reagere. Å ikke behandle muslimer som likeverdige samtalepartnere er å holde dem fanget i sin egen stagnasjon, sier hun. ”

Hvorfor ikke høre litt mer på de som har litt relevant bakgrunn og faktisk også våger å si rett ut hva de mener uten at det står en mann i bakgrunnen med pisken klar?
De ønsker at man skal behandle dem som likesinnede, på godt og vondt, og det innebærer også å si fra når man mener de tar feil. Det innebærer også at man som norsk nordmann fra Norge med bleik hud skal ha lov, ja jeg vil nesten si plikt, til å være med å kjempe sammen med de som ønsket frihet, og ikke som mange dessverre gjør, kjempe mot deres frihet skulder ved skulder med undertrykkerne.
Og her er slørforkjemperne en fin gjeng, de ser ingenting galt med at 7 år gamle jenter går tildekket, ikke får delta i bading på skolen, ikke får gå på stranden om sommeren, ikke får eie sin egen kropp verken når de er 7 eller noen gang seinere. For dette er bare en fin del av deres kultur.
Jommen sa jeg smør.
De ser heller ikke det presset som legges på de som ikke vil gå med slør etter som flere og flere andre gjør det, det stempler de slørløse som lettsindige, og er det noe muslimske kvinner ikke kan oppfattes som så er det lettsindige, derfor må de bite i det sure eplet og tre det på seg, for rett og slett redde sin families ære.

Shabana er jo for øvrig også en modig dame som våger å si hva hun mener:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/06/456924.html

Om du foretrekker å se film kan du jo se denne, obs, sterke scener..:

http://link3.streamhoster.com/?u=se...-1022_IFAW/07-1023_VOOW_videol.wmv&odaid=3637

A

Atle Kristiansen

Gjest
Komponenten skrev:
Jaha Atle. Du klarte å finne to kvinner med dette synet og tar det til inntekt for at de snakker for alle?
Hvor logisk er det egentlig for deg at kvinner med en spesiell kulturell bakgrunn ser ut til å ha et gen som tilsier at de liker å være undertrykket? Tror du virkelig på dette tullet? Tror du de selv velger å ikke ha medbestemmelsesrett over sitt eget liv?

Hva med denne muslimske kvinnen og hennes syn? :

http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=40&tekstid=929

Teller ikke hun med?

Eller vet ikke denne damen hva hun snakker om heller?:

http://www.aftenposten.no/kul_und/litteratur/article1214226.ece

“ Venstreorienterte i Vesten har en tendens til å se på muslimer som ofre, som en gruppe som ikke skal kritiseres, av redsel for hvordan de vil reagere. Å ikke behandle muslimer som likeverdige samtalepartnere er å holde dem fanget i sin egen stagnasjon, sier hun. ”

Hvorfor ikke høre litt mer på de som har litt relevant bakgrunn og faktisk også våger å si rett ut hva de mener uten at det står en mann i bakgrunnen med pisken klar?
De ønsker at man skal behandle dem som likesinnede, på godt og vondt, og det innebærer også å si fra når man mener de tar feil. Det innebærer også at man som norsk nordmann fra Norge med bleik hud skal ha lov, ja jeg vil nesten si plikt, til å være med å kjempe sammen med de som ønsket frihet, og ikke som mange dessverre gjør, kjempe mot deres frihet skulder ved skulder med undertrykkerne.
Og her er slørforkjemperne en fin gjeng, de ser ingenting galt med at 7 år gamle jenter går tildekket, ikke får delta i bading på skolen, ikke får gå på stranden om sommeren, ikke får eie sin egen kropp verken når de er 7 eller noen gang seinere. For dette er bare en fin del av deres kultur.
Jommen sa jeg smør.
De ser heller ikke det presset som legges på de som ikke vil gå med slør etter som flere og flere andre gjør det, det stempler de slørløse som lettsindige, og er det noe muslimske kvinner ikke kan oppfattes som så er det lettsindige, derfor må de bite i det sure eplet og tre det på seg, for rett og slett redde sin families ære.

Shabana er jo for øvrig også en modig dame som våger å si hva hun mener:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/06/456924.html

Om du foretrekker å se film kan du jo se denne, obs, sterke scener..:

http://link3.streamhoster.com/?u=se...-1022_IFAW/07-1023_VOOW_videol.wmv&odaid=3637
Kjære deg, det du omtaler som "film" er forelesninger av to ledende akademikere, ikke noen "google propagandafilmer": nylig avdøde Edward Said var litteraturpofessor ved Columbia Universitetet, araber og forfatter av bl.a. Orientalism. Norman Finkelstein har doktorgrad i politisk vitenskap fra Princeton, er sønn av to holocaust ofre og forfatter av bl.a. The Holocaust Industry. Ingen av dem er fundamentalister, ingen av dem er pisket til å si noe som helst - faktisk tvert imot (Finkelstein Dershowitz disputten og forfølgelsen i dens kjølvann er et godt eksempel på det motsatte.) Det var en oppfordring til deg fordi jeg tror det vil kunne utfordre tankebanene dine som virker repeterende inntil det manierte, kanskje vil du til og med kunne vokse på det - verdt å ofre et par drøye timer for, Finkelsteins forelesning er til og med god underholdning.

Hva som gir Storhaug bedre bakgrunn for å uttale seg forstår jeg ikke, deg om det.

Mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
The Atl skrev:
Det var en oppfordring til deg fordi jeg tror det vil kunne utfordre tankebanene dine som virker repeterende inntil det manierte,
Akkurat det passer nok best på deg selv, der du sitter, ute av stand til å diskutere de fakta som blir fremlagt, utover å hevde å ha monopol på den eneste rette sannhet og den eneste troverdige kilde.

A

Atle Kristiansen

Gjest
oddgeir skrev:
The Atl skrev:
Det var en oppfordring til deg fordi jeg tror det vil kunne utfordre tankebanene dine som virker repeterende inntil det manierte,
Akkurat det passer nok best på deg selv, der du sitter, ute av stand til å diskutere de fakta som blir fremlagt, utover å hevde å ha monopol på den eneste rette sannhet og den eneste troverdige kilde.
Dem og oss retorikk er et nivå jeg ikke klarer å diskutere på, det har du rett i - når utgangspunktet blir at alle muslimske kvinner er undertrykte og viljesløse ler jeg heller litt i skjegget og hopper over det.

Den eneste sannhet jeg har forfektet er at det ikke finnes noen absolutt sannhet, troen på en absolutt sannhet heter fundamentalisme og er i mine øyne menneskefientlig og et onde.

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
The Atl skrev:
er at det ikke finnes noen absolutt sannhet, troen på en absolutt sannhet heter fundamentalisme og er i mine øyne menneskefientlig og et onde.
Akkurat det er jeg helt enig med deg i.

Men det er veldig lett å gå i den "kulturrelatvistiske fellen".

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.157
Torget vurderinger
1
Dere tenderer til personangrep her. Flere innlegg kunne vært redigert av moderatorer, det vil jeg dere skal være klar over. Hold dere til sak, og minst mulig "hudfletting" av hverandre. Det er som i fotball: ballen, ikke mannen!

bjornh

A

Atle Kristiansen

Gjest
Spiralis skrev:
The Atl skrev:
er at det ikke finnes noen absolutt sannhet, troen på en absolutt sannhet heter fundamentalisme og er i mine øyne menneskefientlig og et onde.
Akkurat det er jeg helt enig med deg i.

Men det er veldig lett å gå i den "kulturrelatvistiske fellen".
Det er en balansegang, og kanskje enda mer et incitament til å anskaffe seg bred kunnskap om emnene og verdensbildet generelt heller en å låse seg i en "clash of civilizations" tankegang som er et forenklet tankefoster og en etterlevning etter den kalde krigen - alt i alt lite anvendelig om den postmoderne verden.

Mvh

A

Atle Kristiansen

Gjest
oddgeir skrev:
[...] hevde å ha monopol på den [...] eneste troverdige kilde.
Grunnen til at jeg søkte å validere mine "kilder" var nettopp Komponentens kommentar "hvorfor ikke høre litt mer på de som har litt relevant bakgrunn og faktisk også våger å si rett ut hva de mener". Så det du beskylder meg er hva Komponenten selv beviselig er proponent for og hva jeg søkte å forsvare meg mot, ironisk?

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Atle,
Nå skal jeg ikke gå tungt inn i denne debatten, har jeg ikke tid til. Men jeg ser et problem ved at det på "begge sider" ( noe forenklet ) synes å være de mer ekstreme og fundamentalistiske som er ledende i debatten. Og hos disse er Clash of... et selvstendig mål virker det som. Mennesker med utdannelse og en vid horisont har aldri utgjort en trussel mot andre. Men sneversynte religiøse med eller uten skjegg derimot.....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Slubbert,
Hva skjedde med Bush? Hvem er denne fyren?

Å sammenligne Bush med Darth Wader er vel i overkant vennlig mot Bush? Han hadde sikkert satt pris på det selv, men i min oppfatning når han ikke Darth Wader til knærne! ;D

S

Slubbert

Gjest
Spiralis skrev:
Hvem er denne fyren?
Dick Cheney. Han som spiser barnehjerner på fritiden.

Hva skjedde med Bush? Å sammenligne Bush med Darth Wader Vader er vel i overkant vennlig mot Bush?
Du svarte på ditt eget spørsmål. Bush spiser barnehjerner med fingrene.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Spiralis skrev:
Atle,
Nå skal jeg ikke gå tungt inn i denne debatten, har jeg ikke tid til. Men jeg ser et problem ved at det på "begge sider" ( noe forenklet ) synes å være de mer ekstreme og fundamentalistiske som er ledende i debatten. Og hos disse er Clash of... et selvstendig mål virker det som. Mennesker med utdannelse og en vid horisont har aldri utgjort en trussel mot andre. Men sneversynte religiøse med eller uten skjegg derimot.....
Jeg antar at kommentaren din "Mennesker med utdannelse og en vid horisont har aldri utgjort en trussel mot andre" var sarkastisk. Ryggløse og selvtjenende utdannede mennesker innen den ene eller annen sektor er intet nytt, stol aldri på et individ i maktposisjon. Det betyr ikke at en ikke kan lære stort fra dem om enn det fordrer at en parallelt også utvikler sin kritiske sans og tar til etterretning mulige bakenforliggende motiver. Det er jo slik et demokrati skal fungere. Mengden mennesker utdannede og/eller karismatiske figurerer evner å mobilisere via propaganda står gjerne i relasjon til bredden av kunnskap som sirkulerer i samfunnet generelt, sosial trygghet, sosial ulikhet etc. - ting massene (vi) selv i aller høyeste grad kan påvirke.

Jeg hadde heller ingen planer om å vie meg til denne debatten. Jeg har nye høyttalere og eksamener om fire uker - studiekompetanse here i come(?).

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Nei det var ikke ironisk ment. Jeg tror faktisk at utdannelse er den beste brobygger mellom kulturer. Det at man får en felles plattform i form av kunnskap er nok bare et gode som letter forståelsen mellom mennesker. Hvis vi så kombinerer med en smule horisont, litt bortenfor egen nesetipp i allefall, tror jeg vi er på god vei mot noe konstruktivt. Kunnskap alene er ikke nok, mennesker med kunnskap alene kan nok både være farlige og truende, men kunnskap OG horisont har jeg stor tro på.

Topp Bunn