Bare Jazz er bare stengt

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    NÄ er det vel sikkert flere ting i bildet her. Bodil Niska er jo ikke noen ungfrÞken lenger, sÄ det er en tid for alt, og coronaen fÄr sikkert ta sindel av skylda. PÄ den annen side er det blit tilnÊrmet umulig Ä drive frittstÄende nisjebutikker, da kjedene driver sitt skitne spill mot grossister for Ä sÞrge for Ä maksimere egen fortjeneste og fordeler. Det som i sin tid ble regnet som norges beste platebutikk lÄ i TromsÞ, men ble nedlagt da Platekompaniet signaliserte ovenfor grossistene at de ville boykotte de grossistene som ga frittstÄende forretninger for gunstige betingelser. Follow the money.
    PK kunne selge nye cder til lavere priser ut en det smÄ uavhengige butikker mÄtte betale inn fra leverandÞrene sine (ref. Ivar Skei, Sandnes). Men alt kan ikke skylles pÄ PK, er stor sett oss gamlinger som kjÞpte musikk pÄ fysisk media etter 2000. Hadde jeg vÊrt student i dag sÄ hadde jeg nok ikke brukt store deler av studielÄnet pÄ fysisk media da jeg kunne hatt tilgang til det meste for en hundrelapp eller to i mÄneden med streaming. Litt trist for noen av oss, men folk flest har tilgang til mye mer musikk en fÞr.

birk88

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Antall liker
    305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.713
    Sted
    Hus
    Dette var trist. Ikke mange plasser for oss godt voksne som liker god musikk. :(:cry:

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.713
    Sted
    Hus
    God artikkel det Atle đŸ€ž
    Fin artikkel det ja, men en del normenn kan skylde seg selv over at dette har gÄtt til helvete. De driter totalt i at det er en pandemi, og lever som de har gjort fÞr pandemien uten Ä tenke over at det finnes andre i dette landet enn dem selv. Kunne gÄtt bra dette hvis folk hadde skjerpet seg :confused:

H

Hardingfele

Gjest
    Tapt penger i flere Är. Miksen servering nede og oppe og fysiske medier i en tid der ingen kjÞper slike (ingen skal leses som "ikke nok folk") tok knekken pÄ dem. Ikke pandemien.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Hardingfele: Det er en KOMBINASJON av alt det. Og at de aller fleste som kaller seg musikkelskere i Norge har glemt hva kvalitet er , fremfor "enkelhet" er en direkte SKAM. Kunnskapen, interessen og det tvers igjennom lidenskapelige forholdet folk som Bodil har til det de gjĂžr er den stĂžrste kvaliteten norsk musikkliv har. Uten den ville ikke musikken hatt noe liv- noe sted i verden. Da hadde det kun vĂŠrt snakk om en samling upersonlig matematikk..Og det skjĂžnner ikke de yngre generasjoner.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    Problemet er at en kan ikke tvinge folk inn i et spor de ikke er interessert i. Vanskelig Ä glemme noe en aldri har opplevd. Vi som er godt voksne og har opplevd genuine kunnskaper og god service hos butikkpersonale vet jo verdien av dette - for OSS. Dagens unge musikk-konsumenter jar knapt nok satt sine ben i en fysisk butikk som selger musikk, det kjÞpes pÄ nett og lastes/strÞmmes selvsagt. I store kvanta. Da er det ikke sÄ lett Ä forstÄ gleden ved Ä eie et fysisk format slik vi vokste opp med. Og hva yngre mennesker interesserer seg for av musikk sÄ er nok det som ble tilbudt pÄ Bare Jazz et godt stykke ned pÄ lista.

Trist som faen at slike steder/mennesker/kunnskap/vannhull/sosiale samlingssteder blir borte men i et lite land som Norge med ditto smÄ stÞrrelser pÄ all verdens nisjer sÄ blir det dessverre sÄnn. Utvikling? Ja. Fremskritt? Ikke nÞdvendigvis likhetstegn mellom det og utvikling. Tenk om man kunne ta alt som en har opplevd som bra og beholde det samtidig som en lar utviklingen gÄ sin gang og plukker med nensom hÄnd det som tross alt er av det gode - og det er jo endel av det ogsÄ!

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Sluket: Det gÄr helt fint, det. Pass bare pÄ hvor du selv Þnsker Ä "stoppe utviklingen", og lÊr dine nÊrmeste HVORFOR. Samtidig som du selv fÞlger med hvor - og med hva- verden er pÄ vei. Kritisk til alt og alle, men med evne til selektiv prioritering og logisk resonnement. Da vil ogsÄ verden rundt deg skjÞnne- om de er tre eller hundrre Är gamle. Fysiske BEVISER pÄ filbasert audios begrensninger- ogsÄ kjent som direkte sammenlgnende lyttetester- er et svÊrt nyttig verktÞy , det og. Jeg kan love deg det funker...Jeg har hatt stor suksess med det, iallefall.

Sist redigert:
    H

Hardingfele

Gjest
    Jeg kan stolt vise til mange besÞk pÄ Bare Jazz de seneste Ärene og jeg har lagt igjen en del kroner der. Var et fint sted Ä holde mÞter pÄ, bÄde oppe og ute og det Ä komme litt tidlig for Ä gÄ gjennom utvalget var ogsÄ en glede. Men jeg forstod av samtaler med dem at det var tunge tak, pga nettsalg av musikk i fysiske formater og strÞmmetjenester. Kaféen hadde et bredere aldersspenn, men musikkbutikken hadde eldre kunder -- de yngre LP-kjÞperne har andre muligheter. (Ungdom kjÞper ikke CDer).

Og sÄ kom det ganske mange "JÞss, dette stedet visste jeg ikke om" utsagn fra dem jeg tok med dit ...

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Hardingfele: Den pÄstanden om CDene er tross alt fortsatt feil....CDen er langtfra dÞd enda, selv om streamingtjenester bÄde i Sverige og USA pÄstÄr det. Det at ungdommen bruker streaming mest er faktisk VI, foreldre til millennialgenerasjonen, direkte skyld i selv. Og det gjennom reine markedskrefter. Det har rett og slett med en organisert villedning Ä gjÞre.

H

Hardingfele

Gjest
    Hardingfele: Den pÄstanden om CDene er tross alt fortsatt feil....CDen er langtfra dÞd enda, selv om streamingtjenester bÄde i Sverige og USA pÄstÄr det. Det at ungdommen bruker streaming mest er faktisk VI, foreldre til millennialgenerasjonen, direkte skyld i selv. Og det gjennom reine markedskrefter.
    Det er ikke feil at ungdom ikke kjÞper CDer, de kjÞper strÞmmetjenester. I Norge er det enda mer pÄ oldis-stadiet, men det som avgjÞr er hva som skjer i de store markedene. Selv i USA, der de ikke har vÄr utbredelse av smarttelefoner og datamaskiner til unge, ser det slik ut. Det skjer ingen rekruttering til formatet.

Skjermbilde 2021-01-05 kl. 09.04.47.png

Ungdom droppet formatet som en stein straks etter introduksjonen av strĂžmmetjenester og nedlasting. Dette var bildet i 2011. Siden har det stupt videre, mens strĂžmmetjenester dominerer i dag.

Di8DurrKx6gkznPbxLhnPAKUSakHl8dJ_pvknH0wk_1Q.png

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Liten by
    Hardingfele: Det er en KOMBINASJON av alt det. Og at de aller fleste som kaller seg musikkelskere i Norge har glemt hva kvalitet er , fremfor "enkelhet" er en direkte SKAM. Kunnskapen, interessen og det tvers igjennom lidenskapelige forholdet folk som Bodil har til det de gjĂžr er den stĂžrste kvaliteten norsk musikkliv har. Uten den ville ikke musikken hatt noe liv- noe sted i verden. Da hadde det kun vĂŠrt snakk om en samling upersonlig matematikk..Og det skjĂžnner ikke de yngre generasjoner.
    Hmmm, jeg vil vel heller si at det er den eldre generasjonen som ikke skjÞnner at de er pasÚ. Hifi er ut! Det er bluetooth og streaming nÄ.
    Men den eldre generasjonen har jo aldri skjĂžnt at den er ut. Ikke noensinne! :)

birk88

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Antall liker
    305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Selv om det er mange som vil tro det :), sÄ er nok ikke medlemmene her pÄ hifisentralen Ä anse som et snitt av befolkningen nÄr det gjelder musikk interesse og kjÞpsvillighet.

Ingen av dĂžtrene mine eller deres venner har CD spiller (eller platespiller). Aldersgruppe 16-24.

H

Hardingfele

Gjest
    Her er et talloppsett som viser utviklingen. For butikker som Bare Jazz, som satset pÄ fortsatt salg av fysiske medier, er dette illevarslende, selvsagt. Selv Big Dipper og Platekompaniet bÞr vÊre bekymret.

Skjermbilde 2021-01-05 kl. 10.01.38.png

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.590
    Jeg er usikker pÄ om jeg spillte en CD i 2020.

H

Hardingfele

Gjest
    Jeg vet at jeg ikke kjÞpte en. I 2020, 2019, 2018, 2017 ... men jeg kjÞpte LPer, som den sÊringen jeg er. Ikke noe Ä satse en Brick&Mortar butikk pÄ.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.590
    Litt apropos ingen ting, jeg jobber meg bakover i New York Times sitt kryssordarkiv og er nÄ i 2012.

3 bokstaver, clue "Netflix rental"

H

Hardingfele

Gjest
    Jeg kjenner en analytiker som mente det var feil av Netflix Ä gÄ fra Ä sende DVDer i posten til strÞmming. Jeg mente motsatt. Han misliker at jeg minner ham om hva han skrev den gang ...

Og her om dagen snakket jeg med en meget aktiv norsk regissÞr som nÄ ga opp sin store BR-samling, den var mest i amerikansk format og spilleren han hadde tilkoblet sin projektor aksepterte ikke dette. "Og alle filmene ligger jo pÄ nettet."

Sist redigert av en moderator:
    R

rr30629

Gjest
    Jeg vet at jeg ikke kjÞpte en. I 2020, 2019, 2018, 2017 ... men jeg kjÞpte LPer, som den sÊringen jeg er. Ikke noe Ä satse en Brick&Mortar butikk pÄ.

JÞss, kjÞper du LP`er? Du burde stoppes ut, du mÄ vel vÊre den eneste som enda kjÞper slikt.

HĂžnndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.376
    Sted
    Oslo
    Selv om det er mange som vil tro det :), sÄ er nok ikke medlemmene her pÄ hifisentralen Ä anse som et snitt av befolkningen nÄr det gjelder musikk interesse og kjÞpsvillighet.

Ingen av dĂžtrene mine eller deres venner har CD spiller (eller platespiller). Aldersgruppe 16-24.
    DÄrlig parenthood!
    Dattera mi har, etter en flÞrt m MP3 i tenÄra, en vinylsnurrer.
    Har jeg vĂŠrt en for autoritĂŠr far?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg kan stolt vise til... osv
    Og sÄ kom det ganske mange "JÞss, dette stedet visste jeg ikke om" utsagn fra dem jeg tok med dit ...
    Noe av hovedÄrsaken til begrenset omsetning kanskje?

HĂžnndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.376
    Sted
    Oslo
    SkrĂŠk og gru!
    Ikke bare Bare Jazz, men leser i DN at Sverige stÄr ovenfor en danseband krise.
    Hvordan skal det gÄ med alle SvenIngvar og Krister kloningene?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    Sluket: Det gÄr helt fint, det. Pass bare pÄ hvor du selv Þnsker Ä "stoppe utviklingen", og lÊr dine nÊrmeste HVORFOR. Samtidig som du selv fÞlger med hvor - og med hva- verden er pÄ vei. Kritisk til alt og alle, men med evne til selektiv prioritering og logisk resonnement. Da vil ogsÄ verden rundt deg skjÞnne- om de er tre eller hundrre Är gamle. Fysiske BEVISER pÄ filbasert audios begrensninger- ogsÄ kjent som direkte sammenlgnende lyttetester- er et svÊrt nyttig verktÞy , det og. Jeg kan love deg det funker...Jeg har hatt stor suksess med det, iallefall.
    "Å leve har sin tid - Ă„ dĂž har sin.." En svensk forfatter som hevdet dette i sin tid (husker ikke hvem, Nesser eller Mankell tror jeg) Jeg har kjent Bodil i mer enn tredve - 30 !! Ă„r og handlet jazz av henne siden lenge fĂžr hun startet egen forretning. SĂ„ vi er ingen vĂ„rkyllinger akkurat noen av oss, selv om jeg er litt yngre.. :LOL:

Det er aldri pÄ tide Ä dÞ stort sett - men utviklingen i samfunnet, sÄrbar nisje og dÞdsstÞtet Covid 19 gjorde oddsene for Bare Jazz helt umulige. Trist som faen men antagelig uungÄelig og sansynligvis forhindret det seigpining av noe som bare mÄtte komme.

Det du sÄ bastant rÄder til i ditt innlegg har jeg vÊrt igjennom - faktisk for lenge siden. Og funnet ut at jeg ikke er noen misjonÊr lenger, livet er aldeles for kort (er ingen gambler og gambler fÞlgelig definitivt ikke pÄ at vi fÄr noen "second chance...) og herfra og ut handler det om Ä fÄ mest mulig ut av livet for egen regning. Det betyr i praksis samvÊr med likesinnede i stÞrre grad enn Ä pÄtvinge andre ens egne erfaringer og meninger. I en ideel verden hvor alle var lydhÞre og intuitivt tok til seg alt som pr. definisjon var bra kunne nok misjonering om bÄde det ene og det andre vÊrt attraktivt for meg ogsÄ selv pÄ tampen av et levd liv - men virkelighetens verden ER jo ikke ideell og folk tenker heldigvis heller ikke likt. Og hvem definerer hva som er bra/riktig?

SÄ, kjerringa mot strÞmmen (eller motvindspisser som er et nyere uttrykk) er ikke en relevant rolle Ä ha for meg. Heller ikke kjerringa I strÞmmen; men kjerringa utenfor strÞmmen passer meg godt. Er langt mer filosofisk anlagt nÄ enn for 20 Är siden, og det er langt behageligere!

birk88

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Antall liker
    305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    DÄrlig parenthood!
    Dattera mi har, etter en flÞrt m MP3 i tenÄra, en vinylsnurrer.
    Har jeg vĂŠrt en for autoritĂŠr far?
    He, he. Ja det er kanskje jeg som har gjort noe feil :) .

Slik det er nÄ, ligger fysiske medier sÄ langt nede pÄ prioriterings lista som du kan komme (hvis de er pÄ lista i det hele tatt).
    Idag hÞrer/ ser begge faktisk mest pÄ youtube selv om Spotify er kjekk Ä ha en gang i blant (betalt av meg, selvfÞlgelig).

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Hardingfele: Poenget er Ă„ UNNGÅ Ă„ vĂŠre 200% avhengig av internet i ALT en foretar seg....blant annet..

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.644
    Torget vurderinger
    3
    Er sjÞl i en alder der det meste av musikken jeg hÞrer pÄ er produsert analogt og gitt ut pÄ LP, men altsÄ; strÞmming er helt fantastisk. Jeg oppdager stadig nye ting som jeg aldri ville hÞrt om ikke det var for Tidal. Og jeg kan hÞre pÄ det pÄ t-banen, i bilen, pÄ hytta. Framskritt.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Ikke sÄ ulikt det vi gjÞr i min familie heller, det der..Men jeg slipper ikke hvem som helst innpÄ systemet heller.. ;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Bartesam: ForĂžvrig, med den samlinga du har bĂžr det vĂŠre en selvfĂžlge at fammen lĂŠrer tidlig...

J.O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Antall liker
    462
    Torget vurderinger
    24
    Er sjÞl i en alder der det meste av musikken jeg hÞrer pÄ er produsert analogt og gitt ut pÄ LP, men altsÄ; strÞmming er helt fantastisk. Jeg oppdager stadig nye ting som jeg aldri ville hÞrt om ikke det var for Tidal. Og jeg kan hÞre pÄ det pÄ t-banen, i bilen, pÄ hytta. Framskritt.
    StrĂžmming er fint for forbrukeren men for artister som ikke har miionvis med avspillinger er det krise.
    Tjener mere pÄ Ä selge en plate i Äret enn det jeg fÄr fra strÞmmetjenester.
    Hvordan skal man finansiere nye innspillinger da?

En av grunnene at det var sÄpass dyrere pÄ Bare Jazz var innkjÞpsprisene, Bodil fortalte at mange at det ganger hadde vÊrt billigere for henne Ä kjÞpt plater fra platekompaniet enn fra distributÞr..

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.644
    Torget vurderinger
    3
    StrĂžmming er fint for forbrukeren men for artister som ikke har miionvis med avspillinger er det krise.
    Tjener mere pÄ Ä selge en plate i Äret enn det jeg fÄr fra strÞmmetjenester.
    Hvordan skal man finansiere nye innspillinger da?
    Er fullt klar over dette, betalingsmodellen mÄ vÊre feil. At det koster det samme Ä strÞmme Bix Beiderbecke som en Hubro-utgivelse fra 2019 gir lite mening.

Jeg kjÞper fortsatt nyutgivelser pÄ LP, men altfor fÄ til Ä kompensere for det jeg skriver over.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    J.O: Fysisk fromat = cash inn. Som det alltid har vÊrt. Penga inn fra abonnementer osv. gÄr direkte i lomma pÄ strÞmmetjenestene- og det VEIT de. Kjedene fÄr bedre innpriser pga volum, det svir de uavhengige for. Og det eneste udelt positive med strÞmmetjenester er

a) Oversikten
    b) Mulighet for Ä oppdage- eller fÄ tak i- musikk som fysisk ikke finnes tilgjengelig lenger. Slik man gjÞr med eldre formater allerede.

Ulempene er

a) Tildels ekstrem komprimering
    b) Avhengighet av en tildels vanvittig dyr nettjeneste- og nettet i seg selv. Da er brukeren ogsÄ prisgitt sin forbindelse, uten mulighet til Ä forbedre den nevneverdig.
    c) Tjenesten styrer HVA og HVOR LENGE du har tilgang til det de tilbyr av ressurser. Ekstremt irriterende nÄr det gjelder TV og film, forresten.
    d) Opptak pÄ vanlig mÄte , slik vi kjenner det fra 70- og 80-tallet er umulig uten kjempekompromisser.
    e) Streamingen KAN ta knekken pÄ platebutikkene- som tildels er tilfelle her...
    f) Streamerne har glemt hva kvalitet og eierskap til egen musikk er. Ofres pÄ "enkelhetens" alter. DET er spesielt hardt Ä se for min del..derfor jobber jeg mÄlrettet MOT det. SÄ mye jobb som ligger bak en utgivelse SKAL honoreres ordentlig.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.040
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et av de stÞrste problemene med kjedevirksomheten, er at de i stor grad ogsÄ dikterer hvilke priser frittstÄende kan fÄ, og det gjelder ikke bare musikk....

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn