|
PK kunne selge nye cder til lavere priser ut en det smÄ uavhengige butikker mÄtte betale inn fra leverandÞrene sine (ref. Ivar Skei, Sandnes). Men alt kan ikke skylles pÄ PK, er stor sett oss gamlinger som kjÞpte musikk pÄ fysisk media etter 2000. Hadde jeg vÊrt student i dag sÄ hadde jeg nok ikke brukt store deler av studielÄnet pÄ fysisk media da jeg kunne hatt tilgang til det meste for en hundrelapp eller to i mÄneden med streaming. Litt trist for noen av oss, men folk flest har tilgang til mye mer musikk en fÞr.NÄ er det vel sikkert flere ting i bildet her. Bodil Niska er jo ikke noen ungfrÞken lenger, sÄ det er en tid for alt, og coronaen fÄr sikkert ta sindel av skylda. PÄ den annen side er det blit tilnÊrmet umulig Ä drive frittstÄende nisjebutikker, da kjedene driver sitt skitne spill mot grossister for Ä sÞrge for Ä maksimere egen fortjeneste og fordeler. Det som i sin tid ble regnet som norges beste platebutikk lÄ i TromsÞ, men ble nedlagt da Platekompaniet signaliserte ovenfor grossistene at de ville boykotte de grossistene som ga frittstÄende forretninger for gunstige betingelser. Follow the money.
Fin artikkel det ja, men en del normenn kan skylde seg selv over at dette har gÄtt til helvete. De driter totalt i at det er en pandemi, og lever som de har gjort fÞr pandemien uten Ä tenke over at det finnes andre i dette landet enn dem selv. Kunne gÄtt bra dette hvis folk hadde skjerpet segGod artikkel det Atle![]()
Det er ikke feil at ungdom ikke kjÞper CDer, de kjÞper strÞmmetjenester. I Norge er det enda mer pÄ oldis-stadiet, men det som avgjÞr er hva som skjer i de store markedene. Selv i USA, der de ikke har vÄr utbredelse av smarttelefoner og datamaskiner til unge, ser det slik ut. Det skjer ingen rekruttering til formatet.Hardingfele: Den pÄstanden om CDene er tross alt fortsatt feil....CDen er langtfra dÞd enda, selv om streamingtjenester bÄde i Sverige og USA pÄstÄr det. Det at ungdommen bruker streaming mest er faktisk VI, foreldre til millennialgenerasjonen, direkte skyld i selv. Og det gjennom reine markedskrefter.
Hmmm, jeg vil vel heller si at det er den eldre generasjonen som ikke skjÞnner at de er pasÚ. Hifi er ut! Det er bluetooth og streaming nÄ.Hardingfele: Det er en KOMBINASJON av alt det. Og at de aller fleste som kaller seg musikkelskere i Norge har glemt hva kvalitet er , fremfor "enkelhet" er en direkte SKAM. Kunnskapen, interessen og det tvers igjennom lidenskapelige forholdet folk som Bodil har til det de gjÞr er den stÞrste kvaliteten norsk musikkliv har. Uten den ville ikke musikken hatt noe liv- noe sted i verden. Da hadde det kun vÊrt snakk om en samling upersonlig matematikk..Og det skjÞnner ikke de yngre generasjoner.
JÞss, kjÞper du LP`er? Du burde stoppes ut, du mÄ vel vÊre den eneste som enda kjÞper slikt.Jeg vet at jeg ikke kjÞpte en. I 2020, 2019, 2018, 2017 ... men jeg kjÞpte LPer, som den sÊringen jeg er. Ikke noe Ä satse en Brick&Mortar butikk pÄ.
![]()
Brick-and-Mortar Stores: Types, Advantages, and Disadvantages
The term "brick-and-mortar" refers to a traditional business that offers its products and services to its customers in an office or store, as opposed to an online-only business.www.investopedia.com
DÄrlig parenthood!Selv om det er mange som vil tro det, sÄ er nok ikke medlemmene her pÄ hifisentralen Ä anse som et snitt av befolkningen nÄr det gjelder musikk interesse og kjÞpsvillighet.
Ingen av dĂžtrene mine eller deres venner har CD spiller (eller platespiller). Aldersgruppe 16-24.
Noe av hovedÄrsaken til begrenset omsetning kanskje?Jeg kan stolt vise til... osv
Og sÄ kom det ganske mange "JÞss, dette stedet visste jeg ikke om" utsagn fra dem jeg tok med dit ...
NEI !DÄrlig parenthood!
Dattera mi har, etter en flÞrt m MP3 i tenÄra, en vinylsnurrer.
Har jeg vĂŠrt en for autoritĂŠr far?
"à leve har sin tid - Ä dÞ har sin.." En svensk forfatter som hevdet dette i sin tid (husker ikke hvem, Nesser eller Mankell tror jeg) Jeg har kjent Bodil i mer enn tredve - 30 !! Är og handlet jazz av henne siden lenge fÞr hun startet egen forretning. SÄ vi er ingen vÄrkyllinger akkurat noen av oss, selv om jeg er litt yngre..Sluket: Det gÄr helt fint, det. Pass bare pÄ hvor du selv Þnsker Ä "stoppe utviklingen", og lÊr dine nÊrmeste HVORFOR. Samtidig som du selv fÞlger med hvor - og med hva- verden er pÄ vei. Kritisk til alt og alle, men med evne til selektiv prioritering og logisk resonnement. Da vil ogsÄ verden rundt deg skjÞnne- om de er tre eller hundrre Är gamle. Fysiske BEVISER pÄ filbasert audios begrensninger- ogsÄ kjent som direkte sammenlgnende lyttetester- er et svÊrt nyttig verktÞy , det og. Jeg kan love deg det funker...Jeg har hatt stor suksess med det, iallefall.
He, he. Ja det er kanskje jeg som har gjort noe feilDÄrlig parenthood!
Dattera mi har, etter en flÞrt m MP3 i tenÄra, en vinylsnurrer.
Har jeg vĂŠrt en for autoritĂŠr far?
SĂžnnen min spiller stort sett bare vinyl. Ble impregnert skikkelig i barndommenNEI !
Begge mine dĂžtre har / spiller vinyl.
Er i sÄ fall dobbelt sÄ autoritÊr her![]()
StrÞmming er fint for forbrukeren men for artister som ikke har miionvis med avspillinger er det krise.Er sjÞl i en alder der det meste av musikken jeg hÞrer pÄ er produsert analogt og gitt ut pÄ LP, men altsÄ; strÞmming er helt fantastisk. Jeg oppdager stadig nye ting som jeg aldri ville hÞrt om ikke det var for Tidal. Og jeg kan hÞre pÄ det pÄ t-banen, i bilen, pÄ hytta. Framskritt.
Er fullt klar over dette, betalingsmodellen mÄ vÊre feil. At det koster det samme Ä strÞmme Bix Beiderbecke som en Hubro-utgivelse fra 2019 gir lite mening.StrÞmming er fint for forbrukeren men for artister som ikke har miionvis med avspillinger er det krise.
Tjener mere pÄ Ä selge en plate i Äret enn det jeg fÄr fra strÞmmetjenester.
Hvordan skal man finansiere nye innspillinger da?