Bankgiro

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Jeg tenkte jeg skulle betale en giro manuellt i banken (DNB) i dag for å slippe og vente på kvittering fra nettbanken i posten. Giroen var på den for meg svimlende sum av 250 kr. Jeg er klar over att DNB er kjent for å ta seg godt betalt og vel så det, men 75 kr i gebyr syns jeg var mere enn drøyt kan du si. Hun stakkars jenta som satt i skranken var virket ganske flau når hun nevnte summen.
Dette hadde tatt seg ut på sydligere breddegrader tenker jeg - banken hadde mistet de fleste kundene sine i løpet av 14 dager, mens Ola bare betaler og ergrer seg ???
Comments?
Edit: Jeg betalte seff IKKE!

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.150
Det er mange år siden bankene ønsket å få kundene sine inn i banklokalet. Ved å prise slike tjenester høyt, unngår de dette. I stedet tar de gebyr for at kunden selv skal gjøre jobben via nettbank. Og det er jo smart........for banken.

S

Stereo_Mono

Gjest
Det finnes vel ingen banker, som faktisk vil ha kunder inn i filialene sine lenger. Det virker i hvertfall ikke sånn. Synes det er i blant litt irriterende, selv om jeg har valgt en ren nettbank nå pga at de har lavere gebyrer. Men nå som jeg har noen kontanter jeg skulle gjerne satt på konto sliter jeg. Hvordan gjør jeg det liksom?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.364
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Hvordan gjør jeg det liksom?
Putt de i en konvolutt og sende de til meg.

Men alvor: det koster ikke gebyr å sette penger inn på konto, i hvert fall ikke i de banker jeg kjenner til. Og innskuddsautomater finnes også i tilfelle kø av pensjonister som har spørsmål om trygda.

Manuell håndtering av regningsbetaling er en annen sak; hverken bankansatte, betalings- eller avregningssystemer er særlig gratis å drifte......

S

Stereo_Mono

Gjest
Sant det. Angrer i etterkant at jeg ikke beholdt en konto i en «vanlig» bank. Men få vel bare bite i det sure eplet og betale et gebyr for å sette det inn på min konto fra en annen bank.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Tro det eller ei men vi sparer faktisk ganske mye penger på å bruke nettbank, men vi ser det ikke fordi det virker på rentemarginen, og vi vet jo ikke hva renta ville vært om vi ikke hadde hatt nettbank.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.364
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Tro det eller ei men vi sparer faktisk ganske mye penger på å bruke nettbank, men vi ser det ikke fordi det virker på rentemarginen, og vi vet jo ikke hva renta ville vært om vi ikke hadde hatt nettbank.
Det er veldig korrekt. Har jobbet (more or less) i samme bank i 25 år. I denne perioden er forvaltningskapitalen 20 doblet, antall kunder doblet, antall konti 4-doblet og antall transaksjoner (litt avhengig av hvordan man regner) et sted mellom 5 og 10 doblet. Og antall produkter og tjenester vi tilbyr har eksplodert, samtidig som servicenivået er forbedret. Alt går raskere enn før. Vi er forsatt like mange ansatte.....Uten utstrakt selvbetjening og enormt omfattende bruk av teknologi, hadde dette vært umulig, og kundene hadde sett helt andre gebyrer og rentemarginer. Eller de måtte ha klart seg uten bankprodukter som de i dag tar som en selvfølge.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.648
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
En trøst decibelius kan være at norske banker synes å ha en relativt forsvarlig og rimeligere prising på betalingstjenester sammenlignet med utenlandske. Jeg tror at vi skal være glad for at vi har nettbank og at norsk finansvesen ligger helt i front på disse type tjenester. Det måtte være en helt spesiell årsak til at du denne gangen ikke kunne benytte deg av kvitteringen fra nettbanken som du kan printe ut rett i etterkant av betalingen.
Kr. 75,- for et manuelt oppdrag er en pris som trolig dekker en samlet kost. Denne prisen er stort sett lik i norsk banknæring uavhengig av merkevare. Finansnæring har gitt fra seg float-inntektene som delvis subsidierte noe av kostnadene, dengang bankgiroblanketten var på topp. Priser kan selvfølgelig også være et virkemiddel i avviklingen og styring av enkelte tjenester - enten det dreier seg om bank- eller andre tjenesteytende næringer.
Jeg forstår ikke de som klarer å hause seg opp for 75,- om man unntaksvis MÅ benytte seg av en betalingsform som er mer et avvik enn hva som er vanlig i dag. Trolig kan årsaken til din frustrasjon ligge i at du syntes at omkostningene var høye ifht. oppdragsbeløpet på kr. 250,-. Men det er jo ikke der poenget ligger. Kostnadene knyttet til utføringen av betalingsoppdraget er faktisk den samme om oppdragsbeløpet er kr. 250,- eller 250.000,-.  I omsatt tankegang, ville det være helt likt om du priset dine tjenester etter oppdragets størrelse. Isåfall skulle du ha redusert timeprisen din om oppdraget var lite og økt tilsvarende om oppdraget var stor.
Sett heller pris på valgmulighetene, men aksepter at tjenester har en pris og koster ulikt.  Your choise! ;D

decibelius skrev:
Jeg tenkte jeg skulle betale en giro manuellt i banken (DNB) i dag for å slippe og vente på kvittering fra nettbanken i posten. Giroen var på den for meg svimlende sum av 250 kr. Jeg er klar over att DNB er kjent for å ta seg godt betalt og vel så det, men 75 kr i gebyr syns jeg var mere enn drøyt kan du si. Hun stakkars jenta som satt i skranken var virket ganske flau når hun nevnte summen.
Dette hadde tatt seg ut på sydligere breddegrader tenker jeg - banken hadde mistet de fleste kundene sine i løpet av 14 dager, mens Ola bare betaler og ergrer seg  ???
Comments?
Edit: Jeg betalte seff IKKE!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.735
Torget vurderinger
12
Det var billig.
Tok de sjekk?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Det finnes en generasjon i dette landet som ikke vet hva nettbank er en gang. De fleste av disse menneskene er ganske fattige, og blir loppa for penger i filialene - det er stor skam :mad:

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.648
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
decibelius skrev:
Det finnes en generasjon i dette landet som ikke vet hva nettbank er en gang. De fleste av disse menneskene er ganske fattige, og blir loppa for penger i filialene - det er stor skam :mad:
Jeg vet ikke om dette viser til mitt innlegg i debatten. Jeg har stor respekt for mennesker som er fattige og sliter med å få endende til å møtes. De har det vanskelig uansett og uavhengig av temaet bankgiro. Min intensjon var å gi et balansert bilde av virkeligheten slik jeg ser den, samt at det finnes valgmuligheter til ulike priser, alt fra gratis til priser som kan oppfattes som dyrt. Jeg tror ikke at bank er enestående i denne sammenheng. Når du sier at det finnes en hel generasjon som hverken har nettbank, så kjenner jeg meg ikke helt igjen. -Ihvertfall ikke i det omfanget du skisserer decibelius. Jeg beklager sterkt om jeg skulle ha støtt noen i mitt tidligere innlegg. Du er selvsagt i din fulle rett til å gi uttrykk for hva du synes er urimelig dyrt. Jeg har ihvertfall forsøkt å gi deg en forklaring på hvorfor.

Mvh
Jan P.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.995
Torget vurderinger
28
Gis det ikke vanligvis lavere gebyrer for eldre? Ellers må det da være opp til den enklte bedrift å prise sine tjenester slik den mener er mest lønnsomt?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Fosse skrev:
Gis det ikke vanligvis lavere gebyrer for eldre? Ellers må det da være opp til den enklte bedrift å prise sine tjenester slik den mener er mest lønnsomt?
Kanskje det, dersom de er så heldige og finne en filial da. Men de har vel brukket lårhalsen på glatta lenge før de kommer så langt...

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.648
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
decibelius skrev:
Jeg tenkte på de eldre, du har kanskje hørt om Dem?
Med all respekt decibelius, ja.

Jeg hjelper eldre i min nærkrets nesten daglig. Det går strålende både med nettbank og pc. -Selv med min svigermor som snart passerer 91.
Det resultere faktisk i at gamla kicka helt og gav ut tre bøker på to år. Den historien hører til på solsiden og er nok mer et unntak fra
regelen, men hun er heller ikke rik på penger.

Så til de som enten er så fattige at de aldri vil kunne ta seg råd til en pc og/eller tilhører den gruppen som overhodet ikke VIL. Jeg har selv historier
fra den banken du nevner og et par andre i det ganske land som er behjelpelig overfor eldre (rike som fattige) med å låne bort en pc i
banklokalet og veilede i bruk av nettbank. Selv på et respektabelt sted som Otta har jeg hørt at dette har skjedd. Det finnes muligheter,
men også unntak som du nevner. Det hele munner kanskje ut i noe som kan defineres som "slik er livet" på godt og vondt.

Du har tydeligvis din historie å fortelle decibelius og opplevd noe av det motsatte av meg. Dine historierer og versjoner er helt sikkert riktige de også.

Jeg tror bestemt at det er tusen andre historier som kan fortelles hvor eldre kanskje utsettes for langt større overgrep enn bankgirohistorier.
-Men det er jo ikke temaet her.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Grumpy skrev:
decibelius skrev:
Jeg tenkte på de eldre, du har kanskje hørt om Dem?
Med all respekt decibelius, ja.

Jeg hjelper eldre i min nærkrets nesten daglig. Det går strålende både med nettbank og pc. -Selv med min svigermor som snart passerer 91.
Det resultere faktisk i at gamla kicka helt og gav ut tre bøker på to år. Den historien hører til på solsiden og er nok mer et unntak fra
regelen, men hun er heller ikke rik på penger.

Så til de som enten er så fattige at de aldri vil kunne ta seg råd til en pc og/eller tilhører den gruppen som overhodet ikke VIL. Jeg har selv historier
fra den banken du nevner og et par andre i det ganske land som er behjelpelig overfor eldre (rike som fattige) med å låne bort en pc i
banklokalet og veilede i bruk av nettbank. Selv på et respektabelt sted som Otta har jeg hørt at dette har skjedd. Det finnes muligheter,
men også unntak som du nevner. Det hele munner kanskje ut i noe som kan defineres som "slik er livet" på godt og vondt.

Du har tydeligvis din historie å fortelle decibelius og opplevd noe av det motsatte av meg. Dine historierer og versjoner er helt sikkert riktige de også.

Jeg tror bestemt at det er tusen andre historier som kan fortelles hvor eldre kanskje utsettes for langt større overgrep enn bankgirohistorier.
-Men det er jo ikke temaet her.
Respekt!

Topp Bunn