Bananplugg eller spade til høyttalerkabel?

D

dustcap

Gjest
Jeg har et par Oehlbach Reference høyttalerkabler. Har brukt skrupå bananplugg til nå.

Vurderer å lodde på spader, bruke Mundorf loddetinn med sølv, samt finne noe spader, tenkte vel mest på gullbelagt kobber (messing egentlig, da kobberet ikke er rent).

Er spader bedre på en måte, enn banan-plugger?

Vil gjerne ha tips om bra spader, men vet ikke om jeg egentlig liker sære metaller som ikke er så vanlige. Tenker selv at rent kobber som er gullbelagt kan være mykt for eksempel.
 
D

dustcap

Gjest
Gullbelagt Mundorf kobberspade M6, tenker jeg selv. Koster kr139,- for paret på dynaBel.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.080
Antall liker
2.502
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
spader gir minst kontakt motstand rett tilskrudd , og er mer sikkert i forhold til å løsne ,Fortinnet kobber eller sølv eller gull tror jeg ikke du klarer høre forsjell på ,Beste spadene er de som blir skrudd eller presset med tang , uten tinn
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Er vell ingen lov om dette i Norge enda? Men det er vel noen andre land som har dette.

Steinar.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
For å kalle en spade en spade:D.
Bananplugger blir ofte slarkete med tiden. Spader sitter fast og gir best kontakt.


Final
 
D

dustcap

Gjest
Jeg har bare bananterminaler på den ene høyttalerparet mitt.
Kabelem min er 4mm diameter. Tror jeg kjøper disse bananpluggene:

CMC®-Charming Music Conductor.

Laget av gullbelagt "bronsje-kobber" (rent kobber samt 3.5 - 10% tinn). Samt så har de hylse, for beskyttelse, ta på. Slipper krympestrømpe, samt så kan den løsnes for å etterstramme.
Fant de til salgs på ebay ganske rimelig. Bør jeg lete opp noe bedre? tips?
Synes selv CMC logoen var litt kul.

Tipper vel selv at jeg ikke hører forskjell på denne kobberen, og annen kobber. Skulle vel tro at noen få prosent tinn ikke vil gir dårligere lyd.
 
D

dustcap

Gjest
Jeg fant noe mer minimalistisk, blir vel kanskje bedre lyd. Men da vil jeg lodde, og bruke krympestrømpe :)
 
Sist redigert:

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
Slike hule bananer funker generelt veldig bra lydmessig.
Over tid kan de bli litt slakke, men da er det bare å "sprenge" dem litt ut igjen.

Søk på "BFA connectors" på eBay.
 
D

dustcap

Gjest
Er ikke slik at anlegget mitt er helt på topp, med tanke på kvalitet på terminaler. Men det skulle være like bra med å lodde med sølvloddetinn også, som skru-bananplugger. Er mer gods i skru-banan pluggene.

Forskjellig overflatebehandling også. Sølv fører strøm enda bedre enn gull, men det korriderer mer, sikkert greit med gull-overflatebehandling og beryllium-kobber :)
 

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Innlegg
314
Antall liker
93
Sted
Fosser
Kun en ting som gir tapsfri kontakt: Direkte terminering på effektforsterkerprintet.
Skal man klassifisere øvrige tilkoblingsmetoder, må vel lista bli noe slikt:

Ren kabel rett i godt tilpassede klemmer
Krympet spade montert på gode klemmer
Bananplygg sikret med set-skrue
Løst terminert banan.

Sånn for å ta fire varianter foruten den ultimate.
 
D

dustcap

Gjest
Jeg bestile spader med to stk sette skruer, gullbelagt kobber. Skjønner meg ikke helt på andre blanke overflatebehandlinger som det skrytes av. Vurdere også de hollow bananpluggene, for et annet par kabler.

Tenker vel at det blir ganske permanent for de spadene med å:
1. stramme skruene
2. etterstramme (kan til og med ha epoxylim over set-skruen, hvis det virker som at den kan løsne)
3. en liten lodding (Mundorf sølvloddetinn)
4. krympestrømpe over (krympestrømpa bør være på kabelen før spaden monteres)

Er selvfølgelig ikke slik at dette er noe anbefalt fremgangsmåte, men det burde fungere brukbart.
 

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Innlegg
314
Antall liker
93
Sted
Fosser
Lodding av enhver kabelstump som skal klemmes fast er av det DÅRLIGE.
Dette fordi man uvilkårlig vil ha en tilstramming av to metaller med forskjellige mekaniske egenskaper, som vil medføre krakelering og til slutt dårlig kontakt.
Sølv eller ikke sølv.
 
D

dustcap

Gjest
Tipper det holder å eventuelt etterstramme litt da, tenkte ikke så mye på at en kabel vil trekke til seg endel når man lodder.
Oehlbach Reference har endel tynne ledere, så den vil gjøre det iallefall.
 
Sist redigert:

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Innlegg
314
Antall liker
93
Sted
Fosser
BARE for å kverulere lett: Hvordan etterstramme skruer som er limt med epoxy? :D

Nåvel. helcore ledning er fint. Mekanisk stabilt nok, og er det glødd kobber så vil de kunne holde seg fine i årsvis.
 
D

dustcap

Gjest
Jeg tenkte å droppe å bruke epoxy.

Men krympestrømper kan gjerne brukes, ser mer ferdig ut, kan også ta de av, hvis det blir behov for det.
 

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Innlegg
314
Antall liker
93
Sted
Fosser
Liker bruk av krympestrømper rundt høytalerkabler og termineringene for disse.
Etter å ha brukt en del forsterkere helt uten beskyttelseskretsløp mot kortslutninger og slik, samt en formue på nye utgangstransistorer og annet "ræl",
så lærer man å sørge for så lite bart metall som mulig også i de områdene.
I tillegg finnes det så mange flotte farger på strømper for tiden så man får et visuelt løft i tillegg.
 

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
61
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Sett at Blue jeans har sveisede plugger. Teknologien så spennende ut, men er ikke noe en får til på hobbyrommet.
 
Topp Bunn