bambi steik.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
skal mekke bambisteik på nyttårsaften. noen som har erfaringer med dette dyret ?
Er ikke interesert i noen langtidsaffere med 100grader i 6 timer. Tenkte mer på sånn leirgryte steking.
Er en habil hobbykokk, men tar imot tips både med hensyn til steking og tilbhør.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
bambi krever moderat temperatur og lang steketid, dessverre.
ellers blir det sandpapir med kjøttsmak.

leirgrytesteking av bambi har jeg aldri prøvd, men vet at trampe funker utmerket oppi en slik gryte.
lykke til.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Betyr det at det ikke kommer fler filmer med Bambi og Trampe? :eek:
jepp.
to er allerede en for mye.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
bambi krever moderat temperatur og lang steketid, dessverre.
ellers blir det sandpapir med kjøttsmak.
.
yepp, akkurat som med enkelte høyttalere /elementer , du vet sånn circa hvordan de opfører seg selvom du aldri har brukt eller hatt de i opsettet ditt.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Aner jeg en Schlemmertopf gryte?

Det du har av grønnsaker, (løk, gulrøtter, hvitløk, rikelig krydder, osv) i sammen med Bambi i gryta.
Rikelig med væske (vann/vin), 180-200 grader i ca 2 timer, litt avhengig av mengde.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Aner jeg en Schlemmerkopf gryte?

Det du har av grønnsaker, (løk, gulrøtter, hvitløk, rikelig krydder, osv) i sammen med Bambi i gryta.
Rikelig med væske (vann/vin), 180-200 grader i ca 2 timer, litt avhengig av mengde.

Yep, sånn gryte ja.

Blir det noe guffe til å lage saus av ?

Ikke mitt kjøkken så denne schlemmerkopefen blir ny for meg.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Leire trekker enormt med væske. Må etterfylles med jevne mellom rom. En halvtime før kjøttet er ferdig, heller du av væske og bruker til saus.
Huff, ;D nå må jeg hente mer cognac.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
takk for det oddgeir, du er ikke så aller værst allikevel du. :-/

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
og så var det dette med drikke da. Har diverse rødvin liggende, vil en Ch. Musar 1999 være ok ? Eller er dette kjøttet såpass lyst at en ung Italiener vil være mer passe ?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ville tro at Musar blir i heftigste laget, en burgunder hadde gjort susen tror jeg, en slik gryte ligner jo også litt på en boeuf bourgignon!

G

Gjestemedlem

Gjest
og så var det dette med drikke da. Har diverse rødvin liggende, vil en Ch. Musar 1999 være ok ? Eller er dette kjøttet såpass lyst at en ung Italiener vil være mer passe ?
Hva med en Chateauneuf du Pape f.eks. en La Nerthe 1999?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.201
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tror ikke at bambikjøtt er lyst, nei. Mener å huske det som temmelig mørkt. Roemertopf er en veldig god ide med bambier. Kjøttet inneholder veldig lite fett, og har lett for å bli tørt.
mvh

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Fra polet sine sider:

Vinvalg til rådyrkjøtt havner i samme gate som til hjort, og det er et poeng å velge viner med rik frukt og god frisk­het. Châteauneuf­-du-­Pape og syrah­baserte viner fra Nord-­Rhône vil være gode valg. Men også nebbiolo­viner fra Pie­monte, som Barolo og Barbaresco, og sangiovesbaserte viner som Brunello di Montalcino og Chianti Classico går godt sammen med rådyrkjøtt. Prøv gjerne også en zinfandel­vin fra California.
Kanskje italiener ikke er det dummeste?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
overstått, fikk stående ovasjoner. Takk for tips.
Kjørte en Fransk jalla-vin, men ingen klagde.

Jada, her liker vi å spise tidlig. Nå blir det grappa, sigarer og assorterte godsaker.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Grattis. Håper grappa'en er bedre enn de jeg har smakt, for dem kunne ikke nytes.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.644
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Var og jakta i frysedisken på Mega for noen år siden, og snubla over en stykk Trampe.

Hmm - jeg har jo den leirgryta jeg aldri har brukt.....

Trampe + rødvin og andre ingredienser ble innkjøpt, og kvinnelig bekjentskap ble bedt på middag.

Desverre, så ble det litt lite væske til leirgryta, så det ble litt tørt kjøtt.

Sausen, derimot... Roquefortsaus er knall til viltkjøtt. Lag brunsaus med sjyen fra leigryta, knus 6-8 einebær og ha de i, sammen med basilikum, estragon, oregano og rosmarin. Ha oppi en halv pakke (de trekantene fra tine) med roquefort. Smaker knall, men passer best til kjøtt med kraftig smak, siden sausen blir nokså kraftig.

Johan-Kr

Topp Bunn