Baluba: Vi krysser fingre her også!!
Takker for det, Auditor. Vi har i alle fall kontroll over situasjonen nå, men det jobbes med forbedringer. Dette har også gitt meg en fin påminnelse om solidaritet mellom forumvenner. Noe vi faktisk ser endel av, men vi tenker ikke så mye på det fordi det handler om hifi.
Selv skal jeg til bartebyen neste helg for noen møter og for å gi fødselshjelp til en NGO som er delt av de gamle fylkesgrensene. De har alt å vinne på å slå sammen kreftene sine, økonomien i sektoren er såpass sårbar nå at felles plattformer er veien å gå. Færre små organisasjoner og mer slagkraft i form av effektive samarbeid over organisasjonsgrensene og ideologiene. Budsjettene til NGO-ene som går under Justisdepartementets budsjett er fullstendig rasert, noe som er en skandale. Demokratiet og svake gruppers rettigheter svekkes slik justisministeren har slått beina under frivilliges mulighet til å ytre seg og jobbe med kriminalomsorg. Som nettverksleder har jeg sett hvordan det har forkrøplet en av våre aktive medlemsorganisasjoner. Det samme har skjedd i år med miljøorganisasjonene. Jeg har ikke noe samarbeid med dem, men jeg kan bare anta hvilken fortvilet situasjon de befinner seg i. Vil vi virkelig ha det slik at bare de politiske partier som bevilger sin egen økonomiske framtid skal være de eneste politiske aktørene?
Det gjør at jeg frykter framtiden for de sosialpolitiske NGO-ene og nettverkene deres. Flere av våre aktive medlemmer er faktisk ikke sterkt avhengig av det offentlige, det er organisasjoner som er svært synlige i sin direkte hjelp til fattigfolk, og de er mer basert på donasjoner og innsamlinger. Andre derimot, som driver med fattigdomsbekjempelse på mindre synlige måter, er jeg mer bekymret for. For det er disse organisasjonene og nettverkene som utgjør politikernes høringsinstanser, og med en svekket økonomi vil ikke de ha ressursene til å fortsette sitt arbeid med å være de som taler de svakestes sak overfor myndighetene. Det virker for meg som om dagens regjering aktivt forsøker å forstumme alle kritiske røster fra utenfor det partipolitiske miljøet med å tilnærmet utradere ressursene til justispolitiske interesseorganisasjoner og miljøbevegelsen, og jeg frykter at den praksisen blir overført til det sosialpolitiske til slutt. De som får sine bevilgninger fra Arbeids- og velferdsdirektoratet er de jeg frykter skal på hoggestabben etterhvert. Kanskje det var nettopp fordi politikerne er i ferd med å oppdage dette spillet som gjorde at Hadia Tajik stilte meg spørsmål om hvilken effekt dette har hatt på NGO-verdenen i høringen for Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget. Vi kan i alle fall håpe at noen på tinget tar opp saken slik at denne uthulingen av demokratiet blir stoppet.
Puh, det var nattens tale fra Krypten. Tidligere i kveld har jeg forresten lyttet til flere album av Billy Bragg på grunn av hans nye EP som er på Tidal. EP-en er en snodig blanding av tidlig Bragg og den modne Bragg vi kjenner fra Tooth And Nails. Anlegget var en PC med en Line 6-pod koblet til M-Audio studiomonitorer til rundt 3000 kroner. Ikke helt min lyd, one note bass og faktisk ikke noe jeg ville mikset på, men helt grei stuelyd for en som ikke er helt hifi-interessert og heller bruker anlegget til å spille gitar med amp-simulator. Og helt py låt det absolutt ikke, bare ikke helt min smak. Litt lite finesse, men passe med guff og ikke en ubehagelig topp i alle fall.
Og som avrunding kan jeg avsløre at jeg et annet sted på forumet har bebudet noe hifirelatert i Kryptens krønike i morgen. I flyttelasset dukket det nemlig opp noe jeg fikk for endel år siden, men som har blitt glemt helt ut der det har stått lagret bakerst i et skap i mange år. Følg med, følg med. Står hifigudene og tidens tann meg bi så har jeg noe nytt og vintage å kose meg med. Trenger nok å kjøpe inn kabel/adapter fra verdensveven eller Kjell og Clas, for det følger ikke samme standard som de øvrige komponentene i mitt eie. Funker komponenten så kjøper jeg kanskje customlaget kabel, det finnes gode sider for slikt. Hva det er? Vel, dere får lete et annet sted på forumet fram til i morgen.