BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Hva blir Trailer Park Boys uten Jim Lahey? Store deler av serien har jo vært rundt hans karakter, konflikter med de andre. Trist.

    Jula varer vel hele året rundt... Dahls sin julebrus er blitt tilgjengelig året rundt etter Ringnes tok over produksjonen. Tidligere var det kun noen mnd før jul.

    Dahls sin er den beste. Du vet hva du har se etter neste gang du er i butikken :) Har du lyst på alkohol er den ypperlig blandet med hjemmebrent.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette var fryktelig trist, Last One. Kom som et sjokk da siste episode var over. Har du fått med deg den nye sesongen selv? Når det kommer til julebrus så er i alle fall de brune appelsinvariantene de beste. Min favoritt er lokal og har en kobling til en av mine forfedre, Berentsens gyldne julebrus. Røde julebruser er jeg ikke særlig interessert i. :)

    Naboen har fortsatt sine julelys på, til glede og forargelse for nabolaget. Kunne ikke brydd meg mindre...
    Ja, det finnes grenser for hva vi skal bry oss med. Jul hele året er ikke akkurat det samfunnsproblemet jeg sliter mest med. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Fant den siste boksen med juleøl på Joker'n i Åkrestrømmen i påsken. Vanligvis finner jeg Det Gode Norske Juleøl i Rema1000 butikker frem til mars/april, må ofte lete litt:)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Cornelius var bra på bøtting han også, hehe :rolleyes:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ble hans bane, vil nok mange hevde. Det nærmer seg sengetid i Krypten, og som siste album har jeg valgt å strømme Roy Orbisons stjernespekkede liveplate Black & White Night fra 1988. Før året var omme døde han av hjertesvikt, noen tillegger storrøyking skylden for det men det er nok litt for enkelt. Han ble bare et år eldre enn det jeg er nå. Finnes på din strømmetjeneste også, hvis du trenger en nattasang, som In Dreams eller låten som følger etter, Crying. :cool:

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så mye aktivitet i denne tråden for tiden. Jeg føler meg litt sliten og har vært litt nedbrutt i en periode, men våren er her og hjertet føles litt lettere nå. Mine kolleger er igjen på sporet og jeg slipper bekymre meg så mye som for ei uke siden. Skuldrene er fortsatt litt høye, og det har derfor ikke vært så mye jeg har ønsket å melde fra Krypten. Men for lang tid mellom hvert innslag bør det ikke være, så jeg få heller dele litt musikk med dere.


    I dag har jeg spilt musikk anbefalt i en annen privat tråd mens jeg drakk kaffe, før jeg plutselig fikk det for meg å høre samarbeidsprosjektet til Elton John og Leon Russel fra for noen få år tilbake. Et herlig album IMO, der både Elton og Leon får vist fram seg selv som både låtskrivere og artister. Og få "parhester" kler hverandre så godt som de to herrene gjorde. A Song For You, som Russel både har spilt live (som i videoen) og på det selvtitulerte studioalbumet fra 1970, viser hvilken formidabel tolker av andres musikk han er i tillegg til å være singer/songwriter og leverandør av hitlåter til andre og mer kjente artister enn ham selv.

    Albumet Leon Russel fra 1970 finner du lett på din favoritt strømmetjeneste. Kanskje ikke like gjennomført bra som Carnie fra 1972, men likevel helt der oppe blant album som alle bør låne øre til i løpet av livet. Og som jeg spiller i sin helhet mens jeg skriver dette. :cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ha ha, slik jeg jobber er det liten forskjell på ukedag og helg, så jeg glemmer å ønske mine venner god helg i egen tråd. Takk for påminnelsen, jeg burde jo ha husket at det var fredag i alle fall. :rolleyes:

    Ha en forrykende god helg, godtfolk. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Nytt bekjentskap for meg! Carnie snurrer nå as we speak
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel bekomme, Olav. Russel (RIP) er blant de høvdingene som mest av alt er en musikernes musiker, altså en som nyter stor respekt blant sine likemenn, men som ikke har fått samme kommersielle utbredelse som de artistene vi forbinder med ham har fått.

    Det har vært en forbanna slitsom og lang vinter på alle mulige måter. Og la meg få si det slik, jeg og mine venner her inne er privilegerte som har det som trengs for å grave seg ned og gruble litt uten å helt miste motet. Musikken betyr så mye for meg at det å kunne legge til side alt som er slitsomt for en stund og leve meg inn i et univers som ikke er mitt eget er en daglig nødvendighet.

    Jeg tror ikke så mange skjønner hvilken balsam for sjelen det er å sette på ei plate og skru opp volumet sånn akkurat passe. De har som oftest ikke den lidenskapen som skal til for å virkelig bruke musikken som den effektive virkelighetsflykten den kan være. Og blant de som har et lidenskapelig forhold til musikk så er det ikke alltid at det er forståelse for hvordan en best mulig gjengivelse kan forsterke den effekten, og i mange tilfeller muliggjøre den. Musikk, gjerne instrumental, trigger andre deler av vår underbevissthet og bevissthet enn det skrevne ord og levende bilder trigger. Måten å resonnere på er annerledes og mer abstrakt, der litteratur ikke gir samme abstraksjon av virkeligheten. Og det er kanskje nettopp abstraksjonen av virkeligheten som gjør musikk til balsam for sjelen på en annen måte enn andre kunstformer utover bildekunst. Det er nettopp den effekten som gjør at musikk kan sette følelser på vent, eller gi oss en liten pause fra hverdagens grusomhet. :)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Enig, denne vinteren har vært helt jæ...g på mange måter. I går hadde jeg litt tid på veien hjem, og siden solen skinte og temperaturen var god, var det helt på sin plass med årets første utepils i solen. Sjelden har en pils smakt så fortreffelig, det var som om hver dråpe fortalte at nå går det endelig mot lysere tider. Spiller Leon Russel nå, takk for tips. Ha en strålende helg, håper solen skinner litt i Kopervik også :)
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Vel bekomme, Olav. Russel (RIP) er blant de høvdingene som mest av alt er en musikernes musiker, altså en som nyter stor respekt blant sine likemenn, men som ikke har fått samme kommersielle utbredelse som de artistene vi forbinder med ham har fått.

    Det har vært en forbanna slitsom og lang vinter på alle mulige måter. Og la meg få si det slik, jeg og mine venner her inne er privilegerte som har det som trengs for å grave seg ned og gruble litt uten å helt miste motet. Musikken betyr så mye for meg at det å kunne legge til side alt som er slitsomt for en stund og leve meg inn i et univers som ikke er mitt eget er en daglig nødvendighet.

    Jeg tror ikke så mange skjønner hvilken balsam for sjelen det er å sette på ei plate og skru opp volumet sånn akkurat passe. De har som oftest ikke den lidenskapen som skal til for å virkelig bruke musikken som den effektive virkelighetsflykten den kan være. Og blant de som har et lidenskapelig forhold til musikk så er det ikke alltid at det er forståelse for hvordan en best mulig gjengivelse kan forsterke den effekten, og i mange tilfeller muliggjøre den. Musikk, gjerne instrumental, trigger andre deler av vår underbevissthet og bevissthet enn det skrevne ord og levende bilder trigger. Måten å resonnere på er annerledes og mer abstrakt, der litteratur ikke gir samme abstraksjon av virkeligheten. Og det er kanskje nettopp abstraksjonen av virkeligheten som gjør musikk til balsam for sjelen på en annen måte enn andre kunstformer utover bildekunst. Det er nettopp den effekten som gjør at musikk kan sette følelser på vent, eller gi oss en liten pause fra hverdagens grusomhet. :)
    Så sant, så sant, b.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Vel bekomme, Olav. Russel (RIP) er blant de høvdingene som mest av alt er en musikernes musiker, altså en som nyter stor respekt blant sine likemenn, men som ikke har fått samme kommersielle utbredelse som de artistene vi forbinder med ham har fått.

    Det har vært en forbanna slitsom og lang vinter på alle mulige måter. Og la meg få si det slik, jeg og mine venner her inne er privilegerte som har det som trengs for å grave seg ned og gruble litt uten å helt miste motet. Musikken betyr så mye for meg at det å kunne legge til side alt som er slitsomt for en stund og leve meg inn i et univers som ikke er mitt eget er en daglig nødvendighet.

    Jeg tror ikke så mange skjønner hvilken balsam for sjelen det er å sette på ei plate og skru opp volumet sånn akkurat passe. De har som oftest ikke den lidenskapen som skal til for å virkelig bruke musikken som den effektive virkelighetsflykten den kan være. Og blant de som har et lidenskapelig forhold til musikk så er det ikke alltid at det er forståelse for hvordan en best mulig gjengivelse kan forsterke den effekten, og i mange tilfeller muliggjøre den. Musikk, gjerne instrumental, trigger andre deler av vår underbevissthet og bevissthet enn det skrevne ord og levende bilder trigger. Måten å resonnere på er annerledes og mer abstrakt, der litteratur ikke gir samme abstraksjon av virkeligheten. Og det er kanskje nettopp abstraksjonen av virkeligheten som gjør musikk til balsam for sjelen på en annen måte enn andre kunstformer utover bildekunst. Det er nettopp den effekten som gjør at musikk kan sette følelser på vent, eller gi oss en liten pause fra hverdagens grusomhet. :)
    Det er mye med musikken som uttrykker emosjoner og tanker som vanskelig ellers lar uttrykke. Musikk og god formidling av musikken har vært med meg siden jeg var barn. Det har mye av den samme musikken, i opprinnelig form, eller i ny fortolkning. Men jeg hører på nyere musikk også. Og det er rart med det, selv om man eldes er man akkurat der man vil være i en tilstand av innlevelse i musikken .
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er tredje søndag uten bidrag fra Crusty, hvor blir det av mannen? Jeg gleder meg alltid til å stå opp på søndag formiddag og finne en liten snodig gave fra det fjerne østen, eventuelt punk fra en scene nær oss. Det har blitt et savn allerede, er det noen som vet hvor Crusty gjemmer seg?


    Fant denne artige videoen av Velvet Underground jeg setter på som trøst for min forsvunnede åndsbror.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Ikke så mye aktivitet i denne tråden for tiden. Jeg føler meg litt sliten og har vært litt nedbrutt i en periode, men våren er her og hjertet føles litt lettere nå. Mine kolleger er igjen på sporet og jeg slipper bekymre meg så mye som for ei uke siden. Skuldrene er fortsatt litt høye, og det har derfor ikke vært så mye jeg har ønsket å melde fra Krypten.
    Oppklarende. Jeg skal prøve å la være å sende skuldrene dine i retur opp igjen i andre diskusjoner! Peace out!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så mye aktivitet i denne tråden for tiden. Jeg føler meg litt sliten og har vært litt nedbrutt i en periode, men våren er her og hjertet føles litt lettere nå. Mine kolleger er igjen på sporet og jeg slipper bekymre meg så mye som for ei uke siden. Skuldrene er fortsatt litt høye, og det har derfor ikke vært så mye jeg har ønsket å melde fra Krypten.
    Oppklarende. Jeg skal prøve å la være å sende skuldrene dine i retur opp igjen i andre diskusjoner! Peace out!
    Jeg har nok følt meg en blanding av overarbeidet og samtidig ikke i stand til å utrette noe særlig fornuftig. Da kan det å ha hjemmekontor i Krypten være et drawback. Linjene mellom fritid og arbeid blir utglidende fordi øktene er korte og tendensen til å skulke blir større. Og så tar det aldri slutt på den måten. Ingen ideell situasjon, for snart kommer sesongen vår. Da gjelder det å være skarpskodd i møtet med ulvene. :cool:


    Musik genom fyra sekler med Jan Johansson ligger på alle kjente strømmetjenester, og passer ypperlig til denne tiden på en søndags ettermiddag. Mens jeg venter på at middagen skal blir ferdig. Hopper over kaffen akkurat nå, sipper heller til et stort glass kald iste. I går gikk siste øl ned svelget, så nå er det nesten tomt for alkoholholdige drikkevarer i huset, men ferskvare er ferskvare så den måtte bare drikkes etter å ha stått i kjøleskapet i flere måneder. Det var siste flaske av en type min yngre bror brakte med seg senhøstes i fjor, så det er nesten som å drikke restene av juleølet. :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.833
    Antall liker
    50.823
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    God søndag baluba :)
    Kom inn døra her,og fyrte opp grillen i go’været etter en tur med familien på Hvitsten. Nå er det å fyre opp anlegget og legge seg rett ut på sofaen med litt musikk( kanskje litt MQA) :)

    O
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    ...her var det stille..?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Alle fortjener en pust i bakken. Og det å ikke henge her er et sunnhetstegn, det er ikke her det virkelige livet er... :). Så kan en bare glede seg til baluba får lyst til å dukke opp, for det gjør han :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Sendte Baluba en sms i kveld, men ikke besvart. Håper virkelig at han kun er busy og ikke det er noe alvorlig fatt
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    La oss håpe det..... Vært lenge stille nå. Satser på det står bra til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det bør jo være lystbetont å henge her inne. Hvis det blir kjedelig eller ulystbetont, så er det vel like greit å ta en pause.....

    mvh
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Helt klart, men det er vel ok å gi lyd fra seg om man får en skriftlig henvendelse?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Tusen hjertelig takk for et svært utbytterikt besøk her i heimen. Håper du svinger innom ved første anledning, da besøket var særs trivelig.

    9CE1AF56-DE69-45CF-8EB9-4DFE6999A514.jpeg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg takker ydmykt for all omsorg, men det måtte en bråstopp til for å få til alt jeg har tatt på meg i det siste. En kommentar om min tidsbruk i en annen tråd var kanskje et personangrep, men for meg var det mer en god grunn til å gå cold turkey for å fokusere utelukkende på arbeid i en periode. Nå er første halvpart av den jobben unnagjort, på mange måter den vanskeligste delen. Jeg gjorde nok klokt i å hoppe av når diskusjonen var på sitt høyeste for å gjøre to ting;

    - Å roe ned tempoet i hodet før et veldig viktig møte der forskjellige syn og behov skal ledes fram til konkrete løsninger. Da er høyt engasjement i blodet en lite ønsket kvalitet, da må profesjonell kald kalkulasjon og evne til å se de gangbare løsningene i form av kompromisser og diplomati.

    - Å roe ned tempoet fordi jeg tok på meg å være med å bytte inn en BMW 420D med en BMW i8 Protonic Red på Bilia i Drammensveien. På grunn av breie sommerdekk måtte begge strekningene kjøres langs E18 for sikkerhets skyld, så det ble endel mil mer enn det ville blitt over fjellet. Til sammen har jeg tilbrakt omtrent 2300 km på landeveien siden torsdag klokken syv, og fram til jeg parkerte klokken syv i kveld. :eek:

    bmw i8 protonic red.jpg


    Jepp, den er verdt det. Fantastisk value for money, billigere i Norge enn i USA. Jeg har kjørt endel forskjellige sportsbiler, også kompromissløse. Men jeg har aldri kjørt noe som har føltes slikt som dette teknologiske vidunderet. Tror ikke jeg skal avsløre detaljer i et åpent forum, men wow. :D

    Jeg har skrevet litt om mitt besøk hos TT i hans egen tråd, men det var med mobiltelefon og jeg hater å skrive på mobil. Uansett, i tillegg til det særdeles trivelige vertskapet så var det også en musikkopplevelse. Tror nok TT fikk med seg at jeg fikk foten, både i stuen og oppe i tesalongen. Og han merket nok også min store entusiasme for tesalongen, med vintage Technics av nobel kvalitet og Rauna Ymer Mk II. Det stuen, med ARC og Final elektrostater, bød på high end som forventet, så var overraskelsen større i tesalongen med relativt sett rimelig vintage hifi. Høyttalerne er betongkonstruksjonene Rauna Ymer, som opprinnelig er født som Mk I. Det var først i 2014 at det ble tilbudt et oppgraderingskit til Ymer som gjorde det mulig å bygge om gamle Mk I til Mk II, noe som er en genial produkt-idé IMO.

    Jeg sjekket det jeg spurte deg om når det kom til konfigurasjonen, TT. Jeg mente jo at Mk II ikke kunne være D'Appolito lenger etter en slik modifikasjon, selv om det fortsatt ser slik ut. Det var vel du enig i, og vi hadde altså helt rett der. For dette står på hjemmesiden til Rauna:

    Nytt Ymer-kit juni 2014
    Ägare av Ymer och Balder kan nu uppgradera sina högtalare så att de står sig mot dagens 30.000 kronors högtalare!

    Denna senaste version har vi frångått D´ Appolito konstruktionen till att den blir en 2.5 vägs högtalare. Ännu mer naturligt ljud med större ljudbild, bättre utplacering av instrument och framförallt mer djup i ljudbilden.
    Det var dagens åpenbaring for meg, siden vi gikk glipp av et par til 1500 kroner i fjor som stod på Finn. Tok kontakt litt for seint. Det var Mk I, og hadde jeg hatt de stående så hadde jeg bestilt Mk II-kit allerede i dag. For et fyrverkeri av en høyttaler. Virker også betydelig mer balanserte og lineære enn det jeg husker Rauna Njord og Leira var. Uansett, en steingøyal demo der jeg valgte å høre denne låten.
    O0


    Jeg var også hos Evo II på vei tilbake til Bygdøy Alle, og der fikk jeg høre MQA done right. Kommer tilbake til det senere. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    OK, så ladbar hybrid er altså tingen. Høres ut som at en Toyota Prius er et glimrende kjøp. :cool:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Tusen takk for ærlig og herlig omtale. Er et godt tegn for meg og viser kanskje at jeg er på rett kurs. Uansett er det virkelig moro å trøkke til i Tesalongen med feit groove og bare løfte beina og flyte med. Nok en gang, tusen takk for besøket
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Og. Veldig godt å ha deg tilbake på forumet!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker! Fint å være tilbake blant mine venner. :)

    OK, så ladbar hybrid er altså tingen. Høres ut som at en Toyota Prius er et glimrende kjøp. :cool:
    Ehhh, nei! En ladbar hybrid er jo noe helt annet enn det Prius er, og spesielt når den har 350 hk og utnytter alle motorene samtidig. Dessuten så spørs det om du overhodet trenger å lade noe særlig hvis du bruker sports mode ofte, den regenerer kraft på en utrolig effektiv måte. Selv om vi kjørte rimelig "gutteaktig" nesten hele forbanna veien så hadde vi et snittforbruk på 0,7! ;D

    Edit: Ooops, har visst glemt at det har kommet et nytt familiemedlem i Krypten. Får ta det i morgen.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn