Balleløs moderator? Siste Sovjet-stat?

M

MusicBear

Gjest
Det er ikke noen hemmelighet at båtene som ligger i Frognerkilen kan koste langt over kr 10000,- pr brukte time :)
Neida, båt er grisedyrt per brukstime. Men jeg har ennå til gode å se noen som selger kryogenisk behandlet ankerkjetting med superren krystallstruktur og fagre løfter om at båtens seilegenskaper vil bli fullstendig transformert, groing på skroget vil opphøre, og det alltid vil være sol og fem sekundmeter vind når du skal bruke båten. Det selges mye rart i det markedet også, men hifi er i en særklasse mht absurde claims. Båtjournalister er dessuten ikke redd for å skrive hva de mener om tulleprodukter.

Du må gjerne prøve å trekke meg opp om Teslas "claims", men hvis du leser hva de selv faktisk skriver vil du se at språkbruken nok har blitt skrubbet av juridisk først. For eksempel skriver de at motoreffekten foran er slik og den bak er sånn, men de summerer aldri de to tallene selv. Det er selvsagt fordi batteripakken ikke kan levere nok strøm til å maxe ut begge motorer samtidig. Det kan muligens sammenlignes med en forsterkerprodusent som oppgir effekt ved "one channel driven" heller enn ved "all channels driven", men det krever bare at den som leser spec'en forstår hva som står der. Sånne absurditeter som Nordost ble sitert på tidligere i tråden og de direkte usannhetene Maxwell ble fersket i er i en helt annen liga.

Du har så rett Asbjørn!

Hvor jeg legger til at de aller, aller fleste blader/journalister uansett bransje har baller til å skrive det de mener. Enten ting er råbra. Eller ei dynge, som f.eks. bladet Vi Menn kalte min (kjære bil nr. 2) Ford Excursion for, enda testobjektet hadde en 6,8 liters V10 bensin under panseret :)

Lyd & Bilde har blitt så stort nå at de faktisk kunne (!) avkledd produkter som avkles bør - enten det står Maxwell eller Edge på kartongen. Men det finnes ikke en eneste journalist der som hadde orket bråket fra eierne, om de så gjorde, i frykt for tap av annonsekroner...

VG, eksempelvis, hopper ikke på en betalt tur fra en leverandør til en lansering av (eksempelvis) en bil til et annet land. Enten reiser de ned for egen regning, hvis de finner det for interessant, eller venter til bilen dukker opp her hjemme.

Igjen, har jeg lyst til å slå et slag for svenske Hi-fi och Musik, som virker til å ha en trang etter å veilede publikum innenfor et område journalistene selv ser ut til å være interesserte - som leserne!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.718
Antall liker
35.707
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
VG, eksempelvis, hopper ikke på en betalt tur fra en leverandør til en lansering av (eksempelvis) en bil til et annet land. Enten reiser de ned for egen regning, hvis de finner det for interessant, eller venter til bilen dukker opp her hjemme.
VG er heller ikke redd for å kalle sammen et panel av relevante eksperter for å gjennomgå "claims" fra andre bransjer. De mener til og med at dette er såpass interessant for leserne at de legger det bak en betalingsmur og tar betalt for å få lese det. Eksempel: Virker kosttilskudd? - VG+

Hva om noen hadde samlet sammen et representativt utvalg hifiremedier og et panel av professorer i elektronikk og akustikk og notert hva de synes om de forskjellige påstander som blir fremmet i markedsføringen? Det er mer enn nok å velge mellom.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
VG, eksempelvis, hopper ikke på en betalt tur fra en leverandør til en lansering av (eksempelvis) en bil til et annet land. Enten reiser de ned for egen regning, hvis de finner det for interessant, eller venter til bilen dukker opp her hjemme.
VG er heller ikke redd for å kalle sammen et panel av relevante eksperter for å gjennomgå "claims" fra andre bransjer. De mener til og med at dette er såpass interessant for leserne at de legger det bak en betalingsmur og tar betalt for å få lese det. Eksempel: Virker kosttilskudd? - VG+

Hva om noen hadde samlet sammen et representativt utvalg hifiremedier og et panel av professorer i elektronikk og akustikk og notert hva de synes om de forskjellige påstander som blir fremmet i markedsføringen? Det er mer enn nok å velge mellom.
Det spørs hvilke briller man ser dette gjennom. Selv om juks og fanteri skal avdekkes, så kan du ikke forvente at direktøren for Coca Cola snakker ned sitt eget merke overfor en konkurrent eksempelvis, uansett hvilken preferanse han måtte ha. Det blir liksom litt for snevert å skulle komme med bunker av kostbart bevisførselsmateriale hver gang man kommer med en påstand i grenseland mot det dokumenterbare. For en Airbag fabrikant, da er dette essensielt (ikke nødvndigvis for en liten duppeditt).
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.860
Antall liker
13.355
Nå er det vel en solid dose av påstander som er dokumenterbart 100% feil å ta av der ute, så liten grunn til å komplisere det med gråsonene i børjan.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.718
Antall liker
35.707
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det spørs hvilke briller man ser dette gjennom. Selv om juks og fanteri skal avdekkes, så kan du ikke forvente at direktøren for Coca Cola snakker ned sitt eget merke overfor en konkurrent eksempelvis, uansett hvilken preferanse han måtte ha. Det blir liksom litt for snevert å skulle komme med bunker av kostbart bevisførselsmateriale hver gang man kommer med en påstand i grenseland mot det dokumenterbare. For en Airbag fabrikant, da er dette essensielt (ikke nødvndigvis for en liten duppeditt).
Snevert? Det handler om å følge loven:

Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.
En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer:
a) ytelsens eksistens eller art,
b) ytelsens hovedegenskaper, for eksempel dens tilgjengelighet, fordeler eller risiko, ytelsens utførelse, mengde, sammensetning, spesifikasjoner, tilbehør, opprinnelse, hvordan eller når ytelsen produseres eller ytes, levering, bruk eller egnethet for et formål, resultater som kan forventes ved bruk, tester eller kontroll som er utført på ytelsen, eller ettersalgsservice og klagebehandling,
[...]
Dette gjelder markedsføring rettet mot privatpersoner. En airbagprodusent eller produsent av medisinsk utstyr er i tillegg underlagt helt andre regler og godkjenningsordninger. Hifiprodukter som går på strøm er også underlagt krav om CE og/eller Nemko-godkjenning og -merking, men det er noe annet.

Det er ikke slik at hifiutstyr er unntatt fra forbudet mot villedende markedsføring fordi det "ikke er så nøye". Tvert imot. Det er slikt som kabelpoesien markedsføringsloven er ment å ramme.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg synes bare at man kan stoppe opp litt og ikke skyte spurv med kanoner.
Noen ting virker å være tatt helt ut av proporsjoner.
Noen ganger så virker det som om krav til dokumentasjon er selve den hellige gral og skal komme foran markedsbehovet og bruksområdet for det aktuelle produkt.
Det er kommentaren min knyttet til snever/ensidig vinkling.

Det kan kanskje nevnes at jeg jobber med rigide dokumentasjonskrav fra oljebransjen i mitt daglige virke, for å sette ting i perspektiv.
Just saying.....
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.660
Antall liker
28.151
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.718
Antall liker
35.707
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg synes bare at man kan stoppe opp litt og ikke skyte spurv med kanoner.
Noen ting virker å være tatt helt ut av proporsjoner.
Noen ganger så virker det som om krav til dokumentasjon er selve den hellige gral og skal komme foran markedsbehovet og bruksområdet for det aktuelle produkt.
Det er kommentaren min knyttet til snever/ensidig vinkling.

Det kan kanskje nevnes at jeg jobber med rigide dokumentasjonskrav fra oljebransjen i mitt daglige virke, for å sette ting i perspektiv.
Just saying.....
Du blander sammen to helt forskjellige ting. Oljebransjen har elleville dokumentasjonskrav (og kostnader deretter), og sikkerhetskritisk utstyr som medisinske apparater, fly, biler og elektriske apparater har sine dokumentasjonskrav til teknisk funksjon og overenstemmelse med offentlige krav.

Dette handler om noe helt annet, nærmere bestemt om hvorvidt man overholder loven om markedsføring eller ikke. Den sier at påstander i markedsføringen skal være dokumenterbare, at slik dokumentasjon skal foreligge hos selger når påstandene fremsettes, og at det ikke er lov å komme med usannheter i markedsføringen.

Jeg arbeider for et firma som produserer og markedsfører konsumentvarer. Vi blir holdt knallhardt til den standarden av både media, myndigheter, kunder og konkurrenter. Hvis du derimot holder helt vanlige påstander i hifibransjen opp mot de kriteriene ser du fort at det blir trøblete. Eneste grunn til at man slipper unna med slikt er at ingen har tatt seg bryderiet med å gå etter det, liten og sær bransje som det er.

Kanskje det er på tide at noen tar seg det bryderiet for å bli kvitt noen av de verste utvekstene og la mer seriøse aktører få sin del av hifipengene våre. (Og nettopp det er trådens tema, for den som måtte være i tvil.)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg blander ikke disse to tingene sammen. Det ble bare referert til for å opplyse om at jeg har litt erfaring med disse ting (blir ikke tatt helt ut av luften). Jeg også ser mye galskap.
Som sagt, noe av kritikken bærer preg av litt pedantisk paragrafrytteri, men det er jo min mening.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.718
Antall liker
35.707
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det må du jo gjerne mene, men utgangspunktet for hele diskusjonen var jo at en herværende hifi-forhandler ble avkrevd dokumentasjon på at hans påstander om at apparatene var spesiallagd for ham faktisk stemte. Det kunne han ikke dokumentere. Tvert imot, produsentene var tydelige på at slik spesialproduksjon ikke finner sted. Touché: En stk hififorhandler tatt på fersken i villedende markedsføring (for å bruke et mildt uttrykk). Pedantisk paragrafrytteri?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg tenkte mer på de generelle kravene til leverandørenes dokumentasjon relatert til markedsføring, fremsatt av objektivister.
Jeg klarer ikke hisse meg opp over kabler som bryter lyshastigheten eller flyter fra 0-100 på noen femtosekunder. Men skremmer det meg bort fra denne leverandøren - ja det gjør det!
 
X

X186841

Gjest
Men det finnes jo en del uerfarne der ute som kan risikere å gå på den limpinnen av tullemarkedsføring, derfor burde det vært stoppet. Ikke for erfarne folk som de som er her inne, for de skjønner jo hva som er svada markedsføring.
 
Sist redigert av en moderator:

Juggernaut

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
30
Antall liker
9
Men det finnes jo en del uerfarne der ute som kan risikere å gå på den limpinnen av tullemarkedsføring, derfor burde det vært stoppet. Ikke for erfarne folk som de som er her inne, for de skjønner jo hva som er svada markedsføring.

Tror sannsynligheten for at de "uerfarne " blir langt mer skremt over krangler og steile fronter innen hobbyen enn de "velmente trådene" som omhandler REDNING av de stakkars fortapte sjeler... :p
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Men det finnes jo en del uerfarne der ute som kan risikere å gå på den limpinnen av tullemarkedsføring, derfor burde det vært stoppet. Ikke for erfarne folk som de som er her inne, for de skjønner jo hva som er svada markedsføring.

Tror sannsynligheten for at de "uerfarne " blir langt mer skremt over krangler og steile fronter innen hobbyen enn de "velmente trådene" som omhandler REDNING av de stakkars fortapte sjeler... :p
Hmmmmm.... Tror de blir like skremt av begge deler og tar min del av skylda! 8)
 
X

X186841

Gjest
De "uerfarne" leser ikke her på HiFiSentralen.

Men det finnes jo en del uerfarne der ute som kan risikere å gå på den limpinnen av tullemarkedsføring, derfor burde det vært stoppet. Ikke for erfarne folk som de som er her inne, for de skjønner jo hva som er svada markedsføring.

Tror sannsynligheten for at de "uerfarne " blir langt mer skremt over krangler og steile fronter innen hobbyen enn de "velmente trådene" som omhandler REDNING av de stakkars fortapte sjeler... :p
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
757
Et dilemma kan være at hvis en skal stoppe alle aktører som ikke kan dokumentere alle påstandene sine, blir det fort få aktører og produkter igjen. Litt synd hvis f.eks. Clas Ohlson får monopol på salg av kabler - det er kanskje vanskelig å dokumentere at det finnes bedre kabler enn det de selger?

Akkurat når det gjelder salg av hifi til hjemmebruk er jeg tilhenger av et mest mulig fritt marked, hvor kundene selv får bestemme hvilke aktører de vil handle hos, og evt. ikke handle hos. En bakside med et mest mulig fritt marked er nok at enkelte lar seg lure, og noe havner i Luksusfellen. Men det samme gjelder jo for det meste folk kan kjøpe for penger. Det vil sikkert alltid finnes noen enkeltkunder som ikke klarer å begrense seg, uansett hva.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.718
Antall liker
35.707
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Et dilemma kan være at hvis en skal stoppe alle aktører som ikke kan dokumentere alle påstandene sine, blir det fort få aktører og produkter igjen. Litt synd hvis f.eks. Clas Ohlson får monopol på salg av kabler - det er kanskje vanskelig å dokumentere at det finnes bedre kabler enn det de selger?
Nei, det er fullt mulig å hevde at man f eks selger kabler med større tverrsnitt (enkelt å sjekke), lavere eller høyere kapasitans, lavere eller høyere induktans, høyere eller lavere signalhastighet, penere farge, osv osv osv.

Det man ikke har lov til å gjøre er å komme med udokumenterte påstander som f eks "verdens beste kabel" eller rent jug som f eks den gamle leksa om hørbar forvrengning pga mikrodioder i korngrensene. Og hvis man vil hevde noe i retning av "låter bedre" burde man helst ha en dokumentert blindtest i bakhånd.

Kosmetikkreklame er bra eksempler på hvor grensen går, spesielt når man leser fotnotene i annonsene.
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.279
Antall liker
5.296
Et dilemma kan være at hvis en skal stoppe alle aktører som ikke kan dokumentere alle påstandene sine, blir det fort få aktører og produkter igjen. Litt synd hvis f.eks. Clas Ohlson får monopol på salg av kabler - det er kanskje vanskelig å dokumentere at det finnes bedre kabler enn det de selger?
Hvis bransjen som helhet ikke tåler normale krav til etterrettelig markedsføring, så er det kanskje på tide at den rydder litt opp i egne rekker?
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.582
Antall liker
3.184
Sted
Oslo
Jeg tenkte mer på de generelle kravene til leverandørenes dokumentasjon relatert til markedsføring, fremsatt av objektivister.
Jeg klarer ikke hisse meg opp over kabler som bryter lyshastigheten eller flyter fra 0-100 på noen femtosekunder. Men skremmer det meg bort fra denne leverandøren - ja det gjør det!
Men du skal ikke se bort fra at den typen ordbruk faktisk skremmer folk bort fra HiFi-hobbyen i sin helhet. Det er kanskje ikke uten grunn at folk himler med øya og nynner Øystein Sunde straks du snakker om den interessen, eller rygger baklengs ut av sjappa straks selgeren viser manglende kunnskap om noe som den potensielle kunden faktisk visste noe om. Jeg vet om folk (ikke minst studenter med nybakt kunnskap i elektronikk) som nærmest har hatt det som hobby å få selgerne ut på tynn is, og forteller om det i morsomme vendinger. Vi snakker til dels om direkte latterliggjøring, ikke av en butikk og en selger, men av en bransje. Jeg tror bransjen hadde kommet bedre ut av det om de ikke serverte så mange ufrivillig gode vitser på gullfat. De må gjerne være subjektivister om de bare lar være å begrunne det med tilsynelatende objektivistiske argumenter.

Så er det så farlig? Globalt sett selvsagt ikke, det finnes større problemer her i verden, men kanskje for bransjen og dermed de kundene som gjerne vil ha god lyd. Hvis man bortforklarer og bagatelliserer klare brudd på markedsføringsloven i dette tilfellet kan det fort generaliseres til å gjelde flere.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
En annen ting som man ikke må glemme er myndigshetsgitte regulatoriske krav, som CE merket og tilhørende samsvarserklæring (declaration of conformity). Denne erklæringen skal vise til hvilke direktiv produktet kommer under og hvilke testmetoder/standarder som er brukt for innfri direktivene. Det er en importørs oppgave å sørge for at samsvarerklæringen foreligger, og normalt henvises det til produsenten for å fremskaffe slik informasjon. Men det er ikke valgfritt. Det er ikke lov å plassere elektroniske produkt på det norske markedet uten slik merking.

Dersom produktet endres eller forbedres i et selgsledd, er det to ting som kan skje: Enten selges produktet under samme varemerke, og da må dette skje under produsentens godkjenning. Dette på grunn av 1) bruken av varemerket til produktet, 2) på grunn av evt fabrikkgaranti, og 3) på grunn av knytninger opp mot CE samsvarserklæringer som må vurderes på nytt.

Dersom produktet ikke selges under samme varemerke, vil det være den som plasserer produktet på markedet sitt ansvar å redegjøre for oppdatert samsvarserklæring. Det betyr at det må utstedes ny samsvarserklæring for det nye produktet som redegjører hvordan produktet innfrir gjeldende direktiv. Jeg vil tro at for en produktmodifikasjon betyr dette at man 1) peker på "moderproduktets" samsvarserklæring og 2) redegjørelse/uttalelse at endringene ikke påvirker godkjenningene fra 1).

*edit* Ser nå at dette var totalt OT, men men.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det er kanskje ikke uten grunn at folk himler med øya og nynner Øystein Sunde straks du snakker om den interessen, eller rygger baklengs ut av sjappa straks selgeren viser manglende kunnskap om noe som den potensielle kunden faktisk visste noe om. Jeg vet om folk (ikke minst studenter med nybakt kunnskap i elektronikk) som nærmest har hatt det som hobby å få selgerne ut på tynn is, og forteller om det i morsomme vendinger. Vi snakker til dels om direkte latterliggjøring, ikke av en butikk og en selger, men av en bransje. Jeg tror bransjen hadde kommet bedre ut av det om de ikke serverte så mange ufrivillig gode vitser på gullfat. De må gjerne være subjektivister om de bare lar være å begrunne det med tilsynelatende objektivistiske argumenter.
Det verste for meg er at når jeg kommer forberedt, så ønsker jeg konkrete svar på det jeg spør om (av og til de bekreftende svarene jeg ønsker å høre - kremt). Alt annet er uinteressant svada.
Jeg er nok ikke idealkunden med det utgangspunktet, for stort sett så spør ingen andre om mine sære spørsmål, så de blir sjeldent besvart. Det sier kanskje mer om meg enn dem......

Men, tro det eller ei, jeg handler mer enn jeg snakker når betingelsene er de rette (noe de sjeldent er, dessverre), så det er synd at bransjen ikke har mer detaljinnsikt.
Derfor har jeg også sans for Espen sin tråd. Du snakker om 'doer' og ikke 'talker' :)
Det er derfor jeg synes at alle synsere skulle ha litt større repekt for de som har litt lytteerfaring fra øverste hylle og som realiserer ting (eller seg selv).
 
Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.003
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Et dilemma kan være at hvis en skal stoppe alle aktører som ikke kan dokumentere alle påstandene sine, blir det fort få aktører og produkter igjen. Litt synd hvis f.eks. Clas Ohlson får monopol på salg av kabler - det er kanskje vanskelig å dokumentere at det finnes bedre kabler enn det de selger?
Hvis bransjen som helhet ikke tåler normale krav til etterrettelig markedsføring, så er det kanskje på tide at den rydder litt opp i egne rekker?
Intet får tydeligere frem hvor snål vi er blitt i tankegangen i denne hobbyen, og hvor befriende enkelt den kan torpederes.
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Selgerne er gjerne enten studenter eller heltidsansatte med en fjern drøm om å bli ingeniør. Jo fjernere den drømmen blir jo mer audiofil blir man.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
757
Et dilemma kan være at hvis en skal stoppe alle aktører som ikke kan dokumentere alle påstandene sine, blir det fort få aktører og produkter igjen. Litt synd hvis f.eks. Clas Ohlson får monopol på salg av kabler - det er kanskje vanskelig å dokumentere at det finnes bedre kabler enn det de selger?
Hvis bransjen som helhet ikke tåler normale krav til etterrettelig markedsføring, så er det kanskje på tide at den rydder litt opp i egne rekker?
Intet får tydeligere frem hvor snål vi er blitt i tankegangen i denne hobbyen, og hvor befriende enkelt den kan torpederes.
For meg subjektivt betyr det ingenting hvordan et produkt markedsføres. Det må være det minst viktigste kriteriet i en kjøpeprosess for meg. Men det betyr litt hvor seriøs bransjeaktøren fremstår, det kan jeg innrømme. Det er en av grunnene til at jeg drar på messer, spesielt her i Norge - da får jeg et visst inntrykk om en aktør er noen jeg har lyst/gidder til å handle hos, i tillegg til at jeg synes det er lettere å kjøpe noe fra personer jeg faktisk har møtt face-to-face (mulig jeg er litt gammeldags der). MEN viktigst er hvordan jeg synes produktet låter, prislappen (dessverre litt viktig), og en del praktiske ting. Markedsføring, dokumentasjon og målinger betyr mindre for min del. Jeg innser at jeg nok er i mindretall i denne tråden, så jeg skal ikke ødelegge moroa. Men synd hvis en ender opp med å "meie ned" alle aktører som enkelte ikke synes er seriøse nok. Folk (kundene) må få bestemme selv hvem de vil handle hos.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Selgerne er gjerne enten studenter eller heltidsansatte med en fjern drøm om å bli ingeniør. Jo fjernere den drømmen blir jo mer audiofil blir man.
Litt usikker på om du setter ting på spissen her, eller om det er hold i tesen din.
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Men synd hvis en ender opp med å "meie ned" alle aktører som enkelte ikke synes er seriøse nok. Folk (kundene) må få bestemme selv hvem de vil handle hos.
Joda, folk må da gjerne forville seg inn og snuble over dørstokken til han med opplevelsene, f.eks., men da nytter det ikke å sutre om prislappen etterpå.
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Selgerne er gjerne enten studenter eller heltidsansatte med en fjern drøm om å bli ingeniør. Jo fjernere den drømmen blir jo mer audiofil blir man.
Litt usikker på om du setter ting på spissen her, eller om det er hold i tesen din.
Til tolkning, men jeg vil for egen regning si at en typisk selger er en person som er flinkere til å snakke enn til å gjøre leksene sine ;-)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Men synd hvis en ender opp med å "meie ned" alle aktører som enkelte ikke synes er seriøse nok. Folk (kundene) må få bestemme selv hvem de vil handle hos.
Joda, folk må da gjerne forville seg inn og snuble over dørstokken til han med opplevelsene, f.eks., men da nytter det ikke å sutre om prislappen etterpå.
I hear you, men det er også en del kremmere som man må erkjenne bare er litt 'cowboy'.
Det trenger ikke diskvalifisere dem, dog.
De er som regel veldig service minded.
Jeg tror dette med 'forhindre at folk blir lurt' er litt oppblåst.
Hvis man leser Finn annonsene og umiddelbart tenker 'Den MÅ jeg bare ha, så sliter man.....' (litt farlig, den der).
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Selgerne er gjerne enten studenter eller heltidsansatte med en fjern drøm om å bli ingeniør. Jo fjernere den drømmen blir jo mer audiofil blir man.
Litt usikker på om du setter ting på spissen her, eller om det er hold i tesen din.
Til tolkning, men jeg vil for egen regning si at en typisk selger er en person som er flinkere til å snakke enn til å gjøre leksene sine ;-)
For meg er en god selger en som lytter til hva jeg har å si - for deretter si seg enig :eek:
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.718
Antall liker
35.707
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Folk (kundene) må få bestemme selv hvem de vil handle hos.
Absolutt. Det er derfor det er så viktig at aktører som driver useriøst blir dratt frem i lyset og offentlig konfrontert med lureriet sitt. Hvis du likevel vil handle der, så vel bekomme, men det kan jo tenkes at ditt eventuelle garantikrav blir håndtert på samme måte. Det er også derfor vi har en markedsføringslov, slik at vi kan handle med de som virkelig tilbyr de beste varene og ikke bare med dem som tøyer sannheten lengst. Det vil være veldig vanskelig å drive lovlig og seriøst i en bransje hvor det er "valgfritt" om man vil betale moms og hvor skruppelløse aktører kan lyve hvor grovt som helst og slippe unna med det.

Det er nettopp fordi folk selv må få treffe sine egne valg at det er så viktig at de får tilgang til informasjon og at de kan stole på at folk snakker sant. Er det virkelig så vanskelig å forstå?
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
For meg er en god selger en som lytter til hva jeg har å si - for deretter si seg enig :eek:
Jeg pleier iblant å være innom en selger som speiler det jeg sier i en grad som gjør at jeg ikke har tillit til det han sier. Men han setter på det jeg vil høre på og er en hyggelig kar, så jeg kan ikke klage. Men det beste er selvfølgelig en sympatisk selger med fagkunnskap jeg kan stole på, som tilbyr priser jeg anser som rimelige. Da kommer jeg tilbake og bruker (for) mye penger. Men dette er visst rocket science for de store kjedene.
 
Topp Bunn