Balansert signaloverføring PU-RIAA, done!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    The Well Tempered Classic med Clearaudio CharismaV2
    Mola Mola Makua med RIAA og DAC.
    Mola Makua ser ut som ein interessant forsterkar. Men han er vel svindyr?

    Er det denne arma? I så fall er det greit å laga ein ny boks med XLR-kontaktar.
    Well Tempered tonearm b.jpeg
    Well Tempered tonearm d.jpeg
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.583
    Antall liker
    493
    Det jeg videre hevder er at, ja det er selvfølgelig god signalhygiene å skille signal fra jord mellom apparater. Da unngår man jordproblemer og den underliggende brummen som alltid er til stede i et SE oppsett. Men en PU, uten eget jordpotensiale, som stjeler det av trinnet den er koblet til vil ikke ha det problemet. Dermed sitter vi igjen med en teoretisk økt CMRR og +3dB S/N. Jeg kjører dobbel TP kabel fra Belden med individuel intern skjerming mellom kanalene og jord i skjerm, fungerer knall. Men har aldri opplevd særlig støy her nede i grotta, så denne halvmeterstumpen fungerte like bra når jeg hadde Elcomps ECP2, som nok er et vel så bra trinn som mitt sirkustrinn.
    Hmmm prøver å følge deg her.....altså økt CMRR og +3db S/N er jo en bedre situasjon sånn som jeg ser det (higher the better) ?! Mener du +3db Noice?
    Men jeg mener egentlig at det er +6db signal og + 6db støy...så S/N forblir uendret.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg videre hevder er at, ja det er selvfølgelig god signalhygiene å skille signal fra jord mellom apparater. Da unngår man jordproblemer og den underliggende brummen som alltid er til stede i et SE oppsett. Men en PU, uten eget jordpotensiale, som stjeler det av trinnet den er koblet til vil ikke ha det problemet. Dermed sitter vi igjen med en teoretisk økt CMRR og +3dB S/N. Jeg kjører dobbel TP kabel fra Belden med individuel intern skjerming mellom kanalene og jord i skjerm, fungerer knall. Men har aldri opplevd særlig støy her nede i grotta, så denne halvmeterstumpen fungerte like bra når jeg hadde Elcomps ECP2, som nok er et vel så bra trinn som mitt sirkustrinn.
    CMRR står for "Common Mode Rejection Ratio" og er definert som
    CMRR = Ad/Acm,
    der Ad er differensialforsterkninga og Acm er forsterkninga av commonmodespenninga på inngangen. Med ubalansert overføring er Acm = Ad, så CMRR = 1, tilsvarande 0 dB; som betyr at interferensspenningar vert forsterka med same faktor som signalet frå pickupen. Når ein i tillegg tek omsyn til at skjermen vert nytta som ein av signalleiarane vil ein ofte ha høgare interferensspenningar enn i dei to symmetriske leiarane nytta for balansert overføring.

    Sjølv om balansert overføring er mykje betre enn ubalansert overføring er det ikkje perfekt. Ein differensialforsterkar har ofte CMRR i området 80 til 110 dB i lågfrekvensområdet. Men CMRR avtek med 6 dB/dek. over opensløyfeknekkfrekvensen fc, så commonmodespenninga (interferensspenninga) blir ikkje undertrykt like effektivt i høgfrekvensområdet som ved låge frekvensar. Forsterkarprodusentane burde publisera grafar som syner CMRR som funksjon av frekvens, men det kan eg ikkje hugsa å ha sett i samband med RIAA-forsterkarar. Truleg av di det ikkje ser like imponerande ut som CMRR ved DC.

    For å unngå høgfrekvent interferens (frå høgimpedante støykjelder (det elektriske feltet dominerer over det magnetiske)) må skjermen vera tett. At skjermen er tett betyr at opningane i skjermen må vera små i høve til bølgjelengda til interferenssignalet, og at skjermen bør tilsluttast chassijord (kobinettet) rundt heile periferien. Produsentane av kvalitetskabel gjer ofte opp ein parameter dei kallar dekning (en: coverage) i %. Belden 1776, til dømes, ligg på 85 %, medan Belden 1812A ligg på 95 %. Om ein kabel ikkje har datablad veit ein ikkje kva ein kjøper. Kvalitetskabel, med datablad, treng ikkje vera dyr. Ein annan nyttig parameter ein finn i databladet er kapasitans per meter, som er ein del av den kapasitive lasten til pickupen (av interesse i samband med MM-pickupar). For Belden 1776 og 1812A er kapasitansen oppgjeven til 108 pF/m. Dess kablane er berre nytta som døme og eg seier ikkje at dei er betre eller dårlegare enn andre kvalitetskablar (eg reknar ikkje overprisa sokalla high-end-kabel som kvalitetskabel).

    Neutrix produserer XLR-pluggar som som forbind skjermen til chassisjord med minimal lekasje [3][4]. Interferens frå lågimpedante støykjelder (det magnetiske feltet dominerer over det elektriske) går rett gjennom skjermen, så for denne type interferens er det avgjerande at inngangstrinnet i RIAA-forsterkaren har høg CMRR over så stårt frekvensområde som mogeleg, at begge leiarane i kabelen er kopla til same kjeldeimpedans (automatisk oppfylt for ein pickup) og at interferensspenningane i dei to leiarane i kabelen er like (ellers kan ikkje differensialforsterkaren kansellera dei). Dette kan ein oppnå ved å nytta ein kabel produsert med snevre toleransar, eller ein kan nytta quad-kabel [5]. Det ligg ein intressesnt video om dette hjå Benchmark [6].

    Referansar
    [1] 1776 Multi-Conductor - Two-Conductor, Low-Impedance Cable, Belden.
    [2] 1812A Multi-Conductor - Two-Conductor, Low-Impedance Cable, Belden.
    [3] NC3FDX-EMC-Spec, Neutrix.
    [4] NC3MXX-EMC, Neutrix.
    [5] Evaluating microphone cable performance & spesifications, Canare Cable.
    [6] The Importance of Star-Quad Microphone Cable, Benchmark.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.446
    Sted
    Under stjernene
    The Well Tempered Classic med Clearaudio CharismaV2
    Mola Mola Makua med RIAA og DAC.
    Mola Makua ser ut som ein interessant forsterkar. Men han er vel svindyr?

    Er det denne arma? I så fall er det greit å laga ein ny boks med XLR-kontaktar.
    Vis vedlegget 578847 Vis vedlegget 578848
    Makua er super spesielt med RIAA og DAC.
    Veldig fleksibel, 6 preset en kan velge RCA,XLR, AES/EBU, Optisk, USB og nettverk.
    Separat MM og MC for kortest mulig signalvei.
    Historiske RIAA kurver for nærmest alle kjente kurver.
    Alt kan skiftes under spilling fra godskolen.
    Det viktigste er dog lyden. Makua er mitt endelige produkt, det samme gjelder The Well Tempered Classic.

    Ja, der er riktig det er samme. Ser ut det er en tidligere modell med plastikkboks. Ser at tonearmskabelen er byttet og at det er den har den oppgraderte tallerken. Samme kabel begynner å svikte , skal prøve å legge den på utsiden, i alle fall i første omgang.
    Pickuppinner, Chassiskontakter, dempeledd 230/110 (84V) er oppdatert. 3 stk. Spiral Groove føtter er et must.
    Driver å teste ut forskjellige drivreimer.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Makua er super spesielt med RIAA og DAC.
    Veldig fleksibel, 6 preset en kan velge RCA,XLR, AES/EBU, Optisk, USB og nettverk.
    Separat MM og MC for kortest mulig signalvei.
    Historiske RIAA kurver for nærmest alle kjente kurver.
    Alt kan skiftes under spilling fra godskolen.
    Det viktigste er dog lyden. Makua er mitt endelige produkt, det samme gjelder The Well Tempered Classic.

    Ja, der er riktig det er samme. Ser ut det er en tidligere modell med plastikkboks. Ser at tonearmskabelen er byttet og at det er den har den oppgraderte tallerken. Samme kabel begynner å svikte , skal prøve å legge den på utsiden, i alle fall i første omgang.
    Pickuppinner, Chassiskontakter, dempeledd 230/110 (84V) er oppdatert. 3 stk. Spiral Groove føtter er et must.
    Driver å teste ut forskjellige drivreimer.
    Eg er ikkje kjent med denne spelaren og tykkjer arma ser litt spesiell ut. Men å bytta kabel ser ut til å vera enkelt. Er ho grei å få til å fungera, eller er justeringa innvikla?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.446
    Sted
    Under stjernene
    Makua er super spesielt med RIAA og DAC.
    Veldig fleksibel, 6 preset en kan velge RCA,XLR, AES/EBU, Optisk, USB og nettverk.
    Separat MM og MC for kortest mulig signalvei.
    Historiske RIAA kurver for nærmest alle kjente kurver.
    Alt kan skiftes under spilling fra godskolen.
    Det viktigste er dog lyden. Makua er mitt endelige produkt, det samme gjelder The Well Tempered Classic.

    Ja, der er riktig det er samme. Ser ut det er en tidligere modell med plastikkboks. Ser at tonearmskabelen er byttet og at det er den har den oppgraderte tallerken. Samme kabel begynner å svikte , skal prøve å legge den på utsiden, i alle fall i første omgang.
    Pickuppinner, Chassiskontakter, dempeledd 230/110 (84V) er oppdatert. 3 stk. Spiral Groove føtter er et must.
    Driver å teste ut forskjellige drivreimer.
    Eg er ikkje kjent med denne spelaren og tykkjer arma ser litt spesiell ut. Men å bytta kabel ser ut til å vera enkelt. Er ho grei å få til å fungera, eller er justeringa innvikla?
    Kanskje ikke så bra bilde.
    Kabelen ligger orginalt inne i armrøret.
    I og med at armopphenget ligger i silikon tar det tid å justere arm og PU. Armen har ingen skala for antiskating.
     

    tjensen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.09.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg gjort en vellyket overgang til balansert kobling (nesten) hele veien.
    Vdh pickup, SME 3009-III tonearm og så en RCA med XLR i andre enden inn til RIAA (Sanders), Balansert fra RIAA og fra forforsterker til effekt (Cary og Ayre). Den siste endringer var fra tonearm til RIAA og det var intet mindre en Renaissance Master Signature ledning:
    Resultat:
    Stor forbredring i klanger og dybde i lydbildet, ikke minst står vokalisten nå der hun/han skal og masse nyanser i klangene ! Også gamle operainnspillinger fra 50-tallet er vesentlig bedre.
    Støy var null fra før og er nå bare litt mer enn null (uskjermet ledning)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn