Balansert kabel til SME V- arm

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg venter på en SME V-arm til en Luxman PD 350, med Benz ebony pickup, og tenker å kjøre fullbalansert. ASR RIAA. Spørsmålet er: hva slags kabler bør jeg bruke?

Har fått anbefalt Nordost av noen, mens andre sier de er veldig raske, og derfor kan låte litt tynt og kaldt.
Alternativer som er nevnt, er Audioquest, Chord eller Cardas. Må bestemme meg snart, så det vil være kjempeflott om noen har erfaringer/kvalifiserte synspunkter.

PS Nytte/pris er også av interesse. Jeg vil nødig blakke meg helt. ....
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Hei! Nordost blir ikke kaldt. Jeg kjører selv balansert valhalla (avid acutus sp med lyra kleos på sme-v til avid pulsare phonotrinn). Jeg lånte en balansert sme kabel mens jeg ventet på nordost. Det ble mye åpnere og bedre med nordost. Det er punch og slam i bass, kropp og nærvær i mellomtone og åpent og oppløst i toppen. Dynamisk og god holografi. Jeg har også fått demonstrert en såpass rimelig nordost som den nye blue heaven. Låt knallbra med full tyngde. Ikke kaldt eller tynt. En spennende mellomløsning er den helt nye norse serien. Tror jeg ville forhørt meg om den om du ikke vil bruke altfor mye på phonokabel. Lykke til!
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
oes skrev:
Hei! Nordost blir ikke kaldt. Jeg kjører selv balansert valhalla (avid acutus sp med lyra kleos på sme-v til avid pulsare phonotrinn). Jeg lånte en balansert sme kabel mens jeg ventet på nordost. Det ble mye åpnere og bedre med nordost. Det er punch og slam i bass, kropp og nærvær i mellomtone og åpent og oppløst i toppen. Dynamisk og god holografi. Jeg har også fått demonstrert en såpass rimelig nordost som den nye blue heaven. Låt knallbra med full tyngde. Ikke kaldt eller tynt. En spennende mellomløsning er den helt nye norse serien. Tror jeg ville forhørt meg om den om du ikke vil bruke altfor mye på phonokabel. Lykke til!

Goodie goodie. Det var selvfølgelig forhandleren til et av de andre merkene som sa at Nordost kunne bli kaldt. Jeg hr ingen erfaring med Nordost fra før. :)
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
det kan jo ikke utelukkes at det kan oppleves kaldt om ikke system-matchen klaffer helt, men spør om å få låne med hjem for å prøve. Tipper du beholder en fra nordost, så pass på å forhandle pris før du låner.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Tynne sølvlegerte solidcoreledere som nordost bruker, har en tendens til å gi en litt fremhevet topp i forhold til resten av frekvensområdet, "treble in your face" som audioquest kaller det.

I de rimeligere modellene de selger, bruker de FEP isolasjon. De dyrere modellene har "monofilament", med en bomullstråd viklet rundt lederen. Hva slags isolasjon som blir brukt har veldig mye å si for hvordan lyden blir. Med dårlig isolasjon blir lyden typisk tynn, klinisk og uoppløst. Bomull/luft fungerer bra.

Ellers låter nordost, som det blir sagt her, veldig stramt og presist fordi de bruker solidcore ledere.
Prøv og lån med deg en kabel om du kan.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
sinep skrev:
Tynne sølvlegerte solidcoreledere som nordost bruker, har en tendens til å gi en litt fremhevet topp i forhold til resten av frekvensområdet, "treble in your face" som audioquest kaller det.

I de rimeligere modellene de selger, bruker de FEP isolasjon. De dyrere modellene har "monofilament", med en bomullstråd viklet rundt lederen. Hva slags isolasjon som blir brukt har veldig mye å si for hvordan lyden blir. Med dårlig isolasjon blir lyden typisk tynn, klinisk og uoppløst. Bomull/luft fungerer bra.

Ellers låter nordost, som det blir sagt her, veldig stramt og presist fordi de bruker solidcore ledere.
Prøv og lån med deg en kabel om du kan.
Jeg er sterk tilhenger av å prøve det jeg kjøper først. Stereofil anbefaler LFD silver til den nette sum av 14.995 veiledende. Selvfølgelig bare småpenger for en holden mann som meg, men litt surt å betale dersom resultatet ikke blir 100pst. Stereofil er en veldig bra butikk, men de er lite villige til å låne ut. Svært synd etter min mening.
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Jeg bruker en Nordost Tyr kabel mellom platespiller og riaa. Det låter bra. Jeg bruker selv SME V. Ingen problemer med tynn eller pistrete lyd her. Vær imidlertid klar over at den ikke er skjermet. Har du således problemer med støy/brum må du prøve kablen i anlegget ditt før du kjøper den. Sjekk Oslo hifi senter eller Soundgarden øverst i Cort Adlersgt.Beste og hyggeligste Soundgarden i Oslo.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
grammofon skrev:
Jeg venter på en SME V-arm til en Luxman PD 350, med Benz ebony pickup, og tenker å kjøre fullbalansert. ASR RIAA. Spørsmålet er: hva slags kabler bør jeg bruke?

Har fått anbefalt Nordost av noen, mens andre sier de er veldig raske, og derfor kan låte litt tynt og kaldt.
Alternativer som er nevnt, er Audioquest, Chord eller Cardas. Må bestemme meg snart, så det vil være kjempeflott om noen har erfaringer/kvalifiserte synspunkter.

PS Nytte/pris er også av interesse. Jeg vil nødig blakke meg helt. ....
Hva med LFD-kabler? SME bruker selv LFD-riaa og kabler i sitt referanseanlegg. Selges hos Stereofil.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Wergeland skrev:
Hva med LFD-kabler? SME bruker selv LFD-riaa og kabler i sitt referanseanlegg. Selges hos Stereofil.
Ja, som sagt anbefalte Stereofil (Marius) LFD, og de ser veldig fine ut. De dyreste typene med sølv er imidlertid ganske dyre. Er det noen som har hørt kobberutgaven? Hvordan låter den i forhold til de langt dyrere reference sølv-kablene?
 

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
360
Antall liker
3
cardas e jo en sikker hest,til det meste....mener no eg. Om musikken skal forran mikrodetaljene

mvh
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.849
Antall liker
19.681
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
eposhansen skrev:
cardas e jo en sikker hest,til det meste....mener no eg. Om musikken skal forran mikrodetaljene

mvh
Alt er viktig, også mikrodetaljene. Nordost Valhalla.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Tar opp igjen denne tråden, og takk for alle svar så langt. :) :) :)

Kabelen som følger med SME V- armen er, som sikkert mange vet, en Van den Hul D-501 Silver hybrid kabel. Til min overraskelse er jordingen skilt ut fra pluss og minus lederne, slik at jeg kan kjøre balansert. D-501 Silver hybrid er bedre enn den tradisjonelle D-501 hybrid ved at kobberkjernen er erstattet av krystallsølv. Veiledende pris er av importøren oppgitt til å være kr. 3700,-.

Er det noen her på forumet som har sammenliknet denne kabelen med andre armkabler? Hvor mye tjener man egentig på å skifte ut denne kabelen mot langt dyrere kabler fra Cardas, LFD eller Nordost?

Takknemlig for svar.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
forskjellene er ikke store, spørs hvor mange kroner disse små forskjellene er verdt for deg? ;)

har du tenkt over en gjennomgående armkabel fra PU til RIAA?

hvis du eliminerer alle kontaktpunkter mellom PU og RIAA kommer du kanskje like langt med en "rimeligere" kabel...
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
slartibartfast skrev:
forskjellene er ikke store, spørs hvor mange kroner disse små forskjellene er verdt for deg? ;)

har du tenkt over en gjennomgående armkabel fra PU til RIAA?

hvis du eliminerer alle kontaktpunkter mellom PU og RIAA kommer du kanskje like langt med en "rimeligere" kabel...
Har egentlig ikke tenkt på den løsningen, selv om jeg ser at enkelte andre har brukt den. Jeg forhørte meg hos Stereofil, og de sa at kabelen inne i armen var så god at det ikke var noe å tenke på å skifte den. Ellers vil jeg jo gjerne komme billigst mulig ut av det. ;D ;D
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hør direkte med SME for morro skyld, jeg tror de gjør fikser sånt også... ellers tror jeg VDH kabelen gjør en kjempejobb (er det ikke VDH inn i V'ern også?)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
slartibartfast skrev:
hør direkte med SME for morro skyld, jeg tror de gjør fikser sånt også... ellers tror jeg VDH kabelen gjør en kjempejobb (er det ikke VDH inn i V'ern også?)
Om Vdh som opprinnelig fulgte med (D-501) som egentlig er en mikrofonkabel, ble det gjerne sagt at "alt er bedre enn denne kabelen". Men nå har de altså byttet til en silver-versjon, som koster mye mer, og sikkert låter mye bedre.

Nå har jeg nettopp falt for fristelsen til å få meg LFD reference - i kopper. Må høre litt mer på den, men førsteinntrykket er at den gir et fyldigere og renere lydbilde med god balanse mellom topp,midtparti og bunn. Men når det gjelder dynamikk og "entusiasme" er jeg ikke helt overbevist, samtidig som diskanten er litt mer aggressiv. VdH bærer nok preg av å være en rimeligere kabel, og gir en "hulere" og mer innholdsløs lyd, men spiller vel så engasjerende. Jeg må nok imidlertid gi de nye kablene mer tid.

Har dessuten lyst til å prøve Cardas....
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
grammofon skrev:
Tar opp igjen denne tråden, og takk for alle svar så langt. :) :) :)

Kabelen som følger med SME V- armen er, som sikkert mange vet, en Van den Hul D-501 Silver hybrid kabel. Til min overraskelse er jordingen skilt ut fra pluss og minus lederne, slik at jeg kan kjøre balansert
Har ikke noe svar på det men et spørsmål. For jeg har en tonearm kabel LFD med SME kontakt. Den har vanlige rca plugger men også en jording ledning som kommer fra hver av rca pluggene + en som går fra oppe ved armbasen. Mitt spørsmål er da, kan denne termineres om med xlr og brukes balansert?
. D-501 Silver hybrid er bedre enn den tradisjonelle D-501 hybrid ved at kobberkjernen er erstattet av krystallsølv. Veiledende pris er av importøren oppgitt til å være kr. 3700,-.

Er det noen her på forumet som har sammenliknet denne kabelen med andre armkabler? Hvor mye tjener man egentig på å skifte ut denne kabelen mot langt dyrere kabler fra Cardas, LFD eller Nordost?

Takknemlig for svar.
 
Topp Bunn