Balansekontroll - brukes den?

Bruker du balansekontrollen?

• Alltid

Stemmer: 0 0.0%
  • På noen innspillinger

• Aldri

• Har ingen

• Totalt antall stemmer
    0
K

kbwh

Gjest
Noen forsterkere har balansekontroll og andre ikke.
Jeg har akkurat erstattet min med et 6dB dempeledd for å få en noe mindre nervøs volumkontroll. Samtidig oppnådde jeg et (Alps-)potmeter mindre i signalveien (very hifi!).

Dessuten var det bare min sønn på 14 måneder som brukte den :mad: ;D

Så jeg lurer på: Er det andre en meg som ikke trenger/bruker balansekontroll der ute?

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Til og med min ART2 har balansekontroll, men den brukes kun til å se hvor mye jeg trenger å justere høyttalerene frem eller tilbake :)

O

OldBoy

Gjest
Ja, jeg har balansekontroll.

Ja, det hender at at jeg bruker den. Men i så fall har ikke det noe med innspillingen å gjøre, men skyldes bare at jeg har valgt å sette meg lengst bort i sofakroken for å lese eller løse kryssord, slik at jeg blir sittende nesten på siden av anlegget. Da låter det litt riktigere.

Men for kritisk lytting i sweet-spot, aldri.

T

theStig

Gjest
Problemet med balansekontroll er at den ikke fullt ut kan kompensere for forskjellig avstand til høyttalerne (det var vel dette som var meningen med kontrollen tror jeg). Den kan balansere nivået, men ikke tidsforskjellen, og da blir det uansett ikke riktig.

O

OldBoy

Gjest
Problemet med balansekontroll er at den ikke fullt ut kan kompensere for forskjellig avstand til høyttalerne (det var vel dette som var meningen med kontrollen tror jeg). Den kan balansere nivået, men ikke tidsforskjellen, og da blir det uansett ikke riktig.
Godt poeng!

Derfor vil jeg gjerne tilføye at når jeg, helt unntaksvis, bruker balansekontrollen, så er det for å få et fyldigere lydbilde som kan oppleves som litt riktigere, når jeg sitter helt på siden av anlegget og egentlig ikke lytter aktivt til musikken.

K

kbwh

Gjest
En gang for lenge siden var det vanligere med ubalanse i nivået mellom kanalene enn det er nå.
Større toleranser i fremstillingen av lydutstyr enn i dag, f.eks.
Større forskjeller mellom kanalene i pickuper og skjæremaskiner, for å ta et annet eks.
Balansejustering kan kompensere riktig for denslags, ikke sant theStig?

I

ijustpop

Gjest
Balansekontroll kan være fin å ha hvis en høyttaler er plassert i et hjørnet. Dette vil ofte "hjelpe" denne høyttaleren til et høyere lydtrykk som kan føre til et skjevt lydbilde. Balansekontroll kan fikse dette på en veldig fin måte. Kjenner flere som kompanserer for dette i et litt vanskelige rom. Veldig effektivt å sentrere lydbildet på denne måten.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
En gang for lenge siden var det vanligere med ubalanse i nivået mellom kanalene enn det er nå.
Større toleranser i fremstillingen av lydutstyr enn i dag, f.eks.
Større forskjeller mellom kanalene i pickuper og skjæremaskiner, for å ta et annet eks.
Balansejustering kan kompensere riktig for denslags, ikke sant theStig?
Akkurat nemlig. Meget gunstig å ha ved pickup bytte/balansering og rørbytte/balansering.

Selv matched rør avviker opptil 5%.

Sleiven

T

theStig

Gjest
Hadde jeg fått en pick-up med så stor kanalforskjell at det var hørtbart hadde jeg levert den tilbake!

K

kbwh

Gjest
Hadde jeg fått en pick-up med så stor kanalforskjell at det var hørtbart hadde jeg levert den tilbake!
Man kunne jo påstå at balansekontroll er en hifi-dinosaur som har vist seg svært levedyktig (akkurat som krokodillen), og således har, eller vil få selskap av:

Rørforsterkere
Platespillere
Pickuper (og RIAA-trinn)
Klasse A og AB transistorforsterkere
Passive delefiltre
DA-konvertere som trenger "mekanisk stabile", dvs. tunge drivverk

8) 8) 8)

T

theStig

Gjest
Good point!
Jeg har igjen noen dinosaurer enda i anlegget.. den siste som må ut hos meg (passive filtre) er snart historie også heldigvis. Platespiller, pickup og RIAA kommer aldri til å utgå, har altfor mye software på det formatet...

Jeg kommer aldri aldri aldri til å nedgradere til klasse-A eller AB forsterkere igjen... ;D

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Selv matched rør avviker opptil 5%.
Sleiven
Da er de ikke matchet med bedre toleranse da.
Noe å tenke på for de som kjøper "matchet" uten å få oppgitt hva som er matchet og til hvilken toleranse.

K

kbwh

Gjest
Undervurdert knapp!
Hyggelig om du utdyper.
En avstemning som dette kunne gjerne stigmatisere et mindretall, og mindretallet er så langt brukerne.

Det har absolutt ikke vært hensikten min å utbasunere noe á la "Ikke rør balansekontrollen. Den er fyfy!".

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Kan skjønne at den som har et veldig asymmetrisk rom med høy gain nær den ene høyttaleren bruker denne kontrollen.

Ellers vil jeg jo si at i surround er jo individuell nivåstyring av hver høyttaler ofte et must.

T

theStig

Gjest
Ellers vil jeg jo si at i surround er jo individuell nivåstyring av hver høyttaler ofte et must.
Ja, men her kan man også styre avstanden (delayet), og det er et meget viktig poeng!

S

slowmotion

Gjest
Har man en uavhengig volumkontroll per kanal så trenger men ikke balansekontroll....

;)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Skal man ha en god balansekontroll trenger man delay kontroll. Delay er mye viktigere for balansen enn lydtrykk.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Ja risikoen er absolutt tilstede :eek:. Selv de dyreste har ikke bedre toleranse enn 1 dB. Og det er hørbart.

Budsjett modeller (<3000 NOK) ofte ikke specet bedre enn 1,5 dB toleranse.

Men man være være heldigere å få noen mellom 0,0 og 0,5 dB.

På MM pickup med utskiftbar stift kan man variere balanse og output hvis pickup settes "varerende inn"..

Jeg spurte en webshop hva som mentes med matchede: 5% avvik. Har ikke sett andre specer.

Kjøpte noen 12AU7A på Ebay, selger målte til 10,5 og 11,0 dvs 5% på mA.
I forsterkeren min gir de mindre enn 1% (<0,1dB) avvik pr kanal. ;D

Sleiven

T

theStig

Gjest
Jeg bruker balansekontrollen (i Winamp...) til EN ting, og det er å sjekke at høyre og venstre er koblet riktig alle plasser i anlegget.

Bortne

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
0
Jeg har, men jeg bruker den ikke så ofte.

Vorlon

Medlem
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
0
Jeg har god hørsel, men den er asymmetrisk. Og irriterer meg kraftig over at det dyre utstyret mitt ikke har balansekontroll, er lei av å løfte 42 kilos høyttalere frem og tilbake. :)

K

kbwh

Gjest
Jeg har god hørsel, men den er asymmetrisk. Og irriterer meg kraftig over at det dyre utstyret mitt ikke har balansekontroll, er lei av å løfte 42 kilos høyttalere frem og tilbake.  :)
Hmm. Lurer da på hva du gjør på konsert. Ikke lett å justere med å flytte høyttalere der heller, enten du er i Oslo Konserthus (nix høyttalere) eller på Rockefeller (veldig store høyttalere).

Vorlon

Medlem
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
0
På konsert tar jeg ting som de kommer selvfølgelig, kan jo ikke gjøre noe med det. Men nå har det seg slik at jeg er kanskje 1% på konsert og de resterende 99% av lyttingen forgår hjemme. Da blir det for meg dustete at utstyret ikke har en balansekontroll. Den gang jeg kjøpte utstyret var det pengene som satte begrensningene.

At jeg har Forsman høyttalere gjør ikke akkurat saken enklere, de har en veldig liten "sweet spot". Enten må jeg få de ombygget, med en liten mulighet til å justere lydtrykket...eller selge det jeg har og kjøpe noe nytt. Jeg er faktisk villig til å gå litt ned i lydkvalitet for å oppnå kontroll over balansen. Med årene har mine krav forandret seg som du skjønner. :eek:

S

stikken

Gjest
Hei!!
Ja jeg bruker bal.kontrollen, fordi jeg har en liten defekt på høyre øre noe som gjør at lydbildet blir skjevt.
Ikke mye ,men irriterende nok. :mad:

Har i dag fått melding om at "JungSon" vil bygge en balansekontroll intergrert i en DA-200IA  til meg gratis hvis jeg er interessert!!
"duet audio" har stått for "pratingen!!! ::)
Snakker om glimrende service. ;D ;D ;D
Vh
S

Topp Bunn