Bakoon - HPA-21 Headphone Amplifier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Hvorfor bruker Bakoon 14v batteri for å oppnå en effekt (1W) som lett kan oppnås uten batteri og bare ved å tillføre mer volt? I motstrid til veien mange andre forsterkere går.

    kretsen krever det (voltage to current topologi)

    btw dette må være den beste headampen jeg har hørt noengang. ( og jeg har hørt et par trur jeg)...ampen har stålkontroll. En amp som kan går flere skritt drøyere er Crayon Audio CHA-1

    Vis vedlegget 220463


    full balansert..current source..


    hmm..current source + headphones....


    hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm


    pris: 10500 USD

    Vis vedlegget 220464
    Så seriøs ut denne saken her.:cool:

    Men helt ukjent for meg. google-google.:)
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Hvorfor bruker Bakoon 14v batteri for å oppnå en effekt (1W) som lett kan oppnås uten batteri og bare ved å tillføre mer volt? I motstrid til veien mange andre forsterkere går.

    kretsen krever det (voltage to current topologi)

    btw dette må være den beste headampen jeg har hørt noengang. ( og jeg har hørt et par trur jeg)...ampen har stålkontroll. En amp som kan går flere skritt drøyere er Crayon Audio CHA-1

    Vis vedlegget 220463


    full balansert..current source..


    hmm..current source + headphones....


    hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm


    pris: 10500 USD

    Vis vedlegget 220464
    Så seriøs ut denne saken her.:cool:

    Men helt ukjent for meg. google-google.:)
    PS AAAAhhhhh nok en AKG-K1000 amp.:D
    Crayon CHA-1 | stereodesk.com

    sitat:
    Please note the photo from the Capital Audio Fest. We had my ultimate headphone set on display. The Saskia 2 Reference Turntable, outfitted with a Schroeder Reference Arm, The Emia Strain Gauge Cartidge and Power supply, into the Crayon CHA-1, and a pair of Audeze LCD3s...I cannot describe the sound...I'd call it 'Beyond'
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gode designede og implementerte lineære strømforsyninger kan støye mindre enn batteridrift også. Dette til info :)
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.147
    Antall liker
    777
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    Det er greit, men hvorfor har de lagd en krets som krever det. Hvorfor lage en krets som krever tunge batterier og oppladning etter bruk, når den samme effekten kan oppnås uten å ha disse batteriene?
    Op Amp Fundamentals: The Transconductance Amplifier

    batteriene senker gulvstøy til minimum "off the grid"...+ markedsføringsstrategi

    "Hvilken fordel er det som oppnås med å hente effekten ut fra ampere, fremfor volt?"

    driver lavere impedanse bedre..."stålkontroll" ..strømsterk forsterker ( vs spenningssterk)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    siste info om cha-1.( current source krets etc) .( til mats da seff..før du går berserk med flere ???)


    ISSUU - Crayon cha-1 by Moiz Audio
    Kan noen oversette dette til noe som er forståelig for andre enn elektroingeniører, og kort forklare hva som er problemet med å hente effekt av mer volt.

    Ha gjerne super lave forventninger og overforklar og forenkle det mer enn du tenker er nødvendig. Tenk deg at du skulle forklart det til en ti-åring som er tregt utviklet, så kanskje jeg kan forstå det. :confused:
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Gode designede og implementerte lineære strømforsyninger kan støye mindre enn batteridrift også. Dette til info :)
    Ja det er sant, men batterier er vell en billiger løsning?
    Hvordan ville det blitt dersom man tok en lav-effekts bilforsterker og koblet den til et 12v bilbatteri. Og så hadde man brukt dette som forsterker til sine ortho-hodetelefoner.

    Så lenge man holder output effekt innenfor omtrent 1W, så burde det vel være innafor.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Det er greit, men hvorfor har de lagd en krets som krever det. Hvorfor lage en krets som krever tunge batterier og oppladning etter bruk, når den samme effekten kan oppnås uten å ha disse batteriene?
    Op Amp Fundamentals: The Transconductance Amplifier

    batteriene senker gulvstøy til minimum "off the grid"...+ markedsføringsstrategi

    "Hvilken fordel er det som oppnås med å hente effekten ut fra ampere, fremfor volt?"

    driver lavere impedanse bedre..."stålkontroll" ..strømsterk forsterker ( vs spenningssterk)
    Ok, med "stålkontroll" regner jeg du mener bedre elektrisk demping, som gir bedre kontroll på diaphragm grunnet konstant magnetfelt rundt magnetene.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    siste info om cha-1.( current source krets etc) .( til mats da seff..før du går berserk med flere ???)


    ISSUU - Crayon cha-1 by Moiz Audio
    Kan noen oversette dette til noe som er forståelig for andre enn elektroingeniører, og kort forklare hva som er problemet med å hente effekt av mer volt.

    Ha gjerne super lave forventninger og overforklar og forenkle det mer enn du tenker er nødvendig. Tenk deg at du skulle forklart det til en ti-åring som er tregt utviklet, så kanskje jeg kan forstå det. :confused:
    Det gir tildels betydelig mindre forvrengning, spesielt oddetal harmoniske (3 ordens) som forstyrre musikken mer merkbart en partall harmoniske som er typisk for rør og som muligens er det som gir rør en øre vennlig lyd, det gjeller i alle fall gitar amper som jeg har litt erfaring med.

    Ellers er mine kunnskaper mer i retning av jeg forstår noenlunde hvordan det virker, men å plukke det i biter er jeg ikke kompetent til, dette er muligens bambadoo sitt felt.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Gode designede og implementerte lineære strømforsyninger kan støye mindre enn batteridrift også. Dette til info :)
    Ja det er sant, men batterier er vell en billiger løsning?
    Hvordan ville det blitt dersom man tok en lav-effekts bilforsterker og koblet den til et 12v bilbatteri. Og så hadde man brukt dette som forsterker til sine ortho-hodetelefoner.

    Så lenge man holder output effekt innenfor omtrent 1W, så burde det vel være innafor.
    Litt usikker på om en bil amp vil like lasten på selv en lav impedans hodetelefon, bilstereo er neste jo lavere jo bedre typisk 2-4 ohm også noe lavere.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jet kjører av og til HE-6 på KingRex T20 med SLAP! Strømforsyning. DIY dempeledd tilsvarende adapteren til Hifiman. Fungerer helt greit det :)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Gode designede og implementerte lineære strømforsyninger kan støye mindre enn batteridrift også. Dette til info :)
    Ja det er sant, men batterier er vell en billiger løsning?
    Hvordan ville det blitt dersom man tok en lav-effekts bilforsterker og koblet den til et 12v bilbatteri. Og så hadde man brukt dette som forsterker til sine ortho-hodetelefoner.

    Så lenge man holder output effekt innenfor omtrent 1W, så burde det vel være innafor.
    Litt usikker på om en bil amp vil like lasten på selv en lav impedans hodetelefon, bilstereo er neste jo lavere jo bedre typisk 2-4 ohm også noe lavere.
    Men det samme gjelder vel med vanlig innendørs hifi også? De fleste stue høyttalere er vel i området 2-8ohm.

    Og allikevell brukes hodetelefoner som HE-6 med gode resultater på høyttalerforsterkere.

    Og i gamle dager ble effekten til hodetelefonutgagen hentet fra samme kilde som høyttaleroutput, med unntak av noen tilkoblede motstander på en god del ohm. Noen ganger 5-600ohm for ikke å svi hodetelefonene.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Hvordan ville det blitt dersom man tok en lav-effekts bilforsterker og koblet den til et 12v bilbatteri. Og så hadde man brukt dette som forsterker til sine ortho-hodetelefoner.

    Så lenge man holder output effekt innenfor omtrent 1W, så burde det vel være innafor.
    Litt usikker på om en bil amp vil like lasten på selv en lav impedans hodetelefon, bilstereo er neste jo lavere jo bedre typisk 2-4 ohm også noe lavere.
    Men det samme gjelder vel med vanlig innendørs hifi også? De fleste stue høyttalere er vel i området 2-8ohm.

    Og allikevell brukes hodetelefoner som HE-6 med gode resultater på høyttalerforsterkere.

    Og i gamle dager ble effekten til hodetelefonutgagen hentet fra samme kilde som høyttaleroutput, med unntak av noen tilkoblede motstander på en god del ohm. Noen ganger 5-600ohm for ikke å svi hodetelefonene.
    Stue høyttalere er ganske riktig i 2-8 oms ohms området men det avhenger av frekvens, og eventuell impedans korreksjon i delefilteret.

    Jepp bruk av dempe ledd eller en impedans sak er det som blir brukt på ht utgang, mener hifiman har en egen box til det.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor bruker Bakoon 14v batteri for å oppnå en effekt (1W) som lett kan oppnås uten batteri og bare ved å tillføre mer volt? I motstrid til veien mange andre forsterkere går.

    kretsen krever det (voltage to current topologi)

    btw dette må være den beste headampen jeg har hørt noengang. ( og jeg har hørt et par trur jeg)...ampen har stålkontroll. En amp som kan går flere skritt drøyere er Crayon Audio CHA-1

    Vis vedlegget 220463


    full balansert..current source..
    Har de ikke satt inn feil plugg? Det er en Hunn 4-pin, mens standard på hodetelefoner er omvendt... Bryston gorde samme tabbe på sine første produktbilder.... Ikke så rart - for det er jo omvendt ellers (hunnplugg i begynnelsen av signalveien). Dessuten var den stygg.....
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.147
    Antall liker
    777
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    Hvorfor bruker Bakoon 14v batteri for å oppnå en effekt (1W) som lett kan oppnås uten batteri og bare ved å tillføre mer volt? I motstrid til veien mange andre forsterkere går.

    kretsen krever det (voltage to current topologi)

    btw dette må være den beste headampen jeg har hørt noengang. ( og jeg har hørt et par trur jeg)...ampen har stålkontroll. En amp som kan går flere skritt drøyere er Crayon Audio CHA-1

    Vis vedlegget 220463


    full balansert..current source..
    Har de ikke satt inn feil plugg? Det er en Hunn 4-pin, mens standard på hodetelefoner er omvendt... Bryston gorde samme tabbe på sine første produktbilder.... Ikke så rart - for det er jo omvendt ellers (hunnplugg i begynnelsen av signalveien). Dessuten var den stygg.....


    ser ut som 5 pin DIN plug for eldre tyske hodetelefoner
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ser ut som 5 pin DIN plug for eldre tyske hodetelefoner
    Det har du jommen meg rett i!!!! Jeg syntes det så ut som det var litt flere enn det vanligvis er når jeg teller til fire. Der lærte jeg oe nytt i dag og. Hvorfor bruker de DIN? Jeg trodde det bar var Naim som holdt på med det - visste ikke at det var i bruk på hodetelefoner.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    ser ut som 5 pin DIN plug for eldre tyske hodetelefoner
    Det har du jommen meg rett i!!!! Jeg syntes det så ut som det var litt flere enn det vanligvis er når jeg teller til fire. Der lærte jeg oe nytt i dag og. Hvorfor bruker de DIN? Jeg trodde det bar var Naim som holdt på med det - visste ikke at det var i bruk på hodetelefoner.
    Kan det være ifb stjerne jord til/i ampen?
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.147
    Antall liker
    777
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    du kan få ampen med 4, 5 eller standard jack ( trs 1/4)

    trur jeg leste det på FB
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    ser ut som 5 pin DIN plug for eldre tyske hodetelefoner
    Det har du jommen meg rett i!!!! Jeg syntes det så ut som det var litt flere enn det vanligvis er når jeg teller til fire. Der lærte jeg oe nytt i dag og. Hvorfor bruker de DIN? Jeg trodde det bar var Naim som holdt på med det - visste ikke at det var i bruk på hodetelefoner.
    Har funnet ut at den 5 pin pluggen på Crayon CHA-1 er til AKG K-1000.

    537016_541077882636760_37238114_n.jpg
     
    Sist redigert:

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Soundnews - Bakoon HPA-21 review – a unique headphone amplifier

    Bakoon HPA-21 review – a unique headphone amplifier - Sound News

    Teknisk forklaring fra link.
    “The input voltage signal is converted to the input current signal by the input resistor. As the input impedance of the SATRI-IC is close to 0 Ohms, the voltage signal is converted preciously into the current signal.
    Then the input current signal goes into the SATRI-IC, from which the output impedance of the signal is converted to above 100 M Ohms, while the current signal itself remains the same. As the output impedance is very high now, the output current signal goes into the output resistor without any loss. By this output resistor, the current signal is converted back to the voltage signal.
    Summing up this procedure, the SATRI Circuit’s formula of the overall gain level can be just simplified, meaning that the amplification involves two resistors only. As a result, the circuit is now perfectly linear without uses of any other complicated unnecessary circuits, which would only distort and introduce more noise source in the circuit.”

    For interesserte er det mere info om Strømstyring av høyttalere her: http://www.hifisentralen.no/forumet...tekniske-emner-uten-en-tra-d.html#post1685760
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn