Bakgrunnsstøy på NRK Alltid Klassisk FM

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Jeg har kabeltv og -radio fra Canal Digital, dette anlegget er oppgradert i de siste årene for å kunne få datatrafikk på samme system.

Jeg hørte på en Mozart fiolinkonsert forleden, og skrudde volumet noe opp. I de stille partiene ble jeg oppmerksom på en bakgrunnsstøy, nærmest som en ujevn brumming. I dag, da de kjørte samsending med P2, prøvde jeg å sammenligne lyden fra disse to kanalene, og mens den var den tydelig på Alltid Klassisk
kunne jeg ikke høre noen slik støy på P2. Kanalene er bortimot lik i signalstyrke.

Jeg har også sjekket på NRK P1 og Alltid Nyheter uten å finne noe slik støy.

Jeg har funnet frekvensplan på Canal Digitals sider, og det er iflg. denne 1MHz til nærmeste kanal fra AK, mens det er 0,5 for P2s del. Det bør vel tyde på at det ikke kan være interferens fra andre frekvenser. Eller kan det være en eller annen harmonisk? Frekvensen er 97,00 MHz. Jeg kan vel kanskje utelukke at dette skyldes støy fra el-nettet eller andre lokale kilder, siden jeg kun hører dette på én kanal.

Jeg har nylig kjøpt HK 970 int. forsterker og tuner TU 970 fra samme. Høyttalere er Snell K5.

Geir
 
Topp Bunn