Baketråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Det var en "søt" kake, honning kake? ;D
    Flott den, må passe på så dattera på fem ikke ser bildet, for da blir det å legge seg i bake trening :)

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.735
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    flott kake!
    du er flink!

har aldri hatt greie på å lage pene kaker, jeg.
    men jeg er jo kokk og ingen konditor er det jeg pleier å bruke som uskyldning ;)

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    slartibartfast skrev:
    flott kake!
    du er flink!

har aldri hatt greie på å lage pene kaker, jeg.
    men jeg er jo kokk og ingen konditor er det jeg pleier å bruke som uskyldning ;)
    Vel.. Jeg er hverken utdannet kokk eller konditor, men vokst opp med familiemiddager ol... Så man blir litt påvirket av det.
    Med ei bestemor som var lærer på ei husmorskole, så blir fort de neste generasjoner "preget" av det :)

Tips til ei goooo eplekake (stor form):
    300gr smør
    300gr sukker
    = piskes lenge (og hvitt)
    rør inn 6 egg (ett om gangen)
    300gr mel + 3 ts bakepulver + 6ts vaniljesukker blandes
    ..og røres inn sammen med det andre
    4-6 epler (helst südtirol) skrelles, kjernen fjernes, deles i 4 og kutt i tynne båter (1-1,5cm) og spres jevnt utover med jevnt mellomrom
    Hvor mye epler du vil ha er helt opp til en selv.

Ha på ett godt lag med kanel (her er det opp til en selv.. men bedre med for lite enn for mye!
    Så dekk over dette med sukker.

Steketid? 20-25min 175 grader før du tar en strikkepinne el og stikker i kaken. Når det ikke er røre på pinnen er den ferdig.
    Grunn: Jo saftigere kake jo mere smak! :)

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.735
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    den må jeg prøve-

Rød Gravenstein fra Hardanger er fantastisk til eplekake! de har en fint syre og er de perfekte bake/kokeeplene.

bruker nesten utelukkede egenmalt spelt her hjemme (tror jeg nevnte det) da må jeg oppjustere væskemengden litt.

har en knallbra oppskrift på gulrotkake på jobben- håper jeg husker det å ta den med hjem neste gang

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.671
    For en stund siden gikk det en tråd her som omhandlet symaskiner og nå går det i baking? Ja, ja, gutter, det neste er vel en strikketråd?

;D

Ps. Eplekake er godt, men det må være den "tunge" typen som mutter lagde. Og fylt med vinterepler.

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Slart: Litt vanskelig å få tak på slikt her i det kalde nord.. Så da duger sûdtirolen godt! Personlig går jeg for tynne skiver siden jeg synes tykke skiver gir en litt for mektig smak.
    Så for min del synes jeg tynne skiver er perfekt.
    Tror min bestemor hadde rotert vilt i graven om hun hadde fått visst det :D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    For en stund siden gikk det en tråd her som omhandlet symaskiner og nå går det i baking? Ja, ja, gutter, det neste er vel en strikketråd?

;D

Ps. Eplekake er godt, men det må være den "tunge" typen som mutter lagde. Og fylt med vinterepler.
    Heter ikke strikketråd, det heter garn ;D

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    I dag er det lørdag.. Hva med en pizza??

Deig:
    700gr mel
    og en halv ps tørrgjær (ok.. fersk er bedre, men sjelden jeg har i hus når jeg trenger det), litt salt (1 ts?) som blandes i en eltemaskin.

fyll opp ett mål med lunka vann og ha i litt så den begynner å klumpe seg.
    Ha i litt olivenolje (2ss??) før du fortsetter med litt vann om gangen til deigen har samlet seg til en glatt og jevn klump..

La denne bli elta i 10-15min, før du legger noe over og setter den på en lun og litt varm plass til heving. (ikke over 40 grader) i 30-45min. Press så ut på i ei form, smør på tomatsaus og legg på det du vil. Stekes på 200-225grader

Hvis du vil ha ett godt brød kan denne også lages litt tykkere og ha på feeks soltørket tomat, krydder (organo), oliven og havsalt. Godt brød til pastaretter. Stekes på 180 til den er gyllenbrun.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.860
    slartibartfast skrev:
    pengesluk skrev:
    Husker jeg feil eller hadde ikke du en værst utegrill/ovn også?

røykeskapet ble ferdig, samt grillen. -- ikke pent, men sjelden 8)--

(har ikke prøvt røykeskapet enda, det er fortsatt litt varmt ute)

i den store steingryten føran ovnen blir det lagt sauerkraut til høsten :)
    Ser ut som et fabelaktig matsted, inkludert trillebår rede for å frakte kald pils frem til valplassen!

G

Gjestemedlem

Gjest
    slartibartfast skrev:
    nei.

ikke bruk for mye salt. jeg bruker ca. 100g på 20kg kål

kålen blir fintrevet og stampet i gryta slik at det kommer væsken ut av den. da bryter du opp cellene i bladene- det forenkler gjæringen (jeg har altid noen einerbær og evt litt karve i mellom)

får du ingen væske ut av kålen (litt vanskelig hvis den er revet/kuttet litt for grovt) kan du bruker avkokt vann på toppen. kålen skal altid være dekket med vann. saltet har jeg på toppen av det hele.

i romtempereratur bruker den omtrent 10-14dager til den er ferdig gjæret.

best å ha den i store norgesglass hvis du skal lage mindre mengder, skru lokken på uten gummi at gassen fra gjæringen kommer ut (anbefales å sette den en mørkt plass hvor det ikke er så farlig med litt rar lukt ;))

gryten min har en slags vannlås rund kanten- ved større mengder lønner seg kanskje en plast bøtte som du bruker til øl-/vinlaging, de kan du ha tett med vannlås på toppen.

lykke til! :)
    Har satt en stor* batch med kål til gjæring nå. Gikk med 4 store kålhoder, og jeg bruker en stor terracottakrukke med lokk til gjæringen (glassert innside). Har kvernet litt salt på lagene underveis, og håper ikke det ble for mye men har ikke brukt noe krydder. På toppen la jeg en pose med saltvann under lokket slik at jeg presser all kålen ned under vann. Satt det hele på et fat, og det var lurt for det har rent ut en del allerede.

Grei tid å eksperimentere med dette nå på høsten når kålen koster nesten ingenting i butikken. Blir spennende å se om dette blir bra.

Men jeg hadde ikke noe egnet å raspe med så jeg finkuttet det med kjøkkenkniv. Hadde sikkert vært bedre med strimler men jeg får pønske ut noe lurt hvis dette smaker godt og det blir en neste gang.

*ser 'stor' er litt relativt når du lager 20kg om gangen. Men slike mengder indikerer jo at dette må være spisende.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.735
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    fyllte faktisk gryten med kål igår- brukte 22kg kål, 80g salt og 30g sukker på toppen - sukkeret gjør at gjæringen starter raskere.
    jeg legger noen hele kålblader helt på toppen også at de danner et slags lokk, da unngå du at små strimmler flyter opp- til slutt kommer en stein som holder alt nede.

hvor holder du til? vi kan ja holde en oktoberfest med sauerkraut og mine hjemmelagte bratwurst om 2 uker ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    slartibartfast skrev:
    fyllte faktisk gryten med kål igår- brukte 22kg kål, 80g salt og 30g sukker på toppen - sukkeret gjør at gjæringen starter raskere.
    jeg legger noen hele kålblader helt på toppen også at de danner et slags lokk, da unngå du at små strimmler flyter opp- til slutt kommer en stein som holder alt nede.

hvor holder du til? vi kan ja holde en oktoberfest med sauerkraut og mine hjemmelagte bratwurst om 2 uker ;D
    Hadde vært stort det, men jeg bor i Bergen. Om to uker er jeg forøvrig i Berlin på en ukes ferie, så pølser og kål er nok innenfor rekkevidde. Spennende museer er det også i byen har jeg fått med meg:

:D

http://www.currywurstmuseum.de/

Vedlegg

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.735
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    har du lyst på noe annet enn currywurst eller döner kebab (enda en ting som Berlin er kjennt for- der finns trulig ingen by med flere kebabsjapper enn Berlin), kan jeg anbefale denne på det varmeste:

Good Friends i Kantstrasse

http://www.goodfriends-berlin.de/unser-lokal

autentisk kinesisk og cantonesisk kjøkken. MEGET BRA! altid fullt (lønner seg å reservere hvis man er flere pers.) og masse asiatiske gjester. bra priser. fikk SSOA lenge siden (svigermor seal of approval - hun er kinesisk ;))

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.719
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I dag vert det karamellpudding til dessert. Går vel strengt sett ikkje under baking, men det er likevel ein tradisjonsrett her i huset. Eg fekk oppskrifta etter oldemor, som kom frå Drammen der ho hadde vore kokke hos sorenskrivaren. Oppskrifta er ikkje spesielt original, men det var moro å sjå det viktigaste; nemleg korleis veden i steikeomnen skulle kuttast og stablast opp for å få varmen til å vere på det som eg i ettertid har definert til 130 grader Celsius (på min noverande omn - syng på siste verset)
    Heile cluet med karamellpudding er
    a) karamellglaseringa av formene. Vert karamellmassen for mykje varm, får du knekk, og då passar puddingen best til dei med mykje hår på brystet. Dersom du ikkje varmar nok opp, vert det sirupsaktig og manglar "sting". Passar då i barneselskap. Elles er det lettare å få til glasuren i ei Pyrox-form av glas enn i desse aluminiumsgreiene, men det er ei øvingssak.
    b) Bruk aldri rotne granbitar (les: vanlijesukker; eit biprodukt av celluloseproduksjonen) men vaniljestong.
    c) Ikkje sil røra (dersom du ikkje må - puddingen får litt finare struktur om du silar, så han ser litt meir fornem ut) om du vil ha heile smaksspekteret med. I kva grad du skal dekkje forma med aluminiumsfolie før puddingane går i omnen, er ein smakssak. Likar du ikkje skorpe, er det lurt.
    d) Bruk ikkje fløyte i puddingen. Skift heller ut 1/3 av melka med lettmelk.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sauerkrauten ble svært vellykket. Fin og frisk smak på den, og fremdeles litt sprø i konsistensen. Delikat rett og slett. Hadde forventet at den kanskje ble mykere og litt søtere, men det kan jo være at den blir det etterhvert.

Dette anbefales i alle fall å prøve. Nå er jo kålen nede i 2kr/Kg i enkelte butikker, så det er ingen grunn til ikke å lage seg en krukke med dette. Litt arbeid med å hakke eller raspe kålen og stauke det tett sammen, men etter det går jo resten av seg selv.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.735
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    gratulerer!
    :)
    den blir.desverre ikke søt, tvert imot.
    den blir surere jo lenger den står.
    en god tips er å koke noen epler sammen med surkålen. jeg bruker å koke den med laurbær, einerbær og litt karve. har du ett stykke røkt flesk eller røkt svinekam du kan koke sammen i surkålen blir den perfekt ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    slartibartfast skrev:
    gratulerer!
    den blir.desverre ikke søt, tvert imot.
    den blir surere jo lenger den står.
    en god tips er å koke noen epler sammen med surkålen. jeg bruker å koke den med laurbær, einerbær og litt karve. har du ett stykke røkt flesk eller røkt svinekam du kan koke sammen i surkålen blir den perfekt ;)
    Hm.. eh.. koke?

Da er det kanskje noe helt annet jeg har laget, for jeg har kun brukt rå kål og salt til dette, og det er blitt som en delikat syrlig råkostsalat.

jaja... ble nå godt da.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.735
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    aah, skjønner :)

det kan selfølgelig spises også rå - det er faktisk en c-vitaminbombe !

på denne måten lager vi sauerkraut i tyskland og den blir da, som nevnt, kokt.

den norske surkålen blir ja bare kokt med eddik. (selv om jeg tror at de lagte surkål på denne måten før også i Norge?)

velbekomme ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    slartibartfast skrev:
    aah, skjønner :)

det kan selfølgelig spises også rå - det er faktisk en c-vitaminbombe !

på denne måten lager vi sauerkraut i tyskland og den blir da, som nevnt, kokt.

den norske surkålen blir ja bare kokt med eddik. (selv om jeg tror at de lagte surkål på denne måten før også i Norge?)

velbekomme ;D
    jaja... man lærer. Neste gang skal jeg koke det bort i kål. Hvor lenge skal den putre før den havner i krukken?

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.735
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    spørs litt hvor sur du vil ha den- alt fra 2 uker og oppover (litt avhengig fra temperaturen hor den står og gjærer)

G

Gjestemedlem

Gjest
    slartibartfast skrev:
    spørs litt hvor sur du vil ha den- alt fra 2 uker og oppover (litt avhengig fra temperaturen hor den står og gjærer)
    .. to ukers koketid hørtes litt i overkant mye ut. :)

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.735
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    misforstod- trodde du mente hvor lenge den må gjære :)

vel, vanskelig å sier (aldri spør en kokk om noe sånt, du får nesten utelukkende den samme svar: til den er ferdig ;D)

hvis jeg har noe kjøtt i, er den ferdig når kjøttet er gjennomkokt (smaker utmerket også med fersk ribbe som blir kokt i sauerkraut)
    bruker altid litt ribbefett eller gåsesmult i. hvitvin gjør seg bra også.

som mange flere sånne ting smaker den best når den blir varmet opp igjen. :)

men siden dette er en baketråd:

sett på en brøddeig (3/4 hvete, 1/4 rug eller noe sånt, gjerne grovt) og lag noen boller av den (ikke bak de)

ta en ildfast form og har ett lag med (ferdig kokt) surkål i bunn.

ta en røkt svinekam og skjær den i 1-2cm tykke skiver og sett de vekselvis med deigbollene på toppen av surkålen. la bollene heve 15-30min og stek det hele i ovnen til svinekammen er ferdig. en god sennep til og en kald øl eller en riesling til.. hmmm...

lar seg bra forberede, ser knall ut og er perfekt når du har gjester

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn