Niesa mi hadde 1-årsdag, nå helga som var.. Klart jeg måtte bake! 
Vedlegg
-
106.2 KB Visninger: 4
Vel.. Jeg er hverken utdannet kokk eller konditor, men vokst opp med familiemiddager ol... Så man blir litt påvirket av det.slartibartfast skrev:flott kake!
du er flink!
har aldri hatt greie på å lage pene kaker, jeg.
men jeg er jo kokk og ingen konditor er det jeg pleier å bruke som uskyldning![]()
Heter ikke strikketråd, det heter garn ;DPink_Panther skrev:For en stund siden gikk det en tråd her som omhandlet symaskiner og nå går det i baking? Ja, ja, gutter, det neste er vel en strikketråd?
;D
Ps. Eplekake er godt, men det må være den "tunge" typen som mutter lagde. Og fylt med vinterepler.
Ser ut som et fabelaktig matsted, inkludert trillebår rede for å frakte kald pils frem til valplassen!slartibartfast skrev:pengesluk skrev:Husker jeg feil eller hadde ikke du en værst utegrill/ovn også?
røykeskapet ble ferdig, samt grillen. -- ikke pent, men sjelden 8)--
(har ikke prøvt røykeskapet enda, det er fortsatt litt varmt ute)
i den store steingryten føran ovnen blir det lagt sauerkraut til høsten![]()
Har satt en stor* batch med kål til gjæring nå. Gikk med 4 store kålhoder, og jeg bruker en stor terracottakrukke med lokk til gjæringen (glassert innside). Har kvernet litt salt på lagene underveis, og håper ikke det ble for mye men har ikke brukt noe krydder. På toppen la jeg en pose med saltvann under lokket slik at jeg presser all kålen ned under vann. Satt det hele på et fat, og det var lurt for det har rent ut en del allerede.slartibartfast skrev:nei.
ikke bruk for mye salt. jeg bruker ca. 100g på 20kg kål
kålen blir fintrevet og stampet i gryta slik at det kommer væsken ut av den. da bryter du opp cellene i bladene- det forenkler gjæringen (jeg har altid noen einerbær og evt litt karve i mellom)
får du ingen væske ut av kålen (litt vanskelig hvis den er revet/kuttet litt for grovt) kan du bruker avkokt vann på toppen. kålen skal altid være dekket med vann. saltet har jeg på toppen av det hele.
i romtempereratur bruker den omtrent 10-14dager til den er ferdig gjæret.
best å ha den i store norgesglass hvis du skal lage mindre mengder, skru lokken på uten gummi at gassen fra gjæringen kommer ut (anbefales å sette den en mørkt plass hvor det ikke er så farlig med litt rar lukt)
gryten min har en slags vannlås rund kanten- ved større mengder lønner seg kanskje en plast bøtte som du bruker til øl-/vinlaging, de kan du ha tett med vannlås på toppen.
lykke til!![]()
Hadde vært stort det, men jeg bor i Bergen. Om to uker er jeg forøvrig i Berlin på en ukes ferie, så pølser og kål er nok innenfor rekkevidde. Spennende museer er det også i byen har jeg fått med meg:slartibartfast skrev:fyllte faktisk gryten med kål igår- brukte 22kg kål, 80g salt og 30g sukker på toppen - sukkeret gjør at gjæringen starter raskere.
jeg legger noen hele kålblader helt på toppen også at de danner et slags lokk, da unngå du at små strimmler flyter opp- til slutt kommer en stein som holder alt nede.
hvor holder du til? vi kan ja holde en oktoberfest med sauerkraut og mine hjemmelagte bratwurst om 2 uker ;D
Hm.. eh.. koke?slartibartfast skrev:gratulerer!
den blir.desverre ikke søt, tvert imot.
den blir surere jo lenger den står.
en god tips er å koke noen epler sammen med surkålen. jeg bruker å koke den med laurbær, einerbær og litt karve. har du ett stykke røkt flesk eller røkt svinekam du kan koke sammen i surkålen blir den perfekt![]()
jaja... man lærer. Neste gang skal jeg koke det bort i kål. Hvor lenge skal den putre før den havner i krukken?slartibartfast skrev:aah, skjønner
det kan selfølgelig spises også rå - det er faktisk en c-vitaminbombe !
på denne måten lager vi sauerkraut i tyskland og den blir da, som nevnt, kokt.
den norske surkålen blir ja bare kokt med eddik. (selv om jeg tror at de lagte surkål på denne måten før også i Norge?)
velbekomme ;D
.. to ukers koketid hørtes litt i overkant mye ut.slartibartfast skrev:spørs litt hvor sur du vil ha den- alt fra 2 uker og oppover (litt avhengig fra temperaturen hor den står og gjærer)