Baffelstep korreksjon

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.253
Torget vurderinger
1
Jeg har et treveis linjekilde system med aktiv deling. 24dB/oktav ved 80 og 800 Hz.
Bass, mellomtone og diskant har hvert sitt kabinett (smale søyler fra gulv til tak).

Etter en del tweaks av system, romkoordinater og romakustikk spiller dette nå meget homogent og bra. Absolutt vellykket.

Men jeg savner litt trøkk i nedre mellomtone/øvre bass. Vissheten om at jeg ikke har noen form for baffelstep korreksjon (BSK) i mellomtonen ligger og lurer i bakhodet.

Det er jo ikke alle høyttalere som har BSK. Dette er vel mest aktuelt på høyttalere med smale fronter?
-Har prøvd å simulere med et program, men det var ikke så enkelt i og med at høytaleren er en linjekilde. (12 mellomtoner parallellkoblet i høyden).

Hvor bred må en baffelen være for at man ikke trenger BSK? Det er selvsagt en funksjon av delefrekvens (i mitt tilfelle såvidt lavt som 80Hz).

I dag står diskantsøyla (17cm) inntil mellomtonesøyla (25cm) (5mm avstand). Bidrar det til bredere baffel for mellomtonen, akustisk sett?
Bassøyla (36cm) står ca 80cm unna. Jeg har mulighet til å flytte denne inntil mellomtonesøyla. Da vil mellomtonesøyla flankeres av en smal diskantsøyle på ene siden og en bred bassøyle på den andre. Totalt vil alle disse 3 utgjøre 78cm + 5mm*2 = 79cm, som jo er en vesentlig kabinettbredde.

I dag har jeg 5mm avstand for å redusere at vibrasjoner smitter over på nabosøyla. Øker jeg avstanden vil baffelen også bli bredere, men blir avstanden for stor så sier det seg selv at effekten blir borte.

Jeg kommer uansett til å prøve dette med samstilling av alle 3 søylene, men greit å være litt teoretisk forberedt innen jeg setter i gang.

Noen eksperter på Baffelstep korreksjon her inne? ;D
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
En eller annen form for BSC trenger man uansett bredde på kabinettet, skal man unngå det må man sette elementene i veggen.
Men det finnes jo mange måter å løse det på, uten at man MÅ legge inn kompensasjonen i selve filteret.
Feilen ligger i ordet; det er ikke et brått step i frekvenskurven, men en slak avrulling. Og som oftest er det en mer eller mindre peak over avrullingen i tillegg. Med 17cm bred baffel starter BS rundt 1000hz, mens ved 70-80cm baffel vil jeg tro det starter rundt 250hz.
Linesource har jeg ingen erfaring med, så det er mulig det påvirker dette en smule.

Med den smale baffelen alene vil du altså kunne ha en slag avrulling nedover hele mellomtoneområdet og deretter en økning når bassen tar over. Med såvidt bratte filtere vil jo denne overgangen bli bråere og enda verre.

Baffel i denne sammenhengen er frontplaten elementene "ser" og kan like gjerne være andre høyttalere eller møbler for den saks skyld som bidrar om de står nærme nok. En papplate tapet fast på kabinetten er iofs nok til å teste endringen.

Uten måleutstyr er det vanskelig å fastslå noen god løsning idet det er veldig vanskelig å fastslå eksakt hvor kompensasjonen trengs.

I teorien ender BS på 6dB, i praksis er ofte 3-4dB kompensering nok.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.253
Torget vurderinger
1
Takk for bistand norcad!

norcad skrev:
Men det finnes jo mange måter å løse det på, uten at man MÅ legge inn kompensasjonen i selve filteret.
Jeg har faktisk prøvd med BSC i filteret. Men vi bommet litt på beregningen, så det ble for mye korreksjon, for mye heving nedover. Det var omstendig å få det implementert og det var omstendig å få det fjernet, så denne gangen skal jeg prøve å løse det med "manuelle" midler.

(I horisonten venter det en 6-kanals versjon av min nye DAC og digital deling/eq. Da er jo dette løst med et knips. Men vil jo gjerne ha litt mer trøkk i grunntoneområdet før den tid :)).

Feilen ligger i ordet; det er ikke et brått step i frekvenskurven, men en slak avrulling. Og som oftest er det en mer eller mindre peak over avrullingen i tillegg. Med 17cm bred baffel starter BS rundt 1000hz, mens ved 70-80cm baffel vil jeg tro det starter rundt 250hz.
Linesource har jeg ingen erfaring med, så det er mulig det påvirker dette en smule.
Jeg vil tro at Linesource reduserer (halverer?) behovet for BSC siden element(ene) jobber mot en baffel som er 225cm høy.

Bemerk også de lave delefrekvensene i systemet mitt. Den spesialutviklede bånddiskanten på 225cm spiller langt ned i mellomtonen, med 24db L-R deling ved 800Hz. Mellomtonesøyla - som er roten til problemet her - spiller altså såvidt lavt som fra 80-800Hz med en kabinettbredde på 25cm.

Hvordan ser formelen ut som gir 17cm = 1000Hz og 75cm = 250Hz?
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Formel? ??? ::)

Ikke utregnet men formidlet utfra egne erfaringer og målinger.
Ellers så har du Edge og Baffle Diffraction Simulator Beta 6 som kan gi gode indikasjoner på hvordan ting blir seende ut.
Sistnevnte er en Excel app som jeg har fått gode resultater fra. Dvs de har stemt rimelig godt med målt resultat.
 
Topp Bunn