Det blir hevdet fra pediatrisk-psykologisk hold at barn som blir eksponert for Bach tidlig i livet utvikler høyere intelligens enn hva de ellers ville ha gjort. Det kan hende at det var mange dumme barn i tiden etter Bach's død i 1750 og frem til hans musikk påny ble funnet frem fra glemselen og fremført på 1820/30-tallet, det sier historien ingenting om.
Oljemaleri av Bach malt i 1748, det eneste som er bevart og sikkert autentisk
Johann Sebastian Bach (1685-1750) var iallefall en svært produktiv tysk komponist og organist, hans musikk preget barokken og førte den til maksimal modning. Selv om han ikke egentlig introduserte noen nye musikkformer som f.eks Joseph Haydn, beriket han den rådende tyske stilen med en robust kontrapunktisk teknikk, en tilretteleggelse av harmonier og motiver fra den minste til den største skala, og rytmer og struktur fra utlandet, særlig Italia og Frankrike. Han betraktes som en av de største komponistene gjennom alle tider.
Bachs verk, høyt aktet for intellektuell dybde, teknisk kvalitet og kunstnerisk skjønnhet, innbefatter de seks Brandenburgkonsertene, Goldbergvariasjonene, Engelske suiter, Franske suiter, Partitas, og Det veltempererte klavér, samt Messe i h-moll, Matteuspasjonen, Musikalisches Opfer, Die Kunst der Fuge, Sonater og partitaer for solofiolin, Cello-suiter, kirkekantater hvorav 220 er bevart, og et tilsvarende antall verker for orgel, blant dem den kanskje mest kjente orgelkomposisjonen idag, Toccata og fuge i d-moll.
Bach overlevde barokkperioden, og hans musikk ble regnet som umoderne ved hans bortgang. Barokkens harmonisk komplekse, flerstemte komposisjoner sto i sterk kontrast til wienerklassisismens enklere, enstemte musikk. Etter komponistens død ble hans musikk nesten glemt. Bachs musikk ble gjenoppdaget på 1800-tallet da Felix Mendelssohn-Bartholdy oppførte Matteuspasjonen i Berlin i 1829.
Blant all denne vidunderlige musikken som Bach skrev, så skal vi for denne gang velge oss de komplette cellosuitene, som er seks i tallet. Disse verkene kan trygt sies å være cellolitteraturens store keisertrone. Ingen over, ingen ved siden. Krabber man seg opp på den har man vissthet for å ha mestret det mest omfangsrike og fullendte som noengang er skrevet for cello. Suitene er kort sagt majestetiske. Bach skrev de tre første relativt tidlig i sin karriere. Først senere kom de tre siste. De er skrevet etter samme form, som tidens populære danser, men de tre siste suitene er tydelig mektigere og tyngre, særlig de to siste.
Derfor blir det en naturlig stigning når de som her spilles en for en i den rekkefølgen komponisten selv komponerte dem. Det er mektig musikk hvor celloens dype tone bærer fram budskapet, og de er best kjøpt som en helhetlig samling av de, ikke som enkeltsuiter.
Den første siden fra den første suiten, BWV 1007
Suitene ble sannsynligvis skrevet i perioden 1717–1723 mens Bach var ansatt som kapellmester i Cötchen, men den nøyaktige kronologien ift når de ble skrevet og hvilken kronologisk rekkefølge de ble skrevet i er ikke hevet over enhver tvil, og det synes ikke som om man kan etablere dette helt sikkert med det vi vet idag.
Det vi derimot kan si noe om, er at disse suitene faktisk ikke var særlig viden kjente før utpå 1900-tallet, da den spanske cellist-pioneeren
Pablo Casals (1876-1973) fant et partitur i en notebutikk, begynte å studere de, og til slutt begynte å fremføre de offentlig. I 1936 startet han plateinnspilling av suitene, jeg har den på CD og det er fantastisk flotte fremførelser.
Pablo Casals
Vi skal koste på oss å høre Pablo Casals spille fra den første satsen i den første suiten (BWV 1007);
Jeg skal ikke gå i detalj om suitene, men generelt kan man si at hver av de seks suitene er inndelt i seks satser;
1. Prelude
2. Allemande
3. Courante
4. Sarabande
5. Galanteries – (Menuetter for Suite 1 og 2, Bourrée for 3 og 4, Gavottes for 5 og 6)
6. Gigue
Interesserte vil kunne finne mer detaljer om suitene her; http://en.wikipedia.org/wiki/Cello_Suites_(Bach)
Vi skal velge oss en innspilling. Siden Casals gamle innspillinger ikke tilfredsstiller kravene til en viss minimum lydkvalitet i denne tråden, så må man finne en annen innspilling. Det er ikke det spor vanskelig, om noen trodde det. Vi skal nemlig velge oss den aller beste innspillingen i historien etter Casals pioneer-innspilling; ja jeg vil sågar si at den tilfører suitene musikalske perspektiver som selv Casals ikke så eller evnet å formidle under sine innspillinger. I tillegg så er lydkvaliteten så god at det er skremmende, særlig på LP'ene fra Speakers Corner. Artisten er ingen ringere enn legendariske Janos Starker; her i en Bourree (sats 5) fra suite nr.3 (BWV 1009);
Disse innspillingene ble ferdigstilte like før jul 1965 i New York, og ble utgitt 1966 av Mercury som en del av deres "Living Presence" høykvalitets plateserie. Denne plateutgivelsen har i likhet med andre jeg har dratt frem vist seg å høste rekkevis av awards, hyllest og utmerkelser fra musikklivet, musikkpressen, hifipressen og overalt ellers hvor god musikk lyttes til. Her er noen utdrag av nylige omtaler i hifipressen, siden vi er på et hififorum;
"The sound on this Speakers Corner reissue, mastered by Willem Makke at Universal's Berliner facility in Hanover, from Harold Lawrence's original three-track mastertapes, is superb. The cello, situated to the right of stage center and back a bit from stage front, is gorgeously rich and full in tone color; dynamics are exceptionally impressive...There is music for occasions, and there is music that creates a world to dwell in, rather than merely visit - Bach's Cello Suites are quintessentially the latter. This is a set that all music-loving audiophiles should own." - Jonathan Valin, The Absolute Sound, June/July 2005, Issue 154
"You don't have to know a Bourree from a crème brulee to be moved by this music. You can listen without the annotation and appreciate both Bach's emotional power and Starker's prowess. Or you can read along and understand the music's intellectual and structural underpinnings. This Mercury release from 1966 has long been treasured by music lovers and audiophiles for both the performances and the sound. Thanks to Speakers Corner, this beautifully produced, three-LP boxed set - mastered by Willem Makke at Universal's Berliner mastering facility in Hanover, Germany, from the original tapes - restores this historic set to the catalog. The updated annotation includes new notes by the 80-year-old Starker." - Michael Fremer, Stereophile, February 2005
Hi-Fi+ Record of the Year 2004
"Although Speakers Corner has already won a Product of the Year award for their Mercury Living Presence project, I felt, and after some persuading so did RG, that the release of Janos Starker's highly regarded set deserved its own recognition. Timed to honour Starker's eightieth birthday last year, this is an extremely special reissue...This is one of those records that seems to hold a magic mirror to sound - in this case the sound of a man playing a violoncello in space, in time, captured forever. This is a near physical manifestation of a performance out of thin air...I have always been a fan of the original records, but this is one of those rare instances, especially of such a highly regarded and sought after set, where the re-issue offers far greater pleasure and insight than the original release...Starker's technique, his touch, his grasp of instrument and line is simply as riveting and utterly convincing as one could ever hope to hear - and hear it you do...the icing on the cake is the memoir concerning Mercury and these particular recording sessions, written by Starker himself, exclusively for this release...Congratulations to Speakers Corner Records who have outdone themselves with this most valuable and masterfully produced set, a sentiment that seems to be becoming a habit." - Richard S. Foster, Hi-Fi+, Issue 36
Omtaler av dette kaliberet kunne ha fylt en hel tråd, i likhet med omtaler av mange av de andre platene i Aus der Reihe-serien; men jeg skal la det være med dette. Her har vi valget mellom CD, SACD og LP. CD'ene er 2CD bokser, LP'ene er 3LP boks med et veldig flott hefte. Det er verdt å gjøre oppmerksom på at selv om SACD'en er en nyere hybrid, så mistenker jeg CD-laget på masteringen til å være helt identisk med de remasteringene som Wilma Cozart gjorde for den første CD-utgivelsen i 1990/91. Det betyr at du vil få akkurat samme lydkvalitet fra den billigere CD'en som fra den nyere og dyrere SACD hybrid'en dersom du allikevel ikke bruker SACD-laget.
Når det gjelder LP'en, så er dette høyeste kaliber mastering, direkte fra den originale trespors mastertapen, og de er bare å ta av seg hatten for. Coveret på LP'en (og den originale LP'en) er forskjellig fra cd'ene. Her velger man sitt format fritt, men en av disse må man ha; dette er stor Bach og stor musikk!
LP;
http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=14235
SACD;
http://www.amazon.co.uk/Bach-J-S-Su...=sr_1_2?ie=UTF8&s=music&qid=1231333019&sr=8-2
CD;
http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=1191880&style=classical
Denne VET jeg at du vil takke meg for når du blir kjent med den; så jeg sier bare ENJOY!
Mvh Vidar P