B&W Zeppelin Air

S

Stereo_Mono

Gjest
MML skrev:
Vidar P skrev:
Det spørs på badet ditt om den vil passe; med fri plassering (eller midt på vegg) i et stort rom vil den nok gi betydelig bedre lydkvalitet enn de fleste innbyggingshøyttalere tror jeg.

Det er en ekstern høyttaler som AE. Du må enten docke eller bruke Airplay. Med Airplay bruker du Apple Remote-appen på iPhone/iPod Touch til å styre iTunes-biblioteket i en stasjonær maskin, eller du kan streame direkte fra iPoden eller andre kilder (f.eks NRK Radio el.) på iPhone. Var det noe slikt du spurte om?
Kjenner godt til remote og AirPlay da jeg har brukt dette til multiromsystem i flere år. Jeg kjenner imidlertid ikke til hvordan AirPlay støtten fungere i non Apple produkter. På Apple TV har man tilgang på biblioteket og kan derfor spille forskjellige låter fra dette samtidig i motsetning til Express som kun kan spille aktuell låt over flere høyttalere. Hvordan fungerer dette på Zeppelin?
Airplay er relativ ny teknolgi, som skal forenkle at enheter kan kommunisere trådløst. Lyd og levende bilder.
Altså f.eks kan jeg streame lyden fra min iPhone ut på Zeppelin Air uten å være avhengig av en computer. Eneste du trenger er en trådløsruter og Airplay enheter, som alle kommuniserer på det trådløse nettet.

Flere og flere enheter kommer med Airplay. F.eks Marantz har kommet med nye forsterkere og recievere som du kan streame direkte til uten behov for å ha en Mac/ PC på. Helt genialt spør du meg.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
MML skrev:
Kjenner godt til remote og AirPlay da jeg har brukt dette til multiromsystem i flere år. Jeg kjenner imidlertid ikke til hvordan AirPlay støtten fungere i non Apple produkter. På Apple TV har man tilgang på biblioteket og kan derfor spille forskjellige låter fra dette samtidig i motsetning til Express som kun kan spille aktuell låt over flere høyttalere. Hvordan fungerer dette på Zeppelin?
Jeg skjønner ikke helt hva du spør om MML. Er spørsmålet ditt om iTunes-biblioteket kan sende forskjellig materiale til forskjellige Airplay-enheter? Er det ikke iTunes og remote-appen som definerer dette da? Ikke Airplay-enheten?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
Altså f.eks kan jeg streame lyden fra min iPhone ut på Zeppelin Air uten å være avhengig av en computer. Eneste du trenger er en trådløsruter og Airplay enheter, som alle kommuniserer på det trådløse nettet.

Flere og flere enheter kommer med Airplay. F.eks Marantz har kommet med nye forsterkere og recievere som du kan streame direkte til uten behov for å ha en Mac/ PC på. Helt genialt spør du meg.
Man er ikke avhengig av en stasjonær computer sånn egentlig, det er sant. Man kan godt streame fra en iPhone, iPad eller liknende. iPod Touch for den del.

Men da er man prisgitt hd-kapasiteten (som oftest betyr komprimert musikk) i den lille bærbare, og batterikapasiteten. Det betyr at å streame f.eks radio fra iPhone vil tappe batteriet på din iPhone i en fei, og du vil heller ikke ha plass til særlig mange album i fullformat på den. Det er det flotte med en stasjonær computer og bruke den bærbare kun som fjernkontroll; alt er alltid tilgjengelig selv fra dvale via Remote, ingen batteriutfordringer og nær sagt uendelig lagringskapasitet av lossless musikk.

Forresten er Pioneer mfl også på markedet med Airplay innebygd i receivere nå.
 
V

vredensgnag

Gjest
Nettradio.

Hva bruker du, Vidar? Jeg har installert nettradio via Mac1s script-fil, som har de seneste NRK-URLene, samt en mengde lokalradioer. Og der syns jeg kvaliteten er helt akseptabel.
Dataraten på det som sendes til NRK-appen er meget lav.

http://mac1.no/nettradio

Pass på å installere Flip4Mac om du ikke allerede har gjort det.

Deretter legger du scripts-filen du laster ned i folderen som er angitt; ev. lager du bare en folder som du legger i biblioteket.

Så går du til iTunes og Scripts i menylinjen, og velger nettradio; og Norsk.

Dette legger en mengde radiostasjoner inn i Spilleliste-oversikten. Nå kan du bare søke på P2 o.a. via iPhone, og så sender du signalet dit du vil ha det vha Airplay.

(Mengder av scripts kan legges til iTunes. Doug's iTunes Scripts har en fin oversikt:
http://dougscripts.com/itunes/ )
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Nettradio.

Hva bruker du, Vidar? Jeg har installert nettradio via Mac1s script-fil, som har de seneste NRK-URLene, samt en mengde lokalradioer. Og der syns jeg kvaliteten er helt akseptabel.
Dataraten på det som sendes til NRK-appen er meget lav.

http://mac1.no/nettradio

Pass på å installere Flip4Mac om du ikke allerede har gjort det.

Deretter legger du scripts-filen du laster ned i folderen som er angitt; ev. lager du bare en folder som du legger i biblioteket.

Så går du til iTunes og Scripts i menylinjen, og velger nettradio; og Norsk.

Dette legger en mengde radiostasjoner inn i Spilleliste-oversikten. Nå kan du bare søke på P2 o.a. via iPhone, og så sender du signalet dit du vil ha det vha Airplay.

(Mengder av scripts kan legges til iTunes. Doug's iTunes Scripts har en fin oversikt:
http://dougscripts.com/itunes/ )
Hei, jo du har rett i at det er ekstra begredelig via app. Men jeg bruker 192 MP3 som jeg har limt inn som URL og lagt i spilleliste på iTunes. For NRK; man simpelthen bare kopierer kobling ved å høyreklikke på den kanalen man vil ha, og klikker "Kopier kobling". Så legger man den til på "Åpne stream" i iTunes.

Her er NRK sine; http://www.nrk.no/tjenester/lyd/

Det er bra mye høyere lydkvalitet fra nettradio på computeren enn via app på en bærbar.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Vidar P skrev:
digiman skrev:
Altså f.eks kan jeg streame lyden fra min iPhone ut på Zeppelin Air uten å være avhengig av en computer. Eneste du trenger er en trådløsruter og Airplay enheter, som alle kommuniserer på det trådløse nettet.

Flere og flere enheter kommer med Airplay. F.eks Marantz har kommet med nye forsterkere og recievere som du kan streame direkte til uten behov for å ha en Mac/ PC på. Helt genialt spør du meg.
Man er ikke avhengig av en stasjonær computer sånn egentlig, det er sant. Man kan godt streame fra en iPhone, iPad eller liknende. iPod Touch for den del.

Men da er man prisgitt hd-kapasiteten (som oftest betyr komprimert musikk) i den lille bærbare, og batterikapasiteten. Det betyr at å streame f.eks radio fra iPhone vil tappe batteriet på din iPhone i en fei, og du vil heller ikke ha plass til særlig mange album i fullformat på den. Det er det flotte med en stasjonær computer og bruke den bærbare kun som fjernkontroll; alt er alltid tilgjengelig selv fra dvale via Remote, ingen batteriutfordringer og nær sagt uendelig lagringskapasitet av lossless musikk.

Forresten er Pioneer mfl også på markedet med Airplay innebygd i receivere nå.
Helt enig med deg angående batteri og kapasitet Vidar. Vi har all musikken vi «ønsker» i lommen lageret på iPhone 32Gb/ iPod Touch 64Gb i AAC 256kbs. Jeg sliter faktisk å høre den store forskjellen på 256 AAC og lossless på Zeppelin Air. Det skal vel være D/A konverteren i Zeppelin som gjør konvertering jobben uansett kilde. Lyd oppløsningen i Zeppelin Air er i grenseland til å høre forskjellen imo.
På hovedanlegget hører jeg fint forskjell i mellom lossy og lossless formatene, men foretrekker å bruke CD og vinyl der.

Ser for meg en headless Mac Mini kunne vært perfekt for å serve alt av musikk og nettradio til Airplay enhetene rundt om i huset. Alt styrt fra iPhone/iPad. Genialt system :)
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.489
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
MML skrev:
Kjenner godt til remote og AirPlay da jeg har brukt dette til multiromsystem i flere år. Jeg kjenner imidlertid ikke til hvordan AirPlay støtten fungere i non Apple produkter. På Apple TV har man tilgang på biblioteket og kan derfor spille forskjellige låter fra dette samtidig i motsetning til Express som kun kan spille aktuell låt over flere høyttalere. Hvordan fungerer dette på Zeppelin?
Jeg skjønner ikke helt hva du spør om MML. Er spørsmålet ditt om iTunes-biblioteket kan sende forskjellig materiale til forskjellige Airplay-enheter? Er det ikke iTunes og remote-appen som definerer dette da? Ikke Airplay-enheten?
Jeg formulerer meg nok dårlig. Da jeg ikke har særlig musikk på mine bærbare, bruker jeg alltid iTunes biblioteket som kilde hjemme. Dersom disse enhetene kan lese iTunes biblioteket slik som Apple tv, betyr det at de kan spille av sanger i biblioteket uavhengig av hva som spilles på andre enheter. Evt kan de kun motta lydstrømmen fra hovedbiblioteket og derfor kun spille det samme som spilles der. Spørsmålet er derfor om du på Zeppelin kan spille noe annet enn det som avspilles av iTunes på datamaskinen?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei jeg tror ikke det. Den fungerer akkurat som en Airport Express i så måte. Tror jeg da, fikk den jo først for etpar dager siden, men har ikke sett noe som tyder på at den kan overstyre hva iTunes på maskinen sender, og fiske frem andre ting fra biblioteket.

Jeg tror dette ligger i hele Airplay-oppsettet slik det er idag, Remote gir jo heller ikke noen muligheter for slikt som jeg kan se.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.489
Torget vurderinger
1
Det var jo synd da mulighet for dette ville vært optimalt.

For å bruke Remote til å kontrollere flere bibliotek, må man gå "helt tilbake" å velge hvilket bibliotek man ønsker å spille fra. På Apple TV fungerer det slik at når du velger dette, får man full tilgang til det iTunes-biblioteket som enheten er satt opp mot uavhengig av hva som spilles på hovedbiblioteket. Airport Express (og andre AirTunes enheter etter det jeg forstår) dukker kun opp som valg under eksterne høyttalere og kan derfor ikke spille andre låter enn det som avspilles av hovedbiblioteket.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Geir Amundsen oppdaterer seg på Zeppelin Air.

En liten kommentar til der hvor han klager på at det ikke kan justeres bassnivå. Det er feil, fordi det kan man. Man docker en iPhone e.l. og under "Innstillinger" dukker denne muligheten opp på telefonen; man kan da justere bass opp og ned, og innstillingene lagres i Zeppelin også etter at man har fjernet telefonen fra docken.

http://www.aftenposten.no/forbruker/digital/nyheter/lyd/article4087493.ece
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Vidar P skrev:
Geir Amundsen oppdaterer seg på Zeppelin Air.

En liten kommentar til der hvor han klager på at det ikke kan justeres bassnivå. Det er feil, fordi det kan man. Man docker en iPhone e.l. og under "Innstillinger" dukker denne muligheten opp på telefonen; man kan da justere bass opp og ned, og innstillingene lagres i Zeppelin også etter at man har fjernet telefonen fra docken.

http://www.aftenposten.no/forbruker/digital/nyheter/lyd/article4087493.ece
Synes det var såpass sløvt av han og ikke sette seg inn i noe som kommer så tydlig frem i brukermanualen at jeg sendte en mail til han ;D
Ellers en fin test, som jeg er enig i :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg sendte også en mail til ham faktisk, fikk svar at på deres enhet nullet bassinnstillingene seg ut når man tok telefonen fra docken. Merkelig. Det kan jeg ikke si det gjør her, eller tar jeg feil?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Vidar P skrev:
Jeg sendte også en mail til ham faktisk, fikk svar at på deres enhet nullet bassinnstillingene seg ut når man tok telefonen fra docken. Merkelig. Det kan jeg ikke si det gjør her, eller tar jeg feil?
Gjør ikke det på min. Kan tenkes at hans test utgave hadde gammel firmware. Den hadde det problemet.
 

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Innlegg
252
Antall liker
2
Noen som har sammenlignet optisk vs analog inngang? Jeg har en Zeppelin (ikke Air), og bruker per i dag analog overføring fra min Sonos ZP 90 (som nok er på høyde med en cd-spiller til et par-tre tusen). Har ikke forsøkt optisk inngang, men vil tro dac-en i en Sonos Zp 90 er bedre enn den som sitter i en Zeppelin?
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Nå som hifiklubben har dumpet prisen på zeppelin, betyr det at det kommer en ny snart? Og vil denne da ha docking? Noen som har hørt noen rykter eller vet du?
 
Sist redigert:

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Kostet 3K i desember, både i butikk og på nett. Spurte hvor lenge salget varte, og det visste de ikke, men regnet med å selge ut denne modellen før det kom en ny.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Har brukt Zeppelin en stund nå og må si at jeg er veldig imponert over den. Jeg bruker eq i spotify fremfor b&w bassdemping. har litt mer kontroll da.

Jeg vil også anbefale alle som eier Zeppelin å prøve den uten frontstoff. Den låter betydelig åpnere og mer detaljert uten frontstoff/plastramme.


bowers-wilkins-zeppelin-air-4.jpg
 
Topp Bunn