B&W Matrix 802 MkIII

S

stikken

Gjest
:eek:
Hei igjen!
Det blir nok en del spørsmål om erfaringer med forskjellige komponenter i fra meg i tiden framover.

Håper dere ikke ekskluderer meg av den grunn?

Da jeg skal til med nye/brukte komponenter samles det på erfaringer i fra de som har eller har hatt komponenter som jeg synes er av interesse for "høstjakta"!

I dag gjelder spørsmålet "B&W Matrix 802 MkIII".
Er det noen som har erfaring med disse?
Ha en god dag. :D
Vh
S
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Har hørt de på Hifi klubben, og B&W høytalere er en av favorittene, selv om jeg kjører Proac i dag. 800 serien er glimrende høytalere 8).

Har hatt tre par B&W høytalere før, og har vært "meget fornøyd".



:eek:
Hei igjen!
Det blir nok en del spørsmål om erfaringer med forskjellige komponenter i fra meg i tiden framover.

Håper dere ikke ekskluderer meg av den grunn?

Da jeg skal til med nye/brukte komponenter samles det på erfaringer i fra de som har eller har hatt komponenter som jeg synes er av interesse for "høstjakta"!

I dag gjelder spørsmålet "B&W Matrix 802 MkIII".
Er det noen som har erfaring med disse?
Ha en god dag. :D
Vh
S
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.855
Antall liker
8.841
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Nå begynner det å bli en stund siden jeg hadde disse. Har hatt 805, 802 og 801 av Matrix serien.

802 er bra, ingen tvil om det. Men har plassen, vil jeg absolutt anbefale deg å gå opp på storebror 801. Disse får du trolig for 12-13k på bruktmarkedet, og de gjør alt bedre enn 802. Ikke bare i bassen som mange tror.

Du bør ha en del krefter på begge høytalerne.

Men ingen av disse høytalerne er bomkjøp i mine øyne.

Mvh
OMF
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Jeg har hørt Matrix 802 mange ganger på forskjellige forsterkere, deriblant Aragon 4004 og Denon PMA S1.

Blant B&Ws Matrix-høyttalere, er 802 min absolutte favoritt. Riktignok er også storebror 801 veldig bra, men den krever en større innsats før den låter virkelig godt.

Glemmer aldri mitt første møte med 802 i Marcus Thranes gate. Den ble koblet opp på Aragon 4004. Som testmusikk brukte jeg blant annet Mari Boine og Jan Garbarek. Og ganske kort ut i lyttinga tenkte jeg "Jøss, er dette mulig? Sinnsykt tight og fin lyd!!!"

Jeg kan anbefale denne høyttaleren på det varmeste, men den krever en god og kraftig forsterker for å låte skikkelig. 2x150 watt er et absolutt minimum. Anekdote: jeg prøvde den faktisk også på Electrocompaniet ECI-2, som kun yter 2x50 watt. Det låt i og for seg pent, men trøkk og tightness manglet fullstendig.

Et annet krav er en viss fysisk plass. Lytterommet bør ikke være mindre enn 20 kvm.

Lykke til!
 
M

MPT

Gjest
Har hørt 802M noen ganger oss hifi-klubben for en del år siden med EC AW180M.  Den gang syntes jeg det spilte utrolig bra, holdt på å kjøpe disse selv. I dag får du Mye for pengene!!
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Re: B&W Matrix 802 MkIII

Ser at -HP- skriver omtrent det samme som jeg har på hjertet, så jeg kan ikke si annet enn at han har et meget godt øre for god lyd ;)

Jeg har vært en stor fan av B&W i mange år, men ingen har tatt meg med storm som B&W Matrix 802s3..
Denne er i mine ører den eneste B&W høyttaleren som spiller musikk på en magisk måte og fremfører musikken på en måte som jeg liker..

Mondial Aurum og Palladium er forsterkere som passer meget godt til den gamle serien, men det finnes nok annet i dag som kan gi vel så bra lyd som den komboen..
Min største lytte opplevelse med B&W må være 802s3 på Lector JH-20..
Selv om dette er mange år siden, så kan jeg fremdeles huske den nærheten, gløden, rom og ståpelsen jeg fikk, det var nesten skremmende å høre på, så virkelighets nært var mine opplevelser..

Med rette matchen, så tror jeg du skal lete lenge etter bedre høyttaler enn Matrix 802s3..
 
R

Rojoh

Gjest
...og jeg som nettopp solgte to Aragon effekttrinn... ::) ;D
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Har selv hørt den del på 801s3, og det heteste tipset er vel MYE POWER! For liten amp er etter min mening litt bortkastet på disse. Hadde vært morro å teste med 600w ICE monoblokker, for eks av typen Beast (de som Lydmekk holder på å modde..) Mye power uten at familien må kausjonere....
 

Grautgramsen

Medlem
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
8
Antall liker
0
Har hatt desse høgtalarane sidan 1993-1994, og er svært godt fornøgd med dei. Dei treng som tidlegare nevnt ein del power. Køyrde i førstninga ein 100W Electrocompaniet på dei, men det var reint for lite. Fekk langt meir dynamikk og mykje fastare bass når eg spende eit par Muse 150 framfor. Imidlertid kom den store forløysinga med Muse 300. Dei spelar no svært kontrollert og ikkje minst uanstrengt. Kan nok brukast i adskilleg mindre rom enn 801. Her får du mykje for pengane!
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Tull og vas! ;D

Her trenges ikke mye power,men heller en god forsterker!

Jeg har hatt Matrix 802 serie 3 selv og har drevet disse med 2 forskjellige effektrinn.
Deriblant et Doxa 70 signature,som spilte meget bra på disse høytalerene.

Men den virkelige stjernen på disse var et av mine Musical Fidelity A3cr effektrinn på 120 watt.

Med denne kombinasjonen og Meridian som kilde fikk man en midbass av en annen verden!
Denne høytaleren kan virkelig etterligne et skikkelig eselspark!
Her får du et trøkk,et driv og en spilleglede uten sidestykke når matchingen er riktig!

En meget god klassiker og i mine øyne er den bedre enn 801.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
... Imidlertid kom den store forløysinga med Muse 300....
Ironisk nok var det faktisk Muse 300 monoblokker som jeg har hørt på 801. Spilte forsåvidt pent det, men skulle man "dra på litt" ble de monoblokkene i minste laget. Vært morro å testet 801 på 6.5'n min :)
 
Topp Bunn