B&W DM4

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Fikk endelig ånden over meg og fant igjen noen gamle DM4 som jeg kjøpte for lenge siden. Har stått på loftet siden jeg fant ut at de gamle bass/mellomtoneelementene av den hvite typen hadde mistet all elastitistet i gummiopphenget. Satte de derfor på loftet og trålte etter erstatningselementer. Plutselig en dag på Ebay fant jeg originale basselementer av den litt nyere svarte typen.

    Har satt de inn idag, og spiller på de nå.

    Dette er noen fantastiske høyttalere som blir en flott julegave til min gamle far, som er ihuga vintagefantast. Han fikk en Tandberg TR1010 av meg på bursdagen, så da følger jeg opp med disse til julegave.

    Litt rengjøring og gnikking videre på de, så blir de flotte.

    Er vel egentlig bare under de har fått litt hard medfart, pluss at frontdekslene ikke sitter fast. Dette ordnes med litt magnetteip kanskje vil jeg tro. Hvis ingen andre har en bedre løsning. Ser forrige eier har prøvd med borrelås på festepunktene.
    BW1.jpg

    BW2.jpg

    BW3.jpg
     

    Auuu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2012
    Innlegg
    144
    Antall liker
    42
    Hei.Veldig fine kvalitets saker dette:)Tipper at din far blir svært glad for høyttalerene.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    B&W DM4 er en klassiker som låter knallgodt.
    Sørg for at din far slenger på en god kilde, og får satt dem opp på gode stativer og gjerne litt ut på gulvet.

    Har selv spilt på Tandberg TR2075 og DM4 og det låt helt fantastisk!

    mvh
     

    Robin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2007
    Innlegg
    173
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Må bare si meg enig. Vellydende og morsomme høyttalere. Hadde et par slike for flere år siden, som jeg dessverre solgte pga plassproblemer. Har angret endel på det i ettertid.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Ja, de låter fint. Jeg ser de oppnår ganske gode priser på brukten rundt om i Europa også.
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    De er farlig gode merker jeg...dypeste bassen jeg har hørt fra en stativhøyttaler ihvertfall. Kjører litt moderne forsterker på de nå, Nad D3020. Funker glimrende det også. Mulig jeg må på leit etter nye gave til fattern kanskje....
     

    Eivind E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2007
    Innlegg
    295
    Antall liker
    3
    Borrelåsen er original. Jeg limte den bare fast igjen på mine.
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Da har nok en gammel B&W klassiker tatt sin tur hjem til meg. Noen som kan gjette hvilken modell dette er:
    bw2.jpg
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Hehe korrekt. Noen kan sine B&W skjønner jeg. Disse er veldig flott behandlet og jeg har sett høyttalere som er 3 uker gamle som er mer slitt enn disse. Disse er jo 40 år gamle blitt og skal bli spennede å prøve de med litt forskjellige utstyr. Mine første transmisjonshøyttalere. Tunge beist på 22kg stk, og de skal opp på stativer.
    bW1.jpg
    bw3.jpg
    bw4.jpg
    bw5.jpg
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    De ser flotte ut! Ligger det plott av frekvenskurven inne i manualen ?

    Personlig synes jeg DM2 er litt kilne på plassering & kilde - prøv ulike høyder på stativ / avstand fra veg / forsterkere - Meget god lyd når dette "sitter".
    Plassering rett på gulvet kan i noen tilfeller også fungere greit.

    mvh
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    De ser flotte ut! Ligger det plott av frekvenskurven inne i manualen ?

    Personlig synes jeg DM2 er litt kilne på plassering & kilde - prøv ulike høyder på stativ / avstand fra veg / forsterkere - Meget god lyd når dette "sitter".
    Plassering rett på gulvet kan i noen tilfeller også fungere greit.

    mvh
    Ja plott av frekvenskurven ligger inni manualen.

    Sitter og prøver de ut nå.
    bw6.jpg


    Litt liten avstand mellom de, og ca en meter fra bakveggen her. Bare midlertidig plassering på spisestuebordet. Men absolutt supre. Kjører med diskantjusteringen på posisjon nøytral.

    Ut fra denne plasseringen er de veldig jevne over hele registeret. Har registrert at noen synes de kan være litt basstunge, men her er det bra "monitor"-lyd akkurat nå.
    Regner med at bassen trer mer frem som på alle høyttalere om man dytter de nærmere veggen.

    Akkurat nå får de 2x90 watt inn, men håper jeg kan få de til å fungere på på rørforsterker på 2x25w også. B&W anbefaler 25 til 65 watt, mens noen sier de må ha mer for å kontrollere bassen.
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Samboeren klaga litt på at spisestuebordet hadde blitt nytt stereorack, så da gjorde jeg ett lite forsøk på å gjøre det litt koselig.
    20150816_222708.jpg
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Ja, det oppsettet er jo rent koselig, sett gjennom våre guttebriller. Kjøpte et sett slike høyttalere nye i 1977, og hadde dem i 9 år. Gode minner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn