Høyttalere B&W 805Diamond og Hegel H200

Nikita

Fersking
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
3
Antall liker
0
Godt nyttår til dere alle :)

Jeg sitter i dag på et system jeg i og for seg er meget fornøyd med, men etter å ha hatt dette en god stund nå(ca 1 1/2 år) begynner jo selvsagt oppgraderingsspøkelset å komme på besøk.

Jeg kjører i dag Hegel H200 og Hegel HD11 sammen med KEF XQ40. Jeg synes dette er en fantastisk god kombinasjon, og med forholdsvis høy WAF faktor(selv trollet i huset her synes de ser greit ut og kunne ikke tenke tanken på at jeg vurderte å hive inn Rubicon 8 i stuen...)

Uansett, jeg har hatt stativhøyttalere tidligere og har vært ufattelig fornøyd med det. I forhold til lytteposisjon, så er stuen min ca 9x4m, kombinert spisestue og "tv-krok" Plasseringsmessig av høyttalerene står disse ca 2,5m fra hverandre, og med ca 20cm fra vegg. Jeg har anledning til å trekke dem lenger frem, men da blir det fort kronklete å komme forbi sofa etc, så optimal plassering er slik dem står nå.

Spørsmålet mitt til syvende og sist er egentlig hva mister jeg om jeg velger å "gå ned" på en stativhøyttaler, kontra det jeg har nå? Klangmessig liker jeg det klart og fint, men samtidig godt med punch i bassen. Hvor høyt det spiller bryr jeg meg fint om lite om.

Jeg har plukket meg ut en kandidat som virker svært spennende for min del, og det er B&W 805 Diamond. Hvordan vil denne fungere mot Hegel H200/HD11? I samme prisklasse har jeg jo også Sonus Faber Olympica 1, men denne har jeg svært lite kjennskap til.

Kom gjerne med innspill.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
For at tråden ikke skal gå i glemmeboken, drister jeg meg til å meddele at jeg har hatt nesten samme kombo selv. H.t. var riktignok de utgåtte 804 S. Skal ikke si noe om lyden, da mitt lytterom nok ikke var/er optimalt. Prøv å få låne h.t. hjem. Burde la seg gjøre, om du deponerer 10-20% av kjøpesummen. Først da kan du høre om de spiller "på lag" m. rommet.


mvh
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Har ikke direkte hørt oppsettet du forestiller her, men har eid H200 og HD20 dac. Har og hatt B&W 805s. Samt jeg har hatt Sonus Faber Cremona Auditor, forgjengeren til Olympica 1. I utgangspunktet føler jeg H200 blir litt "tynn" i lyden inntil man får litt volum på den. Dette sammen med HD11 dac som jeg fant å være litt mer frempå i toppen enn HD20, så kan dette falle uheldig med 805D. Jeg syntes mine 805s spilte nydelig, men de heller mot nokså nøytral lyd, litt mot det varme.
De manglet også en del i bassen for å kunne bli fyldig nok. Så alt i alt en høyttaler som ikke blir like allround som mange andre jeg har eid. Eksempelvis er min erfaring at Dynaudio og Hegel matcher utrolig godt. Min konklusjon er at jeg er redd det kan låte litt spinkelt med oppsettet du har og 805D. Har du sjans å deponere på noe utstyr er det jo veldig ok måte å få prøve det hjemme. Til H200 og HD11 av Sonus og B&W ville jeg personlig gått for Olympica1. Matchen vil nok være bedre.
Sonusene jeg hadde var mye mer innbydende og hadde mer sjel og ro enn 805s jeg hadde.

Mvh Øyvind
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
802s som nevnes over er jo ikke samme ht som Diamond. Selv har jeg 802D og lånte en HD20 en stund, klangmessig passet det bra. Olympica er jo visuelt helt annerledes en 805, nesten fristende å anbefale den ht som passer best inn i stua di. Hvis utseende kan sprike så mye, kanskje også Focal m beryllium diskant kan være intr
 
Sist redigert:

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
802s som nevnes over er jo ikke samme ht som Diamond.
Er klar over det;). Svarte egentlig bare for at tråden ikke skulle gå i glemmeboken.
Edit: Er vel 805 S., du sikter til:cool:.


mvh
 
Sist redigert:

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Tror Olympica 1 kunne vært et godt valg for deg. Vær obs på de stiger med 7000 ut på nyåret nå.
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Svært fornøyd med mine Olympica II. Brukte de med H300 og nå P30/H30. Meget god kombo det. Ingen planer om endringer i hverken elektronikk eller høyttalere.
 

Nikita

Fersking
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
3
Antall liker
0
Takker for gode tilbakemeldinger! Olympica 1 ser spennende ut. Denne skal jeg uten tvil se nærmere på. Lest litt tester og ser også det at B&W 805D gjerne ikke er helt det jeg faktisk er ute etter. Soundgarden skryter hemningsløst av Hegel og SA. I prisklassen jeg velger å legge meg i (rundt 30-40 000, men helst ikke høyere) så får jeg jo også System Audio Ranger Master. Er det verdt å hive seg opp på SA Explorer Master når jeg først er i gang? Hvordan er forskjellen på disse, og kombinasjonen med Hegel?
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Kan ofte være en fordel & bruke samme forhandler på h.t. & amp. S.A. har jeg ingen erfaring med. Men hvis du sier at du allerede har H.200., tror jeg det blir enklere m. hjemlån av f.eks S.A. (begge forhandles vel av Soundgarden?).


mvh
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Hvorfor ønsker du egentlig å bytte høyttalere? Hvilken endring er du ute etter? Synes jo det burde være et vesentlig utgangspunkt for å kunne gi råd om veivalg.

Det er selvsagt lov å bytte fordi man er nysgjerrig på hvordan det er på den andre siden, men det er større sjanse for å bli fornøyd om man vet hva man vil oppnå.

Jeg sier dette fordi jeg tror xq40 og h200 er svært nær et oppsett jeg faktisk ville jaktet med ditt budsjett. Derfor blir din oppfattelse av dette systemets svakheter viktig for å komme videre.
 
Sist redigert:

gomslork

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.02.2014
Innlegg
55
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Hørte på både SA Explorer Master og Pandion 2 når jeg var ute etter nye høyttalere. Virker som de har fått beskjed om å pushe SA mer enn resten, men det er kanskje bare min oppfatning.
Når jeg sa at Explorer Master blir for stor, var det rett på Pandion, som uten tvil var en god høyttaler, men ikke det jeg var ute etter. Selv når jeg var villig til å punge ut mye mer for Sonus Faber, var det SA som var best for meg.
En stor høyttaler vil alltid ha mer bass enn en liten, men det var mellomtonen på Olympica som gjorde at de andre valgene fort ikke var noe for meg.

Du må bare høre på det de har og bli enig med deg selv. Det er tross alt du som skal leve med valget.
 

gomslork

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.02.2014
Innlegg
55
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Ser mono.no har satt opp prisene på Olympica-serien ganske kraftig. Hvis det er det du vil ha, er det nok anbefalt å handle så snart som mulig. Soundgarden blir nok nødt til å sette opp prisene når importøren gjør det.
Olympica 1 + stativ koster nå 55k.

Ser også at Olympica 2 koster 75k, noe som gjør mitt kjøp på Soundgardens 20års-jubileum til et scoop.
 

Nikita

Fersking
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
3
Antall liker
0
Hvorfor ønsker du egentlig å bytte høyttalere? Hvilken endring er du ute etter? Synes jo det burde være et vesentlig utgangspunkt for å kunne gi råd om veivalg.

Det er selvsagt lov å bytte fordi man er nysgjerrig på hvordan det er på den andre siden, men det er større sjanse for å bli fornøyd om man vet hva man vil oppnå.

Jeg sier dette fordi jeg tror xq40 og h200 er svært nær et oppsett jeg faktisk ville jaktet med ditt budsjett. Derfor blir din oppfattelse av dette systemets svakheter viktig for å komme videre.
Grunnen for at jeg ønsker, eller vurderer å bytte ut høyttalerene er egentlig jakten etter noe nytt. Noe nytt spennende som kanskje er like bra, eller forhåpentligvis enda bedre enn hva jeg har. Skal jeg tenke fornuftig er det idiotisk av meg å i det hele tatt vurdere å bytte ut XQ40`ene da jeg sånn sett er kjempe fornøyd med dem. Men, det var jeg også med min forrige forsterker også, helt til jeg byttet ut Onkyo`en med Hegel.

Jeg ser jo at Soungarden har Explorer Master på knalltilbud til 28000,- nå for demohøyttalere. Får stikke innom mandag å lytte på dem.
 
Topp Bunn