Høyttalere B&W 805 diamond D2

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MagnusP

    Medlem
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Hei folkens.

    Etter en kveld med lytting hos en kompis har interessen min for hifi blusset opp igjen, denne gangen verre enn noensinne.

    Jeg tenker nå og oppgradere til nye høytalere, og ser på finn.no at man får ganske mye for pengene om man velger å kjøpe brukt.

    Problemet mitt er bare at etter mange år uten å følge med på produkter og markedet har jeg mistet oversikt over hva som er "en fornuftig pris".

    Jeg har funnet et par 5 år gamle B&W 805 diamond d2 som ligger ute for 30 000,-. Etter å ha fått oversendt flere nærbilder (se vedlagte bilder) av disse seg jeg at det er noen merker i de, kanskje ingenting unormalt, men likevel litt synd.

    Selger spør hvor mye jeg er villig til å by, men jeg er veldig usikker..

    Er det noen som kan fortelle meg hva en fornuftig pris på disse kan være? Eller bør jeg vente og heller få noen strøkne til den prisen?

    Magnus
     

    Vedlegg

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ligger som oftest ute til 20000. Selv syns jeg det også er litt drøyt.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Tja ... 30 er vel ca 60% av ny pris, noe kosmetisk må man vel nesten regne med etter 5 år.
    By ham 25 kanskje. Jeg ville ikke gått høyere for disse, men jeg er kanskje litt kjip...?
    Men for 30 store er det mye spennende å få.
    Du er opptatt av at det skal være pent, da ville jeg tatt en realitetsorientering sjekket mot f eks B&W 705 S2 Signature og/eller Canto Reference 9K, ikke 805 d2, men nye og jeg tror begge er spennende.
    Da får du en referanse som du kan sammenligne mot.
    Selv ville jeg også ha sjekket Tannoy, PMC, Proac (min personlige favoritt), Monopulse (ikke stativ) og sikkert noen andre.
    Og satset på brukt.

    Kommentar: Ut ifra det TBG skriver nedenfor ville jeg ha redusert tilvsarende. Trodde kanskje 805d2 var dyrere.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har selv et par B&W 805 D2 i pianosvart som brukes til front wide. Veldig godt fornøyd med disse, men synes 30.000 er i overkant. Solgte nylig et par 804 D2 til 35.000.Prisen på 805 D2 var frem til 14 Juli 2020 34.800,- hos hifiklubben. Jeg synes 20.000-21.000 er passe pris.

    Kjøpte mine 805 D2 brukte for en 6-7 år siden for 20.000,-. Helt strøkne uten et merke.

    Riktignok er D3 utgaven mye dyrere, men høy pris på 805 D3 betyr bare at bruktprisen på 805 D2 holder seg.
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg hadde kikket på flere alternativer før jeg hadde valgt hva jeg skulle kjøpt, godt å ha litt sammenlikningsgrunnlag. :)
     

    MagnusP

    Medlem
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Takk for tilbakemeldinger.
    Det var kanskje dårlig informert av meg i første post, men med småbarn i hus er det ikke aktuelt med gulvstående høytalere. Dessuten er det B&W som gjelder for min del, og kjerringa sier at de må være cherrywood :eek: Så egentlig er jeg dømt til å kjøpe disse eller tilsvarende..

    Skjønner dog at prisen på disse er noe høy.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Mala solgte vel nylig et par i sort med stativ som så bra ut til 22.000?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tilbakemeldinger.
    Det var kanskje dårlig informert av meg i første post, men med småbarn i hus er det ikke aktuelt med gulvstående høytalere. Dessuten er det B&W som gjelder for min del, og kjerringa sier at de må være cherrywood :eek: Så egentlig er jeg dømt til å kjøpe disse eller tilsvarende..

    Skjønner dog at prisen på disse er noe høy.
    Også med referanse til 804 D2, de hadde listepris på 57800,- og ble solgt til 35.000 (kunne sikkert fått et par 1000 til med litt tålmodighet). Så jeg vil si for B&W D2 serien er 60% et godt utgangspunkt som referanse om de er feilfrie, uten merker og aller helst i original emballasje.
     

    HoPPe`S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    297
    Antall liker
    286
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    1
    Mener å huske at det er Oslo hifi center som selger disse.

    Jeg har sett disse ligge ute i strøken stand til 20000 og 22000 kr.

    Dem kostet vel ikke så mye som 59990 disse her?
    Jeg har en gammel produktkatalog fra hfk når disse var i salg, kan sjekke hva dem kostet seinere.
     
    Sist redigert:

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Veldig gode høyttalere dette. Synes dog selger ber om litt høy pris. Hadde selv Ikke tilbud mer enn maks 25000, helst litt under dette pga hakk og merker.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Mener å huske at det er Oslo hifi center som selger disse.

    Jeg har sett disse ligge ute i strøken stand til 20000 og 22000 kr.

    Dem kostet vel ikke så mye som 59990 disse her?
    Jeg har en gammel produktkatalog fra hfk når disse var i salg, kan sjekke hva dem kostet seinere.
    Som nevnt tidligere så var listeprisen på 805 D2 34800 frem til helt nylig (de er ikke tilgjengelige lengre).
     

    MagnusP

    Medlem
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Takk for gode tilbakemeldinger her.

    Jeg la inn et "skambud" og fikk høytalerne for 15 000,- Tenker selv at dette er et god kjøp for temmelig pene høytalere i original embalasje!
    De små merkene som er der skal jeg nok klare å fikse dersom jeg finner det nødvendig.

    Regner med de er på vei i posten snart, og ankommer omtrent samtidig som jeg kommer fra nordsjøen!

    Nå må jeg bare finne en forsterker som passer, har tenkt litt på Mcintosh MA252, men vi får se. Noen tanker rundt dette?

    Magnus
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Takk for gode tilbakemeldinger her.

    Jeg la inn et "skambud" og fikk høytalerne for 15 000,- Tenker selv at dette er et god kjøp for temmelig pene høytalere i original embalasje!
    De små merkene som er der skal jeg nok klare å fikse dersom jeg finner det nødvendig.

    Regner med de er på vei i posten snart, og ankommer omtrent samtidig som jeg kommer fra nordsjøen!

    Nå må jeg bare finne en forsterker som passer, har tenkt litt på Mcintosh MA252, men vi får se. Noen tanker rundt dette?

    Magnus
    McIntosh blir ikke feil, flott merke både og eie og høre på. Gir i fleste tilfeller et stort lydbilde. B&W er glad i litt effekt og bra med strøm.
    Hegel må heller ikke glemmes. Har det som skal til for å få veldig god lyd sammen med B&W,
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er ikke Mcintosh ansett som noe av det bedre på B&W da? Hegel ville jeg personlig styrt unna.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Audio Research og Accuphase funker bra......
     

    MagnusP

    Medlem
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Er ikke Mcintosh ansett som noe av det bedre på B&W da? Hegel ville jeg personlig styrt unna.
    Kan du utdype litt mer hvorfor du ville styrt unna Hegel? Jeg lurer litt på en H190 til disse høytalerne.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kan du utdype litt mer hvorfor du ville styrt unna Hegel? Jeg lurer litt på en H190 til disse høytalerne.
    Jeg har en Hegel pre som ikke er noe spesielt, har også litt erfaring med H360 og den er like kjedelig. Det er mye brukbart utstyr der ute og ørene dine hører best hva du liker, men jeg hadde ikke rådet noen jeg kjenner til å kjøpe Hegel. ;)
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Kan du utdype litt mer hvorfor du ville styrt unna Hegel? Jeg lurer litt på en H190 til disse høytalerne.
    Jeg har hørt mange av B&W sine høyttalere, men det begynner å bli lenge siden jeg testet stativhøyttalerne deres. Men det som jeg synes går igjen på samtlige er att de er glad i effekt. Og jeg synes heller ikke Hegel er noe dårlig valg på B&W. Selv ville jeg tatt en test sammen med Hegel H300/360 på 805d2.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Selv har jeg sverget til Parasound Halo jc-1 frem til nå.
    Eneste forsterker som har vært kraftig nok til en betalbar pris. Jeg ville også tatt en lytt til Vera P150/400 som jeg har testet.
    Jeg er selv på amp jakt, men det er av helt andre grunner enn ytelsen til Parasound sine "varmeovner".
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn