Forsterkere B&W 804 Diamond - anbefalinger effektforsterker(brukt)

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har vel å merke hatt suksess med noe så nøkternt som gamle Doxa 70Signature. En stk bare. Funka strålende.
Gryphon av alle varianter går også som ei kule.

Av mer moderne ting så er Nad M22 det "enkleste" jeg har hørt som har spilt knallbra.
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
128
Antall liker
85
Takker for alle innspill som kommer.
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
McIntosh er jo også ett alternativ. MA352 eller noe i den gata. Jeg har en MA252, men er redd den blir litt spak.
 

CC61231

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2014
Innlegg
263
Antall liker
174
Sted
Malmö
Jeg har på nærmste hold oplevet at Bryston gav en meget kulant service på en 12 år gammel forstærker der havde behov af service.
Ud over et opkald til deres service hotline og 3 ugers ventetid, så kom reservedele med posten uden beregning... :)

Det gjelder hvis du kjøper nytt stort sett. Erfaringsmessig så er det vanskelig å dukke opp med ett bruktkjøp å kreve reperasjon på utvidet produsentgaranti. Plutselig så skifter hifimerker importør, så blir det enda vanskeligere.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
NRS: Det er også en kjempematch!

MarkusH:Som jeg sa...spar ALDRI på effekten..
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Jeg synes dette er litt interssant. Det virker nesten som om det er blitt en trend på HFS de siste årene om at man på død og liv må skyhøye effekttall.

Samtidig ser jeg mange nye forsterkerkonstruksjoner som er ganske beskjedne mht til watt-tall. Rega, Hegel, Roksan, Primare, Lyngdorf, Naim, Yamaha, Denon og sikkert mange andre har laget integrerte forsterkere med under 150 W i 8 ohm. Likevel får disse glimrende omtaler.

Jeg har selv hørt den siste Rega Aethos, og syntes den låt helt glimrende med sine beskjedne 125 W. Særlig var det dynamikken og spillegleden som var fremtredende.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Både Accuphase og Denon bruker B&W 800-serie i utviklingen av forsterkere. Tipper at disse vil fungere godt.
Har hatt 801, 802 og 805. Ingen av dem var spesielt vanskelige å drive.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.713
Antall liker
7.826
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Både Accuphase og Denon bruker B&W 800-serie i utviklingen av forsterkere. Tipper at disse vil fungere godt.
Har hatt 801, 802 og 805. Ingen av dem var spesielt vanskelige å drive.
Det visste jeg ikke - takk for info. Enig i at 2000/2500-serien til Denon er overdimensjonerte ift de oppgitte watt og vil nok gi bra med strøm slik at de kan drive mye forskjellige høyttalere på en overbevisende måte.
 

Nikko1966

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2018
Innlegg
56
Antall liker
15
Brokobling fungerer ikke på b&w, eks bryston 14b. Faktisk bedre lyd med en primare på 70w
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
128
Antall liker
85
NRS: Det er også en kjempematch!

MarkusH:Som jeg sa...spar ALDRI på effekten..
Hva er kjempematch?

Har fortsatt ikke funnet noe på brukten som passer med tanke på pris/budsjett/ytelse/'good deal'.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
NRS: B&W 800-serie har vært brukt i verdens studioer i tiår. Spesielt gjelder dette 801- en høyttaler som har ord på seg for å være EKSTREMT krevende hva gjelder effekt. Og det kan jeg bekrefte at den er Den er EN av grunnene til at jjeg tenker som jeg gjør mht størrelse på kraftverket. Jeg har selv vært i flere av landets studioer, og sist jeg var i det anekoiske kammeret på NTNU i Trondheim, sto det et par 801 der. Delefilteret er en av delene som tapper effekt, men impedanskurven på 800-serien er IKKE lett å håndtere.
Men gi disse det de krever, så får du igjen MANGE ganger.

Det som trengs er

a) Ekstremt strømpotensial og stabilitet i lavimpedant drift
b) Sonisk presisjon
c) Best mulig, nøytral småsignaldel- den skal ha minst mulig vreng og mikroskopisk signalmessig skadepotensial. Akkurat kombinasjonen av ALT det er NORDISKE forsterkere imo verdensmestere på. Gryphon, Bladelius, Adyton, svær Hegel...den veien... Canadiske Classé er et internasjonalt alternativ. Hvis Consulting Engineer for Omega-prosjektet var ingen ringere enn M. Bladelius ;)

Hvorfor fungerer ikke brokobling optimalt her? Nettopp fordi en brokobla forsterker ser halv impedans, får mindre reserver, sterkt redusert stabilitet og et høyere støygulv. Den vrenger rett og slett LANGT mer. Og mister halve driftspotensialet.
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
NRS: B&W 800-serie har vært brukt i verdens studioer i tiår. Spesielt gjelder dette 801- en høyttaler som har ord på seg for å være EKSTREMT krevende hva gjelder effekt.
Det må være andre 801 enn matrix S3. Mine var greie å ha med å gjøre og ikke nærheten av andre høytalere jeg har eid, slik som IMF Professional monitor og RSPM MKIV Improved, for å ikke snakke om Rogers LS3/5a.
801 funket veldig godt med rørforsterker.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Voff: Grei og grei er to forskjellige ting. Skal du ha NOEN versjon av 801 til å VIRKELIG gjøre det den er bygget for er Classés Omegablokker et minimum. Fordelen med en Bladeliusforsterker her er at den har større forsyninger enn 99% av ALLE verdens amps, går an og betale og har en sonisk signatur og friskhet som passer B&W. Dessuten er de 100% fullbalanserte.

NRS: Har du vurdert å hente inn en mindre, men mer raffinert 805 Maserati?? Det peneste B&W har laget, imo...
 
Sist redigert:

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
128
Antall liker
85
Hva med Bladelius Ask

Noen som vet om denne funger bra ned til 2 ohm? Er 14500 dyrt/gunstig eller billig? Hva kostet den ny.
 
Sist redigert av en moderator:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
NRS: Den kan jeg IALLEFALL stå inne for- jeg har nemlig en selv! Om den funker på 804D? Det kan du vedde på! Mht driftspotensial: Den forsterkeren kan du omså sette til å jobbe på Sonus Faber Stradivari ;)
 
U

utgatt medlem 1034

Gjest
Voff: Grei og grei er to forskjellige ting. Skal du ha NOEN versjon av 801 til å VIRKELIG gjøre det den er bygget for er Classés Omegablokker et minimum. Fordelen med en Bladeliusforsterker her er at den har større forsyninger enn 99% av ALLE verdens amps, går an og betale og har en sonisk signatur og friskhet som passer B&W. Dessuten er de 100% fullbalanserte.

NRS: Har du vurdert å hente inn en mindre, men mer raffinert 805 Maserati?? Det peneste B&W har laget, imo...
Vet ikke hvor mye erfaring du har med 801 Matrix S3 men jeg hadde de I 9 år og spilte på alt fra Tandberg 3026, Electrocompaniet AW 100, Dynamic Precision 600, Dynamic Precision 6.3/ Muse Model 300 Monoblokker, og det spilte bra men best med DP 6.3, men det var når jeg kobla opp Adyton 1.8 Signature Mono at de virkelig begynte å synge å de er nettop Brokobla så hvor du har det fra at brokobla forsterkere ikke er egna på B&W 801 er meg en Gåte
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Eggogbacon: Se lenger oppe her. Brokobling har sine definitive negativer, og disse trenger så mye effekt som du bare kan gi dem. Det betyr ikke at du skal brokoble- grunnene ser du over- men heller sørge for at den tekniske underbygginga av de watt som er tilgjengelige er best mulig.Og da helst enten 2/4 monos eller 1 eller to stereoblokker, kjørt i stereo Ingen vits i å stresse forsyninga unødig, og ta inn negativene med det hvis du heller kan kjøre uforvrengte Tsjernobyl-krefter på dem. Den som ikke har fått med seg hvor krevende 801 er, har imo ikke noe i hobbyen våres å gjøre. Det er nemlig noe HELE proffverdenen veit. Adyton er blant dem som bygger forsterkerne slik 801 vil ha, så det er klart den komboen funker..
 
Sist redigert:
U

utgatt medlem 1034

Gjest
Eggogbacon: Se lenger oppe her. Brokobling har sine definitive negativer, og disse trenger så mye effekt som du bare kan gi dem. Det betyr ikke at du skal brokoble- grunnene ser du over- men heller sørge for at den tekniske underbygginga av de watt som er tilgjengelige er best mulig.Og da helst enten 2/4 monos eller 1 eller to stereoblokker, kjørt i stereo Ingen vits i å stresse forsyninga unødig, og ta inn negativene med det hvis du heller kan kjøre uforvrengte Tsjernobyl-krefter på dem. Den som ikke har fått med seg hvor krevende 801 er, har imo ikke noe i hobbyen våres å gjøre. Det er nemlig noe HELE proffverdenen veit. Adyton er blant dem som bygger forsterkerne slik 801 vil ha, så det er klart den komboen funker..
Jeg tror at selv om ikke alle vet hvor krevende 801er så har de noe I hobbyen våres å gjøre. så får jo du leve i din tro angående Brokoblede forsterkere på B&W 801 matrix S3 (Sier ikke at alle Forstekere egner seg til Brokobling)
 
Sist redigert av en moderator:

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
128
Antall liker
85
Da er Bladelius Ask på vei. Takk for alle råd. Spesiell takk til 'Auditor'. Skal gi beskjed hva resultatet blir når jeg har fått den.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Eggogbacon: Jeg sier ikke at du ikke KAN brokoble, men jeg anbefaler det derimot ALDRI hvis det kan unngås. Vesens forskjell.. Jeg har lyttet masse til 800-serien, både i studiosammenheng og i nordiske stuer. Og poenget er alltid det samme: En for stor forsterker finnes ikke, kun den som er for liten. Hvis man skal spisse. Og det har vist seg nødvendig flere ganger her inne. Jeg har forsterkere i begge ender av kraftskalaen- både Bladelius, Denon og Exposure. De behandles forskjellig, men er alle mer enn verd sin plass her. Fordi de har fått det de trenger og krever for å leve. Du vet nok også at akkurat det er alfa og omega i det vi gjør: Matchen.

NRS: Ingen fare. Jeg tipper du blir fornøyd, jeg ;) Det der er ett av de beste forsterkerkjøp du overhodet kan gjøre, og raffinerte krefter er noe disse forsterkerne alltid har hatt overflod av. Hos meg gir den over 300 W. Pr. side. Uforvrengt. Du , som kom fra Gryphon, vil nok sette ekstra pris på de kreftene. Ask er bare noe mer nøytral. Hvis du syns du hører litt Hegelsk presisjon der, so do I. Spesielt i Performance Mode er den kvasi-britiske musikaliteten hørbar også. Allrounder? Ja, så definitivt. High-ender? Absolutt. Vokser den med en god , balansert pre? Ja...selvfølgelig gjør den det. Prøv Idun Mk1, for eksempel.. ;) En helt annen verden enn den NADen..Og tilgjengelig til en mer enn god pris også. Ask vil som, sagt nådeløst vise deg systemets svakheter. Inkludert de som er i NADen. Så jeg ville seriøst vurdert Idun + en god DAC som neste trekk.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: nrs

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
128
Antall liker
85
NRS: Ingen fare. Jeg tipper du blir fornøyd, jeg ;) Det der er ett av de beste forsterkerkjøp du overhodet kan gjøre, og raffinerte krefter er noe disse forsterkerne alltid har hatt overflod av. Hos meg gir den over 300 W. Pr. side. Uforvrengt. Du , som kom fra Gryphon, vil nok sette ekstra pris på de kreftene. Ask er bare noe mer nøytral. Hvis du syns du hører litt Hegelsk presisjon der, so do I. Spesielt i Performance Mode er den kvasi-britiske musikaliteten hørbar også. Allrounder? Ja, så definitivt. High-ender? Absolutt. Vokser den med en god , balansert pre? Ja...selvfølgelig gjør den det. Prøv Idun Mk1, for eksempel.. ;) En helt annen verden enn den NADen..Og tilgjengelig til en mer enn god pris også.
Høres lovende ut - 'Music in my ears'!!!!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
NRS: As well it should be....though it´s "TO my ears" :devilish: ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: nrs

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
NRS: Liten rettelse: Ask har trafo på 2,2 kVA-2200W;)
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
128
Antall liker
85
NRS: Liten rettelse: Ask har trafo på 2,2 kVA-2200W;)

" Effektmessig så er det snakk om en forsterker med en ganske så solid oppbygging hvor hjertet er en 1.8 kva trafo. Effektmessig snakker vi om et output (klasse A/B amp) 2 x 165W (8Ω) og 2 x 330W (4Ω) og den digitale delen kan skilte med 2 x 140W (8Ω) og 2 x 280W (4Ω), så det er snakk om en strømsterk forsterker som dobler effekten hele veien. "
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dersom det skulle ramle innom noen andre som er nysgjerrig på det samme emnet, så kan jeg legge til at den absolutt billigste løsningen for å få 804 til å spille bra som jeg selv har testet, var ulike årganger av Denon PMA-2000
Dette er en tilsynelatende ujålete integrert forsterker fra standard hyllevaresortimentet til Denon, men hver eneste årgang imponerte meg voldsomt, og det har derfor vært gøy å teste ulike varianter på 804, både 804N, 804S og 804D på disse. Stort sett har det vært de nyere variantene med kurvet front (f.eks AE modellene) som har vært brukt.

Disse går ganske billig på bruktmarkedet også, da de ikke har den samme apellen som de mer mytiske europeiske og amerikanske forsterkerne.

Men bra, det spiller det absolutt.
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
128
Antall liker
85
Dersom det skulle ramle innom noen andre som er nysgjerrig på det samme emnet, så kan jeg legge til at den absolutt billigste løsningen for å få 804 til å spille bra som jeg selv har testet, var ulike årganger av Denon PMA-2000
Dette er en tilsynelatende ujålete integrert forsterker fra standard hyllevaresortimentet til Denon, men hver eneste årgang imponerte meg voldsomt, og det har derfor vært gøy å teste ulike varianter på 804, både 804N, 804S og 804D på disse. Stort sett har det vært de nyere variantene med kurvet front (f.eks AE modellene) som har vært brukt.

Disse går ganske billig på bruktmarkedet også, da de ikke har den samme apellen som de mer mytiske europeiske og amerikanske forsterkerne.

Men bra, det spiller det absolutt.
Jeg har en 2010e liggende. Den er prøvd på 802 matrix s3, 804s og 804 Diamond. Spiller forsåvidt pent, men sammenlignet direkte med JC1 eller Gryphon Diablo, så ble det ganske drastisk avslørt at 2010e ikke har kontroll på disse B&W'ene, den for ihvertfall på langt nær dratt ut potensialet i de.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ja, det er selvsagt en robust oppgradering å kjøre på med en Diablo, men om man skal tvinge mest mulig lyd ut av absolutt minst mulig penger, så føler jeg allikevel det er en god løsning.


Med mindre du kan få en pent brukt Diablo for 8000 kroner selvsagt ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: nrs

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
AndersR: Dream On... Det tar ti år til , det. Ask er minst like god som Diablo- på sitt vis, Trenger en god pre, men det alternativet er dekket herover. I et heldigitalt system basert på den er Audiolab MDAC+ et meget godt alternativ som multikunstner.
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
128
Antall liker
85
Hentet Bladelius ASK på posten idag. Får ikke testet før sent ikveld. Håper det blir bra.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
NRS Da kom den fram, da..Bra!: Gi den noen timer oppvarming etter du har kobla opp. Disse blir bare bedre over tid. regn med noen litt annerledes fokuspunkter kontra Gryphon, men denne kommer du nok til å bli svært glad i.
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
128
Antall liker
85
Har bare fått hørt på den i knappe ett par timer. Skal ikke gjøre noen konklusjoner ut av det.

Første inntrykk. Litt mot det tørre og kliniske. Men virker uanstrengt med god kontroll. Vanskelig å få klemt inn lytte-sessioner nå i sommervarmen.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
NRS: La den bare varme seg ,du...og husk det jeg sa om andre fokus/bedre pre...
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
128
Antall liker
85
NRS: La den bare varme seg ,du...og husk det jeg sa om andre fokus/bedre pre...
Vanskelig å få klemt inn noe lytting i varmen. Men sent igår etter at den hadde hatt strøm i 24 timer, så hadde den stålkontroll. Veldig uanstrengt med masse krefter når det trengs. Er vant med Parasound, har hatt A21 og JC1, og selv sammenlignet mot JC1, så virker det som om JC1 har hatt farging i lyden?

Må prøve en god del mer for å konkludere, har ikke hatt anledning til å dra på med lyden ennå.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
NRS: Det har den, kontra en Bladelius. Parasound har en tydelig varmere presentasjon, drar tilbake litt i mellomregisteret mens bass og øvre frekvenser KAN være litt mer frampå. Amerikansk hengekøye. Ask er mer nøytral, som jeg sa. Men begge to er gode. Dog, mine ører foretrekker Ask her. Fordi den gjør det den skal. Med uanstrengte krefter i overflod. Krefter Parasound ikke helt har, selv om også den er uhyre kraftig. Og se hva du ellers får: Tung, men kompakt. Klassisk europeisk understatement, der djevelen ligger i detaljene. Eksklusivitet, kalles det. Vent bare til du har satt Idun på...hehe... ;) Den 1,8kVA traforn er det førstegenerasjon BALDER som hsr...Hakket under Ask..
 
Sist redigert:

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Har bare fått hørt på den i knappe ett par timer. Skal ikke gjøre noen konklusjoner ut av det.

Første inntrykk. Litt mot det tørre og kliniske. Men virker uanstrengt med god kontroll. Vanskelig å få klemt inn lytte-sessioner nå i sommervarmen.
Gratulere med bra forsterker! Har selv en Thor II som jeg er superfornøyd med.

Om du har litt tro på at kabler kan gjøre en forskjell så fikk Auditor meg til å prøve van den Hul på Thor, som jeg også opplevde å være litt tørr, eller litt på i toppen med mine Nordost Heimdall. Det er en saga blott med van den Hul signal og digital kabler. Van den Hul kler Bladelius særdeles godt.

Jeg opplever forresten også Parasound som mer farget, snakker da om A21. Bladelius er befriende nøytral og sterk, en egenskap man setter mer og mer pris på jo mere en blir kjent med den.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.676
Antall liker
4.128
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Vanskelig å få klemt inn noe lytting i varmen. Men sent igår etter at den hadde hatt strøm i 24 timer, så hadde den stålkontroll. Veldig uanstrengt med masse krefter når det trengs. Er vant med Parasound, har hatt A21 og JC1, og selv sammenlignet mot JC1, så virker det som om JC1 har hatt farging i lyden?

Må prøve en god del mer for å konkludere, har ikke hatt anledning til å dra på med lyden ennå.
Jeg opplever ikke JC-1 som farget akkurat.
Da er det andre ting i kjeden som tilfører fargingen. Parasound Halo har utsøkt måledata.
Uansett! Gratulerer med ny forsterker, og den er sikkert grisebra.

Like its predecessor, the Parasound JC 1+ offers a lot of low-noise, low-distortion power, and it is safe to say that its distortion signature will have no effect on the amplifier's sonic character.—John Atkinson
parasound-halo-jc-1-monoblock-power-amplifier-measurements-0
 
  • Liker
Reaksjoner: nrs
Topp Bunn