Høyttalere B&W 803 D3 - Svære høyttalere i små rom

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
For litt siden hørte jeg B&W 803 D3. For så vidt hørte jeg 802 D3 også, men de var nok ikke helt innspilte.
803 var altså helt fantastisk i mine ører, som om alt på innspillingene (endelig) kommer ut, uten hindringer.

Ser på konstruksjonene at de har veldig liten grad av farging fra kabinett, størrelsen til tross. Er det ikke da enklere å plassere disse svære beistene i et mindre rom enn for eksempel høyttalere som har moderat kabinettdemping? Har inntrykk av at f.eks. Harbeth o.l. er av den typen konstruksjon, mulig jeg har misforstått. Spredningskarakteristikk fra diskant er en ting, men for resten av bildet er det kanskje vel så fornuftig å faktisk kjøpe disse grisesvære kassene til et rom på 20 kvadrat enn mindre, delvis dempede konstruksjoner?

Det sier seg selv at med en pris på 160.000 trenger jeg noen råd fra folk, det er ikke den typen bomkjøp jeg helst ønsker meg :)
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Hvordan disse vil spille i ditt rom tørr jeg ikke svare på, men støtter at dette er en fantastisk høyttaler. Lytterommet mitt er også ca 20 kvm og jeg opplever nok at Wilson Sabrina har en mer jevn frekvensgang i rommet enn de store Sonus Faber Amati Futura. Jeg hørte B&W 803D3 på en Denon forsterker og ble meget imponert.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Kult! Har du hørt dem i Bergen? Er det hos forhandler eller privat? Kunne godt tenke meg å høre dem selv.

Jeg har jo ikke hørt disse, men sjekket ut målinger av dem nå, og det ser bra ut. Frekvensresponsen er ikke helt flat da, de ser ut til å ha en viss stigning i diskanten. Det kan antakelig gjøre at de høres veldig klare og detaljerte ut - men kanskje kan det også skape lyttetretthet over tid? Vanskelig å si. Også vanskelig å si hvordan de vil interagere med akustikken i ditt lytterom. Men kanskje har de en profil som passer perfekt til dine preferanser.

Sånn på generell basis mener vel jeg at store høyttalere/elementer/kasser nesten alltid høres bedre ut enn små høyttalere, også i små rom... hvis man sammenlikner pærer med pærer da. (finnes jo dårlige store høyttalere og gode småhøyttalere)

I den grad jeg har noe råd her - siden jeg ikke har hørt dem - er det at du må prøve å få dem på hjemlån før du kjøper dem. Så dyre høyttalere er det surt å kjøpe feil.

Men når du kommer opp i den prisklassen finnes det jo også en god del gode alternativer. Lettere å gi råd hvis du sier noe mer om lyttevanene dine... Ønsker du bare å lytte i sweetspot for egen del? Eller skal de helst spre lyden over alt i rommet? Hvor langt fra høyttalerne har du tenkt å sitte? Osv.
 
Sist redigert:

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Det er 30 dager åpent kjøp så bomkjøp gjør man vel ikke, men mye unødig bæring om de skal tilbake da.

Teoretisk støtter jeg teorien din Ole, disse modellene har jo heller ikke bassporter bak så de tåler kanskje noe trangere plassering? Jeg har et rom på litt under 20kvm og har hatt endel STORE konstruksjoner uten store problemer og med de enormt avstivede kabinettene i disse modellene tror jeg problemet blir ennå mindre. Bare husk de er relativt dype! Men så ikke for meg noen som helst Denon forsterker orket å dra disse igang skikkelig. Uansett, lykke til!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du finn ikkje ut dette for alvor før du prøvar i praksis. Ope kjøp er avgjerande her. Eg får ganske god lyd i mitt lytterom #2 med store høgtalarar. Dette rommet er 24 m2, men har stor takhøgd og spesielt veggmateriale (mykje vindauge, fliser og naturstein). Det er mykje som går - og alltid litt igjen til det perfekte.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.449
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Størrelsen på høyttaleren har ikke så mye å si, det er hvor dypt den går eller er tunet som er utslagsgivende. Det er ikke uten grunn at man ser en masse bælsvære JBL høyttalere i bitte små rom i østen og Japan spesielt. Det funker som ei kule det fordi det er ikke mye dypbass i disse.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.718
Antall liker
7.846
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Det er 30 dager åpent kjøp så bomkjøp gjør man vel ikke, men mye unødig bæring om de skal tilbake da.

Teoretisk støtter jeg teorien din Ole, disse modellene har jo heller ikke bassporter bak så de tåler kanskje noe trangere plassering? Jeg har et rom på litt under 20kvm og har hatt endel STORE konstruksjoner uten store problemer og med de enormt avstivede kabinettene i disse modellene tror jeg problemet blir ennå mindre. Bare husk de er relativt dype! Men så ikke for meg noen som helst Denon forsterker orket å dra disse igang skikkelig. Uansett, lykke til!
Tipper nok det var en Denon PMA-2500NE de brukte. Lest flere ganger her inne at denne ofte har blitt brukt ved demo av litt større høyttalere hos HFK. Skal levere voldsomt med strøm ift å bare å være spec'et som 2 x 80watt. Ingen "smågutt" med tanke på vekten på 25kg ;)
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Størrelsen på høyttaleren har ikke så mye å si, det er hvor dypt den går eller er tunet som er utslagsgivende. Det er ikke uten grunn at man ser en masse bælsvære JBL høyttalere i bitte små rom i østen og Japan spesielt. Det funker som ei kule det fordi det er ikke mye dypbass i disse.
God poeng. Mer lavfrekvent energi trigger lavere romnoder som igjen skaper harmoniske. Nettopp en grunn til at enkelte opplever at det er enklere å få til dipoler.
Store elementer med tidlig avrulling har egentlig bare fordeler i små rom.
 
M

MusicBear

Gjest
For litt siden hørte jeg B&W 803 D3. For så vidt hørte jeg 802 D3 også, men de var nok ikke helt innspilte.
803 var altså helt fantastisk i mine ører, som om alt på innspillingene (endelig) kommer ut, uten hindringer.

Ser på konstruksjonene at de har veldig liten grad av farging fra kabinett, størrelsen til tross. Er det ikke da enklere å plassere disse svære beistene i et mindre rom enn for eksempel høyttalere som har moderat kabinettdemping? Har inntrykk av at f.eks. Harbeth o.l. er av den typen konstruksjon, mulig jeg har misforstått. Spredningskarakteristikk fra diskant er en ting, men for resten av bildet er det kanskje vel så fornuftig å faktisk kjøpe disse grisesvære kassene til et rom på 20 kvadrat enn mindre, delvis dempede konstruksjoner?

Det sier seg selv at med en pris på 160.000 trenger jeg noen råd fra folk, det er ikke den typen bomkjøp jeg helst ønsker meg :)


I ditt tilfelle, dvs. ditt lille rom, ville jeg faktisk vurdert nye 805 - mener det!

Hørte nylig på 802D hos HFK og ble mildt sagt sjokkert, kunne ikke levd med lyden av den om jeg så fikk den... Derimot gjengav lille 805'eren en menneskestemme tilnærmet slik den lyder i virkeligheten.

Sa til de i butikken at jeg knapt trodde det jeg hørte, både hvor skuffende dyre 802 var og hvor bra 805 var - selvfølgelig med mindre bass på "likjingen" - men to rådyre B&W subber burde vel hjelpe til vil jeg tro.

803, syntes jeg er hakket bedre (les; mer stemmevennlig) enn 802, men fatter ikke hvor de er i utviklingsavdelingen når de lager en 805 som gir gåsehud, og unnlater det samme for de store.

Hehe, og så sammenlignet vi 802 med dyreste Dali - dansken med en mellomtone så jeg trodde en sommerdyne var festet foran mellomtoneelementet. To alldeles rådyre høyttalere med "mål" i hver sin ytterende...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det er 30 dager åpent kjøp så bomkjøp gjør man vel ikke, men mye unødig bæring om de skal tilbake da.

Teoretisk støtter jeg teorien din Ole, disse modellene har jo heller ikke bassporter bak så de tåler kanskje noe trangere plassering? Jeg har et rom på litt under 20kvm og har hatt endel STORE konstruksjoner uten store problemer og med de enormt avstivede kabinettene i disse modellene tror jeg problemet blir ennå mindre. Bare husk de er relativt dype! Men så ikke for meg noen som helst Denon forsterker orket å dra disse igang skikkelig. Uansett, lykke til!
Tipper nok det var en Denon PMA-2500NE de brukte. Lest flere ganger her inne at denne ofte har blitt brukt ved demo av litt større høyttalere hos HFK. Skal levere voldsomt med strøm ift å bare å være spec'et som 2 x 80watt. Ingen "smågutt" med tanke på vekten på 25kg ;)
Er god den Denon forsterkeren, hadde stått høyt oppe på lista mi akkurat nå hvis jeg skulle hatt meg integrert transistorforsterker. Eneste negative er at en test i L&B nærmest hetset den for at den har kjipe høyttalerterminaler, og personlig vil jeg føye til at den ikke kommer i andre farger enn sølv. Men låt veldig bra når jeg hørte den hos HFK på forskjellige Dali og B&W'er.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Takk for innspill, folkens. Kjøper ikke helt at 805 er bedre, men ok om vi er uenige om det.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Takk for innspill, folkens. Kjøper ikke helt at 805 er bedre, men ok om vi er uenige om det.
Er ikke sikkert 805 er bedre, men det kan tenkes du vil få et bedre resultat med 805 enn med 803 i ditt rom. Uten at jeg vil mene så mye om det. Poenget er vel å se litt lenger enn selve høttaleren.

Selv har jeg hatt veldig gode resultater med store høyttalere i små rom, men har også opplevd det helt motsatt. Er nok vanskelig å gi en generell anbefaling siden det er så mange faktorer som spiller inn selv om avstemning har mye å si. Romdemping, avstand til vegg og plassering av lytteposisjon er kritisk.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.682
Antall liker
4.140
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Jeg har 802 og 12 stk 8 tommere til på Ca 34 m2 med åpen løsning til kjøkken og gang ++ Ca 54 m2 totalt.
Det er helt problemfritt til man bikker 80db uten DSP. Peis på du;)
Jeg er seriøst trøtt i trynet nå, og er på arbeidsreise offshore, men mener jeg har noen bilder på tlf av noen råmålinger jeg tok rett før jeg reiste.. Poster de om jeg finner de. Hevingen i toppen stemmer, og er helt problemfritt i en vanlig møblert stue. Låter fantastisk hos meg, jeg vurderer faktisk å la være å korrigere hele frekvensbåndet. Hvertfall på en preset.
 
M

MusicBear

Gjest
Takk for innspill, folkens. Kjøper ikke helt at 805 er bedre, men ok om vi er uenige om det.


Når jeg tillot meg å mene at 805 er bedre, så var det med referense til at jeg mener den gruser 803 og 802 på evnen til å gjenskape en menneskestemme mest mulig troverdig. Derfor jeg sa 802 sjokkerte meg - negativt - for jeg kunne ikke levd med den i stua med så "masete" stemmegjengivelse...
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Helt ok, Bear, jeg opplevde det bare ikke slik. Det kan ha vært forskjell på lytterommene som gjorde utslaget, hva vet jeg.
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Helt ok, Bear, jeg opplevde det bare ikke slik. Det kan ha vært forskjell på lytterommene som gjorde utslaget, hva vet jeg.
Jeg opplevde den heller ikke som masete. Jeg tror du ville blitt meget fornøyd med denne ht i lengden. Nøytral i ordets beste forstand og et kabinett uten resonanser. Selv har jeg ofte blitt besnæret av kabinetter som spiller med, men etterhvert går jeg lei av resonanslyden som etterhvert blir mer og mer tydelig. Litt usikker på om forsterkeren din er beste match men det er vell smak og behag.
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Størrelsen på høyttaleren har ikke så mye å si, det er hvor dypt den går eller er tunet som er utslagsgivende. Det er ikke uten grunn at man ser en masse bælsvære JBL høyttalere i bitte små rom i østen og Japan spesielt. Det funker som ei kule det fordi det er ikke mye dypbass i disse.
God poeng. Mer lavfrekvent energi trigger lavere romnoder som igjen skaper harmoniske. Nettopp en grunn til at enkelte opplever at det er enklere å få til dipoler.
Store elementer med tidlig avrulling har egentlig bare fordeler i små rom.
Enig med du, orso.:)

Jeg kan bekrefte at dipol funker godt i min 18 m2 kjeller.
12x12" bass og 4x15" midbass.

Har også hørt svære B&W hos alphamale med kanonbra suber. Funker som ei kule.:D
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Hørte nettopp 804 mot epicon 6.... Ingen tvil om at de låter ulike! Hørte de da på den nye nad M serien. 804 blir mye spissere og frempå en epicon. Så det blir en smaksak, tror nok både epicon og nye 800 serien kan høres mye bedre med annen elektronikk :)
Jeg synes epicon 6 slår 804, men Begge låter fantastisk :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Hvordan gikk det? Har du kjøpt dem?
 
Topp Bunn