Høyttalere "B&W 703" eller "B&W 803 S2"?

kjetilak

Medlem
Ble medlem
01.10.2016
Innlegg
16
Antall liker
2
Sted
Harstad
Hei.
Har tilbud på begge disse til samme pris. Har ikke mulighet for å lytte, så jeg må kjøpe i blinde (døve?!)

Har forsøkt å lese meg frem til en konklusjon, og heller mest mot "803 S2". Jeg hører på det meste og liker at kvinnelige vokaler er klare og tydelige.

Jeg er klar over at dette med lyd er en smakssak, men jeg setter pris på folkets meninger om dette og håper å kunne trekke en konklusjon i løpet av dagen.

Uansett så er de høyttalere jeg har nå noe forferdelig "ræl", så uansett om det blir den ene eller den andre, så er det et stoooort skritt fremover.

Med vennlig hilsen
kjetilak
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.074
Antall liker
3.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
700-serien er billigversjonen av 800-serien.
Spillestilen er relativt lik, men 803 skal være bedre på samtlige områder.
 

kjetilak

Medlem
Ble medlem
01.10.2016
Innlegg
16
Antall liker
2
Sted
Harstad
Oppfølgning: 703 skal etter sigende være fra 2009, mens 803 s2 er fra 1997....
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.074
Antall liker
3.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
703 er litt eldre enn det. Husker ikke nøyaktig årstall. Tok over etter CDM-serien som økonomimodellen av 800-serien.

Jeg personlig hadde valgt 803. Uten tvil. Fantastisk bra høyttaler.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Jeg har hatt 703.
Synes den hadde veldig bra mellomtone, tidvis litt skarp diskant og en litt slank bass.

Brukte NAD C375bee på mine den gangen.

Tror kansje jeg hadde gått for eldre 803.
 

kjetilak

Medlem
Ble medlem
01.10.2016
Innlegg
16
Antall liker
2
Sted
Harstad
703 er litt eldre enn det. Husker ikke nøyaktig årstall. Tok over etter CDM-serien som økonomimodellen av 800-serien.

Jeg personlig hadde valgt 803. Uten tvil. Fantastisk bra høyttaler.
803 på tross av alderen? Ha2 ganger måttet bytte elementer (på andre høyttalere) fordi opphenget rundt membranen enten hadde astivnet fullstendig eller var gått i oppløsning.

703 er litt eldre enn det. Husker ikke nøyaktig årstall. Tok over etter CDM-serien som økonomimodellen av 800-serien.
Er det slik å forstå at selger ikke snakker sant, når han sier de er ikke eldre enn 2009? Har forsøkt å finne produksjonsårene på de 2 modellene, men har ikke lykkes (så langt). Jeg er ikke så veldig velbevandret i hifi-ens verden; har så vidt begynt :)

kjetilak
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
703 er litt eldre enn det. Husker ikke nøyaktig årstall. Tok over etter CDM-serien som økonomimodellen av 800-serien.

Jeg personlig hadde valgt 803. Uten tvil. Fantastisk bra høyttaler.
803 på tross av alderen? Ha2 ganger måttet bytte elementer (på andre høyttalere) fordi opphenget rundt membranen enten hadde astivnet fullstendig eller var gått i oppløsning.

703 er litt eldre enn det. Husker ikke nøyaktig årstall. Tok over etter CDM-serien som økonomimodellen av 800-serien.
Er det slik å forstå at selger ikke snakker sant, når han sier de er ikke eldre enn 2009? Har forsøkt å finne produksjonsårene på de 2 modellene, men har ikke lykkes (så langt). Jeg er ikke så veldig velbevandret i hifi-ens verden; har så vidt begynt :)

kjetilak
Link som viser produksjonsårene til en del B&W-høyttalere: B&W Group North America Service & Support - B&W Model Archives

703 ble produsert i årene 2003-2008 - så det kan godt hende at selgeren har sitt på det tørre når han sier at de ble kjøpt nye i 2009.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Er det slik å forstå at selger ikke snakker sant, når han sier de er ikke eldre enn 2009? Har forsøkt å finne produksjonsårene på de 2 modellene, men har ikke lykkes (så langt). Jeg er ikke så veldig velbevandret i hifi-ens verden; har så vidt begynt :)

kjetilak
803 S ble erstattet av 803 D i 2007. Vet dette ganske nøyaktig, da jeg har eiet sistnevnte. De kostet den gang 65.800- nye.


mvh
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.074
Antall liker
3.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg personlig hadde valgt 803. Uten tvil. Fantastisk bra høyttaler.
803 på tross av alderen? Ha2 ganger måttet bytte elementer (på andre høyttalere) fordi opphenget rundt membranen enten hadde astivnet fullstendig eller var gått i oppløsning.
800-serien har aldri hatt problemer med morkne oppheng så vidt jeg har fått med meg.
Som et eksempel solgte jeg for et år siden mine 804N (første generasjon) og de hadde ikke et snev av degradering av opphenget.

Nå må det også sies at det ikke kan stemme at 803S er fra 1997. Nautilus-serien var ikke engang lansert på den tida. Om jeg husker riktig ble de tilgjengelige i Norge ved årsskiftet 99/2000. Jeg kjøpte mine 804N relativt kort tid etter lansering. S-modellene kom noen år senere.

[edit: Her må jeg korrigere meg selv. Ser nå at mine N804 faktisk allerede ble lansert så tidlig som i 1998. Mulig det var sent i 98 og de kom til Norge først godt ute i 99. Men ser samtidig at 803S står oppført med produksjonsår fra 2005-2009]
 
Sist redigert:

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Til trådstarter: Hvorfor ikke vurdere andre høyttalere?

Nevnte høyttalere er jo slett ikke dårlige, men det finnes jo mye annet også som kansje passer deg vel så bra?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Til trådstarter: Hvorfor ikke vurdere andre høyttalere?

Nevnte høyttalere er jo slett ikke dårlige, men det finnes jo mye annet også som kansje passer deg vel så bra?
Med kjøpers marked og alt det flotte som er til salgs er det bare dumt å henge seg opp i et merke. Som ex-studiotekniker ser jeg ingen spesiell årsak til å mene at det ene merket er bedre enn det andre i en så stor grad at alt annet er uaktuelt, i alle fall i de lavere prisklassene. Hadde jeg ikke hatt åpne ører ville jeg neppe endt opp med MonoPulse, som gir meg stor glede på andre uken nå.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hadde gått for de dyreste på nypris
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Har ikke hørt noen av de, men har hatt 802 S3 og det er myye høyttaler ift hva man må betale for sånt for tiden.
Vil tro at 803 er det beste kjøpet av de men vær obs på at skulle du spille noen elementer i filler får du mest sannsynlig ikke tak i nye lengre. Byttet to basser på mine og det var visstnok de to siste i verden.
 

kjetilak

Medlem
Ble medlem
01.10.2016
Innlegg
16
Antall liker
2
Sted
Harstad
Til trådstarter: Hvorfor ikke vurdere andre høyttalere?

Nevnte høyttalere er jo slett ikke dårlige, men det finnes jo mye annet også som kansje passer deg vel så bra?
Det handler om budsjett. Det er mulig jeg må komme med en korrigering, etter å ha sett gjennom den listen som Ulf-B la ut. Dette er "803 matrix s2". På listen står de oppført med produksjonsår "1992-1998". Mitt budsjett tillater meg å bruke opp til 12.000 og jeg har ikke noe i mot å kjøpe brukt. Ut i fra det jeg har lest meg til, er verken Klipsch eller KEF noe for meg. (Det ligger KEF Q900 og Q400B til 12K på finn, men det tror jeg blir for voldsomt). Tar gjerne imot forslag, samtidig som jeg tror at B&W er "min" lyd.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.074
Antall liker
3.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dette er "803 matrix s2".
Da blir det en helt annen sak.
Matrix serien har sine fans, men jeg ville nok personlig heller tatt 703 dersom jeg måtte velge selv.
12.000 er helt OK, men ikke en fantastisk pris for et par 703.
Jeg tror det burde være mulig å få de til 10K.

[edit] Nå ser jeg at de Matrix 803'ene du sannsynligvis henviser til, faktisk ikke skal selges for mer enn 8000 på bruktbørsen her. Det er jo absolutt akseptabelt. Da blir det plutselig et spørsmål om penger.[/edit]
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det ligger også et par Kef XQ 40 på Finn til 14 kilokroner som kanskje kan prutes på, hvis du har sansen for Kef.
 

shadowfax

Medlem
Ble medlem
12.09.2013
Innlegg
10
Antall liker
4
Jeg har hatt B&W CDM9NT, forgjengeren til 703, i mange år og var veldig fornøyd. Har ikke hørt 803 matrix men min erfaring med 9NT var at de spilte klart best med en god (effekt)forsterker. Brukte først NAD 272 men opplevde klar forbedring med Cambridge 840W, som var en god match i mine ører.

Lykke til med valget :)
 

kjetilak

Medlem
Ble medlem
01.10.2016
Innlegg
16
Antall liker
2
Sted
Harstad
Dette er "803 matrix s2".
Da blir det en helt annen sak.
Matrix serien har sine fans, men jeg ville nok personlig heller tatt 703 dersom jeg måtte velge selv.
12.000 er helt OK, men ikke en fantastisk pris for et par 703.
Jeg tror det burde være mulig å få de til 10K.

[edit] Nå ser jeg at de Matrix 803'ene du sannsynligvis henviser til, faktisk ikke skal selges for mer enn 8000 på bruktbørsen her. Det er jo absolutt akseptabelt. Da blir det plutselig et spørsmål om penger.[/edit]
Jeg har en pris på 8000 på begge :).
Så hvilken skal jeg gå for?
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.888
Antall liker
17.516
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Enig med siste taler. Har hatt alle Matrixmodellene (Ikke den største) Fantastiske høyttalere. Fort deg eller snapper jeg de opp før deg :)
 
U

Utgatt11378

Gjest
Har vært ute etter Matrixen 803 eller 801 s2, men aldri til salgs når jeg trenger dem... ha ha :rolleyes:
Vh
S
 
Sist redigert av en moderator:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.074
Antall liker
3.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Matrix oppleves mer krevende av forsterkeren. Om det er fakta eller kun "opplevelse" er jeg usikker på. Er fryktelig mange år siden jeg testa de.
703 blir litt som en Nautilus i et rimeligere kabinett i forhold.
Som det sies, så er Matrix klassikere, og vil holde seg bedre i pris om ti år enn 703. Men jeg personlig er så glad i den kantløse mellomtonen som kom med Nautilus-serien (og som du får på 703) at jeg hadde nok endt opp med å anbefale disse. Men hifisnobben i meg kunne nok ha pekt mot Matrix, siden de gir litt høyere nerdestatusnivå.

Uansett, begge er veldig gode høyttalere. Men du må ha seriøst med forsterkeri for å få skikkelig utbytte av Matrix 803. Du må naturlig nok ha noe skikkelig for 703 også, så det er muligens ikke et relevant poeng å snakke om.


Hvem synes du ser finest ut?

:cool:
 

Sgt Pepper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.07.2016
Innlegg
179
Antall liker
337
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Hei.
Har tilbud på begge disse til samme pris. Har ikke mulighet for å lytte, så jeg må kjøpe i blinde (døve?!)

Har forsøkt å lese meg frem til en konklusjon, og heller mest mot "803 S2". Jeg hører på det meste og liker at kvinnelige vokaler er klare og tydelige.

Jeg er klar over at dette med lyd er en smakssak, men jeg setter pris på folkets meninger om dette og håper å kunne trekke en konklusjon i løpet av dagen.

Uansett så er de høyttalere jeg har nå noe forferdelig "ræl", så uansett om det blir den ene eller den andre, så er det et stoooort skritt fremover.

Med vennlig hilsen
kjetilak
Hei,

Jeg har ikke hørt 703 men har et par brukte 803S fra 2007 som spiller i et relativt lite rom, 3.5 m x 3.5m i sommerhuset. Disse er i mitt hode super ht som du helt sikkert blir fornøyd med, spesielt om du liker vokal og akustisk musikk. Løp og kjøp!

vh
 
Topp Bunn