600-serien har i flere årtier vært den viktigste serien til den engelske produsenten på sydkysten av England. Nå kommer den i ny drakt, og med mange vesentlige nyvinninger. Snakker vi om en gradvis klassereise gjennom årtier fra budsjettklasse til mellomklasse?
For et par måneder siden fikk vi en invitasjon til digital preview for ny 600 S3-serie den 12. juli, med embargo den 23.august. Og som vanlig når det er B&W som presenterer nyheter var det Andy Kerr som sto for introduksjonen.
600-serien siden 1995
600-serien er den kanskje aller viktigste og dominerende serien til Bowers & Wilkins, i hvert fall når det kommer til volum. Det startet allerede på midten av 90-tallet, med DM 600-serien som kom i 1995, og den ble utviklet i tre generasjoner, der det sluttet med S3.
I 2007 lanserte B&W et litt iøynefallende skifte, både i navn og design. En designmessig litt dominerende skiltplate rundt diskanten ble et toneangivende element på baffelen, selv om ordet «rundt» er litt misvisende, for det var et litt dristig grep med en kraftig usymmetrisk plate som stikker ut til høyresiden av diskanten. Et litt spennende grep, men alt har sin tid. Og navnet endret seg fra 600-serie til noe som kanskje kan kalles 680-serie, og vår skribent Trond den gang hadde en gruppetest av flere av modellene i denne nye serien i 2007. 680-serien kom også med sin S2 i 2014, og denne oppdatering dannet egentlig skole for designet også til etterkommende modeller. Sentrale ingredienser var at den tverrstilte platen ble fjernet, og en grill dekket diskantelementet. Sistnevnte var nok et kjærkomment grep, for bulker i diskanten var et veldig hyppig fenomen etter en stund. I tillegg fjernet B&W DM-prefikset foran modellnavnet, og sånn har det forblitt også på etterkommende serier.
I 2018 kom benevnelsen 600-serien tilbake, og i 2020 lanserte B&W serien 600 S2 Anniversary Edition.
B&W 600 S3
Den nye 600-serien som ble lansert den 23.8 har fått navnet 600 S3, og dette navnet avslører på ingen som helst måte dramatiske oppgraderinger sammenlignet med utgående serie. Det gjør heller ikke designet, i hvert fall ikke før man legger merke til at diskant- og mellomtone har fått en innbyrdes mye tettere plassering. Dette har selvfølgelig primært en lydmessig begrunnelse, i at Bowers & Wilkins har ambisjoner om at det skal gi en mer homogen gjengivelse med bedre perspektivegenskaper. Men en designmessig bonus er at det samtidig gir et løft til designet. På samme måte som den smalere baffelen på 700 S3-serien som kom for et år siden gir en mer designmessig spenning mellom drivere og baffel, bidrar også det tette visuelle samspillet mellom diskant og mellomtone(/bass) til en lignende virkning....
Les hele nyhetsartikkelen om B&W 600 S3 i Audiophile.no