B&W 600 S3 – innstegsmodeller på klassereise?

600s3 (7 of 14).jpg


600-serien har i flere årtier vært den viktigste serien til den engelske produsenten på sydkysten av England. Nå kommer den i ny drakt, og med mange vesentlige nyvinninger. Snakker vi om en gradvis klassereise gjennom årtier fra budsjettklasse til mellomklasse?

For et par måneder siden fikk vi en invitasjon til digital preview for ny 600 S3-serie den 12. juli, med embargo den 23.august. Og som vanlig når det er B&W som presenterer nyheter var det Andy Kerr som sto for introduksjonen.

600-serien siden 1995
600-serien er den kanskje aller viktigste og dominerende serien til Bowers & Wilkins, i hvert fall når det kommer til volum. Det startet allerede på midten av 90-tallet, med DM 600-serien som kom i 1995, og den ble utviklet i tre generasjoner, der det sluttet med S3.

I 2007 lanserte B&W et litt iøynefallende skifte, både i navn og design. En designmessig litt dominerende skiltplate rundt diskanten ble et toneangivende element på baffelen, selv om ordet «rundt» er litt misvisende, for det var et litt dristig grep med en kraftig usymmetrisk plate som stikker ut til høyresiden av diskanten. Et litt spennende grep, men alt har sin tid. Og navnet endret seg fra 600-serie til noe som kanskje kan kalles 680-serie, og vår skribent Trond den gang hadde en gruppetest av flere av modellene i denne nye serien i 2007. 680-serien kom også med sin S2 i 2014, og denne oppdatering dannet egentlig skole for designet også til etterkommende modeller. Sentrale ingredienser var at den tverrstilte platen ble fjernet, og en grill dekket diskantelementet. Sistnevnte var nok et kjærkomment grep, for bulker i diskanten var et veldig hyppig fenomen etter en stund. I tillegg fjernet B&W DM-prefikset foran modellnavnet, og sånn har det forblitt også på etterkommende serier.

I 2018 kom benevnelsen 600-serien tilbake, og i 2020 lanserte B&W serien 600 S2 Anniversary Edition.

B&W 600 S3
Den nye 600-serien som ble lansert den 23.8 har fått navnet 600 S3, og dette navnet avslører på ingen som helst måte dramatiske oppgraderinger sammenlignet med utgående serie. Det gjør heller ikke designet, i hvert fall ikke før man legger merke til at diskant- og mellomtone har fått en innbyrdes mye tettere plassering. Dette har selvfølgelig primært en lydmessig begrunnelse, i at Bowers & Wilkins har ambisjoner om at det skal gi en mer homogen gjengivelse med bedre perspektivegenskaper. Men en designmessig bonus er at det samtidig gir et løft til designet. På samme måte som den smalere baffelen på 700 S3-serien som kom for et år siden gir en mer designmessig spenning mellom drivere og baffel, bidrar også det tette visuelle samspillet mellom diskant og mellomtone(/bass) til en lignende virkning....

Les hele nyhetsartikkelen om B&W 600 S3 i Audiophile.no

600s3 (13 of 14).jpg
 

Kommentarer

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.149
Antall liker
6.629
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Lang tradisjon den serien her ja! Det startet vel på et vis enda tidligere? Jeg hadde B&W DM 640i (mener jeg den het?) tidlig på 90-tallet, som vel tilhørte en serie som som vel var forgjenger for DM60x-serien?

 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.718
Antall liker
7.847
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Super artikkel (y)

Har fortsatt mine 685s2 som jeg kjøpte desember 2014. Kunne vært spennende å ta en lytt til 606s3 som er ekvivalenten til modellen jeg har. Prisen er doblet siden den gang, så spennende å høre hva den nye "bringer til bordet" :)
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Super artikkel (y)

Har fortsatt mine 685s2 som jeg kjøpte desember 2014. Kunne vært spennende å ta en lytt til 606s3 som er ekvivalenten til modellen jeg har. Prisen er doblet siden den gang, så spennende å høre hva den nye "bringer til bordet" :)
Takk for hyggelig kommentar, @Eirik84

Jeg har selv hatt et par tidlige stativmodeller i den første S2- eller S3-serien (tror det var 601 S3), som jeg ga videre til yngre generasjon.
Og så fikk jeg med et par DM686 "på kjøpet" for 900,- når jeg kjøpte en brukt Denon PMA1500AE for et av mine oppsett tidligere i sommer. Jeg måtte bare sjekke de ut til den prisen, særlig siden de var et av få brukteksemplar uten bulk i diskanten. Og de låter overraskende bra med en fyldig- men ikke plagsomt dyp bass som er smakfullt tunet innenfor det muliges kunst med 5-tommere og et ganske lite kabinett.

Jeg regner ellers med å få et sett 606 S3 på test om ikke så lenge.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.718
Antall liker
7.847
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for hyggelig kommentar, @Eirik84

Jeg har selv hatt et par tidlige stativmodeller i den første S2- eller S3-serien (tror det var 601 S3), som jeg ga videre til yngre generasjon.
Og så fikk jeg med et par DM686 "på kjøpet" for 900,- når jeg kjøpte en brukt Denon PMA1500AE for et av mine oppsett tidligere i sommer. Jeg måtte bare sjekke de ut til den prisen, særlig siden de var et av få brukteksemplar uten bulk i diskanten. Og de låter overraskende bra med en fyldig- men ikke plagsomt dyp bass som er smakfullt tunet innenfor det muliges kunst med 5-tommere og et ganske lite kabinett.

Jeg regner ellers med å få et sett 606 S3 på test om ikke så lenge.
Ja utifra det jeg har lest av tester av generasjonene som har fått continum-drivere, så er de noe friskere i klangen enn modellene som hadde drivere i kevlar. Jeg har alltid vært tilhenger av litt lun klang enn for frisk, men så er det det med å prøve å finne balansepunktet ift om man kan øke oppløsningen og friskheten uten at det blir for mye. Så etter jeg fikk inn Marantz PM-15s2 så skal jeg etter hvert teste noe nyere fra B&W eller noe helt annet. Dog redd jeg fort kan savne B&W igjen da jeg har fulgt de nøye siden slutten av 90-tallet.

Veldig positivt at de nå kommer med skruehullfeste også i 600-serien, slik at høyttalerne kan monteres skikkelig til originale stativer.

Dagens oppsett:
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Nå har HiFi Klubben lagt ut de nye modellene på nettsiden sin, og det ser ut til at de har senket prisen på 606 S3 i forhold til den veil prisen vi i Audiophile.no har fått oppgitt fra annet hold, med 400 kroner til 10.996,-. En hyggelig liten nyhet for potensielle kjøpere av den største stativhøyttalerne i serien.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.837
Antall liker
962
ser B&W påstod for 3år siden at de hadde solgt over en million par i 6 serien. hmm...
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
ser B&W påstod for 3år siden at de hadde solgt over en million par i 6 serien. hmm...
Hvor ser du det, og hvor mange har de "egentlig" solgt, mener du?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.837
Antall liker
962
fra whathifi:
"The Anniversary Edition represents the seventh incarnation of the 600 Series. Over one million pairs of these affordable speakers have been sold since 1995."
blir isåfall over 6666stk pr mnd i 25år. eller 222stk pr dag. no way :D
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
fra whathifi:
"The Anniversary Edition represents the seventh incarnation of the 600 Series. Over one million pairs of these affordable speakers have been sold since 1995."
blir isåfall over 6666stk pr mnd i 25år. eller 222stk pr dag. no way :D
Bowers & Wilkins celebrates 25 years with Anniversary Edition 600 Series speakers | What Hi-Fi? (whathifi.com)
Vet ikke helt om jeg ser hvilke motiver What Hi-Fi? skulle ha for å bløffe om dette? Og høyttalere blir vanligvis solgt i par, ikke stk. Med unntak av senterhøyttalere, selvfølgelig.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.837
Antall liker
962
kanskje B&W medregner bruktsalg? :p
slik ser fabrikken ut i dag, vet ikke hvordan den har vært de siste 20årene men syns bare det hørtes ut som en overdrivelse.. 0.4 høyttaler ferdig pr min med 8t arbeidsdag (jada vet de har maskiner)
 

Vedlegg

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
kanskje B&W medregner bruktsalg? :p
slik ser fabrikken ut i dag, vet ikke hvordan den har vært de siste 20årene men syns bare det hørtes ut som en overdrivelse.
Det som viser på bildet der er bare deler av anlegget i Worthing. Men mye viktigere er det at størstedelen av produksjonen foregår i B&W sine egne produksjonsanlegg i Kina, et anlegg de har hatt i 20 år. Der produseres både 600- og 700-serien. 800-serien produseres derimot i Worthing på sydkysten av England.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ufo

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
B&W er kanskje verdens største høyttalerprodusent, så jeg skjønner ikke hva som er usannsynlig med flere hundre par om dagen. Og i mitt hode blir en million på 25 år ca 100 par om dagen, litt mer hvis også kineserne tar helg av og til.
 

Beosound balance

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2021
Innlegg
53
Antall liker
38
Sted
Ålgård
fra whathifi:
"The Anniversary Edition represents the seventh incarnation of the 600 Series. Over one million pairs of these affordable speakers have been sold since 1995."
blir isåfall over 6666stk pr mnd i 25år. eller 222stk pr dag. no way :D
Ikke usansynlig det basert på en hel verden av folk😅
 

Beosound balance

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2021
Innlegg
53
Antall liker
38
Sted
Ålgård
kanskje B&W medregner bruktsalg? :p
slik ser fabrikken ut i dag, vet ikke hvordan den har vært de siste 20årene men syns bare det hørtes ut som en overdrivelse.. 0.4 høyttaler ferdig pr min med 8t arbeidsdag (jada vet de har maskiner)
Dette er fabrikken som produserer 800 serien, 600 serien har egen fabrikk i kina
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
996
Link til alle artikler
414
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Sonos med redesignet app

Sonos med redesignet app

  • 4
Sonos har annonsert at de kommer med en nyfrisert app om en drøy uke. Med den oppdateringen har Sonos ambisjoner om å tilby en app som er mer brukervennlig, og har bedre tilpasninger til den...
Fortsett
Audiophile.no
Beosystem 9000c – ny gjenskapt klassiker fra Bang & Olufsen

Beosystem 9000c – ny gjenskapt klassiker fra Bang & Olufsen

  • 0
' I dag har Bang &B Olufsen lette på sløret for en ny klassiker. Beosystem 9000c er en oppfølger til Beogram 4000c, som kom høsten 2020. Bang & Olufsen vi få muligheten til å feire 100-års...
Fortsett
Audiophile.no
Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

  • 0
Eg har prøvd ut tre gamle kassettspelarar. Har da rabla, eller er dette heilt i tråd med tidsanden? Om ikkje anna kan du sjekka ølspalten. KASETTMEDIET Eg må nesten be om orsaking på førehand...
Fortsett
Audiophile.no
Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

  • 0
I går den 18. april fikk vi vår tredje seanse med Linn sine nye flaggskiphøyttalere. Og i likhet med forrige seanse for et halvår siden var det den passive versjonen med aktive basser vi lyttet...
Fortsett
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Topp Bunn