B&O Tangential platespillere.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Er det noen som har oversikt over Tangential platespillerne til B&O
Hva er den beste av de, og i hvilken rekkefølge er de rangert (fra best til verst)
 

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
204
Antall liker
94
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Beocentral har en grei oversikt.

Jeg holder en knapp på de opprinnelige 4000/4002/4004/6000, men har ikke sammenlignet dem lydmessig mot de andre.

Den mest unike i selskapet er 8000(MMC20X)/8002(MMC1-4) med den særegne tangential drive direktedrift.

5005- og 3000-familiene er visstnok mekanisk identisk (noen har integrert riaa). Er nok en hel del av dem fra slutten av 80/tidlig 90 som kun har samlet støv, og i så måte er å anse som NOS.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Tusen takk for flott svar og link HALOLS :)
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Jeg har 4000, 8000 og 8002.
4000 har suverent best byggekvalitet. Hvem av de som er best blir nesten en smakssak tenker jeg. 4000 og 8000 bruker samme pickupserie, så de er de eneste jeg har kunnet sammenligne hvor alt er likt.

Med mindre du bor i grei kjøreavstand fra en servicetekniker som kan Beogram er historikk og tilstand på spilleren viktigere enn om det er 4000 eller 8000/8002.
 

Vessel56

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.03.2015
Innlegg
122
Antall liker
65
Sted
Sørlandet
Godt vedlikeholdt og med god pickup er de alle gode avspillere, noen med RIAA (kommer stadig forbedringer der), noen uten.
Har selv:
4000, 4002, 4004, 4500, 5005, 5500, 6000, 6002, 6500, 7000,8000, 8002, 9000, RX-2 og TX-2
Sjekk beoworld.org
Bang & Olufsen Teknisk Forum (facebook.com)
Bang & Olufsen Teknisk & Visuelt Vidensdeling (facebook.com)
Steve at Sounds Heavenly (youtube.com)
Finnes masse info på Youtube og
Bang & Olufsen Audiophile Group (facebook.com)
BANG & OLUFSEN Last active 13 hours ago (facebook.com)
ULTIMATE BANG & OLUFSEN Last active 15 hours ago (facebook.com)
Bang & Olufsen Audiophile Group Last active a day ago (facebook.com) (Sjekk Leslie Nelwan sine restaureringsposter)
Eirik Christensen i DK er en av topp fem på restaurering av Beogram
B&O har selv restaurert / oppgradert (ifm jubileum) et lite antall BG 4000 og de ble lagt ut for salg til75 000DKK
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Beogram 4000 m/MMC5 er absolutt ikke til å kimse av. Leverer en vinyllyd som imo går flere av modellene til Pro-Ject/Thorens en høy gang. Eide den kombinasjonen selv seint på nittitallet, men solgte til en meget god venn..Det verste var at jeg fikk henda i dem for en totalpris under tusen kroner. MED ny pickup. Trengte bare å tre om fiskelina som styrer posisjonering av armen.
 
Sist redigert:

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Fraråder på det sterkeste noen å kjøpe en 4000 med MMC1-5 da det ikke sitter en original arm på den for å få til en slik spiller/pickup kombinasjon.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.013
Antall liker
20.143
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Beogram 4000 m/MMC5 er absolutt ikke til å kimse av. Leverer en vinyllyd som imo går flere av modellene til Pro-Ject/Thorens en høy gang. Eide den kombinasjonen selv seint på nittitallet, men solgte til en meget god venn..
Stopper du ikke snart med ditt vås/tull/feilinfo???
Beogram 4000 passer ikke med MMC5 (som var den dårligste/billigste av alle MMC 1-2-3--4-5)
Armen passer til de 4 versionene av MMC20 (S-E-CL & EN) + MMC4000-5000-6000.
MMC1-2-3-4-5 passer bare på de nyeste armene og har en helt annen fattning, enn den som sitter på Beogram 4000.
Og før du begynner...... NEI, det finnes ingen adaptor å sette imellem.

Det fremhevte viser, at du bare ljuger verre enn en hest renner.
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.217
Torget vurderinger
1
Har hatt 4002 og 8002. 8002 låt best, men det skyldes antagelig pick-up; MMC1 vs MMC 4000. Likte 4002 best. Skulle gjerne hatt en nå....
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
@HasseBasse hvis du er ute etter folk som snakker B&O, er tullinger og lyver herfra til månen.. hva med godeste Steve fra Sounds Heavenly? Om man har behov for å få lyst til å vri hodet av noen, er dette prima materiale.. Eksempelvis:

Hvordan spille stereo på mono-høyttaler:



Eller - hvordan få GRATIS musikkserver med strømming til gamle B&O-anlegg




Denne herremannen har bøttevis med andre gullkorn på lager, hvis man skulle ønske å fråtse i dårskap og ondskap.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.013
Antall liker
20.143
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@HasseBasse hvis du er ute etter folk som snakker B&O, er tullinger og lyver herfra til månen.. hva med godeste Steve fra Sounds Heavenly? Om man har behov for å få lyst til å vri hodet av noen, er dette prima materiale.. Eksempelvis:

Hvordan spille stereo på mono-høyttaler:



Eller - hvordan få GRATIS musikkserver med strømming til gamle B&O-anlegg


Denne herremannen har bøttevis med andre gullkorn på lager, hvis man skulle ønske å fråtse i dårskap og ondskap.
Faen så irriterende å høre på. Er helt tydeligt veldig glad i seg selv 😂 😂
Men...... ikke mye av det han sir er feil. Og nei.... er ikke spesiellt ute efter personer, som omtaler B&O. Liker ikke B&O engang :ROFLMAO::ROFLMAO:.
Men når den personen, du tenker på, ljuger og fyller opp forum´et med utelukkende feil-svada, da bli´r det lite motbør herfra.
Er vel helt naturligt det??
 

teafortwo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2008
Innlegg
175
Antall liker
65
Torget vurderinger
4
En BO Beogram 4002 skal ut og reise.
Og da bør alt sikres best mulig. Transportskruer pickup, generell pakking mm er greit.
Men blir ikke helt klok på platetallerkenen. Den er todelt, en lettere overdel og en tyngre del som reimen går på.
På nettet vises/beskrives av flere, tas den lette av mens den tunge sitter igjen og den sikres med skumgummi el opp til lokket.
Bør den tunge også tas ut? Noen som har erfaringer med dette.
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.531
Antall liker
1.054
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
8002 m mmc1 eller 2.

Har eid en hel haug med disse tangensial spillerne. de er helt rå. men pu er veeeeldig dyre, og alle må overhales etter 30 år pluss.
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.531
Antall liker
1.054
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
 
T

ThomasN

Gjest
Har arvet en Beogram 9500, men den trenger ny pu. Det sitter en utslitt MMC2 på den. Antageligvis den eneste som har vært montert siden spiller var ny i 1991.

Men det er omtrent umulig å oppdrive slike nå. Har sett noen NOS som fort kommer på 15K med frakt og alt.

Ser at Soundsmith lager nye, med tillatelse/lisens fra B&O. Men de er temmelig kostbare de også. 799 USD pluss frakt for en SMMC2. Den som skal tilsvare orginalen.

Er det verdt å legge penger i en PU på disse spillerne?

Tips mottas med takk😀
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.770
Sted
Oslo
Har arvet en Beogram 9500, men den trenger ny pu. Det sitter en utslitt MMC2 på den. Antageligvis den eneste som har vært montert siden spiller var ny i 1991.

Men det er omtrent umulig å oppdrive slike nå. Har sett noen NOS som fort kommer på 15K med frakt og alt.

Ser at Soundsmith lager nye, med tillatelse/lisens fra B&O. Men de er temmelig kostbare de også. 799 USD pluss frakt for en SMMC2. Den som skal tilsvare orginalen.

Er det verdt å legge penger i en PU på disse spillerne?

Tips mottas med takk😀
Takker.eu har b&o MMC 20e på lager til 399€
 
T

ThomasN

Gjest
Takker.eu har b&o MMC 20e på lager til 399€
Det er vel en serie som ikke er ment for min spiller. Ser bare at det skilles på om det eksempelvis er MMC 20 eller MMC 2 hos Soundsmith også. Men usikker på hva som skiller seriene.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.013
Antall liker
20.143
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det er vel en serie som ikke er ment for min spiller. Ser bare at det skilles på om det eksempelvis er MMC 20 eller MMC 2 hos Soundsmith også. Men usikker på hva som skiller seriene.
Som tidligere skrevet i tråden.
Det er 2 helt forskjellige pickuptyper.
Den ene: MMC15, MMC20S/E/EN/CL, MMC4000, MMC 5000, MMC6000 har samme type fatning.
Den andre: MMC1/2/3/4/5 er en annen type, og de 2 typene passer ikke innbyrdes.
Om du hadde en MMC2 før, passer Soundsmiths SMMC2 og SMMC4. Har prøvd å forære vennene mine i USA
en SMMC4, og det er absolutt ingenting å utsette på erstattningerne til Soundsmith ;)

Selv vokter jeg som en ørn over min MMC1, som bare har hatt 2-3 timers spilletid 😁
 
T

ThomasN

Gjest
Som tidligere skrevet i tråden.
Det er 2 helt forskjellige pickuptyper.
Den ene: MMC15, MMC20S/E/EN/CL, MMC4000, MMC 5000, MMC6000 har samme type fatning.
Den andre: MMC1/2/3/4/5 er en annen type, og de 2 typene passer ikke innbyrdes.
Om du hadde en MMC2 før, passer Soundsmiths SMMC2 og SMMC4. Har prøvd å forære vennene mine i USA
en SMMC4, og det er absolutt ingenting å utsette på erstattningerne til Soundsmith ;)

Selv vokter jeg som en ørn over min MMC1, som bare har hatt 2-3 timers spilletid 😁
Jeg kjenner jo absolutt ikke til disse spillerne. Denne blir i såfall en spiller nummer to, min Luxman PD-151 med en Ikeda 9TT pu blir stående.

Men er ikke fremmed for å kjøpe en Soundsmith SMMC1 eller SMMC2 dersom dette er gode spillere. Denne spiller har stått på samme sted hele sitt liv og er i utgangspunktet strøken. Trenger bare en PU som matcher.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.013
Antall liker
20.143
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Om du mener, at du har råd på en SMMC1, da bare stå på da (y)
Selv tror jeg, at en SMMC2 innfrier mere enn godt nokk på noe, som jo i bunn og grunn er en "mid-range"
platespiller. Men som sagt...... dine ører, dine penger. Er sikker på, at Soundsmith ikke skuffer.

Sisst jeg så på Soundsmith hadde de bare SMMC 2 og 4, men ser nå, at de har utvidet med 1 og 3 ;)
 
T

ThomasN

Gjest
Om du mener, at du har råd på en SMMC1, da bare stå på da (y)
Selv tror jeg, at en SMMC2 innfrier mere enn godt nokk på noe, som jo i bunn og grunn er en "mid-range"
platespiller. Men som sagt...... dine ører, dine penger. Er sikker på, at Soundsmith ikke skuffer.

Sisst jeg så på Soundsmith hadde de bare SMMC 2 og 4, men ser nå, at de har utvidet med 1 og 3 ;)
Takk for god info. Da skal jeg tenke litt på hva det blir, er ikke ment for og overta plassen til noe, bare i tillegg til ;)

Har jo stått hos bestefar i over 30 år 😀
 
Topp Bunn