[B]DEN STORE MYTETRÅDEN![/B]

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    MYTE ELLER FAKTA? Live musikk høres bedre ut enn avspilt musikk.
    Ikke hvis jeg skulle ha spilt..! :cool:
    Poenget mitt er at jeg ofte skuffes over lyden når band spiller live. Men da spilles med forsterkning.

    Uten forsterkning i et godt lokale er det vel ingenting som slår live musikk? Men da har man gjerne skiftet sjanger også; i alle fall spilles på akustiske instrumenter.

    Andre som har samme erfaring og deler inntrykket?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    941
    Antall liker
    1.319
    Sted
    Østfold
    Enig, akustisk live er ikke en myte, det er suverent. Men blir ellers ofte skuffa over grøtete lydbilde (og for høyt) på type rock/pop
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.784
    Antall liker
    15.151
    Sted
    Langesund
    Et godt anlegg høres bedre ut enn så og si alle forsterkede konserter og også enkelte ikke forsterkede konserter.

    Dette er en påstand, og burde strengt tatt ikke vært med her, men det er jo egentlig opp til enhver om de heller vil betrakte det som en myte;)
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Jeg er såpass naiv at jeg faktisk tror at majoriteten her inne er i stand til å avdekke 'audiofilt kvakksalveri' uten større problemer.
    Klarer liksom ikke helt å kvitte meg med tanken om at det finnes et snev av irritasjon knyttet til (manglende) ytelse vs pris og at dette faller enkelte tungt for brystet, feks. hos dem som prioriterer annerledes. Dette, mer enn en påtatt Mor Theresa forbarming over stakkarslige medmennesker.
    En selvpåtvungen overbevisning om at ingen tweaks virker eller gir effekt overhodet, blir jo billigst, da....
    Og da sover man jo godt >:D
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er såpass naiv at jeg faktisk tror at majoriteten her inne er i stand til å avdekke 'audiofilt kvakksalveri' uten større problemer.
    Det tror ikke jeg. Antall bidragsytere er ikke i nærheten av antall lesere, folk som gjerne har søkt på et eller annet de lurer på og dermed har havnet i diverse tråder på hfs i sin søken etter svar.

    Jeg er ikke immun mot kvakksalveri selv, hvis det er en produsent som skriver noen velformulerte setninger og viser til noen grafer jeg ikke forstår og i tillegg viser til gode anmeldelser, så blir jeg ofte overbevist nok til å tenke at det kan være noe i det. Da er det kjekt med tilgang til folk som har nok faglig kompetanse til å skille klinten fra hveten - og jeg er evig takknemlig for at slike folk tar seg tid til å dele sin kunnskap.

    Hvordan skal folk uten fagkunnskap vite om en dyr USB kabel kan ha noe for seg?

    Klarer liksom ikke helt å kvitte meg med tanken om at det finnes et snev av irritasjon knyttet til (manglende) ytelse vs pris og at dette faller enkelte tungt for brystet, feks. hos dem som prioriterer annerledes. Dette, mer enn en påtatt Mor Theresa forbarming over stakkarslige medmennesker.
    En selvpåtvungen overbevisning om at ingen tweaks virker eller gir effekt overhodet, blir jo billigst, da....
    Og da sover man jo godt >:D
    Tror du gjør lurt i å pakke disse semi-intellektuelle dårlig skjulte personlige stikk-tankene dine godt inn i de dypeste avkroker i sinnet ditt. Kjedelig om folk skulle tro du var en smålig kar som søkte latterliggjøring av person fordi du selv har et annet verdenssyn.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Jeg er ikke ute etter spesifikke personer, coolio, bare dem som krampaktig skal pådytte andre sine 'velmenende' besserwisser oppfatninger. Her er det vel objektivistene som latterligjør subjektivistene - ikke omvendt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke ute etter spesifikke personer, coolio, bare dem som krampaktig skal pådytte andre sine 'velmenende' besserwisser oppfatninger. Her er det vel objektivistene som latterligjør subjektivistene - ikke omvendt.
    Virker ganske spesifikt for meg, det. Hvordan skiller du mellom hva som er 'velmenende' og faktisk velmenende?

    Forøvrig ikke helt sikker på om jeg like enkelt klarer å skille folk inn i de to gruppene som blir kastet rundt. Føler vi alle svirrer imellom begge leirene, litt avhengig av tema, dagsform og kveruleringslyst.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Jeg er ikke ute etter spesifikke personer, coolio, bare dem som krampaktig skal pådytte andre sine 'velmenende' besserwisser oppfatninger. Her er det vel objektivistene som latterligjør subjektivistene - ikke omvendt.
    Virker ganske spesifikt for meg, det. Hvordan skiller du mellom hva som er 'velmenende' og faktisk velmenende?

    Forøvrig ikke helt sikker på om jeg like enkelt klarer å skille folk inn i de to gruppene som blir kastet rundt. Føler vi alle svirrer imellom begge leirene, litt avhengig av tema, dagsform og kveruleringslyst.
    'Skillet mellom 'velmenende' og velmenende ligger vel i ditt tilsvar her:
    '<<Tror du gjør lurt i å pakke disse semi-intellektuelle dårlig skjulte personlige stikk-tankene dine godt inn i de dypeste avkroker i sinnet ditt. Kjedelig om folk skulle tro du var en smålig kar som søkte latterliggjøring av person fordi du selv har et annet verdenssyn.>>
    - Altså er ikke alle gode råd alltid det de gir seg ut for, men har også en dæsj 'forrakt' slengt inn i ligningen.
    Det blir liksom ikke tålt at man bruker masse penger på tilsynelatende nonsens (i manges syn).
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Biwiring.

    I likhet med spikes, så ble denne myten så utbredt at det omtrent ble umulig å selge høyttalere uten spikes og/eller biwiring-terminaler.
    Men akkurat som med spikes er biwiring helt uten positiv effekt. Evt. hørbar forskjell skyldes økt tverrsnitt, og ikke biwiringprinsippet.
    Like stor tversnittøkning på ett sett kabler er bedre.
    Derimot bruker man biwiring terminalene til biamping istedenfor blir forskjellen påtagelig, etter min erfaring. Så doble terminaler har absolutt noe for seg. Angående spikes vil jeg tro at underlaget har stor betydning. Hos meg har spikes ofte gjort en positiv forskjell.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    'Skillet mellom 'velmenende' og velmenende ligger vel i ditt tilsvar her:
    '<<Tror du gjør lurt i å pakke disse semi-intellektuelle dårlig skjulte personlige stikk-tankene dine godt inn i de dypeste avkroker i sinnet ditt. Kjedelig om folk skulle tro du var en smålig kar som søkte latterliggjøring av person fordi du selv har et annet verdenssyn.>>
    - Altså er ikke alle gode råd alltid det de gir seg ut for, men har også en dæsj 'forrakt' slengt inn i ligningen.
    Det blir liksom ikke tålt at man bruker masse penger på tilsynelatende nonsens (i manges syn).
    Den var ikke spesielt velmenende, det er sant. Den var ment til å være akkurat like sarkastisk og på samme nivå som det den svarte på;
    Klarer liksom ikke helt å kvitte meg med tanken om at det finnes et snev av irritasjon knyttet til (manglende) ytelse vs pris og at dette faller enkelte tungt for brystet, feks. hos dem som prioriterer annerledes. Dette, mer enn en påtatt Mor Theresa forbarming over stakkarslige medmennesker.
    En selvpåtvungen overbevisning om at ingen tweaks virker eller gir effekt overhodet, blir jo billigst, da....
    Og da sover man jo godt >:D
    ... som er et nivå man stadig oftere ser i kommentarfelt rundt omkring og dessverre også oftere her på hfs. Slike dårlige skjulte nedlatende personlige stikk går jeg som regel forbi i stillhet, men i riktig humør gjør jeg det ikke. Da kommer "forakten" for den type oppførsel frem, men det er en voldsomt overdrivende beskrivelse av følelsen av litt irritasjon.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    - Lyden er bedre om kvelden pga mindre støy på strømnettet-

    Dette er en påstand jeg aldri har blitt helt klok på. Jeg har selv erfart noen ganger at jeg, som bor i blokk, opplever lydkvaliteten som bedre utover kvelden sammenlignet med ettermiddagen. Men har dette egentlig noen sammenheng med strømkvalitet eller har det sammenheng med langt lavere støygulv og dermed mer dynamikk og et mer avslappet legeme?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Biwiring.

    I likhet med spikes, så ble denne myten så utbredt at det omtrent ble umulig å selge høyttalere uten spikes og/eller biwiring-terminaler.
    Men akkurat som med spikes er biwiring helt uten positiv effekt. Evt. hørbar forskjell skyldes økt tverrsnitt, og ikke biwiringprinsippet.
    Like stor tversnittøkning på ett sett kabler er bedre.
    Artig at du skulle nevne biwiring. Biwiring har målbar effekt og det er ikke grunnet økt tverrsnitt, men impedansen mellom filterne. Har faktisk opplevd å sette en forsterker i selvsving som følge av biwiring.

    Konklusjon: Det er ikke en myte at biwiring har en reell elektrisk effekt, men på lik linje med overdrevent tverrsnitt er nok den opplevde effekten mellom ørene på tilhengeren.

    double-biwire_freq.png


    double-biwire_phase.png
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    - Lyden er bedre om kvelden pga mindre støy på strømnettet-

    Dette er en påstand jeg aldri har blitt helt klok på. Jeg har selv erfart noen ganger at jeg, som bor i blokk, opplever lydkvaliteten som bedre utover kvelden sammenlignet med ettermiddagen. Men har dette egentlig noen sammenheng med strømkvalitet eller har det sammenheng med langt lavere støygulv og dermed mer dynamikk og et mer avslappet legeme?

    Nå kan vel noe av årsaken til "forvirringen" være hva som defineres som kveld.
    Værst på ettermiddag,bedring utover kvelden og best sen kveld/natt høres normalt ut,
    og er blitt beskrevet slik av de jeg kjenner.


    Det som som de fleste av oss vet er at forbruket er størst morgen og ettermiddag.
    Støy smitter hovedsakelig ovenfra og ned.
    Støynivået i % er lavt på sentralnettet,men blir forsterket nedover,
    hovedsakelig pga. kapasitansene i underliggende nett.


    Her viser disse THD verdiene tydlig fra sentralnett,22kv og 230V nettet hos meg,
    utført av netteiger og Sintef.


    bs1.jpg



    Andre parametre som spiller inn er størrelsen på nettrafo en er tilknyttet.
    Stor nettrafo ,stor kortsluttning-ytelse svelger unna støy.
    Antall abonnenter og belastningsbilde,LC og R da dette (belastningen) er med å dempe støy fra overliggende nett,påtrykt støy.Mange abonnenter og liten trafo er heller ikke gunstig.
    "Passe" størrelse i forhold til abonnenter gir mindre variasjoner.

    Hos meg er bilde nå helt motsatt enn "normalt".
    Har en gigantisk nettrafo,som gir lav nettimpedans/kortsluttning-ytelse og her merkes variasjonene
    svært godt,både påtrykt støy ovenfra og lokalt i egen installasjon og naboers forbruk.
    I praksis er det for få abonnenter,noe som medfører liten demping av påtrykt støy ovenfra.
    Har erfart alle varianter,fra alt for liten,teoretisk stor nok,litt større og nå gigant trafo,
    størrelse fra ukjent 25Hz trafo,220 kva,315kva og nå 800kva.

    En kan også tenke litt på begrepet kildeimpedans.
    Det blir litt som en forsterker med lav utgangsimpedans,høy dempingsfaktor.
    En hører tydeligere forskjell på høyttaler kabler.

    Blide er kompleks både i egen installasjon og videre oppover,
    men du hører tydeligvis forskjell ettermiddag og kveld og det er poenget i diskusjonen,
    så er det årsaken da som diskuteres.
    Ser f.eks LED lys tidvis står svært få timer,årsak?
    Pr dags dato er miljøet rundt Rønnberg det tyngste forskningsmiljøet på dette,
    og har kommet lengst i forståelsen av støy lokalt,men er ikke i mål enda.

    Ser at mine erfaringer med nettimpedans,og forsøk på å unngå at egne apparater
    kontaminerer hverandre stemmer godt med hva som beskrives her.
    Teori og praksis temmer svært så godt.

    http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:999206/FULLTEXT01.pdf

    Det smutsiga nätet - Artikelarkiv - Euphonia Audioforum


    Sarah vet varför hårtorkar startar mitt i natten - elinstallatoren.se

    Sarah Rönnberg. Hon införde begreppet supratoner, och det var hon som insåg att de uppför sig annorlunda är vanliga lågfrekventa övertoner. Hon lyckades även presentera de första systematiska modellerna som förklarade det som hade mätts upp.

    Att området fortfarande är relativt outforskat beskriver hon som väldigt spännande.

    – Jag får vara lite pionjär och behöver inte gå i andras fotspår, säger hon.

    Här har Sarah gjort många intressanta upptäckter. Som att supratonerna ibland breder ut sig på oväntade sätt. Vid ett tillfälle mätte hon exempelvis upp en viss distorsion från en LED-lampa. När hon sedan skruvade in ytterligare en LED-lampa så sjönk distorsionen. Det visade sig att störningarna ”städades bort” av den nya lampan i stället för att spridas på nätet. På samma vis kan lampor svälja störningar från solcellsomriktaren.

    – Jättebra för nätet, men kanske inte så lyckat för lampan, konstaterar Sarah

    Sarah Rönnberg har även upptäckt många resonansfenomen. Växelriktaren ger exempelvis ifrån sig supratoner vars amplitud fördubblas när tv:n kopplas in. Men hon har aldrig uppmätt toner som är större än de som elmätaren sänder ut i sin kommunikation.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Jeg opplever også bedre lyd om kvelden, men tror det også henger sammen med to andre faktorer, nemlig mindre bakgrunnsstøy fra utsiden og mangel av forstyrrende lysinnslipp. Noen trekker også for gardinene som kan gi en effekt.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    - Lyden er bedre om kvelden pga mindre støy på strømnettet-

    Dette er en påstand jeg aldri har blitt helt klok på. Jeg har selv erfart noen ganger at jeg, som bor i blokk, opplever lydkvaliteten som bedre utover kvelden sammenlignet med ettermiddagen. Men har dette egentlig noen sammenheng med strømkvalitet eller har det sammenheng med langt lavere støygulv og dermed mer dynamikk og et mer avslappet legeme?
    Har nøyaktig samme opplevelser.

    Lenge leve nevrosene...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    'Skillet mellom 'velmenende' og velmenende ligger vel i ditt tilsvar her:
    '<<Tror du gjør lurt i å pakke disse semi-intellektuelle dårlig skjulte personlige stikk-tankene dine godt inn i de dypeste avkroker i sinnet ditt. Kjedelig om folk skulle tro du var en smålig kar som søkte latterliggjøring av person fordi du selv har et annet verdenssyn.>>
    - Altså er ikke alle gode råd alltid det de gir seg ut for, men har også en dæsj 'forrakt' slengt inn i ligningen.
    Det blir liksom ikke tålt at man bruker masse penger på tilsynelatende nonsens (i manges syn).
    Den var ikke spesielt velmenende, det er sant. Den var ment til å være akkurat like sarkastisk og på samme nivå som det den svarte på;
    Klarer liksom ikke helt å kvitte meg med tanken om at det finnes et snev av irritasjon knyttet til (manglende) ytelse vs pris og at dette faller enkelte tungt for brystet, feks. hos dem som prioriterer annerledes. Dette, mer enn en påtatt Mor Theresa forbarming over stakkarslige medmennesker.
    En selvpåtvungen overbevisning om at ingen tweaks virker eller gir effekt overhodet, blir jo billigst, da....
    Og da sover man jo godt >:D
    ... som er et nivå man stadig oftere ser i kommentarfelt rundt omkring og dessverre også oftere her på hfs. Slike dårlige skjulte nedlatende personlige stikk går jeg som regel forbi i stillhet, men i riktig humør gjør jeg det ikke. Da kommer "forakten" for den type oppførsel frem, men det er en voldsomt overdrivende beskrivelse av følelsen av litt irritasjon.
    Greit dette, coolio.
    Har dog intet problem med å innrømme at jeg sover bedre når jeg føler 'ting er på plass' og det ikke er noe svakt ledd (på papiret). Kanskje en noe 'feilslått' overbevisning som nok kan ha godt av å utfordres til tider :cool:
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Myte eller fakta?
    Hifi-entusiaster er lettlurte nevrotiske tullinger.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg er støybilde i rom og utenfor rimelig lavt,bortsett fra når det er overløp i vannmagasinet.
    Har ett stykke til vei og naboer.Lysinnstråling?I nord har de jo dagslys hele tiden sommerstid.
    Har en lyst å høre musikk spiller det ingen rolle tror jeg.Har en ikke lyst å lytte til musikk
    spiller det liten rolle hvor bra anlegg en har,eller om det er lyst eller mørk,god eller dårlig strøm.

    Er det hørbart er det også målbart sier noen.

    Disse målingene er utført der eneste variabel er nettimpedansen.

    "normal" nettimpedans øverst,og sterkt reduser nettimpedans under.

    rta 03.10.16 ams (2).jpg

    rta 03.10.16 sms (2).jpg


    Store forskjeller som gir sterkt redusert ref.lev. på siste måling.
    Dette betyr slik jeg ser det sterkt redusert støygulv,forårsaket av egen elektronikk, som gir bl.a økt dynamikk,og att jeg kan/må skru opp volumpotmeter mye mer.
    Som på en topp innspillinger der en må høyere opp med volum.


    Her vises forskjellen når vi er tilkoblet sentralnettet og i "øydrift" med diesel aggregat
    der THD er skyhøye og 5 harmoniske især er sterkt fremtredende.


    nett 2 (2).jpg

    aggregat (2).jpg



    Dette viser at elektronikken takler THD og lavere harmoniske svært så bra.


    Hva skjer når en setter inn ett nettfilter til elektronikken i en "normal" situasjon med "høy" nettimpedans?Det låter "bedre" ,og det vises på målingene.

    "Normalt øverst",med nettfilter i midten,og med "lav nettimpedans(uten bl.a nettfilter) nederst.
    Bra,bedre,best.


    rta 03.10.16 ams (2).jpg

    mes filter (2).jpg

    rta 03.10.16 sms (2).jpg



    Nettfilter tar bl.a RFI,og RFI blir vanskelig å være uten/unngå i tettbygde strøk med basestasjoner,
    wifi og mye annet.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    - kuttet grunnet lengde -
    Takk ymir. Ser ut som litt tyngre lesning må til :)
    Ja,disse" Diva filene" er tungt lesestoff,spesielt dersom en ikke er virkelig interessert i stoffet.
    Sendte "sommerlektyre" til min saksbehandler (SB) hos netteier.Siv.ing. med spenningskvalitet som levebrød,
    men da hovedsakelig på høyspent siden.

    http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:999206/FULLTEXT01.pdf

    e-post fra SB.



    Dette var virkelig interessant. Jeg har foreløpig skummet stoffet og ser at jeg trenger tid til å fordøye innholdet.
    Takk for tipset.
    Og fortsatt god sommer.

    Mvh
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Må ikke glemme at naboene og verden forøvrig støyer på flere måter enn gjennom strømnettet, da...

    Mindre biltrafikk utenfor vinduet, naboen skrudd av TV'en, ferdig med å krangle, lagt ungene? Det gjør ingen ting fra eller til for anleggets ytelse, men støynivået reduseres ganske betraktelig. Mulig strømnettet har noe å si, men mot det naturlige støygulvet er det nok temmelig marginalt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Forøvrig synes jeg det er litt søtt, dette forsøket på å fremheve egen tråd med fete typer i overskriften. [B ][ /B] :D
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Må ikke glemme at naboene og verden forøvrig støyer på flere måter enn gjennom strømnettet, da...

    Mindre biltrafikk utenfor vinduet, naboen skrudd av TV'en, ferdig med å krangle, lagt ungene? Det gjør ingen ting fra eller til for anleggets ytelse, men støynivået reduseres ganske betraktelig. Mulig strømnettet har noe å si, men mot det naturlige støygulvet er det nok temmelig marginalt.
    Jada, er klar over det. Så det er mer på tross av - forsøkt "kontrollert" for disse faktorene - at troen på små troll ikke gir helt slipp.

    Og "overtroen" er ikke helt uten belegg; vi vet det skjer en del i nettet og det rundt som kan måles.

    Men jeg heller nok nest til troen på det psykologiske likevel. Holder bare døren litt på gløtt for mer fantastiske forklaringer.

    :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Må ikke glemme at naboene og verden forøvrig støyer på flere måter enn gjennom strømnettet, da...

    Mindre biltrafikk utenfor vinduet, naboen skrudd av TV'en, ferdig med å krangle, lagt ungene? Det gjør ingen ting fra eller til for anleggets ytelse, men støynivået reduseres ganske betraktelig. Mulig strømnettet har noe å si, men mot det naturlige støygulvet er det nok temmelig marginalt.

    Dersom en vil kalle dette marginalt så bør en gå i tenkeboksen


    rta 03.10.16 ams (2).jpg

    rta 03.10.16 sms (2).jpg



    Normalen inn og ute miljø hos meg


    inne

    inne.jpg


    ute



    en sjelden gang er det ikke mulig med finlytting




    Det er to parametre som betyr mye.Rom,akustikk,høyttaler plassering og strøm,
    har en bra styr på det er det mye rart som spiller svært så bra.
    Her er det også mange myter.


    Det beste rommet?



     
    L

    larkus!

    Gjest
    MYTE 1
    Kabler må vurderes som en komponent som betyr like mye for lyden som andre komponenter i anlegget.

    MYTE 2
    Ytelsen fra kabler er systemavhengig.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Forøvrig synes jeg det er litt søtt, dette forsøket på å fremheve egen tråd med fete typer i overskriften. [B ][ /B] :D
    Mer utspekulert og kynisk enn søtt, synes nå jeg.
    Fungerte dessverre ikke i forumoversikten.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    "Hifientusiaster" går inn i tråder de antagelig ikke liker og poster haugevis av brødtekst, videoer og bilder samt linker for å få tråden off topic.

    Myte eller fakta?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Må ikke glemme at naboene og verden forøvrig støyer på flere måter enn gjennom strømnettet, da...

    Mindre biltrafikk utenfor vinduet, naboen skrudd av TV'en, ferdig med å krangle, lagt ungene? Det gjør ingen ting fra eller til for anleggets ytelse, men støynivået reduseres ganske betraktelig. Mulig strømnettet har noe å si, men mot det naturlige støygulvet er det nok temmelig marginalt.

    Dersom en vil kalle dette marginalt så bør en gå i tenkeboksen


    Vis vedlegget 449358
    Vis vedlegget 449359


    Normalen inn og ute miljø hos meg


    inne

    Vis vedlegget 449360

    ute



    en sjelden gang er det ikke mulig med finlytting




    Det er to parametre som betyr mye.Rom,akustikk,høyttaler plassering og strøm,
    har en bra styr på det er det mye rart som spiller svært så bra.
    Her er det også mange myter.


    Det beste rommet?



    Greit nok at du muligens har både lavere og mer døgnstabil bakgrunnsstøy enn de fleste av oss. Men dette skjønner jeg lite av.

    Skal det sammenlignes så må du poste:

    #1: Bakgrunnsstøyen, som du forsåvidt har gjort.

    #2: Støyen anlegget produserer som følge av variasjonene i nettspenning/-støy/-impedans.

    Og begge deler på samme format, takk.

    Ellers blir i overkant indirekte for at jeg skal skjønne noe av det.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Er hverken lærer, journalist eller forfatter ,så lettest for meg er klipp og lim:)

    Men ett forsøk.

    Sådan "låter"/måler det i lytteposisjon med "høy" nettimpdans som er fra forsterkeren/elektronikkens
    transformator,iec kontakt,iec støpsel til kabel,nettkabel,schuko støpsel,veggkontakt,kabling frem til sikring,
    sikring,fordelingskinne i sikringsskap,jordfeilbryter,KWH måler,hovedsikring,kabel frem til netteiers fordelingstransformator,
    samt netteiers transformator.


    rta 03.10.16 ams (2).jpg


    Senker en nettimpedansen,fra forsterker og FREMOVER;) i kjeden kan en oppnå dette

    rta 03.10.16 sms (2).jpg



    En betydelig senking av elektronikkens støygulv,ved at dens egenstøy lettere når matepunktet til netteiers fordelingstrafo,
    istedenfor at den blir værende i egen installasjon.Ref.lev fra 60.1 til 55.6 er ikke marginalt.

    Viola..ingen oppvarmingstid lenger,oppvarmingstiden for stereoen er bare stabilisering av støystrømmene fra eget utstyr.
    Der er en myte oppklart?

    Ser en på målingene så er der også hendt noe i sub området.Zu Audio sub med Hypex.
    Hypex er altså ikke upåvirkelig av nettet som noen hevder.Nok en myte.

    Det en har gjort er noe med egenprodusert nettstøy.Det som gjenstår er påtrykt støy fra overforliggende nett,sentralnettet.
    Den må vi leve med,samt "noe?" støy fra naboer.Den biten,støy fra hus til hus har forskerne helt styr på enda.
    De vet litt men ikke hvor mye og hvordan som vandrer mellom installasjonene.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er disse verdiene målt i lytteposisjon ved avspilling av white noise og tallene viser avvik på forskjellige frekvenser i forhold til referanse volum? Eller er jeg på viddene her?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ok, så for å få sammenlignbare tall har mikrofonen stått på samme plass og volumnivået har vært justert til det samme på forsterker/volumkontroll?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    4.491
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Myte blandt car-fi folket: Bassrefleksporten skal ha samme diameter som magneten.
    Ellers kan denne hobbyen sammenliknes med religion kontra vitenskap.
    Eksempel:
    "Målinger og dokumentasjon rokker ikke min tro på at rørforsterker og horn er best".
    Har man troen, har man alt,--- og da er alt vel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn