1. Det er liten tvil om at den er høyst varierende. Jeg stiller meg allikevel svært skeptisk til om det er til det beste for samfunnet om man lar de ansvarsløse sette premissene for hvordan det skal drives. Hvis man i vern av de ansvarsløse skal frarøve alle sine friheter og sitt ansvar, så kan jeg ikke forstå hvordan et samfunn får utnyttet sine menneskelige ressurser.
2. Igjen, samme innvending. Hvis man som konsekvens av dette legger bånd på de ressurssterke, så vil samfunnet under ett tape fordi man ikke får utnyttet dets menneskelige ressurser.
Det jeg argumenterer for er ikke å la de "uansvarlige" legge premissene for samfunnets øvrige borgere, snarere tvert om. Det jeg argumenterer for er at samfunnet rett og slett bør ta en del valg på vegne av disse svake fordi de ikke er i stand til å treffe gode valg på egen hånd. Dette er formynderi, og jeg er klar over det. Jeg regner med å få pepper for standpunktet, velbegrunnet sådan.
Men, etter mitt syn finnes bare to alternativer:
a) Å Lage et sikkerhetsnett som fanger dem opp etter at de helt har ødelagt sin selvopprettholdelsesevne. Dermed ender vi lett opp med å finansiere misbruk av f. eks. spilleautomater, narkotika, eller for den saks skyld alkohol. Eventuelt må vi finansiere rehabiliteringstiltak.
b) Å la dem gå til grunne så snart de viser seg ute av stand til å ta vare på seg selv.
3. Læringsprosessen kan ikke skilles fra konkurranserealiteten, nei. Derfor, hvis man fjerner den naturlige konkurransen i et samfunn, så vil man også underminere læringsprosessen. Hvis ansvaret for vårt ve og vel overlates til myndigheter og reguleringer, så mister vi evnen til å ta det selv.
Det jeg her mener er ikke at vi helt skal fjerne konkurransen eller dens insentiver. Jeg mener absolutt at samfunnsnyttig og egennyttig aktivitet skal premieres. Det er greit at noen har til dels mye mer enn andre. Jeg er uenig med deg, men det betyr ikke at jeg har diametralt motsatt syn på hva som er riktig. Dessuten: For at konkurransen skal stimulere ønsket adferd hos alle, må det være premier tilgjengelig for alle. Fullt gjennomført vil liberalisme etter mitt syn gi en dypere og mer fastlåst inndeling i vinnere og tapere. Redusert sosial mobilitet vil ikke stimulere noen til økt innsats.
4. Hvis direktøren "vinner" så betyr det verdiskapning. Noe som også indirekte vil komme bonden til gode. Mellomklassen i vestlige, kapitalistiske samfunn er enorm og lever godt. De aller, aller fleste har vunnet på det.
For at direktøren skal "vinne" må naturligvis verdiskapning finne sted. Jeg ser derimot ikke en ubrytelig lenke av årsakssammenhenger fra økt velstand hos direktøren til det samme hos bonden. (Direktøren handler i sin egen interesse, ingen andres). Derimot vil de begge kunne hente sin velstand fra den samme verdiskapningen. Verdiene som ender hos de enkelte er et spørsmål om både verdiskapning
og fordeling. Det ene kan variere uavhengig av det andre.
Jeg har som sagt ikke et standpunkt som er diametralt motsatt av ditt, Ivar. Jeg er bare ute etter å nyansere det jeg oppfatter som et kompromissløst og absoluttistisk syn fra din side.
Som en smart kollega sa en gang:
"Hvis alt du har i verktøykassa er en hammer, vil alle problemer se ut som spiker"