Bør spilleautomater forbys i Norge?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Derfor skal f.eks jeg hindres i å kaste noen kroner til en hjelpeorganisasjon mens kjæresten er på "shopping" ?
Joa, klart det blir riktig at DU får øket skatt for å hjelpe samme organisasjon ettersom min støtte er blitt borte. Fint med slike personer som Honkey. Tar du den så tar du den sa mannen og lesset skatter på eslet.
Hva er det neste forbud mot bilkjøring ? Vi har x antall ulykker i dette land som koster, værst er det med invalidiserte som samfunnet da må ta seg av i stor grad. Det er vel fint det også, det skaper jo arbeidsplasser.

På den annen side; når den frie vilje er borte da er det bare tvang eller offentlige pålagte handlingsmønstre igjenn ??
Dette tegnet: "?" er et spørsmålstegn. Slike settes etter en setning for å forklare leseren at en stiller et spørsmål, i motsetning til å komme med en påstand. Jeg har IKKE tatt stilling til hva jeg mener om spilleautomater, bare forsøkt å sette ting inn i et perspektiv.

Honkey
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
... hva er frihet?...

Honkey
Dette, mine damer og herrer, er spørsmålet.

De selværklærte liberalistene har etter min mening ikke viljen til å ta spørsmålet på alvor og diskutere det på en grundig måte.
Eller: De virkelig smarte/slue 'sjakkspillerne' blant dem skjuler sin virkelige agenda.

De diskuterer temaet 'frihet' med utgangspunkt i en mangelfullt begrunnet antagelse om at 'de eneste inngrep i et menneskes frihet er de som foretas av staten gjennom lover'.

De nekter å tenke seg muligheten for at et individ kan ende opp med større 'netto'-frihet dersom de nektes friheten til å sette seg selv i forskjellige avhengighetsforhold.

De lurer seg unna spørmålet om hvorvidt 'dette også er et spørsmål om fordeling av frihet mellom enkeltmennesker'.

Konsekvent gjennomført er det så langt jeg kan se sånn at 'liberalismen' konsoliderer, eller til og med forsterker den skjeve fordelingen av frihet som allerede finnes i samfunnet. Jeg mener at dette ikke er ønskelig.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
De nekter å tenke seg muligheten for at et individ kan ende opp med større 'netto'-frihet dersom de nektes friheten til å sette seg selv i forskjellige avhengighetsforhold.
Hvis du mener at mennesker under fritt valg og egenansvar er autonomt selvdestruktive, så impliserer det at mennesket som sådan ikke er kapabelt til å ta vare på sitt og artens liv. I så fall har du på mange måter avskrevet menneskeheten.

Jeg deler ikke den oppfatningen. Jeg er hellig overbevist om at individets evne til å ta ansvar for seg selv best utvikles ved at det gis ansvar for seg selv. Øvelse gjør mester, overdras egenansvaret fra individet til kollektivet, vil individene miste evnen til å ta ansvar og kollektivet kollapser.

Eller: De virkelig smarte/slue 'sjakkspillerne' blant dem skjuler sin virkelige agenda.
Jeg ser frem til å høre teoriene om hvilken utspekulert, skjult agenda man har bak det å diskutere spilleautomater på et hifi-forum.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis du mener at mennesker under fritt valg og egenansvar er autonomt selvdestruktive, så impliserer det at mennesket som sådan ikke er kapabelt til å ta vare på sitt og artens liv. I så fall har du på mange måter avskrevet menneskeheten.

Jeg deler ikke den oppfatningen. Jeg er hellig overbevist om at individets evne til å ta ansvar for seg selv best utvikles ved at det gis ansvar for seg selv. Øving gjør mester, overdras egenansvaret fra individet til kollektivet, vil individene miste evnen til å ta ansvar og kollektivet kollapser.
Dette er i aller høyeste grad legitim kritikk av mitt syn, som jeg skal prøve å nyansere. Mitt syn inneholder utvilsomt en begrenset tillit til enkelte menneskers evne til å fremme egne interesser. Men jeg hevder ikke, som du leser meg, at mennesker isolert sett er selvdestruktive. Jeg mener derimot at noen vil tape sine friheter til andre sterkere mennesker i en konkurransesituasjon. Vi kan ikke isolere læringsprosessen fra den kampen om posisjoner som pågår i samfunnet. Derfor vil jeg hevde at "øvelse gjør mester" beskriver virkeligheten på en ganske dårlig måte. Konkurransen pågår gjennom hele livet, for alle mennesker. Resultatet fra foregående dags konkurranser slettes ikke, men hver ny dags resultater summeres med de foregående. Dette stopper heller ikke ved et generasjonsskifte. Barn starter i høyeste grad med foreldrenes resultater som utgangspunkt.

Jeg ser frem til å høre teoriene om hvilken utspekulert, skjult agenda man har bak det å diskutere spilleautomater på et hifi-forum.
På dette forum finner jeg ingen grunn til å anta at noen seiler under falskt flagg.

Derimot fremmes liberalisme av andre, mektigere aktører på andre arenaer. Jeg er ikke alltid sikker på at liberalismens konsekvenser er de samme for en bonde på Fauske som for en direktør og styreformann i Oslo. Direktøren vil nok vinne mye på liberalisering, og fremmer den i informert egeninteresse. Bonden lar seg muligens blende av et besnærende og dårlig utviklet bilde av liberalismens endelige konsekvenser. Den skjulte agendaen finnes der direktøren overbeviser bonden.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.248
Antall liker
299
Hva med Wolleviks private casino, Oslo Børs??
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
1. Mitt syn inneholder utvilsomt en begrenset tillit til enkelte menneskers evne til å fremme egne interesser.

2. Jeg mener derimot at noen vil tape sine friheter til andre sterkere mennesker i en konkurransesituasjon.

3. Vi kan ikke isolere læringsprosessen fra den kampen om posisjoner som pågår i samfunnet. Konkurransen pågår gjennom hele livet, for alle mennesker.

4. Jeg er ikke alltid sikker på at liberalismens konsekvenser er de samme for en bonde på Fauske som for en direktør og styreformann i Oslo. Direktøren vil nok vinne mye på liberalisering, og fremmer den i informert egeninteresse. Bonden lar seg muligens blende av et besnærende og dårlig utviklet bilde av liberalismens endelige konsekvenser. Den skjulte agendaen finnes der direktøren overbeviser bonden.
1. Det er liten tvil om at den er høyst varierende. Jeg stiller meg allikevel svært skeptisk til om det er til det beste for samfunnet om man lar de ansvarsløse sette premissene for hvordan det skal drives. Hvis man i vern av de ansvarsløse skal frarøve alle sine friheter og sitt ansvar, så kan jeg ikke forstå hvordan et samfunn får utnyttet sine menneskelige ressurser.

2. Igjen, samme innvending. Hvis man som konsekvens av dette legger bånd på de ressurssterke, så vil samfunnet under ett tape fordi man ikke får utnyttet dets menneskelige ressurser.

3. Læringsprosessen kan ikke skilles fra konkurranserealiteten, nei. Derfor, hvis man fjerner den naturlige konkurransen i et samfunn, så vil man også underminere læringsprosessen. Hvis ansvaret for vårt ve og vel overlates til myndigheter og reguleringer, så mister vi evnen til å ta det selv.

4. Hvis direktøren "vinner" så betyr det verdiskapning. Noe som også indirekte vil komme bonden til gode. Mellomklassen i vestlige, kapitalistiske samfunn er enorm og lever godt. De aller, aller fleste har vunnet på det.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
11.431
Antall liker
3.966
4. Hvis direktøren "vinner" så betyr det verdiskapning. Noe som også indirekte vil komme bonden til gode. Mellomklassen i vestlige, kapitalistiske samfunn er enorm og lever godt. De aller, aller fleste har vunnet på det.
"Direktøren" kunne godt være synonymt med Italias Berlusconi. Dirøktøren som eier "halve" Italia. Han eier 6 av 7 TV kanaler og er selveste liberalisten i egen person.
Vel, han etterlater seg et fallende og korrupt Italia. Økonomien er dadundas med negativ økonomisk vekst.

For øvrig så mener jeg det er dynamikken mellom en vekselvis moderat liberalistisk og sosialistisk politikk som er vekstfremmende for befolkninga under ett.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.842
Antall liker
11.487
2. Igjen, samme innvending. Hvis man som konsekvens av dette legger bånd på de ressurssterke, så vil samfunnet under ett tape fordi man ikke får utnyttet dets menneskelige ressurser.

.
Ok, så da skal vi ha et flerdelt samfunn da? Et regelverk for de ansvarsløse, et for de resurssvake og være liberal ovenfor de resurssterke?
Vi lever i et samfunn, og et samfunn kjennetegnes bl.a. av at individene er avhengig av hverandre. Se bare på en bikube eller en maurtue.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
"Direktøren" kunne godt være synonymt med Italias Berlusconi. Dirøktøren som eier "halve" Italia. Han eier 6 av 7 TV kanaler og er selveste liberalisten i egen person.
Berlusconi liberal? Forza Italia er et kristendemokratisk parti, Berlusconi er en standard konservativ og på ingen måte en liberaler. Dessuten er Italias økonomiske problemer dyptgående og daterer langt tilbake. Det har vært mangel på reformer og kostnadskutt (på ditt språk: høyredreininger), ikke omvendt. The Economist forutser at Italia vil slite minst like mye under den nye regjeringen.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.825
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ser ut som mange ikke skjønner forskjell mellom konservativ og liberal.
carl i hagen er for eksempel hyperkonservativ (endog reaksjonær), selv om han har en retorikk som spiller på det liberale. (det samme kan sies om berlusconi).
skjervengen og grøntun var ekte liberalere, og de er forståelig nok ikke i frp lengre.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Jeg synes det er omvendt, at retorikken er konservativ, men politikken i hvert fall delvis liberal. Deler av programmet, feks synet på skatter, avgifter, privatisering og individualisme, er (i større grad enn for andre partier) i tråd med liberalistiske idealer. Dette skjæringspunktet er ganske typisk for partier og politikere som går under betegnelsen neokonservative, som republikanerne i USA og flere andre europeiske partier; mindre økonomisk og administrativ statsforvaltning, men ofte parret med et konservativt verdisyn, nasjonalisme og ønske om å styrke "the rule of law". Berlusconi er dog mer tradisjonelt konservativ, mer type KrF, og har økt offentlige utgifter i sin tid i regjering.

Det eneste sanne liberale partiet i Norge er Det Liberale Folkepartiet, men det er mildt sagt en marginal politisk kraft. Uansett, dette var ikke en partidebatt, jeg lar den ballen ligge i det videre.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
1. Det er liten tvil om at den er høyst varierende. Jeg stiller meg allikevel svært skeptisk til om det er til det beste for samfunnet om man lar de ansvarsløse sette premissene for hvordan det skal drives. Hvis man i vern av de ansvarsløse skal frarøve alle sine friheter og sitt ansvar, så kan jeg ikke forstå hvordan et samfunn får utnyttet sine menneskelige ressurser.
2. Igjen, samme innvending. Hvis man som konsekvens av dette legger bånd på de ressurssterke, så vil samfunnet under ett tape fordi man ikke får utnyttet dets menneskelige ressurser.
Det jeg argumenterer for er ikke å la de "uansvarlige" legge premissene for samfunnets øvrige borgere, snarere tvert om. Det jeg argumenterer for er at samfunnet rett og slett bør ta en del valg på vegne av disse svake fordi de ikke er i stand til å treffe gode valg på egen hånd. Dette er formynderi, og jeg er klar over det. Jeg regner med å få pepper for standpunktet, velbegrunnet sådan.
Men, etter mitt syn finnes bare to alternativer:
a) Å Lage et sikkerhetsnett som fanger dem opp etter at de helt har ødelagt sin selvopprettholdelsesevne. Dermed ender vi lett opp med å finansiere misbruk av f. eks. spilleautomater, narkotika, eller for den saks skyld alkohol. Eventuelt må vi finansiere rehabiliteringstiltak.
b) Å la dem gå til grunne så snart de viser seg ute av stand til å ta vare på seg selv.

3. Læringsprosessen kan ikke skilles fra konkurranserealiteten, nei. Derfor, hvis man fjerner den naturlige konkurransen i et samfunn, så vil man også underminere læringsprosessen. Hvis ansvaret for vårt ve og vel overlates til myndigheter og reguleringer, så mister vi evnen til å ta det selv.
Det jeg her mener er ikke at vi helt skal fjerne konkurransen eller dens insentiver. Jeg mener absolutt at samfunnsnyttig og egennyttig aktivitet skal premieres. Det er greit at noen har til dels mye mer enn andre. Jeg er uenig med deg, men det betyr ikke at jeg har diametralt motsatt syn på hva som er riktig. Dessuten: For at konkurransen skal stimulere ønsket adferd hos alle, må det være premier tilgjengelig for alle. Fullt gjennomført vil liberalisme etter mitt syn gi en dypere og mer fastlåst inndeling i vinnere og tapere. Redusert sosial mobilitet vil ikke stimulere noen til økt innsats.

4. Hvis direktøren "vinner" så betyr det verdiskapning. Noe som også indirekte vil komme bonden til gode. Mellomklassen i vestlige, kapitalistiske samfunn er enorm og lever godt. De aller, aller fleste har vunnet på det.
For at direktøren skal "vinne" må naturligvis verdiskapning finne sted. Jeg ser derimot ikke en ubrytelig lenke av årsakssammenhenger fra økt velstand hos direktøren til det samme hos bonden. (Direktøren handler i sin egen interesse, ingen andres). Derimot vil de begge kunne hente sin velstand fra den samme verdiskapningen. Verdiene som ender hos de enkelte er et spørsmål om både verdiskapning og fordeling. Det ene kan variere uavhengig av det andre.

Jeg har som sagt ikke et standpunkt som er diametralt motsatt av ditt, Ivar. Jeg er bare ute etter å nyansere det jeg oppfatter som et kompromissløst og absoluttistisk syn fra din side.

Som en smart kollega sa en gang:

"Hvis alt du har i verktøykassa er en hammer, vil alle problemer se ut som spiker"
 
W

wurst

Gjest
Det jeg argumenterer for er at samfunnet rett og slett bør ta en del valg på vegne av disse svake fordi de ikke er i stand til å treffe gode valg på egen hånd. Dette er formynderi, og jeg er klar over det.
Mitt syn inneholder utvilsomt en begrenset tillit til enkelte menneskers evne til å fremme egne interesser.
Det springende spørsmålet blir da: hvem er det - av enkeltmennesker eller grupper - som har så overlegen moralsk standard fremfor andre at den/de kan overprøve hva som er best for andre mennesker (med unntak av de som pga. en eller annen funksjonshemming ikke har evne til å greie seg selv)? Hva/hvem er samfunnet i denne sammenhengen? Hvilken moralsk begrunnelse har du for å hevde at din oppfattelse av virkeligheten er "bedre" eller "riktigere" enn andres?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har ikke noe godt svar, Wurst. Hvis jeg maktet å formulere en god og sammenhengende begrunnelse for mitt nokså intuisjonsstyrte standpunkt, ville jeg skrevet bok om det.

Likevel vil jeg knytte noen kommentarer til din innvending.

Det er ikke et spørsmål om å tre mine moralske synspunkter over hodet på andre.

De handlinger som jeg vil lovbegrense er de som direkte rammer andre, og de som er ødeleggende for dem som utfører dem. De fleste vil uten særlig motforestillinger akseptere den første gruppen. Den andre gruppen er mer kontroversiell. Dersom man ikke vil ha et samfunn hvor man tillater at mennesker går til grunne, må man forby selvdestruktive handlinger (eller komme med et reellt alternativ). Jeg finner ingen slike alternativer. Jeg har også store problemer med å se på at andre mennesker går til grunne.

For å vende tilbake til det opprinnelige spørsmålet:

Det at mennesker spiller bort "trygda", hører hjemme i gruppen selvdestruktive handlinger.

Det at noen utnytter disse menneskenes svakhet til å tjene penger på dette, hører så langt jeg kan se hjemme i gruppen handlinger som rammer andre.

I dagens norske samfunn rammes ikke engang bare de som spiller bort "trygda", men også alle de som finansier den gjennom skatt.

I prinsippet ser jeg ikke forskjell mellom foreldres begrensning av sine barns frihet, og "samfunnets" beskyttelse av selvdestruktive enkeltpersoner. Vanskelighetene for samfunnet i stort oppstår, som du påpeker, når vi spør om hvem som er hva.
 
R

Ronny_D

Gjest
Å forby bortspilling av trygda ? I den grad den økonomiske forstand er så lav, er dette en annen innfalsvinkel til hva som ellers er naturlig selvpålagthet ? Når fornuften svikter hjelper det med "styrende" lover i det heletatt ?
Det er vel i normalforstand forbud mot å sulte ihjel, siden suesidforsøk er straffbart.
Hadde det ikke virket like preventivt å straffe med samfunnslosji og økonomisk forfølging for de som blakket seg. Forfølgingen varer jo en stund og skulle derfor virke "passe preventiv".

Åssen fikser naturen det når spillegale individer bytter bananer i sitt spill med aper? Kunne jo hvert en studie på gjentakelsesfrekvens og læring av erfaring (øyeblikkelig erfaring). De nye automatene skal visst bli slik at dersom du ikke vinner får du i beste fall en på trynet ::)

Man skulle jo tro det skulle gå ant å snakke fornuft til 70 000 mennesker i frihet? Jeg ville sagt ja, men dersom disse individer finner friheten så tvingende kan de jo tilbys JOBB i rolige omgivelser blandt snille mennesker. I tillegg beskyttelse mot automater, eldrehjem er ett eksempel bå beskyttet arbeidsplass for mennesker som kan trenge å beskytte seg mot seg selv, i tillegg utgangskontroll for eget beste. Enklere kan man ikke slå to fluer i ett smekk ;)

Vi skulle kanskje hatt noen institusjoner til siden det er så mange i soningskø som ikke ser ut til å være av voldelig karakter. Bemanningsbehovet i eldreomsorgen er for øyeblikket......
Dersom dette blir for preventivt blir bemanningssituasjonen igjen forstyrret, men eldrebølgen kan da ikke vare evig den heller. Er de rette mennesker på plass får vi handtert eldrebølgen sammen med spillebølgen. En unik mulighet til gjensidig behovsutbytte i ett spesialtilpasset samfunn. Hvem er vel bedre egnet enn snille kronerullere i en slik JOBB?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.842
Antall liker
11.487
Det som er rart med spilleautomater er at eieren (entrepenøren) må ha en veldedig eller ideell organisasjon som "ryggdekning" for å sette ut en automat. Laget/organisasjonen får da 10 prosent av inntektene, butikken en del og entrepenøren resten.
Hvis derimot en forening/lag arrangerer lotteri så må 1/3 av omsetningen gå til gevinster og politiet må foreta trekningen. Hvem i huleste har åpnet for automatentrepenører?
 
W

wurst

Gjest
Jeg har ikke noe godt svar, Wurst. Hvis jeg maktet å formulere en god og sammenhengende begrunnelse for mitt nokså intuisjonsstyrte standpunkt, ville jeg skrevet bok om det.
Det betyr at du må innrømme andre både å utforme og praktisere andre syn enn ditt.

Det er ikke et spørsmål om å tre mine moralske synspunkter over hodet på andre.
Allikevel er det dette som blir praksis hvis du får gjennomslag for dine holdninger.

Dersom man ikke vil ha et samfunn hvor man tillater at mennesker går til grunne, må man forby selvdestruktive handlinger (eller komme med et reellt alternativ).
Dette blir vanskelig. Hvordan vil du definere selvdestruktive handlinger, og hvem skal i tilfelle sette de grensene som skal gjelde? Hva med selvmord, skal man gjerde inn fjelltopper og bruer for å forhindre at folk kaster seg utfor? Basehopping? V6 på Bjerkebanen? Lotto, tipping? Gatekjøkkenmat, internettsspill -- det er ikke vanskelig å finne adferdsmønster eller handlinger som er selvdestruktive; det er ikke mulig å begrense menneskelig adferd på en slik måte at du unngår dette. Du kunne selvsagt plassere alle i en boble der ingen risiko finnes, men da ville livet bli uutholdelig. Det eneste du kan gjøre er å informere om konsekvensene, og la det voksne mennesket foreta sitt eget valg.

I prinsippet ser jeg ikke forskjell mellom foreldres begrensning av sine barns frihet, og "samfunnets" beskyttelse av selvdestruktive enkeltpersoner
Forskjellen er alder og forhåpentligvis modenhet.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
1. Det jeg argumenterer for er at samfunnet rett og slett bør ta en del valg på vegne av disse svake fordi de ikke er i stand til å treffe gode valg på egen hånd. Dette er formynderi, og jeg er klar over det.

2. Dessuten: For at konkurransen skal stimulere ønsket adferd hos alle, må det være premier tilgjengelig for alle. Fullt gjennomført vil liberalisme etter mitt syn gi en dypere og mer fastlåst inndeling i vinnere og tapere. Redusert sosial mobilitet vil ikke stimulere noen til økt innsats.

3. Jeg har som sagt ikke et standpunkt som er diametralt motsatt av ditt, Ivar. Jeg er bare ute etter å nyansere det jeg oppfatter som et kompromissløst og absoluttistisk syn fra din side.

4. I prinsippet ser jeg ikke forskjell mellom foreldres begrensning av sine barns frihet, og "samfunnets" beskyttelse av selvdestruktive enkeltpersoner.
1. Problemet med slike tiltak er at de umyndiggjør alle. Ikke bare misbrukerne, men også det langt større antallet brukere. Ansvaret for borgernes velbefinnende overdras fra dem selv til myndighetene, hvilket vil gjøre borgerne mindre trent i, og mindre i stand til, å ta ansvar selv. Det vil også undermindere entreprenørskap, en svært uheldig situasjon. Videre skaper det en skummel presedens, da myndighetene som konsekvens får definisjonsretten over hva som er "god" og "dårlig" livsførsel, - også utover de begrensinger lovverket setter på handlinger som er direkte til skade for andre.. Jeg anser individuell frihet og eiendomsrett over eget liv som den mest grunnleggende menneskerettighet av alle, like grunnleggende som det å puste og leve, og følgelig at lovverket bør ha til hensikt å verne denne, ikke ta den fra oss. Jeg vil uendelig mye heller gå til grunne som konsekvens av egne dårlige valg, enn å miste min frihet til å ta dem. Følgelig anser jeg begge alternativene du skisserer som bedre enn overformynderi.

2. Liberalisme i sin ytterste konsekvens vil gi full sosial mobilitet, basert på innsats og evner. Bill Gates startet med to tomme hender. Liberalisme er basert på prinsippet om "equality of opportunity", mens sosialisme er basert på "equality of outcome". Jeg finner førstnevnte uendelig mye mer rettferdig, selv om det i praksis trolig vil medføre større forskjeller.

3. Når det gjelder noen grunnleggende rettigheter; eiendomsrett, bestemmelsesrett over eget liv, frihet til å ta egne valg og ansvaret for konsekvensene av dem, samt individualisme, hvor individet og ikke kollektivet er samfunnets drivkraft, så er mine prinsipielle synspunkter kompromissløse. Det er jeg fullstendig klar over.

4. Da lurer jeg på hva du legger i begrepet "myndig", noe alle personer defineres som etter fylte 18 år.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
3. Når det gjelder noen grunnleggende rettigheter; eiendomsrett, bestemmelsesrett over eget liv, frihet til å ta egne valg og ansvaret for konsekvensene av dem, samt individualisme, hvor individet og ikke kollektivet er samfunnets drivkraft, så er mine prinsipielle synspunkter kompromissløse. Det er jeg fullstendig klar over.

4. Da lurer jeg på hva du legger i begrepet "myndig", noe alle personer defineres som etter fylte 18 år.
Det er en ball i spill her som jeg synes du ikke ser. På rent prinsipielt grunnlag kunne jeg gjerne tilslutte meg til din iskalde logikk, men jeg må tilbake til dette frihetsbegrepet. Det er ingen umulighet at den spilleavhengige / alkoholavhengige / røykende / etc har hus, bil, kone, barn... Hva med familiens frihet? Med hvilken rett fratar pappa og ektefelle sine barns muligheter til å dra på leirskole og ferie, fratar kona muligheten til å jobbe fordi det ikke er penger til bil, fratar familien deres bosted og så bortetter...? Hvem har råderetten over deres liv? Hvem skal ivareta deres interesser? For det holder så åpenbart ikke å argumentere for at de "bare" kan velge seg bort fra en situasjon de har null skyld i, og som har rasert en masse av deres sosiale og økonomiske muligheter!
Spørsmålet om frihet er nemlig nokså mye videre enn at det kun angår enkeltmennesket. Derfor har vi røykeloven, som mer og mer minner om en suksess. Derfor har vi fartsgrenser. Derfor har vi regulerende samfunnsmekanismer.
Din tese om uinnskrenket frihet innenfor loven faller på stengrunn. Årsaken er at dersom det finnes mangler i loven kan den utvides / begrenses etter behov. Finner et flertall ut at det faktisk er et behov, vel, da blir det en lov, og du vil neppe da argumentere for at "nå er det en lov, og da er det ok"? Det ser ut for meg som om du argumenterer ut fra at de lovene og lovforslagene du synes er meningsløse er meningsløse. Men det er ikke 100% sikkert at du har rett.

Honkey
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
1. Det er ingen umulighet at den spilleavhengige / alkoholavhengige / røykende / etc har hus, bil, kone, barn... Hva med familiens frihet? Med hvilken rett fratar pappa og ektefelle sine barns muligheter til å dra på leirskole og ferie, fratar kona muligheten til å jobbe fordi det ikke er penger til bil, fratar familien deres bosted og så bortetter...? Hvem har råderetten over deres liv? Hvem skal ivareta deres interesser?

2. Derfor har vi røykeloven, som mer og mer minner om en suksess.

3. Derfor har vi fartsgrenser.

4. Din tese om uinnskrenket frihet innenfor loven faller på stengrunn. Årsaken er at dersom det finnes mangler i loven kan den utvides / begrenses etter behov.

5. Finner et flertall ut at det faktisk er et behov, vel, da blir det en lov, og du vil neppe da argumentere for at "nå er det en lov, og da er det ok"? Det ser ut for meg som om du argumenterer ut fra at de lovene og lovforslagene du synes er meningsløse er meningsløse.
1. Når man gifter seg og stifter familie setter man seg selv i en situasjon hvor ens egen økonomi avhenger av andre og andres økonomi avhenger av en selv. Det er et stort valg med et medfølgende stort ansvar, et ansvar alle voksne medlemmer av familien må ta. Hvis din ektemake setter økonomien din over styr er det også ditt ansvar å ta affære. Eller mener du kanskje at ansvaret for familieøkonomien også er noe som bør overdras til staten? At lønna går rett inn på en statsregulert konto hvor hvert uttak må godkjennes og formynderiet gjennomgår kvitteringene dine?

2. Det hjelper ikke hvor mange som støtter den, flertallsdiktatur gjør ingenting bedre. Jeg finner røykeloven, og behandlingen av røykere, forkastelig.

3. Fartsgrenser er der for å beskytte din frihet til å ferdes langs veien med akseptabel risiko. Andre skal ikke kunne påtvinge deg en risiko du ikke har valgt.  Loven beskytter vår frihet, slik den bør gjøre. Hva angår automater eller røyking er situasjonen en fundamentalt annen, det er ingen som tvinger deg til å forbruke, det er ingen tvungen risiko, den er frivillig valgt.

4. Loven regulerer enkelte handlinger som er direkte til skade for andre. Overformynderi betyr at myndighetene regulerer hele ditt handlingsmønster, din livsførsel og i ytterste konsekvens dine tanker og meninger. Det er to vidt forskjellige prinsipper.

5. Å innføre nye lover er for lett, det burde påkreves 3/4 eller høyere flertall i lovgivende forsamling. Uansett er flertallets diktatur noe jeg ikke vil ibefinne meg med og jeg vil derfor forbeholde meg retten til å være motstander av enhver flertallsbeslutning. Som sagt, jeg mener lovverket må ha til intensjon å beskytte vår individuelle frihet og rett til å velge. Hvis jeg mener en lov fremmer dette, vil jeg følgelig være for den. Mener jeg en lov hemmer dette, vil jeg være mot den. Det kalles pragmatisme.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
1. Når man gifter seg og stifter familie setter man seg selv i en situasjon hvor ens egen økonomi avhenger av andre og andres økonomi avhenger av en selv. Det er et stort valg med et medfølgende stort ansvar, et ansvar alle voksne medlemmer av familien må ta. Hvis din ektemake setter økonomien din over styr er det også ditt ansvar å ta affære. Eller mener du kanskje at ansvaret for familieøkonomien også er noe som bør overdras til staten? At lønna går rett inn på en statsregulert konto hvor hvert uttak må godkjennes og formynderiet gjennomgår kvitteringene dine?
For å svare på det siste først: NEI, jeg har ingen glede av reguleringer som har liten eller ingen preventiv hensikt og som har liten begrunnelse i andres rettigheter. Dette spørsmålet aner det meg at du stilte av rent provokative årsaker, og det var da i sannhet meningsløst også.
Så til mer interessante saker. Mener du at man frasier seg sin individuelle økonomisk og sosiale frihet ved å gifte seg? Dette høre spesielt ut, slik jeg oppfatter argumentene dine. For om den man gifter seg med gjennnomgår en personlighetsforadring og setter familiens økonomi over styr, lyver og jukser så lenge det går, hvilken rett har da barna til å få sin frihet ivaretatt? Ser du overhodet ingen konflikter her? Skal den som "ønsker" å spille sin økonomi og sin familie til dundas ha rett til det alltid og hver gang?
Folk med manisk oppførsel har en tendens til å sette økonomien grundig over styr. Samfunnet svarer med å gi behandling for lidelsen, gjeldssletting og bolig om nødvendig. Hva er den prinsipielle forskjellen? Dersom den spillegale ikke klarer å komme seg ut av det selv, og dersom vi ser at stadig fler roter seg uti det, skal ikke da samfunnet kunne gjøre grep for å forsvare friheten for dem som blir med i dragsuget? Og hvis du mener nei, hvorfor ikke?


2. Det hjelper ikke hvor mange som støtter den, flertallsdiktatur gjør ingenting bedre. Jeg finner røykeloven, og behandlingen av røykere, forkastelig.

Vel, det har du all rett til å mene. 75% av befolkningen mener denne loven er en suksess. Mobbing av mennesker er IKKE akseptabelt slik jeg ser det, enten de røyker eller ei. Men igjen har folk som uforkyldt blir med i dragsuget rett til å ha sin frihet

3. Fartsgrenser er der for å beskytte din frihet til å ferdes langs veien med akseptabel risiko. Andre skal ikke kunne påtvinge deg en risiko du ikke har valgt.  Loven beskytter vår frihet, slik den bør gjøre. Hva angår automater eller røyking er situasjonen en fundamentalt annen, det er ingen som tvinger deg til å forbruke, det er ingen tvungen risiko, den er frivillig valgt.

NEMLIG!! Andre, som f.eks spillegale, skal altså ikke påtvinge deg rasert økonomi og ødelegge ditt sosiale liv fordi de ønsker å bruke opp pengene i for stort tempo heller! Andre skal ikke påtvinge deg en økonomisk risiko du selv ikke har valgt! Loven kan benyttes til å verne om f.eks. barnas frihet. Det er heller ingen som tvinger deg til å kjøre som faen, men vi har lover mot det av allmenpreventive hensyn. Det er frivillig valgt hastighet på bilen, trinnløst til og med, jeg klarer kort sagt ikke å se den prinsipielle forskjellen her.

4. Loven regulerer enkelte handlinger som er direkte til skade for andre. Overformynderi betyr at myndighetene regulerer hele ditt handlingsmønster, din livsførsel og i ytterste konsekvens dine tanker og meninger. Det er to vidt forskjellige prinsipper.

Nei, det kan jeg da ikke være enig i. Enkelte handlinger fører nettopp til direkte skade for andre, selv om den ikke er synlig i form av blod. Det er like mye av et handlingsmønster å stadig kjøre for fort, løse problemer med vold, eller kanskje enda mer å stadig kjøre med promille. Du argumenterer mesterlig mot deg selv.

5. Å innføre nye lover er for lett, det burde påkreves 3/4 eller høyere flertall i lovgivende forsamling. Uansett er flertallets diktatur noe jeg ikke vil ibefinne meg med og jeg vil derfor forbeholde meg retten til å være motstander av enhver flertallsbeslutning. Som sagt, jeg mener lovverket må ha til intensjon å beskytte vår individuelle frihet og rett til å velge. Hvis jeg mener en lov fremmer dette, vil jeg følgelig være for den. Mener jeg en lov hemmer dette, vil jeg være mot den. Det kalles pragmatisme. [/quote]

Jeg deler en del av disse oppfatninger. Men jeg synes det blir åpenbart feil og overdrevent lettvint å ofre de nærmestes frihet på pragmatismens vaklevorne alter!


Honkey
 
W

wurst

Gjest
Honkey, med respekt å melde, her synes jeg du roter - og ror!
Det essensielle spørsmål er selvfølgelig: hva er frihet? Og det er i siste instans et filosofisk tema. Du som har lest Dostojevskij kjenner Storinkvisitoren i "Brødrene Karamasov", en person som i kraft av sin religiøse stilling fører menneskene inn i et lukket system som gir dem trygghet på frihetens bekostning. Friheten er en "byrde" han vil spare dem for å bære. Hva skal vel mennesket med frihet? Det fører jo bare til splittelser og uorden, kjetterier og opprør. Storinkvisitoren får menneskene til å tro at han gjør dem en tjeneste ved å holde dem bundet, fordi det er tryggest. Det er også derfor han går i rette med Kristus, som du husker, fordi hans anliggende var å gi mennesket frihet til å velge, og dette ville representere en fare for dogmene og kirken.
Jeg anbefaler deg å lese Storinkvisitoren enda en gang. Det er den frie tanke alle selvbestaltede makthavere frykter mest av alt.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Honkey, med respekt å melde, her synes jeg du roter - og ror!
Det essensielle spørsmål er selvfølgelig: hva er frihet? Og det er i siste instans et filosofisk tema. Du som har lest Dostojevskij kjenner Storinkvisitoren i "Brødrene Karamasov", en person som i kraft av sin religiøse stilling fører menneskene inn i et lukket system som gir dem trygghet på frihetens bekostning. Friheten er en "byrde" han vil spare dem for å bære. Hva skal vel mennesket med frihet? Det fører jo bare til splittelser og uorden, kjetterier og opprør. Storinkvisitoren får menneskene til å tro at han gjør dem en tjeneste ved å holde dem bundet, fordi det er tryggest. Det er også derfor han går i rette med Kristus, som du husker, fordi hans anliggende var å gi mennesket frihet til å velge, og dette ville representere en fare for dogmene og kirken.
Jeg anbefaler deg å lese Storinkvisitoren enda en gang. Det er den frie tanke alle selvbestaltede makthavere frykter mest av alt.
Ja, NÅ synes jeg vi er inne i en interessant debatt! :) Det er nettopp spørsmålet om hva frihet er jeg forsøker å nærme meg ved å utfordre Løkken's holdning. Personelig er jeg ikke for å forby slike automater, mens på den annen side engasjerer det meg vel lite om noe sånt skulle bli resultatet. Mitt anliggende her er å finne ut hvordan vi skal ivareta de nærmestes rettigheter med like stor intensitet som vi skal ivareta frihetsretten for en som "ønsker" å spille seg til fant.
Jeg ser ikke at du besvarer det spørsmålet / dillemmaet. Jeg tviler ellers sterkt på at det befinner seg noen med "Jesus-aspirasjoner" og som har angst for den frie vilje på Løvebakken, i dypet av maktens korridorer.
Honkey
 
W

wurst

Gjest
Jeg tviler ellers sterkt på at det befinner seg noen med "Jesus-aspirasjoner" og som har angst for den frie vilje på Løvebakken, i dypet av maktens korridorer.
Jeg tenkte da heller ikke spesielt på Løvebakken, men synes nok f.eks. at Martin Kolberg begynner å få rykninger som kan minne om en viss redsel for å miste makt over "velgermassen"! :)
Ellers kjenner du selvsagt Jens Bjørneboes forfatterskap, som i stor grad preges av den for samfunnet helt nødvendige evnen til å stille spørsmål ved vedtatte normer og sannheter. Det er ikke alltid det er makten som har retten og sannheten på sin side, frie og tenkende individer har selv i vårt land flere ganger avdekket f.eks. justismord. Så den frie tanke, frie handlinger under ansvar og ikke minst frihet til ytringer er helt nødvendig for et sunt samfunn. Det er ingen som har moralsk rett til å velge for andre enn seg selv.
Nå blir dette lite konkret, men det meste har vel vært sagt før.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg tenkte da heller ikke spesielt på Løvebakken, men synes nok f.eks. at Martin Kolberg begynner å få rykninger som kan minne om en viss redsel for å miste makt over "velgermassen"!  :)
Ellers kjenner du selvsagt Jens Bjørneboes forfatterskap, som i stor grad preges av den for samfunnet helt nødvendige evnen til å stille spørsmål ved vedtatte normer og sannheter. Det er ikke alltid det er makten som har retten og sannheten på sin side, frie og tenkende individer har selv i vårt land flere ganger avdekket f.eks. justismord. Så den frie tanke, frie handlinger under ansvar og ikke minst frihet til ytringer er helt nødvendig for et sunt samfunn. Det er ingen som har moralsk rett til å velge for andre enn seg selv.
Nå blir dette lite konkret, men det meste har vel vært sagt før.

Bjørneboe er en av de største vi har hatt, fred over minnet og hele greia! Han skrev jo for de svake og undertrykte, og han kjente jo så forbannet godt til hva han snakket om. Han burde være pensum i grunnskolen, faen heller! Blåmann, min helt! ;)

Honkey
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
1. Mener du at man frasier seg sin individuelle økonomisk og sosiale frihet ved å gifte seg?

2. For om den man gifter seg med gjennnomgår en personlighetsforadring og setter familiens økonomi over styr, lyver og jukser så lenge det går, hvilken rett har da barna til å få sin frihet ivaretatt? Ser du overhodet ingen konflikter her?

3. Andre, som f.eks spillegale, skal altså ikke påtvinge deg rasert økonomi og ødelegge ditt sosiale liv fordi de ønsker å bruke opp pengene i for stort tempo heller! Andre skal ikke påtvinge deg en økonomisk risiko du selv ikke har valgt!
1. Ikke nødvendigvis, men hvis du velger å sette deg selv i et avhengighetsforhold til en annen person, så tar du en kalkulert risiko. Du vet at dennes eventuelle utilregnelighet da kan få negative konsekvenser for deg selv, det er en risiko du velger å ta og et ansvar du må ta.

2. Hvis ektemaken setter din families økonomi over styr, bør du stoppe vedkommende eller komme deg ut. Jeg kan ikke se hvordan myndighetene kan gripe inn i dette uten et system hvor familie-/privatøkonomien settes under direkte offentlig administrasjon. Til vern av barn finnes en egen instans kalt Barnevernet. En person som setter familiens økonomi over styr, lyver og jukser kan miste foreldreretten. Ellers har ikke myndighetene med dagens system rett til å bestemme hvordan enkeltpersoner ordner økonomien sin, selv om de har en familie. De hensyn du nevner er underordnet prinsippet om privat eiendomsrett. Derfor spurte jeg om du ville ha en endring av dette. Argumentene dine peker den veien.

3. Se pkt. 1 og 2.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Løkken, alt jeg vil er å teste ideen om at "fartsgrenser" kan brukes som middel på flere steder enn veiene. Jeg snakker ikke om forbud mot å kjøre. Vi må snarest slutte med svart/hvit tillatt/forbudt tenking. Verden er full av kompromisser. Ser du ikke dillemmaet med barna og deres rett til individuell frihet? Problemet med nær uinnskrenket frihet på mange plan kan påføre andre tvang. I det øyeblikket må samfunnet tenke gjennom saken. Da er den ikke lengre såre enkel.
Fartsgrenser senker risiko. Begrensende tiltak har samme funksjon i et hvert samfunn.
Til ditt punkt 2 kan det svares at man iverksetter preventive tiltak. (Utbetaling av evt gevinst først neste uke, og da til bankkonto, tidsgrenser på automaten, beløpsgrenser etc...) Kredittkort har beløpsgrenser for oss vanlig dødlige, hva er problemet med spillegrenser?

Honkey
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Ser du ikke dillemmaet med barna og deres rett til individuell frihet?
Som sagt; barn trenger et vern og barn har et vern. Det heter logisk nok Barnevernet. Ellers er det vanskelig å diskutere når du er så fastgrodd i det kollektivistiske tankesett.


Kredittkort har beløpsgrenser for oss vanlig dødlige, hva er problemet med spillegrenser?
At bankene setter beløpsgrenser på kredittkort har jeg ikke noen problemer med, siden kredittpengene er bankens eiendom og de kan gjøre med den hva de vil. Hvis man derimot ville innført en lovbestemt kredittgrense, så hadde jeg vært mot det fordi det overstyrer eiendomsretten og herunder retten til fri utveksling av eiendom mellom samtykkende individer/parter.

At du ikke innser den helt fundamentale forskjellen mellom disse er hva som gjør det så vanskelig å diskutere.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Som sagt; barn trenger et vern og barn har et vern. Det heter logisk nok Barnevernet. Ellers er det vanskelig å diskutere når du er så fastgrodd i det kollektivistiske tankesett.



At bankene setter beløpsgrenser på kredittkort har jeg ikke noen problemer med, siden kredittpengene er bankens eiendom og de kan gjøre med den hva de vil. Hvis man derimot ville innført en lovbestemt kredittgrense, så hadde jeg vært mot det fordi det overstyrer eiendomsretten og herunder retten til fri utveksling av eiendom mellom samtykkende individer/parter.

At du ikke innser den helt fundamentale forskjellen mellom disse er hva som gjør det så vanskelig å diskutere.
Vel... da får vi gi opp vi to. For vi er visst fastgrodde på hver vår kant. At du ikke innser de fundamentale likheter gjør det ikke lettere.
Frihet er frihet, makt er makt og tvang er tvang, det spiller liten rolle for den det går ut over hvem som er utøver. Han derre staten er ikke verre enn han derre banken, skjønner du. Det er bare inni vårt sinn at han blir så skremmende! :)

Honkey
 
W

wurst

Gjest
Det er enkelt å skifte bank om du er misfornøyd, ikke fullt så enkelt å skifte stat - - -
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Hvor mange andre land har spilleautomater stående strategisk plassert på matbutikker, kiosker og andre steder man normalt ferdes?
Har inntrykk av at det er vanlig å samle slikt i egne haller.
Det er vel helst friheten til eierne av automatene, og eierne av stedene de står plassert man først og fremst kjemper for her.
Har ellers aldri hørt at barnevernet har grepet inn om en av foreldrene har spillt bort pengene, barnevernet er en grei ting, men i veldig mange tilfeller er mye skade skjedd før de ( om de i det hele tatt) griper inn.
 
W

wurst

Gjest
Hvor mange andre land har spilleautomater stående strategisk plassert på matbutikker, kiosker og andre steder man normalt ferdes?
Det vet jeg ikke, men det er da bare å gå forbi? Jeg har ingen penger å spille bort - - -
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Det er enkelt å skifte bank om du er misfornøyd, ikke fullt så enkelt å skifte stat  - - -
Prøv å bank-bytte deg vekk fra et kontoovertrekk på et par hundre tusen, du, så kanskje er det lettere å emigrere allikevel....

Honkey
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
9.939
Antall liker
15.845
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Hei
Jeg synes det er rørende å se hvilken tiltro hr Løkken har til individets evne til å ta vare på seg selv og sine omgivelser, bare mennesket får frihet til å prøve og feile.
Mindre rørende, og litt skremmende er hr Løkkens mistro til alt som hører innunder det jeg vil kalle en samfunnskontrakt. (reguleringer og begrensninger i individets og samfunnets handlefrihet vs. hverandre)
Alle fellesskap, enten de er små eller store har behov for en kontrakt hvor individers interesser, og fellesskapets interesser balanseres. Det er ingen grunn til at vi alle skal finne opp hjulet. Det må være mulig å stole på det folk før oss har kommet frem til. Dersom vi alle skal få lov til å erfare oss frem til at trafikkreglene er nyttige, ville resultatet blitt nokså tragisk.
Jeg reagerer også på at hr Løkken i mange av sine poster skiller mellom de frie og ansvarlige individene, og de avhengige. Er ikke de individer også? Bør ikke de da få lov til å være avhengige dersom de ønsker det? Hvis det ligger en halvt ihjelslått mann i grøftekanten på vegen til Samaria, skal jeg da respektere hans rett til å ligge der? Skal jeg tråkke på min egen rett/ plikt/ anstendighetsfølelse rundt det å hjelpe?
I vårt land har vi valgt å gjennomføre demokratiet, altså et folkestyre. En kan kritisere dette systemet for mye, men det er i alle fall mer praktisk enn at vi alle skal møtes for å diskutere oss frem til en løsning i alle saker. Det vil være inkonsekvent av oss å først gi dette representantskapet rett til å velge på vegne av oss, for så å kritisere de for at det folkevalgte flertall ikke gjør som jeg vil. Staten er altså oss, og ikke de derre!
I denne saken gjør ikke de folkevalgte som jeg vil (enda) men jeg vil argumentere for at samfunnet vinner om vi fjerner spilleautomatene. Foreninger og lag kan finne en mer anstendig måte å tjene penger på, de som risikerer å bli spilleavhengige, vil slippe å bli eksponert for risikosituasjoner, og de frie spillende ansvarlige individene vil ikke få redusert sin frihet mer enn det jeg kan leve med i allefall.

mvh
 
W

wurst

Gjest
Hei
Jeg synes det er rørende å se hvilken tiltro hr Løkken har til individets evne til å ta vare på seg selv og sine omgivelser, bare mennesket får frihet til å prøve og feile.
Hvis du mener at Løkkens tiltro til individet som fritt, selvstendig og tenkende vesen ikke har rotfeste i virkeligheten, kan heller ikke du ha tiltro til deg selv. Du havner i en logisk felle, og dine synspunkter får bare relativ gyldighet. Eller mener du kanskje at du selv er den eneste som er fri, selvstendig og i stand til å ta egne valg mens vi andre må beskyttes av staten mot oss selv?
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
9.939
Antall liker
15.845
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Jeg har ikke så veldig høy tiltro til individers evne til å ivareta egne interesser, samtidig som de skal ta vare på fellesskapet, og andre individers rett og plikt til å leve ut sine liv. De fleste av oss er for selvopptatte, og for kunnskapsløse til å greie det... Kort sagt er vi (nesten) alle barn. I allefall jeg. Her er det skademinimering gjennom en så god som mulig samfunnskontrakt som gjelder ;-)
Jeg tror at et opplyst enevelde med meg som hersker ville vært en svært dårlig ide, men jeg kan ikke se at andre individ ville gjort en mye bedre jobb heller..
 
W

wurst

Gjest
Det virker som du har liten tiltro til deg selv. Det synes jeg er synd, men det er kanskje et resultat av et snilt formyndersk sosialdemokratisk samfunnssystem gjennom tiår. Jeg mener at hvis du innskrenker menneskets frihet reduseres også dets verdighet tilsvarende, og man får et samfunn av passive konsumenter, uansvarlige egoister eller ryggelsløse rævdiltere. Et eklatant eksempel er Russland, hvor innbyggerne har vært "forskånet" for ansvar for eget liv i et par generasjoner. Når de endelig får frihet, har de glemt enhver moralsk standard og oppfører seg deretter.
Det som skremmer meg mer enn å gi mennesker frihet er vår lunkne unnfallenhet overfor alle slags kollektive løsninger og forordninger som vil regulere våre liv, selv om det selvsagt hittil er gjort i beste mening. Jeg synes denne trådens tema er et eksempel på dette.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
9.939
Antall liker
15.845
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Hei
Wurst; hyggelig at du synes synd på meg som innser at jeg har begrensninger, men det er strengt tatt ikke nødvendig.
Litt av problemet er at det bare finnes synspunkt med relativ gyldighet; mine synspunkt gjelder bare for meg fx. Det er ikke sikkert at jeg mener det samme neste år engang. Da synes jeg det blir trettende med alt dette maset om individets frihet eller andre absolutter. Noe av det med å bli voksen handler jo blant annet om å innse at man ikke er fri til å gjøre som man vil. Det er konsekvenser og medmennesker og fremtid å ta med i betraktning.
Jeg er nokså fri som konsument, og jeg er fri til å velge hvordan jeg skal forholde meg til verden, men jeg er da ikke fri til å velge hvaslags omverden jeg skal forholde meg til, eller hva?

mvh

PS problemet med Russland er vel heller et klassisk eksempel på et "liberalt" marked hvor bare den sterkestes rett gjelder. Det er mangel på regler som er problemet...
 
Topp Bunn