Jeg levde heller ikke på den tiden, men her er et tilfeldig bilde av Folkets hus i Ålesund:uob skrev:Og det du sier her har du selvfølgelig ikke greie på i det hele tatt. Hva de enkelte var klar over, og hva de tenkte, var opplyst om etc. er jo helt utrolig at du har en mening om.
Jeg tviler på at du levde på den tiden, jeg tviler på at du har satt deg inn i saken, og da bør du også holde deg for god til å utale deg.

Det ser nokså okkupert ut for meg.
Som baluba sier: Det skulle godt gjøres å ikke ha lagt merke til at landet hadde blitt okkupert av fremmede tropper. Da jeg vokste opp var det utrolig mange historier om tyske vaktposter både her og der, tyske skip og tyske fly, konfiskasjon av alt fra hester til radioapparater. Eldre slektninger var ikke veldig i tvil om at de hadde levd under okkupasjon, for å si det slik.
Folk ble formodentlig tutet ørene fulle av propaganda med "Tyskland seirer på alle fronter", "Kamp mot bolsjevismen" og så videre, men likevel vil jeg tro at også våre besteforeldre hadde et visst minimum av politisk gangsyn. At NS fikk 2,2 % ved stortingsvalget i 1933 og bare 1,8 % i 1936 tyder også på det, og det var før invasjon og statskupp. Selv i de innlandskommunene i Oppland, Telemark og Hedmark hvor NS sto aller sterkest i 1933 ble partiet mer enn halvert i 1936. For å si det på en annen måte: Det var 98,2 % av de avgitte stemmene i 1936 som ikke støttet Quisling og fantasiprosjektene hans. Etter 1940 var det ingen aktverdige grunner til å gjøre det heller.
Helt enig med baluba. Enten tilhørte disse frontkjemperne den ideologisk overbeviste harde kjernen rundt Quisling, eller så var de naive opportunister som gikk i okkupasjonsmaktens tjeneste i håp om egen vinning. Noen var med på massedrap i Ukraina. Mange falt rundt Narva og foran Brandenburger Tor i sluttkampen om Berlin. Uansett har de få overlevende og etterkommerne deres ingen ting å tjene på å forsøke på en omkamp nå.