Juss og økonomi Bør man bruke husforsikring på lave beløp? Jf. Urds herjinger lokalt

C

Cyber

Gjest
Våknet opp 3. juledag og en viss Urd hadde vært innom og lagt flatt en 15-20 meter lang levegg bak huset.

Jeg tenkte ikke på å ta dette på husforsikring før nå i kveld, men spørsmål jeg funderer på er da:

Er det dumt å bruke husforsikringen på slike "småbeløp"? Det er jo ingen bonuser å miste e.l. som på andre forsikringer, men ender jeg bare opp med at premien skyves oppover til neste år?

Andre grunner til å ikke ta det på forsikringen?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.029
Antall liker
9.309
Sålenge skadebeløpet overstiger egenandelen er det vel ingen grunn til å ikke benytte forsikringen. Dersom det viser seg at selskapet hevner seg neste år så er det bare å bytte selskap.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
En småskade er heller ikke nok til premieøkning. Man må gjerne ha et visst antall/størrelse på de siste tre til fem år før man popper opp for vurdering av påslag eller får det automatisk.
 
C

Cyber

Gjest
En småskade er heller ikke nok til premieøkning. Man må gjerne ha et visst antall/størrelse på de siste tre til fem år før man popper opp for vurdering av påslag eller får det automatisk.
Ok.

Sendte inn en skademelding med et edruelig prisoverslag så får vi se.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det er vel mer arbeid med oppgjøret en å rette den opp selv - litt avhengig av antall tommeltotter sef...;)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Når man bytter forsikrig (jeg har dog kun sjekket for bil) så spørres det gjerne om man har hatt skade de siste 3(?) årene. Om det samme er tilfelle for bolig vet jeg ikke. Skal dog sies at skade på bil har større prediksjonsfaktor for risikokunde enn skade på bolig, er ikke akkurat mange som råkjører eller generelt råner med huset sitt...
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Skadefrekvens sier mye, ikke bare beløp. Enkelte er "uheldige" og prises etterhvert deretter
 
C

Cyber

Gjest
Det er vel mer arbeid med oppgjøret en å rette den opp selv - litt avhengig av antall tommeltotter sef...;)
Uvisst,
men veggen drog med seg ekspansjonsbolter og muren sprakk opp, samt at veggen delte/sprakk noen steder i reisverk seg så det må nok gjøres litt større tiltak enn å vippe den opp igjen.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det er vel mer arbeid med oppgjøret en å rette den opp selv - litt avhengig av antall tommeltotter sef...;)
Uvisst,
men veggen drog med seg ekspansjonsbolter og muren sprakk opp, samt at veggen delte/sprakk noen steder i reisverk seg så det må nok gjøres litt større tiltak enn å vippe den opp igjen.
Høres ut som en forsikrings sak ja, selv med høy egenandel. Det siste er lurt i de fleste tilfeller, da det skal lønne seg å ta vare på ting og se etter ting selv om man ikke får bonustap.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Kan man få en forsikringstakst, få utbetalt pengene minus egenandel, og gjøre jobben selv? Høres ut som god butikk.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er ikke bonus på boligforsikring, - og ja - man kan få utbetalt beløpet og så gjøre jobben selv, minus egenandel. På den anne side - om man setter et firma på jobben, betales regninga ( innen rimelighetens grenser). Blir noe mindre hvis man tar jobben selv.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Kalles kontantoppgjør. Faren min som er snekker gjorde det etter mange hadde vanninntrengning et år eller to tilbake. Ellers måtte han venter i evigheter grunnet dårlig tilfang på arbeidskraft. Fikk en takst på det og utbetalt en viss sum. Summen er lavere enn hva en profesjonell koster pr time.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg gjorde akkurat det sammes sjøl for et par år siden, da jeg hadde en vannlekkasje i et gjestehus jeg eier. Benytta høvet til å gjøre noen andre endringer i samme farta, og huset var ikke i bruk i en periode, så jeg reiv av innerkledningen og lot ting tørke i fire måneder, før jeg gikk løs på fiksingen...
 
Topp Bunn