Bør det være et tak på lotterigevinster?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Hvis man tror man ikke blir lykkeligere med 175 mill enn med 9,6 mill har man enten for dårlig fantasi eller for få drømmer!

Bedre rik og frisk enn syk og fattig !

Dette er bare en annen vri på det gamle: "Man er lykkeligere som fattig i Ferrari enn enn som fattig i Lada!"

Men til topic så er dette så utrolig norsk! Å tro at man blir ulykkelig av å vinne masse penger!? Det er da bare penger det er snakk om. Penger burde aldri være målet i livet, men for alt for mange norske borgere oppfostret i "Den Rette Sosialdemokratiske Ånd" er penger syndig og Satans representant på Jord! Derfor er det noe man ikke "bør" ha for mye av! Og i normal norsk dobbeltmoralistisk vane søker "alle" etter å samle seg så mye penger som mulig! Nei penger er et middel, det er slett ikke målet ! Dette har ikke sosialdemokratiet oppdaget ennå.

Nei å sette tak på lottogevinster er å sensurere og "sette tak" på menneskers drømmer og det bærer helt galt avsted. Mener man alvor med slike tanker må man forby lotterier helt og holdent.

N

nb

Gjest
Spiralis skrev:
Hvis man tror man ikke blir lykkeligere med 175 mill enn med 9,6 mill har man enten for dårlig fantasi eller for få drømmer!

Bedre rik og frisk enn syk og fattig !

Dette er bare en annen vri på det gamle: "Man er lykkeligere som fattig i Ferrari enn enn som fattig i Lada!"

Men til topic så er dette så utrolig norsk! Å tro at man blir ulykkelig av å vinne masse penger!? Det er da bare penger det er snakk om. Penger burde aldri være målet i livet, men for alt for mange norske borgere oppfostret i "Den Rette Sosialdemokratiske Ånd" er penger syndig og Satans representant på Jord! Derfor er det noe man ikke "bør" ha for mye av! Og i normal norsk dobbeltmoralistisk vane søker "alle" etter å samle seg så mye penger som mulig! Nei penger er et middel, det er slett ikke målet ! Dette har ikke sosialdemokratiet oppdaget ennå.

Nei å sette tak på lottogevinster er å sensurere og "sette tak" på menneskers drømmer og det bærer helt galt avsted. Mener man alvor med slike tanker må man forby lotterier helt og holdent.
The Economist hadde en survey på "private wealth" for noen år siden, der var det referert en amerikansk studie som hadde funnet at dersom man vil avkommet sit vel, så burde de ikke arve mer enn maks rundt en millioin dollar. Det var anbefalt å gi bort resten av formuen fremfor å la barna få et fjell av penger.

Standard i familiebedrifter er for øvrig at første generasjon er genial, andre klarer seg greit og så går det til helvete i tredje generasjon. Dette i følge en av foreleserende mine som hadde spesialisert seg på å studere denne typen bedrifter.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ØivindJ skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Eigentleg berre tull, med store gevinstar. Eg har rekna ut at det vil koste 9.6 millionar kr å verte fullkome lukkeleg, og då har eg tatt med ALT.
Alle fornøyelser kanskje.

Med mere penger kan en fortsatt realisere flere endringer en ønsker å se i verden.
Nei då, dette skal ein ikkje ta lettvint på. I budsjetter er det sett av 1/2 million til gode gjerningar. Det er berre 9,1 million som går til moro og tull for meg og mine næraste. Dei færraste av oss er så uselviske at vi brukar 1/2 million på denne måten. Godt samvit er gull verd.

Topp Bunn