Bør det være et tak på lotterigevinster?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Ja det synes jeg det bør. Ikke noe problem med at folk vinner 10 millioner, men når en person vinner 70 millioner, så tenker jeg at det hadde vært bedre om gevinsten ble delt på flere personer.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Ser ikke poenget.
Burde det være et max tak på hvor mye et menneske kan tjene av penger også?
 
N

nb

Gjest
I Norge er tipping/pengespill omvendt sosialt fordeling. Man tar fra de fattige og gir til de som driver med eller forbruker kultur og idrett.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
ErosLoveking skrev:
Ser ikke poenget.
Burde det være et max tak på hvor mye et menneske kan tjene av penger også?
I prinsippet, ja.
Når man observerer hvor mye bunnløs fattigdom og elendighet det er i India, samtidig som dollarmilliardærene vokser i antall, da er det noe med fordelinga som ikke er riktig. Samme med lotterigevinster, hvorfor ikke fordele pengene på flere?

Lotteri er noe med mest tullete og dummeste som er oppfunnet. Alt fra kjærringer som sitter i bingolokalet på formiddagen og venter på at livet skal ta slutt, til Per Johansen som venter på at livet skal ta av den dagen at lottokupongen skal tikke inn.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Lotteri er noe med mest tullete og dummeste som er oppfunnet. Alt fra kjærringer som sitter i bingolokalet på formiddagen og venter på at livet skal ta slutt, til Per Johansen som venter på at livet skal ta av den dagen at lottokupongen skal tikke inn.
Så, så. Det er da religionsfrihet her i landet. ;)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.918
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå er jo dette en konsekvens av at antallet som spiller på et lotteri i USA er vesentlig større enn de som spiller Lotto her i landet. Det er jo derfor premiepotten i Vikinglotto er så mye større enn vanlig lotto.

Minner meg om kommentaren til en kompis for mange år siden når vi satt og så på et debattprogram på TV om hvor "farlig" det var å vinne mye penger - "Ja, det er sånne harde slag som livet av og til gir"...

Fyren i dette tilfelle hadde i flg VG ihvertfall såpass bakkekontakt at han skulle søke råd fra "folk som har greie på penger"...


Men, folkens - bare bryt sammen og tilstå - dere spiller på Lotto, dere også, gjør dere ikke?

Johan-Kr
 
N

nb

Gjest
Fenalaar skrev:
Fyren i dette tilfelle hadde i flg VG ihvertfall såpass bakkekontakt at han skulle søke råd fra "folk som har greie på penger"...
Norsk Tipping tilbyr uavhengig økonomisk rådgiving til alle som vinner mye. Jeg vet ikke hvor mye "mye" er i denne sammenheng.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.883
Torget vurderinger
23
Selvfølgelig bør det være tak på lotteri- og pengegevinster.

Håndtak!!!!
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
391
Antall liker
140
Espen R skrev:
ErosLoveking skrev:
Ser ikke poenget.
Burde det være et max tak på hvor mye et menneske kan tjene av penger også?
I prinsippet, ja.
Når man observerer hvor mye bunnløs fattigdom og elendighet det er i India, samtidig som dollarmilliardærene vokser i antall, da er det noe med fordelinga som ikke er riktig. Samme med lotterigevinster, hvorfor ikke fordele pengene på flere?

Lotteri er noe med mest tullete og dummeste som er oppfunnet. Alt fra kjærringer som sitter i bingolokalet på formiddagen og venter på at livet skal ta slutt, til Per Johansen som venter på at livet skal ta av den dagen at lottokupongen skal tikke inn.
Hvem er Per Johansen? Har han ventet lenge?
::)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.918
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
nb skrev:
Norsk Tipping tilbyr uavhengig økonomisk rådgiving til alle som vinner mye. Jeg vet ikke hvor mye "mye" er i denne sammenheng.
Dette er jo i USA (se original link), og fyren vant 1,5 milliarder...

Johan-Kr
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Nei til trådstarters spørsmål.

Ikke betyr det noe personlig heller da jeg aldri spiller.
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
Det er en stor risiko for at ting går til helvete ja. Man leser jo mye rart om ting som har skjedd enkelte som har vunnet ekstraordinære summer.

Vi diskuterte akkurat denne saken litt på jobben i dag. Jeg synes ikke det bør være noe øvre tak. Det må være opptil hver enkelt å bestemme hva man skal bruke pengene til. Jeg hadde nok gitt ganske mye summen til veldedighet. Jeg hadde ikke gitt penger eller lånt penger til venner. De som blir sure for at du ikke gir dem penger er ikke verdt å spare på allikevel. De ekte vennene står ved deg uansett. Skaden man kan gjøre ved at man starte å rulle den ballen er nok mye større enn hvis man sier nei fra dag 1. Jeg skulle nok gitt penger til mor og far og søstern min, men det hadde stoppet der. Og jeg hadde nok investert en god del, ansatt en rådgiver/finanskonsulent på fulltidsbasis.

Hvis man bruker litt vett, så går det greit. Tar du av, er det nok stor sjanse for at det kan gå åt skogen.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Lotto-Hilde svarte på noen spørsmål på radioen i går. I den forbindelse sa hun at det er to ting de aller fleste gjør etter å ha vunnet masse penger.
1) nedbetale gjeld
2) kjøpe ny bil

Hvilket bilmerke kjøper de fleste etter å ha vunnet i lotto? (..jeg vet :))
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Ja selfølgelig, og ingen bør ha inntekt over en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Kanskje en idè kunne være at potten ble fordelt %-vis utover de forskjellige premiene slik at alle fikk litt mer av potten når den først var blitt så stor,men likevel slik at førstepremien var enorm slik den jo kanksje bør være.
Det er jo menneskene som kjøper loddene som lager potten.Mange bekker små.... :)
Er jo også derfor vi ikke får slike summer til utlodding her til lands sikkert,fordi vi er for få til å skape slike abnormale potter.

Jaja,ikke vet jeg.

Om Shaw blir lykkelig er en annen sak.Vi får håpe det. :)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
for guds skyld opprett en nemd som kan avgjøre hvor mye penger man tåler og vinne. Krisepsykiatri for vinnere og ettervern må også innføres 8)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Hvis toppgevinst, og da tenker jeg ikke på noen skarve mill, det må monne skikkelig:

prio nummer en. Blitt skikkelig "pain in the ass" på eBay. Singelsamlinga ville ikke blitt den samme etter. ;D

Hus rett utenfor byen med min egen etasje bestående av tikibar og basseng + romslig hytte i byen.
Bil er en sånn greie på 4 hjul som tar deg fra A til B. Er så dum at jeg kunne tenkt meg en kassebil ala VW Caravelle eller no´ sånt. Kjekt å ha når en skal ha med seg tonnevis med fiskeutstyr i tillegg til familien.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er mye gøyere å drømme om 100 millioner enn om 4. Så hvis jeg først skal kjøpe en bong vil jeg da ha valuta for pengene! Når jeg først betaler 40kr for en drøm, så skal det nå i det minste være en bra en.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Mitt svar på spørsmålet er NEI.
Og ja man leser "stadig vekk" om lottomillionærer som få år etter er blakke, slått konkurs, skilt, mistet venner etc. So what? De hadde det sikkert en del moro den stunden det varte også! :)

Forundrer meg ikke om en venstrevridd politiker her i Oladunk-land snart foreslår å styre makspremien etter vedkommendes bruttolønn.

F.eks at 1.premien i Lotto vil være maks 5 x brutto årslønn, så vi som ikke er vant med millioner på konto ikke skal ta for mye skade av det............... ::)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.542
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Det er mye gøyere å drømme om 100 millioner enn om 4. Så hvis jeg først skal kjøpe en bong vil jeg da ha valuta for pengene! Når jeg først betaler 40kr for en drøm, så skal det nå i det minste være en bra en.

Nok en gang jeg er 100% enig med Deph ! :-\ :eek:

Sjokkerende ! ;D

Det er så få som vinner slike store gevinster at dette ikke er i nærheten av å være et samfunnsproblem. Og hvor skal vi sette taket da?

Misunnelse er et stort problem fordi de som lider av det er så jævlig opptatt av å skulle dele det med oss andre ! Jeg "sopte inn" 5 flasker i vinlotteriet før påsken i år, det ble noen sure miner ja, og selvsagt forslag om at de som hadde vunnet en flaske skulle utelukkes fra de resterende trekningene. Same shit, different wrapping! Dette er KUN et spørsmål om misunnelse. :p
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Spiralis skrev:
Gjestemedlem skrev:
Det er mye gøyere å drømme om 100 millioner enn om 4. Så hvis jeg først skal kjøpe en bong vil jeg da ha valuta for pengene! Når jeg først betaler 40kr for en drøm, så skal det nå i det minste være en bra en.

Nok en gang jeg er 100% enig med Deph ! :-\ :eek:

Sjokkerende ! ;D

Det er så få som vinner slike store gevinster at dette ikke er i nærheten av å være et samfunnsproblem. Og hvor skal vi sette taket da?

Misunnelse er et stort problem fordi de som lider av det er så jævlig opptatt av å skulle dele det med oss andre ! Jeg "sopte inn" 5 flasker i vinlotteriet før påsken i år, det ble noen sure miner ja, og selvsagt forslag om at de som hadde vunnet en flaske skulle utelukkes fra de resterende trekningene. Same shit, different wrapping! Dette er KUN et spørsmål om misunnelse. :p
Enig! utrolig hva man skal lage problemer av
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Spiralis skrev:
Gjestemedlem skrev:
Det er mye gøyere å drømme om 100 millioner enn om 4. Så hvis jeg først skal kjøpe en bong vil jeg da ha valuta for pengene! Når jeg først betaler 40kr for en drøm, så skal det nå i det minste være en bra en.

Nok en gang jeg er 100% enig med Deph ! :-\ :eek:

Sjokkerende ! ;D

Det er så få som vinner slike store gevinster at dette ikke er i nærheten av å være et samfunnsproblem. Og hvor skal vi sette taket da?

Misunnelse er et stort problem fordi de som lider av det er så jævlig opptatt av å skulle dele det med oss andre !
For min del har problemstillingen ingenting med misunnelse å gjøre. Jeg har alle de pengene jeg trenger og mangler intet materielt heller.

Lotterimillionærene utgjør intet samfunnsproblem i seg selv. Heller ikke i antall. Selv ikke finansfolk som mottar millionbonuser utgjør noe antall å snakke om, samlet sett sikkert ikke mer enn en mellomstor by i India. Men riktigheten i utbetalingene blir ikke mindre av den grunn, selv om det totale antallet er lite. I den grad man kan snakke om riktig/ikke riktig i dette spørsmålet.

Disse store lotterigevinstene er medvirkende til å skape dette higet etter mer penger som rir samfunnet. Folk gjør absolutt alt for å få mer penger. Som blant annet alle finansskandalene viser. Det er ikke mer penger og materielle ting som i dag trengs, men menneskelig vekst. Da vil etterhvert de fleste problemer et samfunn har, løse seg av seg selv.
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
Espen R skrev:
Det er ikke mer penger og materielle ting som i dag trengs, men menneskelig vekst. Da vil etterhvert de fleste problemer et samfunn har, løse seg av seg selv.
Star Trek filosofi. I like :)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Da var lottotrekninga gjenomført og kupongen sjekka.
Ble det noe gevinst denne lørdagen?
Neeeeeiii, trur det bare e lureri hele hopprennet................. ;D

Et tak kan dere gjenomføre etter at jeg har stukket av med en toppgevinst.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Espen R skrev:
Jeg har alle de pengene jeg trenger og mangler intet materielt heller.

.................................

Det er ikke mer penger og materielle ting som i dag trengs, men menneskelig vekst. Da vil etterhvert de fleste problemer et samfunn har, løse seg av seg selv.
Veldig lett å påpeke hva som virkelig er problemet, når man selv ikke har økonomiske bekymringer. Selvfølgelig er ikke penger noe problem når man har nok!

Fordi som sliter med å få endene til å møtes (eller sliter med å henge på naboens statussymboler) vil nærmest alle problemer i livet relateres til penger..........

Ikke det at jeg er uenig med deg, men vårt samfunn bygger på stadig økonomisk vekst og da vil det for de fleste ikke være noe valg annet enn å henge seg på.
Det er jo bare å se på prislappen på annleggene til folk her på sentralen, så forstår man fort hvor landet ligger. :)
 
C

Cyber

Gjest
Ja, men hva er poenget å måle seg mot naboens bil/hus/etc...?

Hver gang jeg ser noen i en Audio Q7/Volvo XC90 osv.. tenker jeg:

Så glad jeg er som slipper å kjøre rundt i noe sånn. Da er det bedre med en vanlig bil, en normal inntekt og kunne sitte i godstolen med en kopp kaffe og se på en februarstorm og ha litt ro i sjelen.

Jeg er så lei av dette samfunnet der man skal ha de og de klærne, gjøre slik, strebe etter de og de målene. For meg har det svært lite å bety. Barn langt nede i barneskolen er jo så opptatt av om det står det rette merket på lua. Espen R er inne på noe essensielt.

OG,

Skulle jeg først vunnet i lotto ville jeg hatt max 5 mill. Kunne betalt ut et hus og gjeld eller og hatt litt igjen på bok. Hadde jeg vunnet 100 millioner så tror jeg det ville ødelagt mye for meg - alle som kjenner deg tisker og hvisker om at du har mye penger. Har du et flott hus betyr ikke det så mye for du har jo ikke tjent pengene selv osv...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Nei vanlige arbeidere har ikke godt av å ha for mye penger mellom hendene. Dette har da de viktige menneskene vist om i alle år. Pøbelen bare ruinerer seg, drikker seg i hel og sløser det bort likevel på tant og fjas uansett. Mye penger bør forbeholdes dem som er født og trent til et slikt liv. Arvinger, adel, kongelige samt dem som har startet med to tomme lommer og karret dem fulle seg helt på egenhånd.

En krone eller to i timen og en lodd i kakelotteriet får da være tilstrekkelig, eller til nøds litt bingo når de fattige havner på gamleheimen.

 

Vedlegg

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
WTF!?

På text-tv er førstepremien over 152 mill. UTEN at lykketallet er med i vinnerrekken!?!

Ikke nok med det NT sin server er nede!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.883
Torget vurderinger
23
Det bør være et tak.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Spill og Lotto er opium for folket.
Men for 1500 Millioner kan man få ny stereo eller ny kone, feks. Det er klart at Lotto blir fristende for noen og enhver....

Med en 1,5 milliard i banken og nye tenner åpner det seg mange muligheter ;)

En swap fra denne



til denne



Sleiven
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
pengesluk skrev:
Det bør være et tak.
Hus skal ha tak. Lottotaket nås når vinnerrekka slår inn!

Meningene er delte om dette. Men hvis en vanlig Kari eller Ola Normann
vinner denne potten, så burde det være mulig å unndra hvem som vant
dette fra offentligheten hvis vedkommende vil. Altså ingen sladring om
dette i ligning mv. Dette for å beskytte en vinner.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.883
Torget vurderinger
23
Det bør være et tak. Håndtak ;D ;D Slik at det blir enklere å slepe alle millionene hjem!
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
pengesluk skrev:
Det bør være et tak. Håndtak ;D ;D Slik at det blir enklere å slepe alle millionene hjem!
To håndtak er best når man skal hente pengene.... ;D

 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Det er mye gøyere å drømme om 100 millioner enn om 4. Så hvis jeg først skal kjøpe en bong vil jeg da ha valuta for pengene! Når jeg først betaler 40kr for en drøm, så skal det nå i det minste være en bra en.
Eigentleg berre tull, med store gevinstar. Eg har rekna ut at det vil koste 9.6 millionar kr å verte fullkome lukkeleg, og då har eg tatt med ALT. Til og med 1/2 million som skal gjevast til verdig trengande, slik at eg også sikrar meg godt samvit. Som er ein del av den fullkomne lukka.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Audiophile-Arve skrev:
Eigentleg berre tull, med store gevinstar. Eg har rekna ut at det vil koste 9.6 millionar kr å verte fullkome lukkeleg, og då har eg tatt med ALT.
Alle fornøyelser kanskje.

Med mere penger kan en fortsatt realisere flere endringer en ønsker å se i verden.
 
Topp Bunn