Bøker som absorbenter og diffusorer

G

Gjestemedlem

Gjest
Noen som har erfaring med å bruke bøker som absorbenter og eller diffusorer i lytterommet?

Tanken er vel at hvis man bygger/sbaler på riktig måte vil de kunne fungere som diffusorer, og samtidig ha en viss absorberende effekt grunnet papiret?

f.eks. eller slike prinsipper?

Cool-unit-w.-books.jpg

skyscraping-tower-of-abraham-lincoln-books3.jpeg.492x0_q85_crop-smart.jpg

storyboard3.jpg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Som diffusor, nei. Men bøker fungerer kurant som absorbent. Dempet dog noe ulinært. Men bedre enn ingenting.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.475
Torget vurderinger
2
Bøker i bokhyller er bra. Dessuten kan de leses.

Malerier på lerret er også bra. Og de kan i tillegg ses på.

G

Gjestemedlem

Gjest
Som diffusor, nei. Men bøker fungerer kurant som absorbent. Dempet dog noe ulinært. Men bedre enn ingenting.
Hvorfor vil de være uegnet som diffusorer hvis de stables på en måte som bryter og sprer lydbølgene?

Jaja, det er vel sikkert bedre løsninger. Litt frem i tid i ny bolig kommer jeg til å lage et lytterom og flytte anlegget ut fra stuen, med begrenset størrelse. Så jeg er rimelig avhengig av god demping og spredning av lyden for å få det til å låte regner jeg med.

Liker jo de der fugleredene, men tror de vil ta litt for mye plass ut fra veggene. På den annen siden skal det kun være plass til anlegg og en stor lyttestol. Blir vel enklest å montere ferdige paneler, en det er jo artig å tenke på alternativer også.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva med utstoppede dyr?

Et par hardpolstrede grizzlyer i hjørner hadde vært noe og - som noen sikkert mener har stor betydning, en colibri eller to hengende ned fra taket mellom høyttalerne.

Jeg har i tankene et par bokhyller høyt oppe i kryssningen vegg/tak. Om det blir bøker eller annet inni der, får tiden vise....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.964
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Fekk meg ei ny, smal bokhylle i haust, som vart plassert i eine hjørnet bak høgtalarane. Fylte gradvis opp med bøker. Dette skapte i mitt tilfelle betre balanse og symmetri i lydbildet. Men om dei er diffusorar eller absorbentar, er eg ikkje sikker på. Kanskje begge deler?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvorfor vil de være uegnet som diffusorer hvis de stables på en måte som bryter og sprer lydbølgene?

Jaja, det er vel sikkert bedre løsninger. Litt frem i tid i ny bolig kommer jeg til å lage et lytterom og flytte anlegget ut fra stuen, med begrenset størrelse. Så jeg er rimelig avhengig av god demping og spredning av lyden for å få det til å låte regner jeg med.

Liker jo de der fugleredene, men tror de vil ta litt for mye plass ut fra veggene. På den annen siden skal det kun være plass til anlegg og en stor lyttestol. Blir vel enklest å montere ferdige paneler, en det er jo artig å tenke på alternativer også.
1. Diffuserer lite. Primært demping og reflekterer også en del
2. Diffusjonen er ikke jevn, homogen og går ikke dybt nok

V

vinterand

Gjest
Fekk meg ei ny, smal bokhylle i haust, som vart plassert i eine hjørnet bak høgtalarane. Fylte gradvis opp med bøker. Dette skapte i mitt tilfelle betre balanse og symmetri i lydbildet. Men om dei er diffusorar eller absorbentar, er eg ikkje sikker på. Kanskje begge deler?
Jeg tror bestemt en bogreol virke som begge dele, som diffusorar virker den nok bedst hvis bøgerne ikke er lige store, og de ikke er sat op snorlige/helt lige. I det hele taget er rod/root og Hulter til bulter en god ting i forbindelse med akustik.

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
I det hele taget er rod/root og Hulter til bulter en god ting i forbindelse med akustik.
Det ante meg at jeg i det minste gjør én ting riktig. Nå har jeg endelig det gode svar når det kommer besøk.
Ja den er sikker, jeg bruger den selv tit, Undskyld det roder sådan men det er altså på grund af akustiken.
Da vet jeg med sikkerhet hvilket rom som låter best her i huset - sneik meg inn og tok en "klappetest" - men der inne er det jo ikke plass til mere....

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.009
Synes denne videoen illustrerer godt, hvor de tar opp den reflekterte lyden som kommer tilbake fra en difussor, reflektor, bokhylle og dempeplate.
Hva man får ut av videoen er nok litt individuelt.

En bokhylle vil ha en ukontrolert dempende, oppbrytende og diffuserende effekt. Det kan vise seg å være akkurat det trådstarter er ute etter.
Er enig med Orso at man ikke kan kalle en bokhylle som en kontrolert og homogen diffusor.

Y

ymir

Gjest
Hei

Kast dere ut i resonator og diffusor bygging....det er morosamt.

mh-audio.nl - Calculations

http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/62677-kalkulatorer-nye-og-oppdaterte.html
Loudspeakers

Crossover/Networks

Acoustics

Diverse

Turntable

Equivalents

Topp Bunn