Mobiltelefon og lesebrett Bærbar datamaskin / PC / Laptop

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
hallo godtfolk. jeg ble forespurt om å komme med noen tips på bærbar PC i prisklassen 4k til 6k.

Siden jeg ikke er helt oppdatert på laptops så kan det jo være noen har noen kommentarer eller konkrete tips.

Laptopen skal benyttes av en snart studine (starter til høsten). Jeg har bare annenhånds info om hva den skal brukes til, som nå blir til 3. håndsinfo :) Skulle ikke brukes til spill, men bare til vanlige studentaktiviter, så word, excel etc. Jeg gjetter også streaming og slikt. Det var også spurt hva med kjøp av apper. Jeg antar man får med en prøvepakke på office365 (3 måneder og så må den kjøpes) og ev. studiested vil gi kunne gi studentlisens. alternativ så finnes jo openoffice.

Kriteriene jeg ble opplyst om var at den skulle være lett. Hva som er lett ble ikke definert.

Personlig ville jeg valgt en PC med 15,6 tommer skjerm og dedikert skjermkort hvor prisen havner rundt 6000 kr, men maskinen er ikke til meg, så en litt enklere maskin kan være nok.

Min indre følelse sier 8 GB Ram og helst i intel i5 prosessor, hvis mulig. 13,3 tommer for å få ned vekten. Touchscreen? Jeg vet ikke hvor aktuelt det er å ta notater på en PC-skjerm, og om det er realistisk i denne prisklassen.

Noen kommentarer eller konkrete forslag?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.448
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Tror en litt større maskin enn 13 tommer kan være greit. Jeg har hatt en 13 tommer men har nå en som er cirka 14tommer. Synes den som er litt større er merkabrt bedre å bruke og den er bare marginalt større å dra rundt på. Ungene holder seg med 15 og 17 tommere men det er mest for spilling. Det er svære drog å drasse med seg i forhold til en 14 tommer. Jeg ser at jentungen (22) har et lite nettbrett i tillegg til 15 tommeren.

14 tommeren får man plass til slik at den kan brukes under forelesninger og slikt også.

Vil anbefale å sjekke på Komplett.no og Elkjøp. De pleier å ha slikt til greie priser.

Edit:

Glemte å si at min ASUS har touchskjerm som kan "vrenges" slik at den kan brukes som nettbrett med tastatur på skjermen. Veldig greit hvis man skal ta notater og det er dårlig plass.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.019
En litt på siden, alternativet til Office er ikke OpenOffice, men LibreOffice. OpenOffice blir knapt utviklet lengre - er type 6 personer som faktisk jobber med det sist jeg las om det, alt av utviklere har gått over til LibreOffice.

Nuvel. Jeg ville kjøpt en pent brukt "business" - laptop der det er mulig å bytte ut batteriet - da burde den holde ut studietiden. Dedikert skjermkort er ikke nødvendig med mindre man skal spille eller jobbe med tyngre grafisk design. Touchscreen ville jeg personlig ikke vært opptatt av, men det spørst jo litt hva den skal brukes til.

Til såpass enkel bruk duger jo nesten hvasomhelst av nyere dato. Men jeg er enig i 8GB RAM og så må den ha SSD, men det er vel nesten helt standard nå om dagen. Jeg har Office365 og det funker fint, spesielt om man jobber på flere steder. Det følger også med 1 GB skylagring i abonnementet og det er ganske rimelig for studenter tror jeg (jeg betaler 650 kroner i året eller hva det nå var for 1 bruker - ordinær pris med litt rabatt for å tegne for 1 år om gangen).

Lett og stor skjerm ekskluderer hverandre en del. Om det er ønskelig med stor skjerm innimellom er kanskje en docking-stasjon og en separat skjerm en løsning. Jeg tilhører den noe utdøende rase som mener at for å gjøre noe fornuftig er det kun fullstørrelse tatatur, mus og (minst) to skjermer som duger, men innser at det ikke er et helt moderne syn på ting.

Så nærme som man sitter en laptop-skjerm er informasjonsmengden man får plass til først og fremst styrt av oppløsningen, ikke antall tommer, spesielt når man fortsatt er ung og har godt syn forhåpentligvis.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
takk for tipsene.

libraoffice. Det hadde jeg ikke fått med meg.

Komplett og elkjøp er trolig aktuelle kandidater. Prisjakt er også lurt for å se om det er et plutselig godt kjøp. Når det kommer til bruktkjøp, så tror jeg ikke det er så aktuelt da studinen skal bruke av egne hardt tjente penger og jeg tror følelsen av å kjøpe nytt er viktig.

Min erfaring med liten skjerm er at man må sette skriftstørrelsen til 125 % (?) (noe som er default i windows også) og da forsvinner jo noe av poenget med god oppløsning. 13,3 tommer med standard full hd 1920 * 1280 er knøttlite. Man bare må øke skriftstørrelsen. Jeg anbefaler selvsagt ikke lavere, for de skjermene med 1366 * 768 hadde en lei tendens til å ha dårligere kvalitet.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.019
Ang OpenOffice:

(saken er fra 2016 bare for ytterligere å illustrere poenget)

https://www.zdnet.com/article/openoffice-is-dead-long-live-libreoffice/

Further, Hamilton said, "It is also my considered opinion that there is no ready supply of developers who have the capacity, capability, and will to supplement the roughly half-dozen volunteers holding the project together."

That's no news to anyone who has followed the OpenOffice/LibreOffice saga. For example, LibreOffice saw 14 version updates last year, compared to one version update for OpenOffice in October 2015.

While, officially, OpenOffice isn't dead yet, for all practical purposes it's been a dead program running for years now.

It started when Oracle, then OpenOffice's sponsor, kicked out the LibreOffice programmers in 2010. With this move, Oracle not only got rid of the top OpenOffice developers, it helped build a wall between LibreOffice's code and OpenOffice.

Adding insult to injury, Oracle didn't invest in OpenOffice. Within a year, companies such as Canonical replaced OpenOffice with LibreOffice.

Then, Oracle finally gave up entirely on OpenOffice and dumped it on the Apache Software Foundation. Apache has fostered many great software programs. It's not an orphanage for abandonware, and by 2011, that's really what OpenOffice was.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Jeg har ikke brukt openoffice siden tidlig 2010-tallet da jeg har tilgang på office-pakken. Når du sier det så har jeg hørt om LibreOffice, har bare aldri brukt det selv.
 
C

cruiser

Gjest
Jeg personlig hadde ventet bittelitt hvis det ikke hadde hastet. Ble lansert masse nye goodies på CES nå nettopp. Blant annet ryzen 4000. Her få man mye apu for pengene i denne prisklassen. Dominansen til Intel er allerede over på desktops, og alle tester så langt viser at de kommer til å få store problemer også på laptopsiden
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Jeg personlig hadde ventet bittelitt hvis det ikke hadde hastet. Ble lansert masse nye goodies på CES nå nettopp. Blant annet ryzen 4000. Her få man mye apu for pengene i denne prisklassen. Dominansen til Intel er allerede over på desktops, og alle tester så langt viser at de kommer til å få store problemer også på laptopsiden
Er det ikke slik alltid da? at man bør vente. Er det så stort denne gangen?
 
C

cruiser

Gjest
Ja, denne er ganske stor og det er jo ikke snakk om lenge. Produktet er jo lansert og laptopene kommer nå straks på løpende bånd
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Hvilken tidshorisont snakker vi? uker, måneder?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Jeg kjøpte ny HP i fjor. I sommer begynte chassiset å sprekke men det dekket ikke garantien. Svaret var "du har sikkert mistet den i gulvet." Altså, aldri mer et produkt fra HP i mitt hus og aldri noen anbefalinger om å kjøpe HP.
 
C

cruiser

Gjest
Ikke godt å si, det ble som sagt lansert masse nye maskiner på CES, men har ikke noe eksakt dato på når de kommer i norsk butikk, men det er sannsynligvis ikke så lenge til ettersom de allerede er lansert. Men, trenger man en maskin imorgen er det nok best å kjøpe noe annet.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Jeg kjøpte ny HP i fjor. I sommer begynte chassiset å sprekke men det dekket ikke garantien. Svaret var "du har sikkert mistet den i gulvet." Altså, aldri mer et produkt fra HP i mitt hus og aldri noen anbefalinger om å kjøpe HP.
Hadde den vært i gulvet?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Jeg kjøpte ny HP i fjor. I sommer begynte chassiset å sprekke men det dekket ikke garantien. Svaret var "du har sikkert mistet den i gulvet." Altså, aldri mer et produkt fra HP i mitt hus og aldri noen anbefalinger om å kjøpe HP.
Hadde den vært i gulvet?
Begynner du også? :p

Nei, jeg prøver da ikke å få en slik skade dekket av garantien.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Fantastic.

Finnes det noe annet i den billige enden av skalaen?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Når noen spør om råd for kjøp av pc, så er svaret alltid: Kjøp den som har den beste supportavtalen
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.448
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Har benyttet Libre Office i flere år nå og den fungerer greit den. Kommer man fra Windows miljø er det en smule overgang. Jeg kjører Linux nå. Men den krever litt mere engasjement enn windowsprodukter. Men ungdommer pleier ikke ha problemer med slike ting. Men hadde det ikke vært for et glødende og inderlig hat mot Win 10 ville jeg nok ha fortsatt med Win.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.668
Antall liker
3.700
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heh. SÅ lenge du bruker Classic Shell -altså gjør Win10 så lik Win7/ XP som mulig, så virker det greit. LibreOffice har jeg også brukt i mange år, og det funker helt fint. Enn så lenge har jeg ikke funnet en fullgod epostklient; jeg savner gamle OE... Jeg spiller en hel del, og kompatibiliteten med Win10 er viktig, og jeg vil gjerne ha samme ...interface type på alle maskinene mine.
I billigklassen har jeg hatt minst trøbbel med Samsung, faktisk. Sitter nå med en 13,5" Lenovo; den har en ørliten HWfeil, og stopper Wifikortet et par ganger i timen, men den er for gammel til at garantien gjelder.
Jeg finner at det er best å kjøpe lokalt; dersom/ når det oppstår problemer er det ikke noe som slår personlig oppmøte med rødt ansikt og hvite kjaker (for så å rusle dukkrygget og beskjemmet ut når 19-åringen bak disken peker på en framstående knapp). Dog er Komplett utrolig raske til å sende.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Jeg er på min andre Lenovo med 15,6" skjerm og SSD. Var med andre ord godt fornøyd med min første Lenovo, og valgte det på nytt. Kan vel ikke komme med noen bedre anbefaling enn det?

Merk at jeg ikke har noe særlig peiling på data, men bare forteller hva som har funket for meg.

I likhet med Pink_Panther har jeg også hørt om flere som har hatt negative opplevelser med HP, og det er et merke jeg også styrer bevisst unna.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.019
Jeg hat en øvre mid-END lenovo med touch jeg aldri bruker. Jeg er svært fornøyd - eneste jeg har å utsette er at touchpaden til Apple er klart bedre.

Om 6k ny er budsjettet må man ofre noe. Vekt, design, minne, regnekfaft, skjermkvaliteten eller hva dett nå måtte være. Jeg kjøpte den rimligste jeg synest var ok og det var så vidt jeg husker 9k etter tilbud på komplett og cashback fra Microsoft på 2k.

NIN stasjonære PC går fortsatt som en kule og er vel nå 6-7 år gammel. Om man trenger datakraft og vil ga noe som varer er det ingen ting som slår stasjonær. Mamma fikk min forrige som for over 10 år siden kostet type 12k. Den er fortsatt totalt overkokt for hennes bruk sv Word, nettleser og e-post.
 
S

svk

Gjest
hallo godtfolk. jeg ble forespurt om å komme med noen tips på bærbar PC i prisklassen 4k til 6k.

Siden jeg ikke er helt oppdatert på laptops så kan det jo være noen har noen kommentarer eller konkrete tips.

Laptopen skal benyttes av en snart studine (starter til høsten). Jeg har bare annenhånds info om hva den skal brukes til, som nå blir til 3. håndsinfo :) Skulle ikke brukes til spill, men bare til vanlige studentaktiviter, så word, excel etc. Jeg gjetter også streaming og slikt. Det var også spurt hva med kjøp av apper. Jeg antar man får med en prøvepakke på office365 (3 måneder og så må den kjøpes) og ev. studiested vil gi kunne gi studentlisens. alternativ så finnes jo openoffice.

Kriteriene jeg ble opplyst om var at den skulle være lett. Hva som er lett ble ikke definert.

Personlig ville jeg valgt en PC med 15,6 tommer skjerm og dedikert skjermkort hvor prisen havner rundt 6000 kr, men maskinen er ikke til meg, så en litt enklere maskin kan være nok.

Min indre følelse sier 8 GB Ram og helst i intel i5 prosessor, hvis mulig. 13,3 tommer for å få ned vekten. Touchscreen? Jeg vet ikke hvor aktuelt det er å ta notater på en PC-skjerm, og om det er realistisk i denne prisklassen.

Noen kommentarer eller konkrete forslag?
En pent brukt? sleng inn en SSD og du har som fungerer veldig bra
Denne knuser det meste som koster 4000 nytt.
https://www.okdata.no/productdetails.php?product=263
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Har fått høre det er bestilt pc. Det ble en lenovo yoga (retur og som ny), nedsatt fra 8000 til 6000kr. Mye pc for pengene.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.019
Har fått høre det er bestilt pc. Det ble en lenovo yoga (retur og som ny), nedsatt fra 8000 til 6000kr. Mye pc for pengene.
Jeg har en Lenovo Yoga jeg gav 10k for etter 2k i Microsoft-rabatt for et par år siden og er godt fornøyd med den. Eneste jeg har å utsette er at touchpaden er merkbart dårligere enn den vi har på Macbooken, men det gjelder stort sett alt av PCer så vidt jeg har skjønt - Apple sin er visstnok i en egen liga akkurat der.
 
Topp Bunn