Båndsalat - Mixtape Tråden

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
478
Antall liker
1.217
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Tar steget og starter en tråd, ser noen bilder spredd rundtom her med hjemmelagde kassetter, her hadde vært plassen og delt mer?

Bilder, selvfølgelig- samt metoder, filosofi, musikkvalg, utstyr, osv.

Er nysgjerrig på hva dere andre gjør, og er gira på å dele selv.
Istedenfor å fylle andre tråder med lange innlegg med bilder og styr tenker jeg at dette er svaret

DEN STORE MIXTAPE TRÅDEN!
 

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
478
Antall liker
1.217
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Har akkurat laget en 90 min mixtape fra nyinnkjøpt kassett: Fuji GT-I

8DABF27A-3CCB-44E3-B675-6A058ADE9642.jpeg

Kjører på med en miks av «deep cuts» fra post-rock bandet TORTOISE - et band jeg har fulgt siden oppstarten. Har ikke hørt så mye på de de siste årene- litt av og på etter nye utgivelser har kommet.
Låtvalget på disse nitti minuttene består av mer ukjente spor fordelt utover hele katalogen deres, låter som jeg har hørt lite av, pluss noen mer kjenter perler.

Man blir vant med sekvenseringen på en LP eller hvis man flipper gjennom en CD eller streamer etter favorittsporet. - Å ta tid for å lage en spilleliste med tidsbegrensing og satte «regler» gjør noe med innholdet synes jeg; åpner opp for å bli kjent med musikken fra en annen vinkel.

80AD2D4A-012F-4103-BAF3-E16E18FF3EFE.jpeg
Båndet er kalibrert, gikk en del tilbake på bias i forhold til andre type I bånd. Opptaker er min Akai GX-75 MKI. Bruker Dolby B på denne innspillingen. Rec level peaker på 0, av og til +1 db.

6032D51A-2874-4F4F-8BE5-5983BA2CA312.jpeg
Rolling!

Justerer rec level for hver sang, etter en kort gjennomlytting. Veldig stort sprik her, kanskje ikke i innspillingsnivå på selve musikken, men med hvor dynamisk den er. Noen spor er veldig komprimerte, mens andre er ekstremt dynamisk.

8A2B753C-0970-4A01-BDE1-840542E529BA.jpeg

Spilleliste i Roon

BF5AA5B2-341F-4B79-A24F-29FA11138C26.jpeg

Finitissimo!

(Oppdatering)
Lytteintrykk:

Dette er et veldig bra Type I bånd er førsteinntrykket mitt , føler jeg kunne ha dreist på enda mer med rec level men er fornøyd med lyden slik den er- Ingen dropouts, eller uønskede artifakter av noe slag.
Prøvde meg på å justere input level og bias under opptak, men høyere level enn den som var kalibrert gjorde lyden mer komprimert følte jeg. Elton John Mixtape nexxxt!!!o_O 🤩

Om ikke dette innlegget var langt nok, peiser jeg på med en link til bandet denne mixtapen inneholder:

 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Pleier ikke akkurat å lage mixtapes lenger, men har laget en hel del tidligere. For å summere opp visse tiår eller perioder i livet musikalsk. Det går fint an å summere nittitallet og millenniumstiåret på en 90 hver for min del, men for åttitallet trenger jeg en fempack, minst. Siste jeg gjorde var en ESC timestape fra finalen i Dublin, 1988- lagt på Emtec FE1, sisteproduksjon, hentet fra Nevada..68 stk i partiet. Eltonsk mixtape går ikke…der er hele katalogen et must-have, imo..og det tar minst en kartong med hundre 90er. Det koster, dersom kvalitet ønskes. Ikke noe man legger på type 1 her i huset, nei..Mannen har 32 studioalbum bak seg, et utall singles og en ti-tjue lives/comps…bare i eurokatalogen..Da sikrer man heller den mest mulig komplett i original form..Det har jeg gjort, men bygger fortsatt på..
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: oct

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Sånn apropos Eltonsk mixtape..det legger jeg på Denon HD-M. OM jeg lager en. Mark Knopfler, Dire Straits, Chris Rea eller Genesis fortjener en XG. Men katalogene mine er rimelig komplette der også..kun Rea har blant disse gitt ut skiver jeg ikke har. Enda…Flere har bedt meg om mixes, men jeg gjør det kun i ekstremt spesielle tilfeller. For spesielle venner. I det siste har jeg noen ganger laget opptak jeg kunne spart meg selv for. Dessverre..men lært derav, det har jeg også.

Hvis målet var å ta opp hver eneste en av EJs låter -kronologisk , og uten duplikater- kunne det vært svært interessant å prøve å få til. Men det ville blitt gjennomført via ei spilleliste. Som igjen krever minst et års jobb å lage, så omfattende som den lista blir. Er vel snakk om over tusen av dem. Så langt. Og så mye tid spørs det om jeg har igjen, gitt..utgangspunktet er nok da helst JEWEL BOX-settet. Som tar åtte kassetter, bare det. Det mest komplette hits-settet hans er vel DIAMONDS i superutgave. Så , ta opp disse, og du har skrapt overflaten. Hele pakka ville ha krevd det jeg har av normaltape..72 stk…minst! Og musikken det her er snakk om fortjener å bli lagt på verdens beste type 4. Altså noe man aldri klarer å gjennomføre, med dagens materialpriser. Fullt mulig med andre, mindre produktive artister, men altså ikke med Elton Hercules John. På normalt budsjett.

Curio: Eltons - og våres- siste konsert i Norge var 22/5 2022. Men tenkte du på at dette også var Bernie Taupins 72-årsdag??😊
 
Sist redigert:
Topp Bunn