Azimut.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
På en del, også eldre, kassetspillere kan man justere azimut.
Nå er det sånn at originale azimut tapes ikke kan skaffes. Kan man lage sit eget ?
Jeg har prøvd å justere azimut, men problemet er, at lyden er ikke den samme etter bånd som når man spoler tilbake og hører det man opptok.
Håber dere skjønner, dette er jo en 3 hoders maskin.
Jeg kan justere så høyfrekvensen blir meget "klar", men dette resulterer jo i at sshhh lyder blir ulidelige.
Er det bare å prøve sig frem ?
Har Stereophiles test cd med alle toner, kan man innspille f.eks. 8000 hz og gå ut fra det ? Nå har jeg prøvd med diskantrik musikk.....
 
K

Kjell_B.

Gjest
Du stiller inn din FM-tuner på en frekvens uten noen stasjon, slår av mutingen og bruker det sus/støy-signalet du da får som testsignal (såkalt pink noise).

Still inn azimut til støyen er mest mulig høyfrekvent, men uten at signalet endrer karakter. Kun skal det være max "pift" i toppen (fff-lyden der oppe). Dette brukes også til bias.

Jeg går ut fra at det er innspillingshodet som skal justeres først, og hvis vi kan anta at avspillingshodet er korrekt, så kan du (etter at innsp.-hodet er ferdig justert) lage din egen azimut test tape på denne måten. Test-tapen kan du ev. teste på flere spillere for å sjekke at du er i det riktige området.

En test-tape kan naturligvis kun brukes til justering av avspillingshodet. Innspillingshodet må justeres (etter at avsp. hodet er korrekt) ved å spille inn på en ny tape.
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Men hva er azimut? Ordet tyder på en vinkel.

-Harald
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Du stiller inn din FM-tuner på en frekvens uten noen stasjon, slår av mutingen og bruker det sus/støy-signalet du da får som testsignal (såkalt pink noise).

Still inn azimut til støyen er mest mulig høyfrekvent, men uten at signalet endrer karakter. Kun skal det være max "pift" i toppen (fff-lyden der oppe). Dette brukes også til bias.

Jeg går ut fra at det er innspillingshodet som skal justeres først, og hvis vi kan anta at avspillingshodet er korrekt, så kan du (etter at innsp.-hodet er ferdig justert) lage din egen azimut test tape på denne måten. Test-tapen kan du ev. teste på flere spillere for å sjekke at du er i det riktige området.

En test-tape kan naturligvis kun brukes til justering av avspillingshodet. Innspillingshodet må justeres (etter at avsp. hodet er korrekt) ved å spille inn på en ny tape.
Har gjort det med fm sus, syns bare at jeg får dårlige s-lyder med denne metode, men jeg forsøker igjen.
Lydhodet er et kombihode hvor innspilling-og avspillingshode sitter i samme hus.
Der sitter to skruer, på hver side av hodet, den venstre får jeg lett løs og kan justere på (innspillingssiden), den andre sitter dønn fast, men vi får forsøke med litt vold da.
Når jeg justerer på den venstre skrue endrer også balansen sig jo, men men, lad mig se om jeg får den høyre skrue løs da....

Azimut er lydhodernes vinkling imot båndet.
 
K

Kjell_B.

Gjest
Bob-bob - her må du være forsiktig !!!!!

I dette tilfelle kan ikke innsp.-hodet justeres (separat), og du MÅ ha en tape innspilt på en ANNEN maskin som du vet er korrekt. Denne andre maskinen skal være en 2-hoders, ikke en 3-hoders maskin.
Bruk så denne tapen til justering av ditt hode ved AVSPILLING, ikke innspilling.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Men hva er azimut? Ordet tyder på en  vinkel.

-Harald
Vinkelen mellom bandet og lydhovudet. Litt problematisk å få heilt rett på kassett. Går du etter Kjell-metoden, skulle du få eit akseptabelt resultat. Dersom ditt behov berre er avspeling, er det å justere azimuth slik at diskanten vert klarast på dei banda du har.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Yes Sir, da funket det ! Har ikke et 2-hoders deck, så jeg spilte inn FM sus på min Nak LX5 og slengte båndet i en Pioneer CT-F 950.
Justerte litegran, og dér satt den.
Lyden er meget god fra denne 1979 årgang, myk deilig analog lyd med masse fine detaljer. Ikke noen Tandberg killer dog, den mangler den infernalske bass og det enorme rum, oppløsning og høyde på lydbildet Tandberg har, men det er meget bra likevel.
Takker for god hjelp.
 
J

jekri

Gjest
Hvor god er Tandberg TCD 310? Jeg kan vel ikke bruke metallbånd på den da det kun er velger for CRO2
 
K

Kjell_B.

Gjest
TCD-310 er veldig god. Den har 3 motorer og veldig stabil båndtransport. Kun kan lydhodene være slitt, men det avhenger jo helt av hvor mye brukt den er.

Den skal bruke krom-bånd, her kan du prøve TDK SA-X og Fuji ZII, hvis de ikke passer, prøv noen andre typer fra Maxell, TDK, Sony eller Fuji. De forskjellige krom-typer fra samme fabrikk har litt forskjellig krav til justering av bias og Dolby, så det enkleste er bare å prøve seg frem.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Den spiller "brukbart", det vil sige bedre end alle andre i sin klasse. Som regel spiller den bedst når den ligger ned.
Mit eneste "ankepunkt" på Tandberg er de to gain "skytere", har aldrig skjønt dette, men det er vel en design sak. En master volume og en balanse er lettere å jobbe med.
Du kan da godt bruke metalbånd, du kan bare ikke spille inn på nytt da hodet ikke kan slette båndet, mener jeg da.
 
K

Kjell_B.

Gjest
Du kan da godt bruke metalbånd, du kan bare ikke spille inn på nytt da hodet ikke kan slette båndet, mener jeg da.

Husk at for å utnytte metall-bånd, skal spilleren ha en Type IV-posisjon, den har både med bias og frekvenskurve å gjøre (innspilling).

Eldre spillere klarer ikke de høye nivåer av signal og bias i innspillingshodet som trengs.

Derfor ble det utviklet noen spesielle metallbånd for Type II-posisjon - det er bl.a. Denon HD-8, TDK HX-S og That’s CD-MH. Jeg har TDK-varianten, og det er vel omtrent det beste Type II-båndet som er å oppdrive.
Men disse er dessverre vanskelige å finne idag.
 
M

Mulelid

Gjest
Har et azimuth-bånd i en skuff her, sammen med 1000 Hz for utnivå fra 310 m.fl.. 310 MK II er min favoritt, da. Bare å sende mail/PM så selger jeg bånda.. :)
 
Topp Bunn