Ayre

DMB

Medlem
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
0
Ayre K-5xe forforsterker + Ayre V-5xe effekt ble kåret til Årets beste i Lyd & Bilde.

Jeg vet ingenting om Ayre, men nå er nyskjerrigheten vekket!

Hjemmesiden til importøren er under ombygging...

Selv har jeg Helicon 400 høyttalere og ThuleIA100 forsterker og en Rotel CD spiller. De to siste skal byttes, forsterkeren først.

Jeg er ute etter en forsterker som spiller med dynamikk og ikke for lyst/skarpe s-er, men med bedre oppløsning enn Thule.

Hvordan lyder Ayre? I L&B står det at de lyder "befriende dynamisk og virkelighetstro". Har noen noe å tilføye/anbefale?

DMB

Medlem
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
0
50 som ikke vil uttale seg om Ayre så langt:(

U

utgatt60135

Gjest
Ok da ;)..

Det er et merke man ikke hører mye om her til land. Men de har vel ingen importør i Norge?

Jeg har lest mye positivt om dem, særlig i Stereophile. Kan virke som de er ganske så "snille"? Jeg vurderte dem selv men det er litt risikofylt å stole på anmeldere og importere selv. Pene produkter som tydeligvis er meget vellydende.

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Mono er norsk importør av Ayre... Er vel ingen som forhandler Ayre over disk i norge, men kan sikkert kjøpes av alle som forhandler Rega, Speakercraft, Onkyo, Sonus +++++

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Det som er litt rart er at Lyd og Bilde kåret Chapter Precise som den "beste" Intr. forsterkeren de hadde hørt noen gang, for deretter å kåre Ayre som den beste i januar nr.?, seriøst eller ikke, men tror nok Ayre er meget gode produkter, så de er vel verdt en lengere lytte test :-*

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.032
Torget vurderinger
29
Ayre er et høyst spennende merke, har lest mange strålende omtaler av produktene deres i Sterophile, men kunne ikke finne noen omtale av de etterspurte produktene.

Fabelaktig design, har ellers stor tro på cd-spillerene deres. Synd at vi ikke får hørt disse produktene mer her til lands.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
De forskjellige nivåenen i Ayre har litt forskjellig strømforsyningsteknologi.

5 serien har vanlig linjær strømforsyning med ac likeretter og kondisglatting.

1 serien, sånn V-1xe og slikt har induksjons strømforsyning.
Dette er en strømforsyning som har en spole på inngangen, en trafo som lager dc, denne blir så matet til kondensatorenen som en konstant strøm. Meget lite "ripple" går videre av dette. Meget lavt støynivå på rails og så videre!

Lyden i Ayre er luftig og "lett" dvs at man ikke snakker feit transistorlyd her!
Bassen er sterk men ikke svulstig som den kan ha en lett tendens til å være på amerikans utsyr.

Ayre er veldig god på ting som man normalt forbinder med rør i lyden som luft imellom utøvere og raske transiener og flott og livaktig diskantutkling.

Lydmessig vil jeg tippe at man ligger midt imellom CJ 350 og McCormack DNA-500...
En anelse kjølig (pre modellene) og en anelse varmt (5 serien) Og midt imellom der igjen i V1 Serien.

Ayre er meget bra på slam og dynamikk.
Kraftige trinn store strømreserver og lite egenstøy fra komponenten.
Noe annet som kjennetegner Ayre sin lyd er ett enormt "driv" i lyden.
Rørenens nærhet til utøver er ikke helt tilstede i fullt så stor grad som en evt. Klasse A forsterker kan ha det.
Men antakeligvis mye nærmere enn mange andre dyre transistortrinn. V-1xe er i tillegg noe som kalles plastisk i mellomtonen. Dette hentyder på ett rørs kontinuerlige frekvensband i dette området.
Instrumenter er hørbart ekte i klang med Ayre V-1xe.
Mer så enn transitortrinn av vanlig støpning.
Men, du tror ikke du hører på ett rørtrinn med Ayre, til det er lyden alt for "insisterende" dvs det er noe igjen av transistorens strømevner, som få rørtrinn er forundt å fremvise.
Dette er klasse A/B design i verdensklasse.

En sang som f.eks "Hold on for one more day" med Wilson Phillips, som jo er en ganske "lett" produksjon med masse luft i lydbildet, men samtidig en stemmemixing som er uhyre vrien å få til for en transistoramp.
Det er tre damer 2stk wilson og en stk phillips som synger som om de var en person, vi snakker samkjørte vokalister her altså!!! Stemmene deres er i tillegg meget like i klang.
Dette er normalt rørs enerådende domene...
Når Ayre spiller hører man det, hva Ayre er kapabel til å gjøre.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Akkurat det jeg skrev over er ett sammendrag av det jeg har lest. + litt technosvada om de :p

Det var en streng om Ayre for ett pr mnd siden og vøttø.

En ting om Ayre som er litt viktig å vite er dette:
Ayre låter som seg selv, neste uansett hva man putter forran eller etter.
De blir veldig lite påvirket av arbeidsforhold.
Akkurat hva dette vil si er jeg ikke helt sikker på gitt.

Jeg tror det blir slik at du kan ikke korrigere lyden med en komponent så meget som med andre produsenters utstyr.

Ayre er konsekvent klangnøytral, og man skal forsøke å bevare denne kvaliteten istedenfor å "tweake" så mye med lyden.

Ayre er for de som vil ha opptaket slik det låter, ikke for de med ønske om ekstreme kvalitetet i diskant mellomtone eller f.eks i bassen.

Blodærlig, er det det man kaller det?

De er ikke Voica i audiofile vendinger vøttø.
De er det motsatte... de er ikke voica, de gjengir.
Den lille lydforskjellen imellom de forskjellige nivåenen, ligger da primært i strømforsyningsdesignen..

V-1xe er jo unik som transistoramp, da den har en rørforsterkers strømforsyning..

Det samme gjelder også f.eks Matthew James sine kreasjoner. Noen eldre Levinson "konstruksjoner..."

Noe jeg synes man skal huske på er at en designer idag som lærer å lage amper på skolen, IKKE ville klart å designe en Ayre psu...

Det står rett og slett ikke i pensum...
Det gjorde dette på 50 tallet... men ikke idag.
Hva hendte med "if it aint broken dont fix it!" ?
For en Induksjons psu er en linjær psu overlegen "by a mile and then some..."

Den du... ::)

DMB

Medlem
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
0
Jeg takker for alle svar, dette at de er litt utilgjengelige gjør dem jo bare mer interessante!
I Lyd&Bilde står det at Norsk Audioteknikk er importør, men det stemmer kanskje ikke?

Topp Bunn