Avspilling og korrigering av gamle bånd

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
902
Jeg har fått noen gamle opptak fra 1953 og utover til 80-tallet. De er i halvspor mono, tatt opp på en gammel Radionette/Siemens opptaker. Når jeg spiller av så er det litt av hvert. Noen bånd er spilt inn baklengs, med oksydsiden ut. Det låter ullent. Jeg vil digitalisere båndene, og lurer på om finnes det en god måte å korrigere for slike feilinnspillinger. Gode råd mottas med takk.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
902
Akkurat det har jeg tenkt ut selv! Det er ikke problemet. Spørsmålet er om eq eller annet som kan gjøre lyden bedre.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
27.398
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Akkurat det har jeg tenkt ut selv! Det er ikke problemet. Spørsmålet er om eq eller annet som kan gjøre lyden bedre.
Om du har bånntype-velger på avspillemaskin, da sett den i den stillingen, som gi´r mest diskant.
Akai kaller det for Low Noise/Wide Range. Sony kaller det for Normal/Special.
Ellers, om du vil lage kopi og ha mulighet for EQ, da spill inn i en pre, EQ til det passer deg og så
bruke pre out til inn der, hvor du vil lage kopiopptak.
Hadde for mange år siden en Sony TA-E1000ESD. Den var råbra til slikt.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
902
Dette handler om gamle spolebånd

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.491
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Du skal digitalisere båndene, gjør justeringen digitalt..

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
902
Ja, jeg gjør det digitalt i Audacity. Jeg er ute etter noen tips om gamle, feil innspilte spolebånd.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.491
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det er vel ikke så mye du får gjort analog, annet enn kanskje en bedre spiller, og selvfølgelig ha bånda riktig vei som nevnt tidligere. Kan jo ha en eq men vil tro du rydder bedre opp digitalt

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
902
Jeg gjør dette digitalt, og spørsmålet er om noen har gode råd. F.eks om hvor turnover skal ligge, og hvor mange dB det bør justeres ved forskjellige frekvenser.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.799
Sted
Ytterst i havgapet...
Du sier ingenting om hvor gamle disse båndene er, men opp gjennom årene har det vært forskjellige EQ-kurver for innspilling. Fra sånn ca siste halvdel av 60-tallet er det stort sett NAB og CCIR korreksjonsom har vært enerådende, med en overvekt på NAB- trur eg - i alle fall for konsumentutstyr...Revox ble feks levert med kun en kurve for opptak og valbar NAB/CCIR ved avspilling. Så kommer det an på hvor godt justert opptaksspilleren var justert, - og til hvilken spec... det er mange faktorer som spiller inn, - justering av båndføring, hoder EQ osv.. med dette vet du kanskje.... Med gamle bånd tror jeg det er lurt å sette et nokså skarpt LP på max 7-8 kHz.. det er uansett svært lite å hente over der ...
Mer info her....

møffe

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Antall liker
1.422
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
En helt banal tilg for opnåelse af bedst mulig lyd fra gamle bånd er at azimut står korrekt i forhold til indspilningen. Dette kan være et forsøg værd, hvis det ikke er muligt at afspille på den maskine hvor indspilningen er foregået.
Hvilken maskine afspiller du fra...? Tør du pille lidt selv...?
Forstået på den måde at du under afspilning af det gamle bånd, justerer på afspillehovedet's azimut. Juster til max diskant.
Men kun hvis du er helt sikker på hvad du gør... Hvis justering viser sig unødvendig, skal man jo kunne finde til bage til udgangs punktet igen...

Juster mulighed på gammel båndopt. halvspor mono:
Resized_20231025_111035_8180.jpeg

Samme, ældre semi-proff. maskine:
Resized_20231025_110810_9009.jpeg

Og så lige båndet der lyder uldent og baglæns. Det "klassiske" twist, som HassseBasssse beskrev:
Resized_20231025_111233_7216.jpeg

BON APPETIT...

M

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
902
@Aurora Jeg har nevnt båndenes alder i første setning.

@ alle som leser tråden: den handler om gamle lydbånd som er tatt opp fra baksiden av båndet. Da får du et tydelig tap oppover i frekvens. Spørsmålet er om noen vet hvordan et slikt tap arter seg frekvensmessig, og hvordan jeg kan justere det med digital eq slik den finnes i Audacity.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.491
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hvis det er tatt opp med baksiden opp er det vel informasjon som har gått tapt. Forstår ikke helt hva du ønsker å oppnå? Hvis det er for å tweake lydnivå på øvre frekvenser så gjør du det best digitalt.
Dersom det er informasjon som har gått tapt så er det ingen måte å rekonstruere dette.
Er du sikker på at opptaket har skjedd med feil side mot hode?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
27.398
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@Aurora Jeg har nevnt båndenes alder i første setning.

@ alle som leser tråden: den handler om gamle lydbånd som er tatt opp fra baksiden av båndet. Da får du et tydelig tap oppover i frekvens. Spørsmålet er om noen vet hvordan et slikt tap arter seg frekvensmessig, og hvordan jeg kan justere det med digital eq slik den finnes i Audacity.
Om det er tatt opp på "baksiden" av bånn, da bli´r det aldrig bra. Så er det sagt.
Bånn beleggning har ikke blitt biasert ordentligt. Det innspillede har vel omkring en øverste grensefrekvens
på kanskje 1,5-2KHz + det må være veldig svakt også. Her hjelper heller ingen EQ, da det du kommer til å
"løfte" i hovedsaken bare er støy.
Mitt bud....... dropp det. Du søker kvalifisert hjelp.... det har du fått. Her hjelper hverken EQ, azimut, justeringer i
Audacity eller annet.
Sorry...... vet, at det ikke var det svaret du søkte, men fysikkens lover kan ikke omgå´s med hverken EQ eller
Audacity ;)

møffe

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Antall liker
1.422
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
Det er meget nemt. Det er næsten umuligt at indspille på et bånd, der er vendt med oxid siden modsat. Ibedste fald vil det lyde som en "fjern mumlen" med masser af støj......

Nå... Nu ser Jeg at HassseBasssse har uddybet det jeg ville bidrage med.

M
Ø
F
F
E

Topp Bunn