Avspilling? cd eller musikkavspiller?

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Er rundt hjørne for å prøve å få en oppgradering i annlegg,men er usikker
på hvem vei jeg skal velge eller gå.
Kunne trenge erfaringshjelp fra dere her på forumet.
Har selfølgelig trålet gjennom mange sider her, men det er mange meninger.
Da kan dere jo svare med det må du regne med lån hjemlån lytting.
Jeg er klar over det,men kunne likevel ønske å få redusert noe på mulighetene.

Så til saken.

Sitter idag med denon s10 lc klock 2. og denon dvd 2930 som avspiller.
Forsterker pmas1-26.000.
Høytalere patos 402 mk2.

Det jeg har prøvd av forandring er doxa dac med begge spillere det ble veldig liten forandring og ble forundret er det virkelig bare nyanseforbedringer en vil få?

Så kom det en eldre denon cdspiller inn tror det var 3560 og forandringen ble mye større og på en eldre spiller.
Hvorfor det jeg tror og kom til at den eldre denon hadde veldig solid drivverk,kanskje var det at det spilte mye mer musikkalsk.
Så det store spørsmålet er har drivverk så mye å si kanskje er en hardiskbasert musikavspiller noe for meg,men jeg er jo ikke så god på data.

Finns det hardiskbasert musikkavspillere opptakere som kan måle seg med det dyrere?

Kan det være en løsning for å få fram mere av det innspilte matrialet og
da få det til å låte mere engasjerende og musikalsk?


Hadde hvert veldig takknemlig for svar av dere der ute.
Eller sett gjerne igang en diskusjon.

På forhånd takk.
 
O

OldBoy

Gjest
holger1 skrev:
Sitter idag med denon s10 lc klock 2. og denon dvd 2930 som avspiller.
Forsterker pmas1-26.000.
Høytalere patos 402 mk2.

Det jeg har prøvd av forandring er doxa dac med begge spillere det ble veldig liten forandring og ble forundret er det virkelig bare nyanseforbedringer en vil få?

Så kom det en eldre denon cdspiller inn tror det var 3560 og forandringen ble mye større og på en eldre spiller.
Hvorfor det jeg tror og kom til at den eldre denon hadde veldig solid drivverk,kanskje var det at det spilte mye mer musikkalsk.
Så det store spørsmålet er har drivverk så mye å si kanskje er en hardiskbasert musikavspiller noe for meg,men jeg er jo ikke så god på data.

Finns det hardiskbasert musikkavspillere opptakere som kan måle seg med det dyrere?

Kan det være en løsning for å få fram mere av det innspilte matrialet og
da få det til å låte mere engasjerende og musikalsk?


Hadde hvert veldig takknemlig for svar av dere der ute.
Eller sett gjerne igang en diskusjon.

På forhånd takk.
Jeg kan ikke legge hånden på hjertet og si at jeg har påvist hørbare forskjeller mellom forskjellige avspillere brukt sammen med samme eksterne DAC. Prøvekaniner i denne forbindelse har vært forskjellige CD- og DVD-spillere i familie- og vennekretsen, alle spillere i prisklassen mellom ca. 1,5k til 20k. Den dyreste vi prøvde var, såvidt jeg husker, Primares dyreste CD-spiller og den billigste var en rundt 10 år gammel Denon DCD-435. Prøvene har dels foregått på utstyr i din prisklasse, pluss/minus, dels på betydelig dyrere utstyr. Selv ikke på det aller dyreste utstyret syntes noen av de involverte at de kunne høre andre forskjeller enn det man kan føre på kontoen for forventninger og placebo.

Med hensyn til bruk av DAC eller ikke, er erfaringen min at det ikke er mulig å merke forskjell hvis ikke resten av anlegget har evne til å nyttiggjøre seg DAC'ens bedre signalkvalitet. Forsterker og høyttalere må henge med i svingene. Mens Denon-forsterkeren din sannynligvis er god nok, er jeg mer i tvil om høyttalerne dine. Jeg tviler på at de fullt ut er i stand til å videreformidle effekten av en ekstern DAC, noe som kan stemme med dine erfaringer.

Men det er jo forskjell på DAC'er også. De rydder gjerne opp i lydbildet på litt forskjellig måte. Noen DAC'er bidra til generelt klarere og mer distinkt lyd, mens andre virker som om de utvider frekvensspektret i begge ender. Det kan være så enkelt at dine erfaringer skyldes at den DAC'en du har prøvd, ikke er den optimale for ditt oppsett. Har du mulighet til å prøve andre DAC'er?

Når det gjelder det siste spørsmålet ditt om harddiskbasert avspilling, må jeg bare melde pass. En mann i min alder har ingen erfaringer med slikt. Men jeg jobber med saken.

Lykke til i jakten på godlyd!

:) :) :)
 
K

kbwh

Gjest
Påstand/forslag:

Skaff deg en DAC som ikke lar deg "høre" drivverket. Så kan du ha både harddisk og en sølvplatesnurrer som "drivverk" uten å høre forskjell på dem.

(Det er ikke for ingenting at når Linn nå lanserer arvtakeren til CD12 kan den ikke "spille plater")
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Takker så mye for svar,det jeg har hørt er at en får bare marginale forskjell er ved å sette på dac i mellomklasseannlegg og det er vel sikkert
riktig.
Det jeg derimot synes var rart var jo at denon 3560 uten dac spilte mye
mere med ro og musikkalitet allså annlegget hevet seg en divison opp.
Det ble rett å slett mer moro å lytte til musikk noe jeg har manglet i
annlegget.'
Det som slo meg med en gang var at kanskje det solide drivverket som
gjorde at det ble mere musikalt og att spilleren selfølgelig funggerte
bedre i mitt oppsett.
Får vel prøve om det går ann å få lånt med hjem å prøve,men det er vel
ikke så mange forhandlere som tilater det.
Har også kjørt lyden ut rca fra en ny flattv 37 samsung og får også der
ofte mer nøytral lyd og der høres lyden mer musikalsk ut.

Kom gjerne med flere synspungter. ??? :D :D
 
B

bendis

Gjest
med doxa dac hører du definitivt drivverket. piano begynte å ligne keyboard når jeg gikk fra sony 940 til elcheapo pioneer dvd :'(
 
O

OldBoy

Gjest
holger1 skrev:
Det jeg derimot synes var rart var jo at denon 3560 uten dac spilte mye
mere med ro og musikkalitet allså annlegget hevet seg en divison opp.
Det ble rett å slett mer moro å lytte til musikk noe jeg har manglet i
annlegget.'
Det som slo meg med en gang var at kanskje det solide drivverket som
gjorde at det ble mere musikalt og att spilleren selfølgelig funggerte
bedre i mitt oppsett.
Nå regnes jo Denon 3560 som en god CD-spiller, som til tross for sin alder, holder seg godt.

Alle CD-spillere, eller kanskje rettere sagt, DAC'ene deres, farger lyden på sin karakteristiske måte. Intet unntak for Denon 3560. Det er muligens bare tilfeldigvis slik at den måten Denon 3560 spiller på, er den måten som passer best for anlegget ditt, akustikken din, og ikke minst ørene dine. Drivverket er naturligvis en del av det hele, men neppe avgjørende.

Det kan godt hende at dersom du kobler en i og for seg god ekstern DAC til denon 3560, gjerne en DAC med objektivt sett bedre måledata og bedre anmeldelser, så får du en klang som ikke passer for deg. Det er vanskelig med objektive garantier i denne bransjen, du må stole på dine egne ører.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
OldBoy skrev:
Nå regnes jo Denon 3560 som en god CD-spiller, som til tross for sin alder, holder seg godt.
Den står fortsatt på ønskelisten min, selv om jeg bare har 1560, 2560 og Denon DAT(brukes som DAC) fra før.

Det er ikke mange spillere - med like solid og velspillende drivverk - som produseres i dag - synd........
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Takk for sist og er enig med deg om det driverket det må være bra.

Fikk kanskje også en bekreftelse på at kanskje kan en få tynet ut litteran
mer av annlegget ved å gå for et bedre drivverk + bedre dac en doxa.
??? ;D ;D
 
K

kbwh

Gjest
Bare gå for en moderne DAC som ikke lar deg høre drivverket, om det så er el cheapo eller panservogn.
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Takk for den Valentino skal prøve noe,men er det en mulighet å prøve

å prøve en rør dac vil en få litt mer musikalitet da,kom gjerne med noen

forslag.
 
K

kbwh

Gjest
Musikaliteten er i musikken. Elektronikken skal etter mine begreper kun bringe signalet uforvrengt fram til høyttalerne...

Jeg foreslår DACen jeg bruker selv, RME ADI-2. Dårlig med rør, men musikken kommer igjennom umodifisert.
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Takker igjen for den Valentino skal først prøve noe i 15-20.ooo kr klassen

går ikke det får jeg prøve blandt annet den du nevner så får en se om

det blir noe uttelling det blir ivertfall spennende.
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Takker for den bendis det er bare at jeg er grønn på elektronikk kan de
også kjøpes ferdig sammensatt.
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Takk for den Bendis, finner den desverre ikke på 6 moons, har du dacen

og hvordan spiller den.
 
B

bendis

Gjest
http://6moons.com/audioreviews/nixon/tubedac.html

jeg har ikke store sammenligningsgrunnlaget annet enn doxa mk2 som er noe hardere oppover, litt mer "mekanisk" i mellomtonen, men med mer og fastere bass.
alt i alt foretrekker jeg tube dacn. lett likandes, mindre hifi mer musikk.

siden den er non oversampling og filterløs har kanskje drivverket enda mer betydning enn med doxa`n. det har jeg ikke fått prøvd ut.. ::)
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Takker for den bendi, skal snart gjøre et valg men er ikke lett.
Kunne egentlig tenke meg prøve noe annet på lån først for å se utslaget før jeg bestemer meg.
 
Topp Bunn