Digitale avspillere Avspilling av CD på BD

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
624
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Lurer på å bytte ut min Phillips BD 9600 spiller (gammel toppmodell med 3D) fordi den er ikke helt venn med bluerayplatene. Eneste måten å få spilt dem av på er å starte opp fra standby med en plate i. Cd går fint på vanlig måte. Har siste versjon med oppdatering av programvaren. Jeg bruker spilleren som CD-drev og BD spiller gjennom NAD 51. Spørsmålet blir da: spiller det noen rolle hvilken BD spiller jeg bruker, vil ikke det digitale signalet være likt. Snakker nå om LYD. Ved filmavspilling vil det være HDMI jeg bruker og på CD-avspilling vil det være coax.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.470
Sted
Sølvbyen
Drivverket man bruker har nok litt å si for lyden, selv om man bare tar ut digitalt signal. Men Phillipsen trenger jo ikke være dårlig som drivverk av den grunn.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Med en såpass moderne DAC som NAD51, bør ikke drivverket bety noe. Den skal spille like bra uansett hva man bruker. Enkelte DACer kan nok være mer følsomme - f.eks. har Audio Note DACer et rykte for å være ganske følsomme. Hjemme hos meg og hos barna mine har det vært brukt alt mulig av drivverk til bl.a. Benchmark og DacMagic - og også til Weiss - uten at vi har greid å høre den minste forskjell. Men det kommer sikkert an på hvor bra utstyr man har i anlegget, og hvor følsomme ører man har.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
624
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Nei, jeg tror nåværende spiller har et godt drivverk. Hvis jeg skal sette to spillere opp mot hverandre, feks Oppo 103 og Marantz UD 7006 ev modellen over. Vil ha tilgang til SACD signaler.

Eller hva med en CAMBRIDGE
Azur 752BD?

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Drivverket man bruker har nok litt å si for lyden, selv om man bare tar ut digitalt signal. Men Phillipsen trenger jo ikke være dårlig som drivverk av den grunn.

Man kan nok oppleve forskjeller, men jeg mistenker at det blir litt tilfeldig hva som låter bedre enn noe annet. En moderne Blu-ray- eller DVD-spiller med buffer, og der drivverket dessuten nesten går på tomgang for å fore DAC-en med enkel 16/44 CD-lyd har supre forutsetninger til å fungere helt perfekt som drivverk, og med en god innebygget DAC/analogtrinn, som en god standalone CD-spiller også.

Begge deler gitt at spilleren er rask til å lese inn cd-plater, har et godt brukergrensesnitt fra frontpanél og/eller fjernkontroll og ikke er plaget med sjenerende mekanisk støy.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.940
Torget vurderinger
1
Jeg opplever at min BDP9600 er vanvittig treg ved oppstart av BD hvis den har internettilgang. Heldigvis har den den sykdommen at den glemmer internettinnstillingene når jeg slår den av, så problemet er ikke så stort.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
624
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Er den tregere da? Må sjekke ut. Jeg byttet inn spilleren pga at den glemte innstillinger, bla LFE signalet til suben var kjedelig å stille på hver gang den slo seg av. Men spilleren jeg fikk tilbake har noe problemer ved oppstart av BD-skiver. Den er noen år nå og har litt dårlig inntrykk av Phillips generelt bortsett fra TV'ene.

Ellers er det beroligene å høre at et godt BD-drev antagelig vil være godt nok for min NAD.

Jeg opplever at min BDP9600 er vanvittig treg ved oppstart av BD hvis den har internettilgang. Heldigvis har den den sykdommen at den glemmer internettinnstillingene når jeg slår den av, så problemet er ikke så stort.

Topp Bunn