Avspiller fra harddisk

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei,

Har nettop lastet inn cd samlingen til en ekstern harddisk og koplet opp pcen til en ekstern dac med usb inngang - det fungerer storartet!
Men, finnes det en enhet som kan erstatte pcen; som fungerer som en avspiller og som har egen harddisk eller som det kan koples en harddisk til? (benytter foobar til som avspiller på pc idag).

G

Gjestemedlem

Gjest
yasman skrev:
Raist skrev:
Serverprogramvaren installerer du på en hvilken som helst PC tilknyttet ditt lokalnettverk!
http://slimdevices.com/pi_features.html?
Men jeg må altså ha en pc....
Finnes det ikke en liten avspiller med USB utgang som er ferdig satt opp og kan hente data fra harddisk......
Du kan bruke en NAS som NSLU2 fra Linksys til å kjøre slimserver. (Denne støtter 2 USB innganger). Sammen med en Squeezeboz er dette en fleksibel løsning. Dette er en god løsning fordi den støtter svært mange formater, inkludert lossless formater som mange enklere spillere (DVD spillere med USB etc. ikke gjør) den har også display. NSLU2 kan kjøpes ferdig installert med Symbian/Slimserver over nettet og er ikke så dyr.

Et annen løsning kan være en KiSS 1600 fra Linksys. Men denne har ikke display så da må du koble den til en TV hvis du fremdeles har noe slikt i huset.

Ellers er det bare å lese litt i de mange trådene her som omhandler dette temaet.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Du kan bruke en NAS som NSLU2 fra Linksys til å kjøre slimserver. (Denne støtter 2 USB innganger). Sammen med en Squeezeboz er dette en fleksibel løsning. Dette er en god løsning fordi den støtter svært mange formater, inkludert lossless formater som mange enklere spillere (DVD spillere med USB etc. ikke gjør) den har også display. NSLU2 kan kjøpes ferdig installert med Symbian/Slimserver over nettet og er ikke så dyr.

Et annen løsning kan være en KiSS 1600 fra Linksys. Men denne har ikke display så da må du koble den til en TV hvis du fremdeles har noe slikt i huset.

Ellers er det bare å lese litt i de mange trådene her som omhandler dette temaet.
[/quote]

Mange takk! Da skal jeg se etter det. Hvor anbefaler du å kjøpe dette? Komplett.no??

S

Stover

Gjest
yasman
Du virker fornøyd med pc-stello løsningen.

Hvordan låter dette, f. eks sammenlignet med din Rega P5?

Skjønner dette er praktisk, men lydkvaliteten?
Funderer på noe tilsvarende sjøl.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
stover skrev:
yasman
Du virker fornøyd med pc-stello løsningen.

Hvordan låter dette, f. eks sammenlignet med din Rega P5?

Skjønner dette er praktisk, men lydkvaliteten?
Funderer på noe tilsvarende sjøl.
Ja, dette er strålende. Foreløpig mener jeg at Stello + drivverk låter best if. USB, men det er marginalt; cd og usb låter nå veldig flott!
Jo, Rega p5 låter også veldig bra; særlig etter at jeg fikk ekstern strømforsyning. Det ga et betydelig løft. Har ikke testet så mye ennå, men jeg tror nå at pick upen min er det svakeste leddet. Eller så er det herlig synes jeg å ha flere medier og det er tross alt stor forskjell på innspillinger, miksinger, platepressinger osv. slik at det er herlig å ha alle muligheter...
Jeg fikk som sagt et betydelig løft med Stello DAC en på digital lyd. Ser ikke for meg at jeg kommer til å oppgradere cd spiller mer, USB DAC er fremtiden!

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Gjestemedlem skrev:
yasman skrev:
Raist skrev:
Serverprogramvaren installerer du på en hvilken som helst PC tilknyttet ditt lokalnettverk!
http://slimdevices.com/pi_features.html?
Men jeg må altså ha en pc....
Finnes det ikke en liten avspiller med USB utgang som er ferdig satt opp og kan hente data fra harddisk......

Hvordan koples Squeezeboxen til ekstern DAC??

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9

Med en av de digitale utgangene.

Edit: Står forrresten etterhvert svært mye om denne boxen i andre tråder.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
jowil skrev:

Så Harddisk til Linksys med usb, Linksys koples til Squeezebox med eternet, Squeezebox til DAC med digital coax eller optisk, then play on??? (tar Squeezebox foobar avspiller eller er det en annen...)
Beklager, litt fersk på dette!

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
yasman skrev:
jowil skrev:

Så Harddisk til Linksys med usb, Linksys koples til Squeezebox med eternet, Squeezebox til DAC med digital coax eller optisk, then play on??? (tar Squeezebox foobar avspiller eller er det en annen...)
Som Gjestemedlem var inne på noen innlegg over må du kjøre Slimserver (SlimDevices' eget serverprogram, meget brukervennlig) på Linksys. Har ikke personlig erfaring med denne fremgangsmåten, da jeg kjører rett fra PC, men jeg forstår at dette skal fungere smertefritt. Det står nok endel om det på http://forums.slimdevices.com/]forumsidene hos SlimDevices.[/url]

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
jowil skrev:
yasman skrev:
jowil skrev:

Som Gjestemedlem var inne på noen innlegg over må du kjøre Slimserver (SlimDevices' eget serverprogram, meget brukervennlig) på Linksys. Har ikke personlig erfaring med denne fremgangsmåten, da jeg kjører rett fra PC, men jeg forstår at dette skal fungere smertefritt. Det står nok endel om det på http://forums.slimdevices.com/]forumsidene hos SlimDevices.[/url]
Tror du det vil bli noen forskjell å kjøre med Squeezebox if. med pc annet enn at man slipper å ha på pc med støyende harddisk og at man får fjernkontroll?

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Vel, støyende harddisk er i utgangspunktet ikke noe problem med Squeezebox iom at den er trådløs, og således kan PC/server befinne seg i et annet rom. Om du med forskjell mener lydmessige forskjeller har jeg vanskelig for å se at det skal være noen nevneverdige. Det beste med boxen er den utrolige brukervennligheten og fullstendig mangel på bevegelige deler. Den bufrer/pakker ut låten i det interne minnet og spiller derfra. Men for all del. En ledning fra PC/server rett i DAC vil gjøre akkurat samme susen skulle jeg tro.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
jowil skrev:
Vel, støyende harddisk er i utgangspunktet ikke noe problem med Squeezebox iom at den er trådløs, og således kan PC/server befinne seg i et annet rom. Om du med forskjell mener lydmessige forskjeller har jeg vanskelig for å se at det skal være noen nevneverdige. Det beste med boxen er den utrolige brukervennligheten og fullstendig mangel på bevegelige deler. Den bufrer/pakker ut låten i det interne minnet og spiller derfra. Men for all del. En ledning fra PC/server rett i DAC vil gjøre akkurat samme susen skulle jeg tro.
Mange takk! Så får vi se hva WAF faktor betyr.........:)
Viktig med fjernkontroll også selvfølgelig;

Topp Bunn