Bil, båt og motorsykkel Avskiltet - en smått surrealistisk opplevelse!

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg kjørte hjem fra Vestlandet fredag og rett før Voss sentrum var det kontroll der jeg ble pekt ut og vinket til side. En hyggelig dame sa det var Vegvesenet som hadde kontroll og at skilnummeret mitt hadde gitt utslag. Hun lurte på om jeg visste om noe som kunne være et problem, hvilket jeg ikke gjorde. Veiavgift var betalt og jeg hadde hatt bilen på EU-kontroll for et år eller 2 siden, men jeg hadde ikke fått noen påminnelse i posten i senere tid om at jeg var på etterskudd, så jeg regnet med at alt var OK. Det var det ikke. Bilen hadde vært begjært avskiltet i 2 år på grunn av manglende EU-godkjenning. Jeg ringte til min mann på verkstedet som fant EU-kontrollen 2013 på systemet, men for aprilkontrollen 2015 var det kun faktura, hvilket betød at de hadde glemt å sende inn det feilfrie resultatet. 2015-kontrollen ble gjort etter påminnelsesbrevet fra Vegvesenet, så da de ikke mottok noen godkjenning begjærte de bilen avskiltet i mai 2015 og noen nye beskjeder ble ikke gitt. Fraværet av påminning i mars i år tolket jeg som at fristen min for neste kontroll var februar 2018 og ikke 2017, men det var veldig feil.

Det absurde var at mens jeg sto der og skiltene ble tatt så tikket det inn en SMS fra Vegvesenet: "Statens vegvesen har utført kotroll (...)". Vedlagt var også en link til en rapport som viste at årsaken var bruksforbud grunnet manglende EU-godkjenning. Joda, men på dette tidspunktet var jeg forsåvidt omsider gjort kjent med det. En enda bedre løsning hadde vært om Vegvesenet for 2 år siden hadde sendt en SMS med teksten "Bilen din er ilagt bruksforbud og begjært avskiltet, send inn skiltene". Jeg fikk ikke noe godt svar på hvorfor de har valgt å brukte informasjonsressursene på den måten.

Uansett: Jeg fikk kjøpe prøveskilter for å komme meg hjem og også for mandag siden jeg hadde en tidlig morgenavtale hos veterinær med en gammel hund (hunden var med som dokumentasjon). Jeg fikk levert bilen til EU-kontroll på mandag mens hunden var sedatert og fikk lånebil i bytte. Bilen ble godkjent etter reparasjon av en liten mangel, nye skilter blir levert torsdag eller senest fredag, verkstedet har lagt seg svært flatt og dekker alle kostnader. Alt i alt mye bedre enn det kunne vært og ingen sure miner. Men at man kan kjøre godtroende rundt med en bil med bruksforbud i år eter år uten at man blir forsøkt gjort oppmerksom på det er veldig rart. Vegvesenkontrollørene bekreftet at lignende historier ikke var sjeldne.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.312
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
De har vel sluttet å sende ut påminnelser, og det gjelder vel tydelig og begjæring om avskilting. Dermed sparer vegvesenet noen kroner, for de kan vel ikke bruke noe som ikke koster noe som mail, mens i stedet kan det kjøre rundt trafikkfarlige biler i trafikken.

Typisk staten ?

C

cruiser

Gjest
^ Folk som har til hensikt å kjøre bil med bruksforbud driter vel langt i dette brevet

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.758
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå sender jo staten altmulig via altinn, og da burde det være mulig å få sendt påminnelser og brev om bruksforbud på samme måte.

Hadde en ansurd historie med min forrige bil. Jeg fikk påminnelse om Pkk rett før jul. Så var det å få time til dette, som tok tid. I mellomtiden ble det kontaktfeil i multifunksjonsbryteren. Den forlangte Mb 7000 spenn for, så jeg måtte på leit for å få tak i noe med fornuftig pris. Det fant jeg til 2500kr hos en pusher sørpå, og de sendte med tullpost. Det varte og rakk før den dukka opp, så med litt sporing viste det seg at den var havna i Bjerkvik istedenfor Narvik. Pakken måtte så sendes i retur og tilbake til rett utleveringssted. I mellomtiden gikk jeg i ANPR-fella. Den historia kosta 1300kr ekstra...

Johan-Kr

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.138
@totte

Ikke for å være frekk, men det skader ikke å følge med litt selv heller da. Hvorfor skulle neste kontroll være 2018, når forrige kontroll var i 2015?
Opplysninger om bilen ligger noen få tastetrykk unna.

Kjøretøyopplysninger | Statens vegvesen

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
@totte

Ikke for å være frekk, men det skader ikke å følge med litt selv heller da. Hvorfor skulle neste kontroll være 2018, når forrige kontroll var i 2015?
Opplysninger om bilen ligger noen få tastetrykk unna.

Kjøretøyopplysninger | Statens vegvesen
Selvsagt er det mitt ansvar å følge med og holde bilen godkjent, og jeg vet at godkjennelsesstatus ikke er hemmelig, men som jeg skrev så husket jeg ikke om forrige runde var for ett eller to år siden, så jeg antok at fravær av påminnelse betød at siste godkjenning var i fjor.

Poenget mitt er ikke at situasjonen er noen andres skyld, men at når Vegvesenet har adressen og telefonnummeret mitt, og til og med sender sms om at jeg befinner meg i kontroll, så burde det være mulig å gi beskjed om at bilen er ilagt bruksforbud også. Om premisset er at alle eiere av seg selv holder bilen godkjent så trenger man jo heller ingen kontroll. Det tok et antall Vegvesen-ansatte lang tid og dermed store kostnader å håndtere meg, i tillegg til at jeg trolig tok kapasitet som ellers kunne blitt brukt på andre.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.115
Jeg tastet feil da jeg betalte fakuraen for omregistreingsavgift så jeg hadde betalt noen få kroner for lite. Fremfor å få en påminnelse om å betale inn differansen på 17 norske kroner (subsidiert at de dreit i de manglende 17 kronene) fikk jeg brev i posten om at bilen min var begjæret avskiltet.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Jeg tastet feil da jeg betalte fakuraen for omregistreingsavgift så jeg hadde betalt noen få kroner for lite. Fremfor å få en påminnelse om å betale inn differansen på 17 norske kroner (subsidiert at de dreit i de manglende 17 kronene) fikk jeg brev i posten om at bilen min var begjæret avskiltet.
Det var jo en meget effektiv påminnelse om å betale inn differansen.

H

Hardingfele

Gjest
I Tottes tilfelle handlet det vel om en bil som hadde vært inne til EU-kontroll, som han ble fakturert for, men der verkstedet ikke rapporterte inn bilen?

Verkstedet påtar seg skyld og omkostninger, og noe har gått galt, siden avskiltingsbegjæring ikke er mottatt? Jeg får påminnelse om EU-kontroll og at jeg ev. er sent ute pr brev. Skulle tro at avskilting bør kunngjøres på tilsvarende vis.

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Senest sist fredag fikk jeg brev med beskjed om bruksforbud på bilen. Dette pga en feil hos BT men fikk nå likefullt et brev om det så de får det til hvis de vil.

Topp Bunn