Avskaffe pelsnæringen?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Ville dyr BT, de har et helt annet habitat enn husdyr. En liten dagstur for en ulv er gjerne ett par-tre fylker, en ku har ikke det behovet.
Ville dyr har helt andre mekanismer. F.eks er stress og uro noe av det verste for dyr, stress over tid er skadelig for kroppen, og skal være hormoner som skilles ut i fare og jaktsituasjoner, omtrent som oss mennesker. Stresshormonutslippet skal derimot ikke ligge på all time high hele døgnet fordi frykten og stresset er så enormt pga. fangenskap. La oss nå ikke sammenligne husdyr og ville dyr, dere ser da at det er en forskjell?
Når sist så du en høne-doku på Animal Planet?

BT skrev:
Hvor mye verre er det for en rev å stå i bur enn for ei ku å stå i en bås?
Eller for 10000 kyllinger å være stuvet sammen i en fabrikk og forvirret til å spise kontinuerlig?
Eller for en ulv å stå inngjerdet i en dyrahage?
Det siste er kanskje bedre enn å gå fritt på østlandet, men...

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Ja, hun så jo ut som en strålende representant for bevisste og overveide valg, Hugh. Kommer rett fra møte i kvantefysikklubben, later det til.

H

Hugh

Gjest
Hun er deilig, ung, tjener mer enn alle oss til sammen og får alt det hun vil ha. Hvem er idioten?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Han som betaler lønnen?

Hugh skrev:
Hun er deilig, ung, tjener mer enn alle oss til sammen og får alt det hun vil ha. Hvem er idioten?

P

Parelius

Gjest
Får bare håpe at hun ikke kjeder seg, Hugh.

(Parelius, som minnes Løitnantens (i "Pan") tvetydighet når han "later en prop knalde og kalder glade mennesker til".

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.165
Hugh skrev:
Kate mener du vrøvler.
Gjesp. Dine forsøk på provokasjon er i beste fall kjedelige.

BT skrev:
Hvor mye verre er det for en rev å stå i bur enn for ei ku å stå i en bås?
Eller for 10000 kyllinger å være stuvet sammen i en fabrikk og forvirret til å spise kontinuerlig?
Eller for en ulv å stå inngjerdet i en dyrahage?
Det siste er kanskje bedre enn å gå fritt på østlandet, men...
Ønsker du å rettferdiggjøre et onde med et annet?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva er konklusjonen så langt?

Greit med pelsnæring, så lenge de er snille mot dyra og kundene eter pelsen?

H

Hugh

Gjest

Predatorene måtte dø for at denne pene eldre damen skulle holde varmen.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Utrolig imponerende når voksne menn skal bruke pels som virkemiddel for å tøffe seg, skikkelig artig. Litt sånn "pappaen min er sterkere enn din" som man drev med i barndommen.
Den flotte ditten og datten skuespilleren bruker jo pels, tjener masse penger og kan gjøre hva hun vil, så er det jo såklart ok det hele. Artig, rett og slett.

Definisjonene på lykke er i sin skjønneste orden, forstår jeg.

H

Hugh

Gjest
Nå tror jeg både den ene og andre her bør roe seg ned med å lytte på de fete anleggene sine.

Det være de som eter dyr eller ei. Kler seg med dem eller ei.

Det som er litt kult er at min favoritt Morrissey er fanatisk dyreverner. Så her er en kul fyr i kul dress som eter det busker, trær og rotvekster tilbyr.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Kul fyr på alle måter han ;)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Hugh skrev:

Med to har man tøfler.

hehe, jeg trodde dine affa-dager var forbi, hugh. ;D
og at du skulle starte et nytt og bedre sentralen-liv uten å pisse på følsomme debattanter i øst og vest.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg lurer på om Hugh egentlig er C. Montgomery Burns...

Burns: Some men hunt for sport,
Others hunt for food,
The only thing I'm hunting for,
Is an outfit that looks good...

See my vest, see my vest,
Made from real gorilla chest,
Feel this sweater, there's no better,
Than authentic Irish setter.

See this hat, 'twas my cat,
My evening wear - vampire bat,
These white slippers are albino
African endangered rhino.

Grizzly bear underwear,
Turtles' necks, I've got my share,
Beret of poodle, on my noodle
It shall rest,

Try my red robin suit,
It comes one breast or two,
See my vest, see my vest,
See my vest.

Like my loafers? Former gophers -
It was that or skin my chauffeurs,
But a greyhound fur tuxedo
Would be best,

So let's prepare these dogs,

Mrs. Potts: Kill two for matching clogs,

Burns: See my vest, see my vest,
Oh please, won't you see my vest.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.165
Morrissey is king, and meat is murder. Men hva som er fanatisk ved dyrevern forstår jeg ikke..

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.370
Hugh skrev:
Forfengelighet er tegn på sivilisasjon. Dyr skal ikke plages mer enn nødvendig, men ærlig talt, engasjer dere i menneskers ve og vell i stedet.
Dette henger sammens. I et elevert, utviklet samfunn hvor dyr ikke drepes og plages unødvendig, der vil heller ikke menneskene torturere, voldta og drepe hverandre.
Forfengelighet ligger i hodet. Det er bare å endre innstilling til visse ting, så er ikke pels lengre forfengelig. Et utviklet siviliset samfunn (som er forbi barnehagestadiet) gjør ikke ting for forfengelighetens skyld, men gjør ting utifra hva som tjener hele samfunnet, og ikke bare deler av det.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.714
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
...
Forfengelighet ligger i hodet. Det er bare å endre innstilling til visse ting, så er ikke pels lengre forfengelig. Et utviklet siviliset samfunn (som er forbi barnehagestadiet) gjør ikke ting for forfengelighetens skyld, men gjør ting utifra hva som tjener hele samfunnet, og ikke bare deler av det.
Ut fra dagens mediabilde å dømme, så trives vi svært så godt i barnehagen ;)

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.714
Torget vurderinger
1
emokid skrev:
...
Ja, de frittgående har nok bedre helsetilstand og bedre levekår, men frittgående høns har ikke akuratt god plass de heller. Dessuten har det ikke noe å si hvor lenge de kan leve, da de blir slaktet når de ikke produserer nok egg uansett.
...
Takk for saklige svar. Fjærkre er muligens noe o.t. men jeg mener det forholder seg omvend - burhøns har omlag 3 ganger lengre forventet «produktiv» levetid sammenliknet med frittgående - pecking order.

...
Mygg er vel et angrep og å fjerne den kan vel betegnes som selvforsvar, men det får være opp til hver enkelt.
...
Det kan muligens sortere under selvforsvar å klaske til blodsugere, det underliggende spørsmålet er hvor grensen går ift. å «rettferdiggjøre» «drap» og mindre alvorlige «overgrep» på andre dyr og vesener.

...
Jeg hiver f.eks ederkopper ut vinduet. Har lite til overs for folk som skal drepe alle kryp de ser, bare fordi de kan.
...
Jeg foretrekker også kaste «creepy crawlers» og andre uønskede «husdyr» på dør, men det forhindrer meg ikke fra å nyte ei saftig reinsdyrsteik eller to, eller en pattegris og andre hærligheter for den saks skyld. Men som nevnt er det underliggende spørsmålet hvor grensen går ift. hva vi tillater oss ift. andre dyr - hvor er «balansepunktet» mellom «moral»/«etikk» og «nytte»/«forfengelighet»?

mvh
KJ

G

Gjestemedlem

Gjest
Pelsoppdrett slik det drives i dag har jeg ikke mye til overs for. Men om noen tar med seg en rifte og skyter et pelsdyr som ikke er truet eller noe slikt, så annser jeg det som en moralsk mer høyerestående handling enn sperre dyr inne i båser, slakte og spise dem. De ville dyrene har gode liv, i allefall lever de på en natuelig måte. Det meste av oppdrett av husdyr til mat holdes ofte på en unatuelig måte.

Så egentlig er det da bedre med en reveskinnsjakke enn et kyllinglår, forutsatt at reven var skutt i naturen og den ikke var av en truet art.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.165
KJ skrev:
Takk for saklige svar. Fjærkre er muligens noe o.t. men jeg mener det forholder seg omvend - burhøns har omlag 3 ganger lengre forventet «produktiv» levetid sammenliknet med frittgående - pecking order.
Har ikke så mye kjennskap til akuratt dette da jeg finner begge tilfeller uakseptable for min egen del og har valgt bort både høne, kylling og egg. Da jeg var "vanlig" vegetarianer kjøpte jeg utelukkende egg fra utegående høns...

Det kan muligens sortere under selvforsvar å klaske til blodsugere, det underliggende spørsmålet er hvor grensen går ift. å «rettferdiggjøre» «drap» og mindre alvorlige «overgrep» på andre dyr og vesener.
Grensa går i alle fall langt før der samfunnet har en tendens til å putte den nå, men så har folk generelt lite kunnskap om dyrs forhold og hva som ligger i industriell kjøttproduksjon.

Jeg foretrekker også kaste «creepy crawlers» og andre uønskede «husdyr» på dør, men det forhindrer meg ikke fra å nyte ei saftig reinsdyrsteik eller to, eller en pattegris og andre hærligheter for den saks skyld. Men som nevnt er det underliggende spørsmålet hvor grensen går ift. hva vi tillater oss ift. andre dyr - hvor er «balansepunktet» mellom «moral»/«etikk» og «nytte»/«forfengelighet»?
I praksis ville jeg heller sett du gjorde det motsatt da jeg finner overgrep og drap mot\av oppdrettet storfe og gris som et større overtramp enn å raskt(humant?) avlive et insekt. Personlig, etter å ha gått fra full kjøttdiett til vegan og sett at min fysiske form kun forbedrer seg, ser jeg ikke nytten ved animalske produkter da alternativene er lettere å fordøye, generelt sunnere og ubelastende for miljøet. Og ikke minst dyrevennlige.

Derfor er det absurd for meg å skulle ha dagens forhold for oppdrettsdyr, særlig da dagens volum og konsum av animalske varer kun er luksus og unødvendig. Setter man dette i kontrast med pelsproduksjon, for dette blir relativt OT, har jeg lenge følt at pels er hakket verre, og de etiske grensene begynner å nærme seg for min del når man snakker "mat" kontra pels.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.370
KJ skrev:
Espen R skrev:
...
Ut fra dagens mediabilde å dømme, så trives vi svært så godt i barnehagen ;)

mvh
KJ
Og utifra dagens medieoppslag, har jeg vanskelig for å se for meg at pels passer særlig godt inn i trendene:

"Krisetider får oss til å kjøpe produkter som varer lenge, enten det gjelder møbler, klær, kjøkkenutstyr eller sykler. 2009 blir året nordmenn vraker mange av dagens statussymboler, skriver Dagens Næringsliv.

Nøkternhet og sosialt ansvar kommer til å fortrenge vilt forbruk. Flere produkter og holdninger blir som de store suv-ene - "harry" - ifølge ferske analyser og dybdesamtaler gjort av trend- og innovasjonsbyrået Bengal as. Å kjøpe brukt og formidle det til verden, kommer til å gi status."

http://www.dn.no/forsiden/article1537126.ece?jgo=c1_re_right_7

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.916
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
SUVer har alltid vært harry.
Pelskledde kvinner derimot...

H

Hugh

Gjest
emokid skrev:
Morrissey is king, and meat is murder. Men hva som er fanatisk ved dyrevern forstår jeg ikke..
Vi er enige om det! Og Dynaudio! Og lydfilosofi! Sikkert også masse annet, men du verken eter dyr eller kler deg med dyr. Jeg gjør det.

Vedrørende fanatisk.

ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)
fanatisk ~isk a2 (lat. fanaticus 'gudinnviet, gudinspirert; begeistret', av fanum 'hellig sted') som viser en ensidig og intolerant iver for en sak; som er oppglødd for en sak: ikke vær så f-! / han er f- på det området / f-e tilhengere

Topp Bunn