Y
Pluss en 8)Spiralis skrev:Fan ymir, å mase om svar på denne er jo å oppfordre folk til arbeid !
Forøvrig så likte jeg den, og i det øyeblikk dette blir registrert som trossamfunn kommer jeg til å konvertere!
Har vel levd etter denne filosofien i mange år allerede, det er kun en grunn til at man gidder å gå på jobb, og det er fordi hyra gjør det mulig å ha det trivelig på fritiden! Hadde jeg fått samme mengde penger uten å gjøre noe hadde jeg umiddelbart gitt jobben min til en arbeidsløs faen som ønsker seg fast jobb ! Ingen skal påstå at jeg ønsker åstå i veien for ungdom som har et ærlig ønske om å bidra til samfunnet !
Og til dere moralister som reagerer negativt på min holdning så er det bare en ting å si: Spar dere for surmaget kritikk, ( å framføre surmaget kritikk er kun arbeid ), jeg tar meg ikke nær av det likevel. Nei slipp jobben og ut og lek !!
Pluss en til ;D65finger skrev:Pluss en 8)Spiralis skrev:Fan ymir, å mase om svar på denne er jo å oppfordre folk til arbeid !
Forøvrig så likte jeg den, og i det øyeblikk dette blir registrert som trossamfunn kommer jeg til å konvertere!
Har vel levd etter denne filosofien i mange år allerede, det er kun en grunn til at man gidder å gå på jobb, og det er fordi hyra gjør det mulig å ha det trivelig på fritiden! Hadde jeg fått samme mengde penger uten å gjøre noe hadde jeg umiddelbart gitt jobben min til en arbeidsløs faen som ønsker seg fast jobb ! Ingen skal påstå at jeg ønsker åstå i veien for ungdom som har et ærlig ønske om å bidra til samfunnet !
Og til dere moralister som reagerer negativt på min holdning så er det bare en ting å si: Spar dere for surmaget kritikk, ( å framføre surmaget kritikk er kun arbeid ), jeg tar meg ikke nær av det likevel. Nei slipp jobben og ut og lek !!
Feil min venn. Man behøver økonomisk frihet romslig nok til å kunne opprettholde passelig styrefart. Jobben er kun et nødvendig onde for å oppnå denne økonomiske friheten. Jobb og økonomi har egentlig lite med hverandre å gjøre. I en "rettferdig" verden ville det kanskje vært en sammenheng mellom disse to faktorer i livet, men som vi vet er ikke livet rettferdig så inntekt og jobb har faktisk ganske lite med hverandre å gjøre.Audiophile-Arve skrev:De treng ein meir interessant jobb, gutar...ein som gjev dykk passeleg med styrefart.
Victor D. Norman sa en gang at en av de største feilslutningene innen økonomifaget er at folk jobber kun for å tjene penger. Det er faktisk ganske mange som liker jobben sin, gleder seg til å gå på jobben hver dag og lever en stor del av sitt sosiale liv på og gjennom jobben.Spiralis skrev:Jobben er kun et nødvendig onde for å oppnå denne økonomiske friheten.
"Offshore" tror jeg det også kallesSleiven skrev:asså jei syns atte at alle skulle ha 1 mill i året og 4 uker fri for hver gang de har jobbet i 14 dager i strekk....på denna måtn unngår man at arbeidet overskygger fritiden...
vel - en 2 uker på, 4 uker av inkluderer også alle ferier, man jobber 12 timers dager - også lørdag og søndag...så når man ser på antall timer man jobber i løpet av et år, så tror jeg faktisk at man jobber godt over 1500 timer (altså omtrent som alle oss andre). I tillegg så er man ganske så avskåret fra familie, hjem og fritid i de periodene man har fri fra jobb når man er offshore.nb skrev:"Offshore" tror jeg det også kallesSleiven skrev:asså jei syns atte at alle skulle ha 1 mill i året og 4 uker fri for hver gang de har jobbet i 14 dager i strekk....på denna måtn unngår man at arbeidet overskygger fritiden...![]()
Fullt klar over det, jeg har ganske mange kompiser som jobber offshore eller på båt. De tjener forsåvidt ikke en mill heller, men det er godt betalt og de har fri i lange perioder - gir gode muligheter for fritidsaktiviteter eller å drive næringsvirksomhet på si på land.OMF skrev:vel - en 2 uker på, 4 uker av inkluderer også alle ferier, man jobber 12 timers dager - også lørdag og søndag...så når man ser på antall timer man jobber i løpet av et år, så tror jeg faktisk at man jobber godt over 1500 timer (altså omtrent som alle oss andre). I tillegg så er man ganske så avskåret fra familie, hjem og fritid i de periodene man har fri fra jobb når man er offshore.
Mvh
OMF
Det er helt sikkert riktig.nb skrev:Victor D. Norman sa en gang at en av de største feilslutningene innen økonomifaget er at folk jobber kun for å tjene penger. Det er faktisk ganske mange som liker jobben sin, gleder seg til å gå på jobben hver dag og lever en stor del av sitt sosiale liv på og gjennom jobben.
Mulig Viktor D. N. har det slik, men jeg har egentlig alt for mye annet å gjøre til å ha tid til å surre på jobb, egentlig!!nb skrev:Victor D. Norman sa en gang at en av de største feilslutningene innen økonomifaget er at folk jobber kun for å tjene penger. Det er faktisk ganske mange som liker jobben sin, gleder seg til å gå på jobben hver dag og lever en stor del av sitt sosiale liv på og gjennom jobben.Spiralis skrev:Jobben er kun et nødvendig onde for å oppnå denne økonomiske friheten.
Mja, jo. Men hele argumentet fra Norman er at man som god økonom alltid må finne ut hva som er alternativet. Å være på jobb er åpenbart et godt alternativ til å se på TV eller stirre i veggen, men hvis en hadde klart å ta seg til med noe artigere blir saken fort en litt annen i alle fall for en god del av oss.nb skrev:Victor D. Norman sa en gang at en av de største feilslutningene innen økonomifaget er at folk jobber kun for å tjene penger. Det er faktisk ganske mange som liker jobben sin, gleder seg til å gå på jobben hver dag og lever en stor del av sitt sosiale liv på og gjennom jobben.
Neida, det blir vel mer ett snitt på ca 1400 timer i året tenker jeg.OMF skrev:vel - en 2 uker på, 4 uker av inkluderer også alle ferier, man jobber 12 timers dager - også lørdag og søndag...så når man ser på antall timer man jobber i løpet av et år, så tror jeg faktisk at man jobber godt over 1500 timer (altså omtrent som alle oss andre). I tillegg så er man ganske så avskåret fra familie, hjem og fritid i de periodene man har fri fra jobb når man er offshore.nb skrev:"Offshore" tror jeg det også kallesSleiven skrev:asså jei syns atte at alle skulle ha 1 mill i året og 4 uker fri for hver gang de har jobbet i 14 dager i strekk....på denna måtn unngår man at arbeidet overskygger fritiden...![]()
Mvh
OMF