Avskaff arbeidet

Y

ymir

Gjest
hei
dersom det er noen fra arbeiderklassen igjen i landet ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Fan ymir, å mase om svar på denne er jo å oppfordre folk til arbeid !

Forøvrig så likte jeg den, og i det øyeblikk dette blir registrert som trossamfunn kommer jeg til å konvertere!

Har vel levd etter denne filosofien i mange år allerede, det er kun en grunn til at man gidder å gå på jobb, og det er fordi hyra gjør det mulig å ha det trivelig på fritiden! Hadde jeg fått samme mengde penger uten å gjøre noe hadde jeg umiddelbart gitt jobben min til en arbeidsløs faen som ønsker seg fast jobb ! Ingen skal påstå at jeg ønsker åstå i veien for ungdom som har et ærlig ønske om å bidra til samfunnet !

Og til dere moralister som reagerer negativt på min holdning så er det bare en ting å si: Spar dere for surmaget kritikk, ( å framføre surmaget kritikk er kun arbeid ), jeg tar meg ikke nær av det likevel. Nei slipp jobben og ut og lek !!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Spiralis skrev:

Forøvrig så likte jeg den, og i det øyeblikk dette blir registrert som trossamfunn kommer jeg til å konvertere!

Har vel levd etter denne filosofien i mange år allerede, det er kun en grunn til at man gidder å gå på jobb, og det er fordi hyra gjør det mulig å ha det trivelig på fritiden! Hadde jeg fått samme mengde penger uten å gjøre noe hadde jeg umiddelbart gitt jobben min til en arbeidsløs faen som ønsker seg fast jobb ! Ingen skal påstå at jeg ønsker åstå i veien for ungdom som har et ærlig ønske om å bidra til samfunnet !

Og til dere moralister som reagerer negativt på min holdning så er det bare en ting å si: Spar dere for surmaget kritikk, ( å framføre surmaget kritikk er kun arbeid ), jeg tar meg ikke nær av det likevel. Nei slipp jobben og ut og lek !!
Pluss en 8)

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Spiralis skrev:

Pluss en 8)
Pluss en til ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.615
Problemet er at mange må jobbe alt for mye.
20 timer arbeid i uka er passe.

;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
De treng ein meir interessant jobb, gutar...ein som gjev dykk passeleg med styrefart.
Feil min venn. Man behøver økonomisk frihet romslig nok til å kunne opprettholde passelig styrefart. Jobben er kun et nødvendig onde for å oppnå denne økonomiske friheten. Jobb og økonomi har egentlig lite med hverandre å gjøre. I en "rettferdig" verden ville det kanskje vært en sammenheng mellom disse to faktorer i livet, men som vi vet er ikke livet rettferdig så inntekt og jobb har faktisk ganske lite med hverandre å gjøre.

Y

ymir

Gjest
Hei
Dersom ein leser hele essayet ser ein at vi ikke skal slutte helt å arbeide ;)Her er et par avsnitt som må være oversett

Det jeg har sagt så langt, burde ikke være kontroversielt. Veldig mange arbeidere er dritt lei av å arbeide. Sykefraværet er høyt og det øker stadig, sammen med tyverier fra arbeidsplassen, sabotasje og ulovlige streiker. Det er muligens nå en glidning mot en mer bevisst aversjon mot arbeidet. Og likevel er den vanlige oppfatning, både blant sjefene og blant en stor del av arbeiderne, at arbeidet i seg selv er en uunngåelig og nødvendig ting.

Dette er jeg overhodet ikke enig i. Det er nå mulig å avskaffe arbeidet og erstatte det, i den grad arbeidet tjener nyttige formål, med et mangfold av nye aktiviteter. For å avskaffe arbeidet må vi angripe saken fra to ulike vinkler, kvantitativt og kvalitativt. På den kvantitative siden må vi kutte massivt ned på mengden av arbeid som skal utføres. Det meste av arbeidet som utføres idag er unødvendig og vi burde simpelthen bli kvitt det. På den annen side, og det tror jeg er kjernen i problemet, så må vi ta det nødvendige arbeidet som da gjenstår og omgjøre det til et mangfold av gledesfylte lek- og håndverksaktige aktiviteter, uadskillelige fra andre gledelige aktiviteter, med unntak av at det skjer for å oppnå nyttige slutt-produkter. Dermed kunne alle kunstig skapte barrierer som makt og eiendom fjernes. Kreering kunne istedet bli re-kreering. Og vi kunne alle slutte med å være så redde for hverandre.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
asså jei syns atte at alle skulle ha 1 mill i året og 4 uker fri for hver gang de har jobbet i 14 dager i strekk....på denna måtn unngår man at arbeidet overskygger fritiden...

N

nb

Gjest
Spiralis skrev:
Jobben er kun et nødvendig onde for å oppnå denne økonomiske friheten.
Victor D. Norman sa en gang at en av de største feilslutningene innen økonomifaget er at folk jobber kun for å tjene penger. Det er faktisk ganske mange som liker jobben sin, gleder seg til å gå på jobben hver dag og lever en stor del av sitt sosiale liv på og gjennom jobben.

N

nb

Gjest
Sleiven skrev:
asså jei syns atte at alle skulle ha 1 mill i året og 4 uker fri for hver gang de har jobbet i 14 dager i strekk....på denna måtn unngår man at arbeidet overskygger fritiden...
"Offshore" tror jeg det også kalles ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.944
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
nb skrev:
Sleiven skrev:
vel - en 2 uker på, 4 uker av inkluderer også alle ferier, man jobber 12 timers dager - også lørdag og søndag...så når man ser på antall timer man jobber i løpet av et år, så tror jeg faktisk at man jobber godt over 1500 timer (altså omtrent som alle oss andre). I tillegg så er man ganske så avskåret fra familie, hjem og fritid i de periodene man har fri fra jobb når man er offshore.

Mvh
OMF

N

nb

Gjest
OMF skrev:
vel - en 2 uker på, 4 uker av inkluderer også alle ferier, man jobber 12 timers dager - også lørdag og søndag...så når man ser på antall timer man jobber i løpet av et år, så tror jeg faktisk at man jobber godt over 1500 timer (altså omtrent som alle oss andre). I tillegg så er man ganske så avskåret fra familie, hjem og fritid i de periodene man har fri fra jobb når man er offshore.

Mvh
OMF
Fullt klar over det, jeg har ganske mange kompiser som jobber offshore eller på båt. De tjener forsåvidt ikke en mill heller, men det er godt betalt og de har fri i lange perioder - gir gode muligheter for fritidsaktiviteter eller å drive næringsvirksomhet på si på land.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.615
nb skrev:
Victor D. Norman sa en gang at en av de største feilslutningene innen økonomifaget er at folk jobber kun for å tjene penger. Det er faktisk ganske mange som liker jobben sin, gleder seg til å gå på jobben hver dag og lever en stor del av sitt sosiale liv på og gjennom jobben.
Det er helt sikkert riktig.

Men det er også mange som kun jobber fordi de må.

;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Spiralis skrev:
Jobben er kun et nødvendig onde for å oppnå denne økonomiske friheten.
Mulig Viktor D. N. har det slik, men jeg har egentlig alt for mye annet å gjøre til å ha tid til å surre på jobb, egentlig!!

Men det har seg også slik at arbeidsgiveren min har motforestillinger, sterke sådanne, i forhold til at han skal betale meg den lille millionen jeg får pr år, om jeg ikke viser mitt blide åsyn på arbeidsplasssen. Litt vanskelig å hevde at han er kjiip bare fordi han er slik. ;)

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
nb skrev:
Mja, jo. Men hele argumentet fra Norman er at man som god økonom alltid må finne ut hva som er alternativet. Å være på jobb er åpenbart et godt alternativ til å se på TV eller stirre i veggen, men hvis en hadde klart å ta seg til med noe artigere blir saken fort en litt annen – i alle fall for en god del av oss.

(Det er vel mange som gjerne kunne tenke seg å være musikere, malere eller forfattere, men ikke har talentet til å få det til å gå rundt økonomisk?)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Ble ikke arbeidet avskaffet da HFS oppsto?

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Jeg jobber en 6-skift syklus med 3 uker på jobb og 3 uker fri. Eller mer eksakt: jeg jobber 19 av 23 dager og har så 19 dager fri.
5 av dagene jobber jeg 12 timer, de andre er vanlig 8 timers dager.
Og nei jeg er ikke offshore og er ikke avskåret fra hjem og familie.
Ikke tjener jeg en million heller men godt over en halv en.

Ulempen med så mye sammenhengende fritid, er at det også gir en veldig god tid til å BRUKE pengene ::)

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
nb skrev:
Sleiven skrev:

Mvh
OMF
Neida, det blir vel mer ett snitt på ca 1400 timer i året tenker jeg.
Og vi andre, avhengig av om vi jobber turnus eller ikke jobber vel henholdsvis litt i underkant av 1700 og litt i overkant av 1700 timer.
Mvh

Topp Bunn