Avrulling nedover på CD?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.722
Torget vurderinger
0
Det er kanskje litt lettere å se en sammenheng når man visualiserer både lyd og bilde

Legger ved et opptak fra YouTube som er analysert med Spectrum Lab
Demosporet finner du her...

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.832
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei, hvis den var til meg, tror jeg at du misforstår litt:

Det jeg lurer på, er om det digitale innholdet blir analysert.

Jeg har ingen problemer med hva som ligger i glatting, men jeg har forstått det slik at glatting brukes når man analyserer lyd i det analoge domenet. Kall meg gjerne teit, men jeg har ikke helt fått for meg om en gjennomsnittsmåling er det samme som en glattet kurve.

mvh

N

nb

Gjest
Det er det digitale innholdet som blir analysert når man kjører slike programmer på en lydfil, operasjonen gjøres i sin helhet på en datamaskin og man trenger strengt tatt ikke en gang en CD-spiller for å gjøre den, kun en kopi/rip av lydfilen som skal analyseres. Poenget til Bx var vel egentlig at hva som kommer ut avhenger av hvilke forutsetninger man gjør i Fourieranalysen som brukes for å få ut dataene.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.832
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er det digitale innholdet som blir analysert når man kjører slike programmer på en lydfil, operasjonen gjøres i sin helhet på en datamaskin og man trenger strengt tatt ikke en gang en CD-spiller for å gjøre den, kun en kopi/rip av lydfilen som skal analyseres. Poenget til Bx var vel egentlig at hva som kommer ut avhenger av hvilke forutsetninger man gjør i Fourieranalysen som brukes for å få ut dataene.
Den er grei. Da hadde jeg rett i mine antakelser.

Men spørsmålet gjenstår. Er en gjennomsnittsmålin slik jeg har foretatt den det samme som en glattet graf?

mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Men spørsmålet gjenstår. Er en gjennomsnittsmålin slik jeg har foretatt den det samme som en glattet graf?

mvh
Nei...
Glatting har med hvor "bredt" man måler, mens gjennomsnitt har med tidsresponsen og gjøre....prøve å forkalre dette i mitt tidlgiere innlegg.

mvh
OMF

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.832
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

mvh
Nei...
Glatting har med hvor "bredt" man måler, mens gjennomsnitt har med tidsresponsen og gjøre....prøve å forkalre dette i mitt tidlgiere innlegg.

mvh
OMF
Joda. Jeg forsto deg så langt.

Hva viser så mine og Flageborgs målinger- En gjennomsnittsmåling, en glattet graf eller begge dele?

Eller sagt på en annen måte: Vil ikke en gjennomsnittsmåling, tatt over minimum 3 minutter, pr definisjon være glattere enn en øyeblikksmåling?

mvh

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

HVis du skal måle en frekvens - så måler du i praksis alltid et frekvensspenn. La oss si at måle nivået ved 100Hz...? Da er det ikke slik at du måler nivået ved 100,0 Hz, og ikke får med noe av lyden som har 100,1Hz - eller 102Hz for den saks skyld.

Siden man kan defineres en frekvens så spesifikt man ønsker (feks 100,000004567Hz) så skjønner man at når man måler - så måler man alltid en frekvensområde. Etter vanlig kommaregler - så innebærer 100Hz - alt som som ligger mellom 99,5 og 100,4Hz. I en målemessig sammenheng så måler man alltid et mye bredre området.

Hvis man feks måler med 1 oktavs glatting - så måler man 1/2 oktav under og 1/2 oktav over. Hvis jeg ikke tar helt feil så innebærer dette for 100 Hz at man i realiteten måler fra 75Hz til 150 Hz. Utrykkket glatting skjønner man i grunn når man foretar en målesveip hvor "målefeltet" beveger seg oppover eller nedover frekvensskalaen, og resultatet blir nettopp glattet. Dette ser man typisk i grafer hvor man måler responsen til høytalere i rommet - jo mindre glatting, jo tydeligere kommer romnodene og kansleringer frem. Og glatter man nok - så blir alt flatt uansett. Jo mer glatting - jo bredere frekvensområdet inkluderer man i målingen.

NB - øret glatter også.

Gjennomsnitt som vist i kurvene fra Flagerborg er helt vanlig gjennosnitt slik vi kjenner fra matematikken.

Mvh
OMF

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
... Hvis jeg ikke tar helt feil så innebærer dette for 100 Hz at man i realiteten måler fra 75Hz til 150 Hz.
En halv oktav er en faktor på kvatdratrota av 2 dvs 100 Hz +/- en alv oktav er et spenn fra ca 70,7 hz til 141,4 Hz.

mvh
KJ

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1

mvh
Nei...

mvh
OMF
Joda. Jeg forsto deg så langt.

Hva viser så mine og Flageborgs målinger- En gjennomsnittsmåling, en glattet graf eller begge dele?

Eller sagt på en annen måte: Vil ikke en gjennomsnittsmåling, tatt over minimum 3 minutter, pr definisjon være glattere enn en øyeblikksmåling?

mvh
Hvis du går inn på valgpanelet til spectragraphen til analysprogrogrammet så har du valgene der under Resolution

Bilde 12-27-12 klokken 8.35 .png

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
For den intresserade finns i denna tråd från ett svenskt forum alternativ till analys av infrabas i musik.

Som komplement till tråden har det skapats en Spotify-lista med målt innehåll under 20 Hz: <20Hz bass-list.

/Suomela

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.832
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Interessant liste, Suomela, takk!

Har numera også sjekket settingene i SpectraFoo, og de målingene jeg har gjort tidligere i denne tråden er ikke glattet.

mvh

Topp Bunn