AVM Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    971
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    På tide dette merket også får seg egen tråd her på sentralen, etter nå å vært 30 år i bransjen.

    AVM = Innovativ og modulær teknologi, høy brukervennlighet, samt strålende lyd & byggkvalitet.
    En aktør vi nordmenn kommer til å se mer av nå som Acoustic Tuning importerer og forhandler dette.
    AVM Audio tilbyr ett rikt, prisgunstig og moderne utvalg innen alt fra komponenter til "alt i ett" løsninger.

    Litt info om AVM og Udo Besser: https://www.fidelity-magazin.de/2017/03/30/who-is-who-avm-udo-besser/

    Jeg var så heldig å få Ovation CS 8.2 til låns nå før julen.
    Dette er en Integrert forsterker på 2 x 500W klasse D (moduler fra danske Pascal)
    Rør i utgangstrinn og integrert både DAC (også DSD via USB) CD-drev,web-radio, Upnp streamer samt innbygd støtte for Tidal.

    Forsterkeren leveres i en meget solid flightcase hvor også alt av tilbehør er å finne.
    1 Flightcase hfs.jpg


    Estetisk
    Ren nytelse å se på.
    Den jeg har her nå er med chrome front og solid håndverk aluminium rund baut (ingen synlige skruer), samt få knapper i front.
    De 2 store hjulene i front betjener kilde og Volume.
    2 Front HFS.jpg

    3 ovenfra hfs.jpg


    Brukerennlighet
    AVM's App brukes til å styre det meste. (Radio,CD, TIDAL , musikk fra nas/HD)
    Tok litt tid å bli vant med denne. Dette er nok en vanesak ut fra tidligere grensesnitt brukt.
    4 Forside app.jpg

    5 Play side app.jpg


    Lydmessig
    Voldsom kraftfull og kontroll på elementene. Ingen problem med å styre mine Magico V3 med full kontroll selv ved høyere lyttenivå.
    Godt driv selv ved lavere lyttenivåer.
    Spiller oppløst og detaljert, men samtidig musikalsk og engasjerende.
    Overrasket meg kanskje at den for meg låter ørlite på den fyldige siden.(må være av rør i utgang?:rolleyes:)
    Fint fokus men samtidig dimensjoner i lydbildet. (Dette tok 100-150timer spilling før det satt, spilte med noe slør/litt flatt rett ut av kofferten)
    2 filterinnstillinger i front. (Smooth og Linear) Her foretrakk jeg Linear på det meste jeg har spilt.

    Meget hyggelig å stifte bekjentskap med AVM og en av deres forsterkere.
    Har i dag delt oppsett med komponenter, Ovation 8.2 er absolutt en sterk kandidat om man skal gå for en alt i ett løsning :cool:

    Jonas
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Spennende! Uhyre interessant! Spennende!

    Fatter ikke at ikke flere hi-fi jounralister er nysgjerrige på disse små men snusfornuftige små "boksene." For skal en dømme etter tekniske data så er dette langt på vei en av de ytterst få gullegg hvor man får ALT i samme boks - krefter også - sågar med rør i linjetrinnet.

    Men, sier du at her er absolutt ingen tegn til typisk "klasse D lyd?"
    Spiller det like bra; dens innebygde CD-spiller og streamer?
    Vurderte du også Devaliet 440 Pro til bare noen få tusenlapper mer?

    Acustic Tuning har jo flere merker i sortimentet, som MSB og Plinius for å nevne et par av dem, skulle være moro og høre hos de hvordan disse "fornuftsboksene" AVM låter i forhold til de to nevnte merker. Har man hørt stor MBL eller varm klasse A fra Plinius så kan man vel si at jakten på god lyd er funnet :)

    Merkelig, at den modellen du har ikke leveres uten effektforsterker også, siden de har separate slutt-trinn påprogrammet. De har riktig nok flere forforsterkere, men ikke med streamer/DAC/analog volumkontroll. Også litt merkelig, at den du har ikke kan leveres uten CD-spiller, så mange modellutgaver de har i rekka i Ovation serien.
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    971
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Hei Musicbear

    Må betegnes som gullegg dette ja :)

    Har kun testet den innebygde Tidal støtten, samt streamet fra min musikk samling på NAS. Begge disse låt meget likt.
    Eier hele 2 stk cd'er så dette skal jeg være forsiktig å fortelle mer om. :)

    Når det gjelder Pre i denne serien har du SD 8.2 hvor man har samme som CS 8.2 foruten CD drev og effekt. (Inkl. analog pre.)
    Tror det meste kan skaffes da det er modulbasert alle seriene.
    Var i kontakt pr. epost med Udo Besser som kan bekrefte dette. (Udo har jo fortid også i Burmester som partner og managing director, så ingen lettvekter i hifi bransjen)

    Når det gjelder klasse D lyd, var jeg også spent på dette.
    Har tidligere hatt Nuforce Ref-9 v3 monoblokker og pre. Disse spilte veldig bra, men også veldig nøytralt/Sterilt.
    CS 8.2 spiller fyldigere enn disse. Så må være noe i modulene fra Pascal og rørtrinnet som gir noe mer glød i lydproduksjonen.

    Har ikke testet Devialet hjemme i stua, kun hørt på ved ett tilfelle.
    Var veldig nysgjerrig på AVM, så var denne jeg ønsket på teste her.
    For liker man lyden av AVM..så er mulighetene uendelig mtp på å sette sammen en kombinasjon som passer akkurat seg mtp kilder osv.

    Jonas
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei Musicbear

    Må betegnes som gullegg dette ja :)

    Har kun testet den innebygde Tidal støtten, samt streamet fra min musikk samling på NAS. Begge disse låt meget likt.
    Eier hele 2 stk cd'er så dette skal jeg være forsiktig å fortelle mer om. :)

    Når det gjelder Pre i denne serien har du SD 8.2 hvor man har samme som SC 8.2 foruten CD drev og effekt. (Inkl. analog pre.)
    Tror det meste kan skaffes da det er modulbasert alle seriene.
    Var i kontakt pr. epost med Udo Besser som kan bekrefte dette. (Udo har jo fortid også i Burmester som partner og managing director, så ingen lettvekter i hifi bransjen)

    Når det gjelder klasse D lyd, var jeg også spent på dette.
    Har tidligere hatt Nuforce Ref-9 v3 monoblokker og pre. Disse spilte veldig bra, men også veldig nøytralt/Sterilt.
    SC 8.2 spiller fyldigere enn disse. Så må være noe i modulene fra Pascal og rørtrinnet som gir noe mer glød i lydproduksjonen.

    Har ikke testet Devialet hjemme i stua, kun hørt på ved ett tilfelle.
    Var veldig nysgjerrig på AVM, så var denne jeg ønsket på teste her.
    For liker man lyden av AVM..så er mulighetene uendelig mtp på å sette sammen en kombinasjon som passer akkurat seg mtp kilder osv.

    Jonas


    Ser det nå, at SD 8.2 har streamer, og sånt sett lik din, noe jeg ikke trodde. I så måte kan jo denne (om ønskelig) kombineres med andre amper også.
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    971
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Alle komponenter kan også leveres med enten Alu.fronter eller chrome som den jeg tester. (Begge er utrolig flotte)
    Personlig liker jeg den litt grove stilen på aluminium. :cool:
    8B515DA8-DBC4-49DF-8965-FEDBD65431AA.jpg


    Jonas
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Alle komponenter kan også leveres med enten Alu.fronter eller chrome som den jeg tester. (Begge er utrolig flotte)
    Personlig liker jeg den litt grove stilen på aluminium. :cool:
    Vis vedlegget 473526

    Jonas

    Denne her, eller modellen uten CD-slot hvor man om ønskelig også sparer en liten bunke tusenlapper, mener jeg er en av markedets desidert mest spennende produkter - forutsatt at det spiller godt nok!
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Mange flotte modeller :)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Knall flott sak dette!
    AVM er nok et merket vi kommer til å høre mye om fremover.
    Ser at den siste tiden har blitt skrevet en del om merket i utenlandske blader.
    Gleder meg til å få hørt litt på disse komponentene i nær fremtid.
    Flott at du legger ut bilder og litt inntrykk JonasH :)




    Mvh: Espen L
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    971
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Sist redigert:

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    971
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Fant en test her av samme forsterker som jeg har på besøk. :)
    AVM CS 8.2 | The Ear

    AVM har som kjent mange serier og kombinasjoner, med prissetting fra entry level og opp.
    Noen fler her inne som har/har testet produkter AVM?

    Jonas
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Fant en test her av samme forsterker som jeg har på besøk. :)
    AVM CS 8.2 | The Ear

    AVM har som kjent mange serier og kombinasjoner, med prissetting fra entry level og opp.
    Noen fler her inne som har/har testet produkter AVM?

    Jonas


    Kan jeg tillate meg å spørre hvordan tyskeren spiller opp mot merket du har bildet av i signaturen din?
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    971
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Fant en test her av samme forsterker som jeg har på besøk. :)
    AVM CS 8.2 | The Ear

    AVM har som kjent mange serier og kombinasjoner, med prissetting fra entry level og opp.
    Noen fler her inne som har/har testet produkter AVM?

    Jonas


    Kan jeg tillate meg å spørre hvordan tyskeren spiller opp mot merket du har bildet av i signaturen din?
    Hei MusicBear

    Tatt pris i betraktning og at man har samlet alt i ett kabinett, synes jeg tyskeren gjør veldig god figur av seg.
    Som skrevet i første innlegg, er dette helt klart en god kandidat om man skal minimalisere stereooppsettet. :)
    Skal man sammenligne eple mot eple, måtte jeg ha testet SD 8.2 med SA 8.2. Det hadde vært utrolig moro :cool:
    869C6807-5AD8-44A8-A8B1-391099F1318B.jpg



    Jonas
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Fant en test her av samme forsterker som jeg har på besøk. :)
    AVM CS 8.2 | The Ear

    AVM har som kjent mange serier og kombinasjoner, med prissetting fra entry level og opp.
    Noen fler her inne som har/har testet produkter AVM?

    Jonas


    Kan jeg tillate meg å spørre hvordan tyskeren spiller opp mot merket du har bildet av i signaturen din?
    Hei MusicBear

    Tatt pris i betraktning og at man har samlet alt i ett kabinett, synes jeg tyskeren gjør veldig god figur av seg.
    Som skrevet i første innlegg, er dette helt klart en god kandidat om man skal minimalisere stereooppsettet. :)
    Skal man sammenligne eple mot eple, måtte jeg ha testet SD 8.2 med SA 8.2. Det hadde vært utrolig moro :cool:
    Vis vedlegget 473778


    Jonas


    Tja eple mot eple, det er jo det da! For klasse D drift skal vel ikke sees på noe annet enn en forsterker?

    Man skal ikke unnskylde en klasse D konstruksjon for at den er det, og ikke kan sammenlignes mot en A eller A/B forsterker, for å si det på en annen måte.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Her var AVM tråden ja, fant den ikke ved søk. Men jeg har nå en V30 på lån men jeg venter på en svart PA30 pre med dac, ria og blåtann.
    Håper flere tar seg tid til å høre å prøve dette merket. Regner med det blir muligheter for å teste den V30 jeg har når min nye er på plass.

    Jeg er ivertfall meget fornøyd med AVM kommer sikkert til å prøve meg på AVM ved neste oppgradering, pre med streamer og rør på utgangen som frister mest :)

    403B4BC2-9E3D-42F1-9971-0070FA9BDEE1.jpg


    Alle som måtte ønske å komme å høre mitt anlegg er hjertelig velkommen for en hifikveld.

    57DBC9A1-B663-4D84-84B2-4E0AD90F29BE.jpg
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Har nylig fått testet AVM A6.3 fra Acoustic Tuning. En kraftfull integrert enhet med dac mm. Testet den direkte opp mot Accuphase E480 som jeg også liker godt. Høyttalere Kharma DB7. Fikk ett positivt inntrykk av forsterkeren. Mer oppløst og kontant. Maler ikke med like bred pensel som Accuphase. Nøytral. Ble overrasket over byggekvalitet som var på høyde med Accuphase og vel så det.

    Spennende at man kan senere oppgradere denne til A8.3 (rør på utgang).

    Forøvrig også en veldig god hodetelefonforsterker.

    Absolutt verdt å sjekke ut om man ser etter en alt i ett forsterker/dac.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    IMG_5092.JPEG


    Fått disse på lån for å bli kjent med AVM lyden :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Spennende - tysk bygges solid og låter bra. Inkluderer det du har fått deres kombinerte pre/streaming? De bruker jo rør, også, denne produsenten.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    På tide dette merket også får seg egen tråd her på sentralen, etter nå å vært 30 år i bransjen.

    AVM = Innovativ og modulær teknologi, høy brukervennlighet, samt strålende lyd & byggkvalitet.
    En aktør vi nordmenn kommer til å se mer av nå som Acoustic Tuning importerer og forhandler dette.
    AVM Audio tilbyr ett rikt, prisgunstig og moderne utvalg innen alt fra komponenter til "alt i ett" løsninger.

    Litt info om AVM og Udo Besser: https://www.fidelity-magazin.de/2017/03/30/who-is-who-avm-udo-besser/

    Jeg var så heldig å få Ovation CS 8.2 til låns nå før julen.
    Dette er en Integrert forsterker på 2 x 500W klasse D (moduler fra danske Pascal)
    Rør i utgangstrinn og integrert både DAC (også DSD via USB) CD-drev,web-radio, Upnp streamer samt innbygd støtte for Tidal.

    Forsterkeren leveres i en meget solid flightcase hvor også alt av tilbehør er å finne.
    Vis vedlegget 473480

    Estetisk
    Ren nytelse å se på.
    Den jeg har her nå er med chrome front og solid håndverk aluminium rund baut (ingen synlige skruer), samt få knapper i front.
    De 2 store hjulene i front betjener kilde og Volume.
    Vis vedlegget 473481
    Vis vedlegget 473482

    Brukerennlighet
    AVM's App brukes til å styre det meste. (Radio,CD, TIDAL , musikk fra nas/HD)
    Tok litt tid å bli vant med denne. Dette er nok en vanesak ut fra tidligere grensesnitt brukt.
    Vis vedlegget 473483
    Vis vedlegget 473484

    Lydmessig
    Voldsom kraftfull og kontroll på elementene. Ingen problem med å styre mine Magico V3 med full kontroll selv ved høyere lyttenivå.
    Godt driv selv ved lavere lyttenivåer.
    Spiller oppløst og detaljert, men samtidig musikalsk og engasjerende.
    Overrasket meg kanskje at den for meg låter ørlite på den fyldige siden.(må være av rør i utgang?:rolleyes:)
    Fint fokus men samtidig dimensjoner i lydbildet. (Dette tok 100-150timer spilling før det satt, spilte med noe slør/litt flatt rett ut av kofferten)
    2 filterinnstillinger i front. (Smooth og Linear) Her foretrakk jeg Linear på det meste jeg har spilt.

    Meget hyggelig å stifte bekjentskap med AVM og en av deres forsterkere.
    Har i dag delt oppsett med komponenter, Ovation 8.2 er absolutt en sterk kandidat om man skal gå for en alt i ett løsning :cool:

    Jonas
    Den ser fed ud.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Spennende - tysk bygges solid og låter bra. Inkluderer det du har fått deres kombinerte pre/streaming? De bruker jo rør, også, denne produsenten.
    Hei, denne har ikke streaming, men den har innebygget dac.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Med bare 136watt i de blokkene, hvordan driver de dine store Magico ?
    Dette er AVM sin nyeste serie 30.3.

    Magico S3mk2 er 4 ohm og da yter AVM30.3 300 watt.

    Forforsterker har også Bluetooth og det kan streames fra telefon.

    Jeg synes de gjør en bra jobb på Magico - bassen er relativt stram og tung på moderat lyttenivå. Skal man spille skikkelig høyt faller de litt sammen sammenlignet med min gamle Plinius Reference, men på vanlige lyttenivå ikke mye å utsette på.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan likte jeg lyden i dette oppsettet?

    Jeg lot det stå på en dag, da komponentene var helt nye, skal visst være noe innspilt fra fabrikk. Sammenlignet med Michi settet opplkevde jeg at AVM slapp igjennom mer av musikksignalet, det var nærmere lyden fra mine Plinius komponeter. En veldig lett å like lyd som drar deg inn i musikken med en varm mellomtone og lettflytende lyd. Opplever det som en stram og definert bass. Man må huske at det er dCS Bartok som gir signal her og da har det meste en tendens til å spille bra.

    Prøvde å sette inn Plinius Kaitaki forforsterker, det var da tydelig at lyden slapp høyttalere enda mer og det var mer informasjon i toppen. Ikke så rart med at forforsterker er dobbelt så dyr og også har danket ut dobbelt så dyre forforsterkere fra andre merker. Prøvde også å sette på mitt Holton 800 effekttrinn bygd av Leikis. Jeg opplevde først her at dette var ett større effektrinn med mer ressurser i bassen og evne til å spille høyt. Men savnet da noe musikalitet... Satte deretter tilbake til AVM 30.3 forsterkere - her var det mer opppløst og større evne til å bli engasjert av musikken pga. oppløsning og ro.

    Spiller nå med Bartok -> Plinius Kaitaki -> AVM 30.3. Selv om jeg foretrekker Kaitaki må jeg si at AVM 30.3 forforsterker spilte utrolig bra og har vanskelig å tro at du finner en bedre pre lydmessig og funksjonsmessig til prisen.

    AVM fortjener en større plass i Norge og jeg håper flere vil prøve dette solide tyske value for money merket - det gir en imponerende musikkglede og dette settet gjør seg godt på Magico s3mk2

    Stor takk for god service og utlån fra Acoustic Tuning :)

    IMG_5121.JPG
     

    fotografen

    Medlem
    Ble medlem
    23.06.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    153
    Jeg vurderer å gå for en alt i et løsning, og syns AVM ser spennende ut. Det som ev. blir igjen av eksisterende utstyr er WB the Circle og Vienna Acoustics Mozart Grand SE. Mest aktuelt er Inspiration CS 2.3
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderer å gå for en alt i et løsning, og syns AVM ser spennende ut. Det som ev. blir igjen av eksisterende utstyr er WB the Circle og Vienna Acoustics Mozart Grand SE. Mest aktuelt er Inspiration CS 2.3
    AVM er veldig value for money i det segmentet. Spør Acoustic tuning om lån 👍
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    AVM er vel mest kjent for sine alt-i-en ultra High-end modeller! , men de har også noen heftige effekt-pre sett. Jeg har nå sammenlignet deres største alt-i-en med deres nest største sett. Synes vel oppsummert at der er en klar og fornuftig sammenheng melLom pris og ytelse.
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Etter lang tid i dvale med AVM så endte jeg opp med AVM preamp igjen. Første møte var med V30, nå med SD 5.2. Innebygd streamer og dac. Og rør på inngangstrinnet. Snasen sak som jeg gleder meg til å høre mere på. Noen som har testet ut rør på denne og kan si noe om effekten av rørbytte. Eller er de orginal som følger med gode. ?
    385A817C-FA0E-4A7D-8264-FA9C8876C05D.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn