Avkopling/ føtter til SF Cremona.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Noen som har forslag til dempeføtter som kan settes under spikesene til SF Cremona?
Har vurdert å teste ut Auralex, men de er jo ikke akurat designet i SF-stil for å si det pent.
Vibrapods hadde trolig vært ypperlig, men spikesene vil gå tvers igjennom. Vibrapods alene eller kombinert med vibracones vil gjøre at jeg mister den naturlige tilten høyttalerne har grunnet ulik spikes-lengde i forkant og bakkant.
Finnes det egnede dempeføtter med en hard kjerne spikesene kan plasseres i, eller noe lignende som tar seg ut i en stue?

Primært ønsker jeg følgende for avkoplingen:
- Å fortsatt ha på originale spikes
- Stuevennlig
- Stødighet
- Kunne skyve på høyttalerne mens de står på dempeføttene (absolutt nødvendig da høyttalerne skyves mot når de ikke benyttes).

Finnes det noe som dekker behovene?

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Jeg har en steinplate(labrador) med filt knotter under. Da har jeg mulighet for og skyve høyttalerne på parkettgulvet uten og få riper. Samtidig får man en god avkobling og et stødig underlag ;) mvh Guit

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.783
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg forstår godt at du vil bruke Cremonaenes originalspikes, Holmium.
Jeg tror jeg hadde brukt Tema Isolator i korrekt vektklasse og fått noen med tilgang til en metalldreiebenk til å lage innfatninger til dem. Disse innfatningene skulle hatt en deilig dyp inverskon som originalspikene skulle hvile nedi.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Takk for forslag.
Tror jeg skal prøve Valentinos forslag i første omgang.
Fungerer det fint å bestille fra mamut.net eller er det andre steder man bør henvende seg?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Det ligger et verksted på Skattøra som kan dreie metallkopper etter Valentinos forslag til deg. Husker ikke hva de heter i farta. Evt også Tromsø Stålindustri på Strandvegen (De har en cnc vannfres). Kunne koppene dreies i eik kan Jørgensen som ligger på Kaia "under" Kræmer fikse det. Tipper det blir enklere, billigere og sterkt nok.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.783
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Holmium skrev:
Fungerer det fint å bestille fra mamut.net eller er det andre steder man bør henvende seg?
Fikk mine via mamut.net/JFS. JFS er etter hva jeg skjønner en enmannsoperasjon, så et par dagers stillhet kan påregnes etter bestilling dersom han er ute på oppdrag eller noe slikt. Orden i sysakene var det uansett.  :)

M

musicus

Gjest
Quardraspire har en variant jeg har benyttet i noen år nu, både under rack og under htère, de har en kombinasjon av myk og hard avkobling, og har gitt meg den mest tilfredstillende klangen, og tro meg, jeg har testet mye, både rimeligere og dyrere varianter, mykere og hardere, test anbefales!!, AudioAktøren burde ha disse inne :)

Quadraspire QX7

The Quadraspire QX7 utilises a stainless steel base, with an absorbtion material sanwiched between the spike absorber to neutralise the adverse effects arising from contact vibration resonance and improve sound quality and acoustic insulation.

mvh

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Disse har jeg ikke sett før, ser jo interessant ut.
Ser jeg riktig om hullene i idten er ment for at spikes kan stå ned i dem?
Hva er prisen på disse?

Jeg har parkett som ligger på betong. Du mener disse kan gjøre nytten, musicus?

M

musicus

Gjest
Holmium skrev:
Disse har jeg ikke sett før, ser jo interessant ut.
Ser jeg riktig om hullene i idten er ment for at spikes kan stå ned i dem?
Hva er prisen på disse?

Jeg har parkett som ligger på betong. Du mener disse kan gjøre nytten, musicus?
Stemmer bra, spiken skal i midten i den separate skoen som igjen har demping mellom chassiet, de koster ca 200,- stk, tror jeg, og de funker særdeles godt rent klang messig, iaf på Asparaene og det jeg har hatt hjemme

mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Tipper at de avrundede/litt butte "spikesene" på Cremona blir for grove for det hullet der.

Mvh.KW

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
KW skrev:
Tipper at de avrundede/litt butte "spikesene" på Cremona blir for grove for det hullet der.

Mvh.KW
Du sier noe der ja, noen formening om dette musicus?
Som KW påpeker er jo ikke Cremona sine spikes sylskarpe.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg brukte slike i sin tid under mine Cremona.

http://www.hoium.no/produkter/dempefotter/black-diamond-racing.shtml

Når det er sagt så er jeg slettes ikke sikker på om de er egnet for ditt bruk.
Tror at det uansett vil være vanskelig å skyve det hele bortover parketten, selv med filt under.
Men de passet godt og jeg skulle bare beskytte gulvbelegget først og fremst.

Mvh.KW

Vedlegg

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Har selv en rene parkettbeskytter i metall nå, fungerer utmerket å skyve høyttalerne inntil bakvegg når de ikke benyttes. Dette forutsetter filt under og at man skyver nede på høyttaleren.
Vil tro disse i så henseende vil være greie, men gjør de nytten dempemessig?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg likte å innbille meg det ja, ikke dermed sagt at de ikke gjør.
Jeg har gått over til gummi/myk avkopling og her er jeg mer sikker på at det er en positiv virkning for mitt vedkommende, men da med helt andre føtter enn det Cremona har.
Men det blir vel noe vanskelig for ditt behov med flytting av ht.
Ser ikke bort ifra at du får prøve de om du spør.

Mvh.KW

M

MPT

Gjest
Cone/Spike Decoupling Glider fra Herbie Audio bruker jeg i dag under høyttalerne. Faktisk noe av det bedre jeg har prøvd.
Kan fint flytte på høyttalerne med disse og høyttalerne står meget støding.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Så ikke dumme ut nei, kanskje de prøves om ingen av de to andre alternativene fungerer som ønsket.
Skal teste ut Tema Isolator og Quadraspire først, så får vi se.

Takker for alle innspill så langt.

M

musicus

Gjest
Fant igjen dette bildet av QX7 brukt på mitt rack (Quadraspire Sunoko Vent) og på Asparaene, slik ser det ut "live" :)

mvh

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Hei!

Cone/Spike decoupling glider

Jeg har ingen personlig erfaring med disse, men det ser ut til å være akkurat hva du trenger. Billige, relativt, er de også.

Se litt ned i linken.

Herbie's Loudspeaker Feet
Takker for alle tips.
Prøvde ut litt forskjellig og endte med disse fra Herbie's Audio Lab. Har hatt de noen måneder og de fungerer høvelig bra. Fikk det samme tipset via PM også.

Der er litt hard plast under så litt filt under måtte til for å spare gulvet.

Topp Bunn